باید و نبایدهای خرید لپ‌تاپ دانشجویی

همه آنچه که به‌خاطرش لپ‌تاپ می‌خریم

1

این روزها با وجود شیوع ویروس کرونا، نیاز به لپ‌تاپ برای دانشجویان بیشتر از هر زمان دیگری حس می‌شود. برای شرکت در کلاس‌های مجازی، انجام پروژه‌های دانشگاهی، تحقیقات و سایر کارها، جای خالی یک لپ‌تاپ دانشجویی مناسب برای دانشجویان حس می‌شود.

با توجه به شرایط اقتصادی کنونی ایران برای بسیاری از مردم، خرید یک لپ‌تاپ ممکن است فقط یکبار اتفاق بیفتد و امکان جابه‌جایی یا تعویض آن به‌ارحتی ممکن نیست. برای همین هرچه تاکنون در خرید وسایل دیجیتالی دقت و ظرافت به خرج دادهاید را باید چند برابر کنید و با دانش و اطلاعات کافی از بازار متنوع لپتاپها، یک گزینه مناسب را انتخاب کنید.

لپتاپهایی که با توجه به جامعه هدفکاربرانشان احتمالا باید دو ویژگی مهم را داشته باشند

  • یکی اینکه قیمتی اقتصادی داشته باشند. 
  • و دیگر اینکه توانایی کار کردن طولانی و زیاد را داشته باشند و زود از کار نیافتند. 

لپتاپ اقتصادی فقط لپتاپ ارزان نیست

وقتی صحبت از لپتاپ لپ‌تاپ دانشجویی اقتصادی میشود، خیلیها گمان میکنند که آن‌ها حتما ارزانترین لپتاپهای بازار هستند. این یک دیدگاه اشتباه است. در زمان خرید لپ‌تاپ دانشجویی باید به هزینه بلندمدت آن فکر کنید. ممکن است شما ارزانترین لپ‌تاپ بازار را هم بخرید اما هزینه تعمیر و نگهداری آن برای شما، بیشتر از خرید یک لپتاپ کمی گرانتر باشد

با توجه به جهش قیمتها گاهی ممکن است تعویض یک قطعه در سال دوم استفاده از یک لپتاپ برابر با اختلاف قیمت آن با لپتاپی مدلبالاتر در زمانم خرید باشد. بنابراین علیرغم اینکه میدانیم محدودیتهای اقتصادی از مهمترین دلایل در انتخاب شماست ولی نباید در دام کلیشههای ذهنی اشتباه هم بیافتید. اگر بودجه کافی ندارد، راهنمای وام دانشجویی برای خرید لپتاپ را از دست ندهید.

نکات کلیدی در انتخاب لپ‌تاپ دانشجویی

برای انتخاب یک لپتاپ دانشجویی باید به پارامترهای مختلفی توجه کنید. اما اینکه این پارامترها کجای ماتریس هزینه فایده شما برای خرید لپتاپ قرار میگیرد، به اولویتهای شما بستگی دارد. دانشجوها بسته به رشته تحصیلی ممکن است لپتاپهایی با ویژگیهای سختافزاری مختلفی بخواهند. اما برخی از ویژگی‌ها در خریدن یک لپ‌تاپ مهم تر هستند:

وزن لپتاپ را به دقت بررسی کنید

نکته مشترک بریا همه دانشجوها، حمل روزانه لپتاپ از خانه یا خوابگاه به دانشگاه و از کلاس درس به کتابخانه و کافه استهمین حمل هر روزه لپتاپ موجب میشود که در انتخاب لپتاپ دوران دانشجوییتان توجه ویژهای به وزن آن داشته باشید

به اندازه مانیتور لپ‌تاپ توجه کنید

محدود کردن وزن لپتاپها موجب میشود که شما اندازهای از مانیتور آن را هم بتوانید محدود کنید. معمولا لپتاپهای بین ۱۳ تا ۱۵ اینچ محدوده وزنی مناسبی هم برای حمل دارنداگر دانشجوی رشتههای سینما یا گرافیک هستید، لازم است تصاویر را در مانیتورهای بزرگتر و با کیفیت بالاتری ببینید؛ به هر حال رشته تحصیلی شما و نحوه استفاده شما از لپتاپ در انتخاب ابعاد و اندازههای آن مهم است

در بازار مینی‌لپ‌تاپ‌های هم وجود دارند که به نسبت سبک‌وزن هستند؛ اما عملکرد قابل قبولی ندارند. توجه داشته باشید که هرچه لپتاپها سبکتر باشد احتمالا قیمت آن گرانتر است. اما به هر حال باید یک محدوده مشخص از وزن را در نظر بگیرد و توجه کنید که لپتاپ شما از آن سنگینتر نباشد

