کمیسیون املاک برای اجاره و فروش در تهران چقدر است؟

این مطلب در تاریخ ۹ دی ۹۹ به‌روز شده است

24

دست به جیب شدن همیشه سخت است، مخصوصاً وقتی می‌خواهید پولی را برای انجام یک معامله پرداخت کنید، اما به هر حال وقتی قرارداد رهن، اجاره یا خرید و فروشی را در آژانس‌های املاک تنظیم می‌کنید، باید هزینه‌ای را به‌عنوان حق‌الزحمه بپردازید که به آن کمیسیون املاک گفته می‌شود. محاسبه کمیسیون املاک قوانین خاص خود را دارد و اغلب توسط اتحادیه املاک مشخص می‌شود.

محاسبه کمیسیون املاک معمولاً تابعی از رقم قرارداد است که به‌صورت یکسان بین خریدار و فروشنده یا موجر و مستأجر تقسیم می‌شود. اما رقم کمیسیون همیشه جزو مسائل مورد بحث و چالش برانگیز در معاملات املاک است. به همین دلیل ما در این مطلب به شما می‌آموزیم که کمیسیون بنگاه املاک چگونه محاسبه می‌شود و موقع نوشتن قرارداد باید به چه مواردی توجه کنید؟

محاسبه کمیسیون املاک در خرید و فروش ۹۹

همان‌طور که گفتیم کمیسیون به قیمت ملکی که قصد معامله کردن آن را دارید وابسته است. تا پیش از سال ۹۹، در خرید و فروش ملک، رقم ۵۰۰ میلیون تومان به‌عنوان ملاک در نظر گرفته شده بود. اگر ارزش ملک مورد معامله حداکثر تا ۵۰۰ میلیون تومان بود، آژانس املاک یک درصد از ارزش ملک را به‌عنوان حق کمیسیون دریافت می‌کرد. یعنی سهم خریدار و فروشنده در پرداخت کمیسیون، هر کدام نیم درصد بود.

در قانون جدید که طبق مصوبه‌ای در ۲۳ شهریور سال جاری به اجرا درآمد، کمیسیون املاک برای آژانس‌ها به‌نوعی نصف شد. قانون جدید می‌گوید کمیسیون مبایعه نامه به میزان ۲۵ صدم درصد ارزش معاملاتی ملک از هر طرف دریافت می‌شود. به بیان دیگر، مجموعاً نیم درصد از هر دو طرف محاسبه و اخذ شود. (لینک خبر در ایسنا)

کمیسیون رهن و اجاره کامل ملک

قانون جدید محاسبه کمیسیون املاک که در سال ۹۹ و با مشارکت اتحادیه املاک، سازمان حمایت از مصرف کننده و کمیسیون نظارت وزارت صمت تصویب شد، کمیسیون رهن و اجاره را هم تغییر داد. در قانون جدید، کمیسیون رهن کامل یک ملک معادل نیم درصد مبلغ رهن تعیین شده است. به بیان دیگر، بنگاه املاک به‌صورت مجموع، یک درصد مبلغ رهن را از دو طرف دریافت می‌کند.


خانه مناسب اجاره را در دیوار پیدا کنید.


اجاره خانه

برای محاسبه کمیسیون اجاره هم در قانون جدید تغییراتی اعمال شد. طبق این قانون، حق کمیسیون اجاره برای بنگاه املاک معادل یک چهارم مبلغ اجاره یک ماه (از هر طرف معامله) تعیین شد. برای تمدید قرارداد اجاره هم یک دهم حق کمیسیون اجاره محاسبه می‌شود.

در پایان مصوبه چدید کمیسیون بنگاه‌های املاک، به خدمات متمم قرارداد و مبایعه نامه هم اشاره می‌شود. طبق قانون جدید، این خدمات باید به‌صورت رایگان انجام شود. نکته مهم دیگر اینکه بنگاه املاک برای دریافت کد رهگیری قرارداد نیز نباید مبلغی دریافت کند.

بنگاه‌های املاک برای قرادادهای مشارکت هم می‌توانند حق‌الزحمه دریافت کنند. این مبلغ برای هر قرارداد مشارکت معادل دو دهم درصد ارزش قرارداد محاسبه می‌شود. درنتیجه بنگاه در مجموع، چهار دهم درصد ارزش قرارداد مشارکت را در به‌عنوان حق‌الزحمه دریافت می‌کند.

