چگونه از رجیستر بودن گوشی خود مطمئن شویم؟

شناسنامه گوشی تلفن همراه

2

اکنون نزدیک به چند سال از راه‌اندازی طرح رجیستری تلفن همراه یا کد استعلام مالکیت گوشی موبایل می‌گذرد. این طرح برای جلوگیری از فروش گوشی‌های قاچاق توسط ستاد مبارزه با قاچاق کالا و ارز اجرا شده و در صورت ورود غیرقانونی گوشی به کشور، پس از گذشت ۱ ماه دیگر قابل‌استفاده نیست، اما چگونه از اجرای این طرح بر روی تلفن همراه خریداری‌شده اطمینان حاصل کنیم؟

رجیستر کردن گوشی همراه

ثبت تلفن یا شناسنامه‌دار کردن گوشی‌ها همان چیزی است که این روزها به نام رجیستری تلفن همراه شناخته می‌شود. سال‌هاست در مورداجرای این طرح در کشورمان صحبت می‌کنیم تا اینکه بالاخره در ۳ ماه اول سال ۱۳۹۷ این طرح برای تمامی گوشی‌های موجود در بازار کشور اجرا شد.

دلیل اجرای این طرح جلوگیری از ورود موبایل‌های قاچاق و اجازه ورود رسمی تمامی تلفن همراه و همچنین سهولت در ردیابی و استعلام مالکیت گوشی در کشور بوده است. حال اگر گوشی، رجیستر نشده باشد، خدمات اپراتورهای تلفن همراه خیلی سریع برای شما از دسترس خارج می‌شود؛ بنابراین باید گوشی‌هایی را خریداری کنید که رجیستر شده و قابل‌استفاده باشند. حال این سؤال پیش می‌آید که چگونه هنگام خرید چگونه استعلام مالکیت گوشی خود را بگیریم؟

وظیفه یک فروشنده موبایل چیست؟

اگر می‌خواهید گوشی را در کشور خود، ایران بخرید؛ باید بدانید که فروشنده ازنظر قانونی مسئولیت ثبت آن را بر عهده دارد؛ یعنی اگر بعداً پیامکی مبنی بر غیرقانونی بودن گوشی و قطع سرویس تلفن همراهتان دریافت کردید، می‌توانید گوشی را به نمایندگی برگردانید. تنها نکته مهم در این قسمت این است که باید فاکتور معتبر دریافت کرده و از فروشگاه معتبر خرید کرده باشید.

در صورتی‌که فروشنده پس از رد استعلام مالکیت گوشی موبایل را پس نگرفت، قدم بعدی تماس با سازمان حمایت مصرف‌کننده و تولیدکننده یا بازرسی و تعزیرات حکومتی است. آن‌ها شما را کمک می‌کنند که حق‌وحقوق کامل خود را به‌صورت قانونی دریافت کنید.

IMEI چیست؟

IMEI در واقع از عبارت “International Mobile Equipment Identity” یا “هویت بین‌المللی تجهیزات موبایل ” برگرفته‌شده است. هر بار که موبایلی می‌خرید، حتماً دیده‌اید که این کد روی باکس یا حتی فاکتور خرید درج‌شده است. اگر گوشی را به نمایندگی تعمیر برده باشید، حتماً متوجه شده‌اید که این کد روی کارت گارانتی نیز درج‌شده است.

دلیل اهمیت شماره IMEI؛ اختصاصی و منحصربه‌فرد بودن است و کاربرد آن برای شناسایی و استعلام مالکیت گوشی تلفن‌های همراه و همچنین مسدود کردن آن‌ها از طریق شبکه است. در اصل اگر گوشی شما گم یا دزدیده شود، می‌توانید با استفاده از این کد گوشی خود را از طریق اپراتورهای مخابراتی ردیابی و پیدا کنید.

در نظر داشته باشید IMEI در اصل کد خود گوشی است و ربطی به سیم‌کارت یا حتی سیستم‌عامل موبایلتان ندارد.

چگونه می‌توانم IMEI گوشی خود را بفهمم؟

کد IMEI گوشی را می‌توان با شماره‌گیری #۰۶#* دریافت کرد یا از یکی از روش‌های زیر استفاده کنید:

  • در سیستم‌عامل IOS: از Settings گزینه General بعد آن About را بزنید.
  • در سیستم‌عامل اندروید: وارد تنظیمات شده و در مسیر About Phone بروید.
  • دستگاه‌های جدیدتر بلک بری یا سونی اریکسون: به مسیر Options > Status بروید.
  • این کد روی گوشه باکس گوشی نیز موجود است که با چک کردن ساده می‌توانید آن را پیدا کنید.

چگونه از اصالت گوشی خود مطمئن شویم؟

گاهی اوقات این نگرانی وجود دارد گوشی که خریداری می‌کنید، ممکن است سرقتی باشد. پس از دریافت کد IMEI از طریق روش‌های بالا، می‌توانید با تطبیق کد تلفن همراه و کد بر روی جعبه، استعلام مالکیت گوشی همراه خود را دریافت کنید. اگر کدها یکی بودند، نشان‌دهنده سرقتی نبودن آن است، البته در مرحله بعد باید از رجیستر بودن گوشی مطمئن شوید.