معرفی انواع لپ‌تاپ دانشجویی

چه رشتهای میخوانی تا بگویم چه لپتاپی نیاز داری؟

  • ممکن است شما دانشجوی یک رشته نظری باشید و عمده فعالیتی که با لپتاپتان انجام میدهید جستوجوی اینترنتی، تایپ و استفاده از نرمافزارهای سبک خانواده آفیس و دیدن فیلم باشد
  • ممکن است دانشجوی رشتههای فنی و مهندسی باشید و در دوران دانشجویی لازم باشد از نرمافزاهای سنگین فنی و مهندسی استفاده کنید.
  •  یا ممکن است دانشجوی رشته گرافیک، سینما و یا معماری باشید و لازم باشد از نرمافزارهای ادیت فیلم، تصویر و یا نظیر آن استفاده کنید
  • در حال حاضر داشتن حافظه‌ ssd از عواملی است که سرعت لپتاپ شما را در اجرای دستورها بالا میبرد
  • در انتخاب پردازنده، باید حداقل پردازنده‌intel core i7 را در نظر داشته باشید. داشتن یک کارت گرافیک مجزا (با حداقل ۴ گیگ حافظه) هم میتواند به کیفیت لپتاپ شما کمک کند.

البته تاثیر زیادی در جهش قیمت لپتاپ هم دارداگر از دسته سوم دانشجویان هستید باید روی کارت گرافیکی لپتاپتان دقت کنید و هزینه بیشتری هم برای آن در نظر بگیرید.

بسته به رشته تحصیلی‌تان باید روی انتخاب سخت‌افزار لپ‌تاپ‌تان دقت به خرج دهید. بر اساس نوع استفاده از آن می‌توانید مدل پردازنده، فضای ذخیره‌سازی، حافظه گرافیکی و سایر عوامل مهم و موثر در کارکرد دستگاه را انتخاب کنید. 

ارزان‌ترین و گران‌ترین لپ‌تاپ دانشجویی

برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی مناسب، اول باید حساب کنید که چقدر بودجه دارید و توان مالی شما برای خرید به چه میزان است؟ سپس محصولاتی که در بازار در حد بودجه شما هستند را بررسی و انتخاب کنید. اگر می‌خواهید لپ‌تاپ نو بخرید، به عنوان ارزان‌ترین لپ‌تاپ‌های دانشجویی، باید به زیر ۱۵ میلیون فکر کنید.

  • لپ‌تاپ لنوو ThinkBook 15-FH با صفحه نمایش “۱۵.۶، پردازنده Intel Core i3 1165G7 و باتری ۳سلولی، یک پیشنهاد نسبتاً مناسب برای کسانی است که می‌خواهند تا ۱۵ میلیون برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی هزینه کنند.
  • برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی تا ۲۰ میلیون تومان، لپ‌تاپ ایسوس VivoBook R545FJ را به شما پیشنهاد می‌کنیم. این لپ‌تاپ با پردازنده Intel Core i5 10210U و صفحه نمایش “۱۵.۶ همچنین حافظه گرافیک ۲ گیگابایت، گزینه مناسبی است.
  • اگر قصد دارید تا ۳۰ میلیون تومان هزینه کنید، لپ‌تاپ اچ پی ۱۵ اینچی مدل DA2204-E یکی از گزینه‌هایی است که می‌توانید انتخاب کنید. پردازنده مرکزی این محصول Intel Core i7 10510U بوده و حافظه داخلی آن ۱ ترابایت است.

برای دیدن آگهی‌های لپ‌تاپ در دیوار کلیک کنید

یک راهحل سبزتر برای خرید لپ‌تاپ دانشجویی

یکی از راههای مناسب خرید لپتاپ دانشجویی مناسب و به‌صرفه، رفتن به سمت بازار محصولات دست دوم است. خرید محصولات دست دوم علاوه بر مزیت اقتصادی که در قسمت قیمت دستگاه دارند یک ویژگی مثبت دیگر هم دارند و آن کمک به محیط زیست است. به هر حال با توسعه تکنولوژی و ساخت روزافزودن دستگاههای دیجیتالی مسئله زبالههای دیجیتالی یکی از نگرانیهای دوستداران محیط زیست است.

برای این کار تنها باید دیدگاه منفی موجود درباره خرید وسایل دست دوم را از بین برد و با فکر کمک به طبیعت و محیط زیست با خیال راحت وارد بازار محصولات دست دوم شد.

آگهی‌های انواع لپ‌تاپ را در دیوار ببینید
1 نظر
  1. آرل می‌گوید

    یه راهنمایی کوچیک به معماران و دانشجویان این رشته داشتم، لپتاپ مانند یک سیستم برای رندر گرفتن کارایی ندارد در صورت امکان سیستم تهیه کنند، حال شاید شرایطش نباشه حداقل لپتاپی رو تهیه کنند که دارای cpu ای بصورت hq باشد که توانایی بیشتری داشته باشد و نکته دیگر سعی کنید رم رو بالای ۸ گیگ انتخاب کنید تا کارای بهتری داشته باشید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.