نکته نهایی درباره حقوق قانونی و مالی آژانس‌های املاک به فسخ قرارداد مربوط می شود. اگر طرفین معامله پس از مدتی به هر دلیلی تصمیم به فسخ قرارداد اجاره یا فروش ملک بگیرند، حق کمیسیون برای مشاور و آژانس املاک محفوظ است و آن‌ها امکان درخواست عودت مبلغ را نخواهند داشت. تغییر در مبالغ قرارداد هم پس از عقد موجب تغییر در حق آژانس نمی‌شود.



خانه‌های با اجاره رایگان و رهن پایین در کدام مناطق تهران پیدا می‌شوند؟



کمیسیون املاک در قرارداد توافقی املاک

یک نکته مهم درباره کار با بنگاه‌ها و مشاوران املاک، قرارداد توافقی با آن‌ها یا کمیسیون توافقی است. نکته اول اینکه دریافت توافقی حق‌الزحمه ازسوی بنگاه املاک برخلاف قانون نیست. البته به شرطی که مبلغ توافق، از قبل با هر دو طرف معامله در میان گذاشته شده باشد.

مشاوران املاک می‌توانند برای حق‌الزحمه خود مبنی بر پیدا کردن مشتری، ملک، تخفیف گرفتن، معرفی ملک اکازیون و بسیاری موارد دیگر، کمیسیون توافقی دریافت کنند. آن‌ها پیش از عقد قرارداد این مورد را با هر دوطرف مطرح می‌کنند و در این صورت امکان دریافت مبلغی بیش از قانون اتحادیه املاک را هم دارند. درواقع این روش، یکی از مهم‌ترین راه‌ها برای افزایش درآمد در شغل مشاور املاک است.

اگر بنگاه تخلف کرد

مشاور املاک اجازه ندارد یک ریال بیشتر از عددی که از این فرمول‌ها به دست می‌آید کمیسیون بگیرد. مگر آنکه خودتان مایل باشید انعام یا شیرینی پرداخت کنید؛ اما اگر برخلاف میلتان مشاور املاک پول بیشتری از شما گرفت، می‌توانید با شماره ۷۳۳۴ تماس بگیرید و گزارش دهید.

برای شکایت از تخلف بنگاه املاک همچنین می‌توانید به‌صورت حضوری هم به اتحادیه مشاوران املاک مراجعه کرده و شکایت کنید. البته یادتان باشد که مشاوران املاک می‌توانند در این مبلغ کمیسیون به شما تخفیف هم بدهند، پس اگر اهل چانه زدن هستید حتماً این کار را هم امتحان کنید.


بیشتر بخوانید: اگر بنگاه املاک تخلف کرد، چه کنیم؟



یادتان باشد این روش محاسبه مربوط به شهر تهران است و در شهرهای دیگر کشور ممکن است درصدها کمی متفاوت باشد. در مطالب بعدی سعی می‌کنیم روش محاسبه کمیسیون در سایر شهرها را نیز با شما به اشتراک بگذاریم.

24 نظرات
  1. محمود می‌گوید

    متاسفانه خیلی از املاک ها و مخصوصا دپارتمان ها طمع برشون داشته تو این بازار شما یه جستجوی ساده تو همین دیوار کنین متوجه می شین ، یکی گفته فقط سرمایه گذاران تماس بگیرین یکی گذاشته کمسیون ۱% بعضی ها هم به درصد راضی نیستن می گن انقدر می خواهم که اگه حساب کنی ۴، ۵ درصد می شه واقعاً رو چه حساب کتابی برای چی، با وام و پس انداز و کلی زور و بدبختی دیگه یه پولی جمع کردیم می خواهیم خونه بگیریم علاوه بر اینکه استرس بالای خونه گرفتونو باید داشته باشیم تو این وضعیت اسفناک این حرف های بعضی از املاک ها هم ادمو عصبی می کنه

    1. مهدی فارسی می‌گوید

      به مشاور املاکی که اندازه ۵۰ میلیون برات کار کرده ۱۰ میلیون بده هم شما سود کردی هم اون مزد زحمتش را گرفته
      کار حرفه ای هزینه ی حرفه ای هم داره
      بعضی از مردم برای اینکه کمیسیون کمتر بدهند با افراد مبتدی خریدشان را انجام می دهند و بعد ها متوجه می شوند که ضرری بسیار بیشتر متحمل شده اند
      جانا من خبر از پشت پرده های بازار مسکن دارم بهت میدم

