با رعایت این نکات آسیب به طبیعت در تعطیلات به حداقل می‌رسد

1

پاگر قرار است در تعطیلات نوروز سفر بروید و در طبیعت وقت بگذرانید، اصولی برپا کردن آتش و مدیریت زباله‌ها مهم‌ترین توصیه‌هایی است که باید آن جدی گرفت.

جایگاه آتش
اگر قصد دارید در طبیعت آتش روشن کنید، یک جای خشک دورتر از درختان و ترجیحاً نزدیک به رودخانه پیدا کنید و منقل را در آنجا راه بیندازید. موادی را که احتمال آتش گرفتن دارند از دوروبر منقل دور کنید. آتش باید جایی برپا شود که باد نمی‌وزد. اگر آتش را با کنده‌های خشک و شاخ و برگ درست می‌کنید، حتماً یک گودال کوچک برای آن حفر کنید. اگر با چند ردیف چوب یا سنگ، یک حفاظ کوچک به‌صورت سنگ‌چین اطراف آتش بسازید،‌ آتش را از خطر گسترش حفظ می‌کنید. چیدن هیزم‌ها قاعده خاصی ندارد و تنها به حجم هیزم و کاربرد آتش بستگی دارد. برای پخت‌وپز، استفاده از آتش به ‌شکل تخت و برای گرم شدن، آتش به‌شکل هرمی پیشنهاد می‌شود.

وسایل مورد نیاز برای روشن کردن آتش
منقل و زغال،‌ بادبزن، ژل آتش‌زا یا الکل صنعتی، کبریت یا فندک

اگر وسایل آتش‌زا نداشتیم
در مواقعی که به منقل و زغال دسترسی نداریم، با چیزهای دیگری هم می‌توان آتش روشن کرد. روشن کردن آتش با باتری ماشین، آینه، یخ، بطری آب‌معدنی، شاخ و برگ‌های خشک، فضولات خشک حیوانات و زغال‌سنگ هم ممکن است. البته حتما بقایای به جا مانده از آتش را جمع کنید.

روشن کردن زغال
برای روشن کردن زغال منقل، زغال‌ها را به‌صورت یک لایه یکنواخت پهن می‌کنیم و ژل آتش‌زا به‌صورت پراکنده روی آن می‌ریزیم با روشن کردن آتش مرتب زغال‌ها را باد می‌زنیم تا اصطلاحاً بگیرد. اگر ژل نداشتیم،‌ برگ خشک یا کاغذ باطله یا چوب‌های شکسته خشک و نازک را بین زغال‌ها می‌گذاریم و باد می‌زنیم تا آتش گر بگیرد.
نکته ۱: زغال‌ها را نباید خیلی فشرده روی هم تلنبار کرد چون آتش خفه می‌شود.
نکته ۲: آتش را باید با توجه به مدت‌زمانی که آن را نیاز داریم و حجم زغال موجود، مدیریت کرد. باد زدن زیاد زغال‌ها را زود خاکستر می‌کند.

خاموش کردن آتش
بعد از پایان کارتان با آتش حتماً آن را کاملاً خاموش کنیم تا مطمئن شوید که آتش به اطراف و پوشش گیاهی محیط سرایت نمی‌کند. بهترین خاموش‌کننده آتش آب است؛ خاک هم در نبود آب گزینه خوبی است.

مدیریت پسماند در سفر
چرا زباله‌مان را در طبیعت رها می‌کنیم؟
به نتیجه کارمان فکر نمی‌کنیم به این‌که زباله‌ها و به‌خصوص پلاستیک‌ها چه آسیب‌هایی به طبیعت و حتی حیوانات خواهند زد. پس حتماً با خود کیسه‌زباله همراه داشته باشیم یا با هر چیز که در دسترس داریم یک مخزن زباله موقتی درست کنیم. تنبلی و رها کردن زباله در طبیعت ممنوع!

چگونه زباله سفری را به حداقل برسانیم؟
از پلاستیک که قاتل طبیعت است و ظرف‌های یک‌بارمصرف تا حد امکان کم استفاده کنیم و ظروف بادوام همراه ببریم. بطری‌های شیشه‌ای را جایگزین بطری پلاستیکی کنیم. می‌توانیم با رعایت بهداشت می‌توان از برخی دور ریختنی‌ها چند بار استفاده کرد؛ مثلاً ظروف یک‌بارمصرف پنیر، کشک و … می‌توان به‌جای استفاده زیاد از دستمال‌کاغذی برای پاک کردن دست، از ژل‌های پاک‌کننده یا دستمال‌های پارچه‌ای استفاده کنیم. سفره‌های پارچه‌ای را جایگزین سفره یک‌بارمصرف کنیم. غذای زیاد نبریم و غذاهایی را در طبیعت استفاده کنیم که پس‌ماند زیادی ندارند. یا اگر از رستوران غذا تهیه می‌کنیم، می‌توانیم ظرف غذایمان را به رستوران ببریم و از مسئول رستوران درخواست کنیم به‌جای ظروف یک‌بارمصرف غذا را در ظرف ما بریزد. چای بدون تفاله یا میوه‌های پوست کنده‌شده همراه ببریم. از شکستن شاخه‌ها و بوته‌های زنده خودداری کنیم. همچنین بهتر است در سکوهای از پیش ‌ساخته‌شده اتراق کنیم و چمن‌ها را له و تبدیل به زباله نکنیم!

با زباله‌های تولیدشده در طبیعت چه‌کار کنیم؟
مطمئناً هیچ‌کدام از ما مناظری همراه با زباله‌های ریزودرشت را دوست نداریم. پس یادمان باشد بعد از تفریح در طبیعت، زباله‌هایی را که تولید کرده‌ایم، برداریم و از محل دور کنیم. یک کار شایسته دیگر این است که دستکش دست کنیم و هر نفر به سهم خود هر قدر که می‌تواند از زباله‌های ریخته شده در طبیعت و اطراف رودخانه‌ها را جمع کند. سطل‌ها یا محل مخصوص زباله که برخی افراد محلی بهداشت، به آن رسیدگی می‌کنند، در مسیرهای بین‌راهی زیاد است. زباله‌های تر را به بهانه برگشت‌پذیر بودن به طبیعت و قابل بازیافت بودن در طبیعت رها نکنیم؛ مقدار زیادی از این زباله‌ها مثل پوست میوه و سبزی‌ها را می‌توان به کود باغچه و گیاهان آپارتمانی تبدیل کرد. اضافه‌های نان را هم می‌توان به‌عنوان خوراک پرندگان در نظر گرفت.

رعایت نکردن آداب طبیعت‌گردی، باعث آسیب جدی به طبیعت و ورود خسارات جبران‌ناپذیر به محیط‌های طبیعی می‌شود. با نکته‌هایی که آوردیم خیلی ساده می‌توان قدمی بزرگ در حفاظت از سرمایه‌های طبیعی در طی سفرهای نوروزی برداشت.

1 نظر
  1. تفریحات کیش می‌گوید

    درسته نکات دقیقی در این مطلب ذکر شده که واقعا باید به آنها توجه شود

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.