رجیستر نبودن تلفن همراه در سامانه همتا

روش های استعلام مالکیت گوشی

تلفن‌های همراه قبل از استفاده باید در سیستم همتا ثبت شود. این فرآیند به شکل ثبت IMEI تلفن همراه در سیستم همتا انجام می‌شود. در صورت رجیستر نبودن گوشی همراه، اولین بار که سیم‌کارت را وارد تلفن می‌کنید، پیامکی به برایتان ارسال می‌شود مبنی بر اینکه شما باید ظرف ۳۰ روز آینده تلفن همراه خود را در سامانه همتا ثبت و رجیستر بفرمایید. در غیر این صورت، گوشی موبایل شما دیگر قادر به دریافت سرویس از اپراتورهای مخابرات نیست و گوشی شما غیرقابل ‌استفاده خواهد شد.

چگونه از رجیستر بودن تلفن همراه مطلع شویم؟

به سه روش کلی ما می‌توانیم از رجیستر بودن گوشی خود اطمینان حاصل کنیم:

  • IMEI را به سر شماره ۷۷۷۷ پیامک کنیم
  • استعلام از طریق شماره‌گیری #۷۷۷۷*
  • استعلام از طریق سامانه HAMTA

روش اول

برای استعلام مالکیت گوشی فقط لازم است کد IMEI تلفن همراه خود را به شماره ۷۷۷۷ پیامک کنید و منتظر نتیجه استعلام خود از شبکه همتا باشید که قاچاقی بودن یا نبودن آن را مشخص کند. اگر پیامک << شناسه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت‌شده است >> را دریافت کرد تلفن همراه شما رجیستر شده است. در صورت دریافت پیامک << شناسه (IMEI) قانونی نیست و در شبکه تلفن همراه سرویس نخواهد گرفت >> تلفن همراه رجیستر نشده است.

روش دوم

در این روش برای استعلام رجیستری گوشی یا همان مالکیت گوشی همراه، باید کد دستوری #۷۷۷۷* را با تلفن‌همراه شماره‌گیری کنید. در این روش بعد از اجرای دستور مذکور صفحه‌ای برای شما فعال می‌شود. در صفحه‌نمایش داده‌شده گزنه “استعلام اصالت ” را انتخاب و کد IMEI گوشی خود را وارد کنید. نتیجه جواب استعلام اصالت به‌صورت پیامک برای شما ارسال می‌گردد. نتیجه پیام به‌صورت روش اول است.

روش سوم

این روش نیازمند اینترنت است. با وارد شدن به سایت HAMTA به آدرس hamta.ntsw.ir گزینه “استعلام اصالت ” را انتخاب کنید در این گزینه از شما درخواست کد IMEI می‌شود، کد تلفن خود را وارد کرده و search را بزنید نتیجه برایتان به نمایش درمی‌آید.

در صورت رجیستر بودن تلفن همراه پیام زیر را مشاهده کرده و بعد آن مشخصات گوشی به‌صورت کامل قابل روئیت است. << شناسه (IMEI) جزء شناسه‌های قانونی ثبت‌شده است. >> در غیر این صورت خصوصیات کلی در مورد ثبت کد IMEI تلفن همراه با جزئیات برایتان به نمایش درمی‌آید.

برای دیدن آگهی‌های گوشی همراه در دیوار کلیک کنید

هزینه رجیستر تلفن همراه چقدر است؟

یکی از مهم‌ترین مسائل برای کاربران ممکن است، مربوط به قیمت رجیستری گوشی باشد. لطفاً توجه داشته باشید که خرید گوشی جدید از فروشنده نباید مستلزم دریافت هزینه رجیستر از خریدار باشد. در صورت برخورد با چنین موردی امکان شکایت و پیگیری وجود دارد.

البته گوشی‌هایی که به‌طور مسافری وارد کشور شده، شامل پرداخت گمرک و هزینه فعال‌سازی است. بر اساس اطلاعات موجود، هزینه گمرکی برای ثبت تلفن همراه حدود ۲۶ درصد ارزش روز آن (نرخ دلار آزاد ) است؛ اما هزینه رجیستر تلفن همراه مسافری در سامانه HAMTA از مبلغ کمی برخوردار است.

حرف آخر

همان‌طور که می‌بینید، در این مقاله نحوه استعلام مالکیت گوشی یا رجیستری گوشی و تشخیص گوشی‌های قاچاق و رجیستر نشده؛ چگونگی دستیابی به کد IMEI تلفن همراه توضیح داده‌شده است. در نظر داشته باشید که برای شناسایی گوشی‌های قاچاق از گوشی‌های رجیستر شده می‌توانید از هر یک از روش‌های فوق استفاده کنید و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

آگهی‌های موبایل را در دیوار ببینید
2 نظرات
  1. علی حسن پور می‌گوید

    سپاس از مطلب خوب و کاربردی تون

  2. باران می‌گوید

    اگر بخوایم اینترنتی خرید کنیم چطور؟
    موقع خرید اینترنتی که نمیشه همون لحظه چک کرد کد رو

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.