    2. رصا شیبانی می‌گوید

      چرا املاکی ها،بهنگام دریافت جواز ،مراسم قسامه ندارند.؟به مانند اکثر کشورهای اروپایی

    3. مهندس مهدی ظفریاری می‌گوید

      سلام و عرض ادب
      در مورد بحث کمیسیون مشاور املاک که شما بیان میکنید متفاوت از ۱ درصد تا ۶ درصد و گاهی بسیار بیشتر است ،حق کاملا با شما است، بنده که خودم یک مشاور املاک هستم در بازار ۳ تعرفه وجود دارد ۱-نرخنامه ۲- عرف بازار و۳- توافق رضایت طرفین ،
      البته نرخنامه ها در بازار که تعرفه مشخص دارند مثل بازار مسکن مشاور املاک بازار خودرو بنگاه خودرو و بازار مشاور حق وکالت و یا پزشکی و بازار مهندسی و.. همیشه بر ۳ محور بوده است. چرا؟
      در ابتدا نرخنامه قانونی که در زمان شکایت و بحث قانون همیشه این نرخنامه معیار میباشد، برای کمیسیون هر شهر در مورد بازار املاک متقاوت است مثل در مشهد در بحث فروش ۳ دهم درصد تا سقف ۲۱۸۰ بیشتر ندارد و یا اجاره ۷ روز و ۸۰۰ سقف مبلغ دریافتی از هر طرف و یا در بحث کمیسیون بازار خرید خورو تا ۵۰ میلیون ۳۰۰ هزارتومان و هر یک میلیون بیشتر ۵ هزار تومان و یا بحث مشاوره پزشکی ، وکالت بسیار کمتر است و یا بحث مهندسی به همین طور و … پس این نرخنامه قانونی است
      ولی کمیسیون عملی اصلی بازار تعرفه عرفه بازار است در مسکن معمولا .۵ تا یک درصد و در بازار خودرو معولا .۵ تا ۲ درصد و برای بحص وکالت و پزشکی و مهندسی هم گاهی درصدی و توافقی است.
      ولی در نهایت تعرفه نهایی توافقی و با رضایت طرفین است یعنی درنهایت مردم همیشه توافقی میکنند ، (اما در این بین افرادی سود جوی هستند که نه تخصص دارند و نه این شغل اصلی است و ماندگار هم نیستد و حتی جواز کسب هم ندارد و با تبلیغات و اسم عجیب مثل دفاتر کار گزاری و املاکی برند خارجی و .. مردم را فریب می دهند که تعرفه عجیب و قریبی دارند مثل فکر کردن اینجا خارج کشور در امد مردم میلیاردی است و تعرفه ۶ و ۷ درصد و.. و بیشتر از عرف میباشد و هیچ تخصص و حتی سواد و خدماتی بیشتری ارائه نمی دهند و فقط ظاهر زیبا و شیکی دارند ،حتی در چنین مواردی با مراجعه نظارتی مراجعه و طرح شکایت کمیسیون خارج از نرخنامه وحتی عرف بدهید)
      در نهایت چرا باز کمیسیون اینگونه است داری ۳ تعرفه است، برای بنده که جای تعجب ندارد ، چون هزینه و خرج و در آمد ها با تعرفه هم خوانی ندارد، مثل یک نمایشگاه خودرو ۱۰ روز خودرو در دفتر نگهداری کند که ۱ میلیون بگیرید !!! و یا یک مشاور املاک یک یک ماه و یا یک سال زحمت بکشد تا یک خانه و یا مغازه و هتل بفروشه ۲۱۸۰ بگیرید!! و یا وکیل و یا یا پزشک یک پرونده و با کلی درد سر و رفت و آمد بگیرید و یا یک مهندس با کلی مسئولیت و دقت در آمدش در ماه از یک راننده اسنپ کمتر باشد!!!
      در نهایت تمام شغل های فوق زن بچه و هزینه دارند پس بهترین کمیسیون همان عرفه منطقه و شهر را رعایت کنید( البته باید مشاور شما باید خدماتی در حد عرف و قانون ارائه بدهد مثل در بحث املاک باید با قولنامه با کد رهگیری قرار داد تنظیم کند و دقت کافی داشته باشد تا منافع طرفین حفظ بشود) و در نهایت توافق و رضایت طرفین نیز لازم است.

  2. محمد می‌گوید

    با سلام
    من یه مشاور املاکم
    به نظر خریدار و فروشنده ما کار خاصی نکردیم و این پول رو که میخوان بدن انگار میخوان جون بدن
    اما وقتی کارشون به مشکل میخوره و کل دار و ندارشون میره رو هوا تازه یاد ما میوفتن:)
    کمیسیون دفاتر املاک طبق عرف منطقه هست و تو تمامی مناطق از هر طرف یک درصد دریافت میشه
    وقتی واستون ۵۰۰ میلیون ملکی رو میخریم که توش حداقل ۲۰ تا ۳۰ میلیون تخفیف میگیریم خداییش ۵ تومن میخواین بدین انقد زورتون نیاد
    ممنون

    1. ناشناس می‌گوید

      سلام
      شما ملکی که با قیمت ۵۰۰ برای مشتری میخری مطمئناً ارزش قیمتیش کمتر از ۴۰۰ تومنه. به تجربه ثابت شده که اگر صاحبخانه برای ملکی قیمت تخفیفی و مناسبی داده باشه شما دلال ها (مشاوران املاک!) اونو برای خودتون بر میدارید و به هیچ مشتری ایی ارائه نمیکنید. عموما مشاوران املاک یا همون دلال های املاک (چون تقریباً مشاوره ی منطقی ومنصفانه نمیدهید) تخصص خاصی در مسایل حقوقی ندارند و حتی در تابلو دفترشون نوشته اند که ما فقط واسطه ایم و مشکلات و مسایل حقوقی از روشهای دیگه و بعهده خود خریدار و فوشنده خواهد بود. گرفتن یک درصد از هر معامله ای واقعاً وحشتناک زیاده.

      1. T می‌گوید

        موافقم 😐

      2. عرفان می‌گوید

        دیدگاه جالبی بود اما باید بگم وقتی مشاور املاک باشی و روزانه ۱۰۰ فایل ببینی و قیمت محله دستت باشه
        و بدونی فلان فایل ۲۰۰ میلیون سود داره
        توقع برات ایجاد میشه از خریدار چه دلال چه مصرف کننده حداقل ۲۰ میلیون شیرینی بگیری چرا؟؟؟ به دلیل اینکه روزانه ده فایل کارشناسی کردی ۱۰۰ فایل تماس گرفتی و ماه ها زمان گذاشتی تا بهت بگن مشاور و زمانی که دولت اعلام میکنه قیمت مرغ ۱۰ هزارتومان و میری برای خرید مرغ میگن ۲۰ هزار تومان ناچاری پرداخت کنی اما نوبت مشاور املاک میرسه میگن ۲۰۰ میلیون وظیفه اشه سود بگیره

        بنابراین قانونی در تمام معاملات هست بعنوان توافق

        بنده به شما میگم ارزش این ملک متری ۴۰ میلیون هست من برای شما میخرم متری ۳۵ تومن و در متراژ ۱۰۰ متر ۵۰۰ میلیون حال حاضر بدون تورم سود داره

        شمای مصرف کننده معمولا اوکی میدی و خر از پل که گذشت میگی نه توافقی نشده

        اما شخص سرمایه گذاری هست بنام دلال که از قیمت محله خبردار هست و صحت حرف شما رو بدون تحقیقات آگاهی داره وقتی بگی انقدر سود داره میدونه که وقتی منو تو معامله اول راضی نگه داره من میشم سربازش و در فروش و خرید های بعدی میشم پشتیبانش بنا بر این راضی هست ۵ درصد هم کمیسیون بده تا رفاقتش پایدار بمونه
        بنده بعنوان مشاور املاک دلال نبوده ام اما معامله با دلالان را ترجیح میدم با معامله با مصرف کننده

        طی ۱۰۰ معامله اخیرم ۷۰ مصرف کننده
        و ۳۰ دلال بوده اند
        که از ۷۰ مصرف کننده از ۶۰ مصرف کننده بشدت ناراضی بودم
        و در معامله با دلال از ۳۰ نفر با ۲ نفر مشکل داشتم

        لطفا قبل از قضاوت مدتی کوتاه در این شغل همکار ما بشید شاید حق دیدید ۱ درصد کمیسون بدید

      3. عرفان می‌گوید

        کسی چاقو گذاشته باید بخرید!!!!!!!!

  3. شرق هوم می‌گوید

    بسیار عالی
    متاسفانه برخی از دفاتر املاک با مجاب نموندن مالک قیمت ها را به ناحق بالابرده تا خود سود بیشتری ببرند .

  4. ناشناس می‌گوید

    سلام: فرهنگی هستم ازاصفهان، تاحدود ده سال پیش دیدگاه خیلی بدی نسبت به دلال یامشاوران املاک داشتم
    بخاطردیدگاه غلطی که داشتم خیلی ضرروزیان درمعاملات خریدوفروش واجاره دادم چون اکثرافرادی که مشکل
    دارند تلاش زیادی می کنند که بدون واسطه معاملات خودراانجام دهند
    ازحدودده سال پیش که برخلاف میلم اولین معامله رادرمشاوراملاک انجام دادم لذت بخش ترین مبلغی که پرداخت
    می کنم مبلغ مشاوراملاک است درست است که آنهاخیلی ازمسائل حقوقی اطلاعی ندارنداماباتجربه خوبی که دارند
    بسیاری ازمشکلاتی که درطی مراحل معامله اتفاق می افتدرابه را حل می کنند

    1. مجیک می‌گوید

      من هم قبول دارم
      بازاریه که مطمینا با مشاوران حرفه ای میشه بهترین نتیجه رو گرفت

    2. سارا می‌گوید

      فقط میدونم با بنگاهای خلافکار باید برخورد بشه خریدار و فروشنده رو میخوان بچاپن مگر مالک بابای شماست که میتونید تخفیف بگیرید ولی خریدار نمیتونه بگیره که بابتش باج میگیرین

  5. farhad می‌گوید

    با سلام خدمت همگی
    خطاب به دوست عزیزی که میفرمایند دلال به عقیده بنده این نوع بیان اصلا صحیح نیست بنا به شرایط فعلی جامعه خیلی از عزیزانی که در حال حاضر مشغول این حرفه هستند از افراد تحصیل کرده جامعه هستند و به ناچار مشغول این کار هستند و این نوع صحبت اصلا درست نیست.
    در بحث کمیسیون یا بهتر بگم حق الزحمه کاری که یک مشاور انجام میده به نظر بنده کار بسیار تنش زا و پر استرسی هست که فقط یک مشاور این مطلب رو درک میکنه حالا برای گرفتن این حق الزحمه باید مشتری رو مجاب کنی که این مبلغ بابت خدماتی که ارائه میشه رو به سختی پرداخت کنه در حالی که تنها منبع درآمد یک مشاور املاک همین کمیسیونی هست که دریافت میکنه.
    خیلی از دوستان هم به این باور هستن که یه دفتر املاک هزینه ای نداره در صورتی که هزینه های یک دفتر املاک به صورت روزانه حداقل ۱۰۰ هزار تومن هست که این هزینه اصلا به چشم مشتری نمیاد. خواهشی که دارم یک مقدار با دید باز و با درایت به این حرفه نگاه کنین.
    با تشکر

  6. جهانگیر می‌گوید

    روش محاسبه کمیسیون رهن و اجاره ملک : در رهن و اجاره هم از الگوی رهن کامل پیروی می‌شود. یعنی مبلغ رهن کامل ابتدا ضرب در ۳۰ شده و بعد با مبلغ اجاره ماهیانه جمع می‌شود تا رقم اجاره نهایی به دست بیاید. بعد، یک چهارم از این عدد به‌عنوان کمیسیون از مستأجر و همان اندازه هم از صاحبخانه به علاوه ۹درصد مالیات بر ارزش افزوده دریافت می‌شود. روش محاسبه اشتباه نوشته شده است یعنی چی ضرب در ۳۰ و ادامه
    صحیح : رهن ۱۰۰/۰۰۰/۰۰۰ تومان اجاره ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان بابت رهن ۳/۰۰۰/۰۰۰ تومان محاسبه میشود هر ده میلیون سیصد هزار تومان و اجاره ۱/۵۰۰/۰۰۰ تومان میشود ۴/۵۰۰/۰۰۰ تومان تقسیم بر ۴ هر کدام ۱/۱۲۵/۰۰۰ تومان

  7. رضا می‌گوید

    متاسفانه مشاوران املاک تمام بازار را دست خودشون گرفتن. اصلاً اجازه نمیدن مردم بین خودشون معامله کنن. در همین دیوار ۸۰ درصد آگهی مربوط به بنگاهی هاست. برخی هم آنقدر دندان گرد هستند که اصلاً به حق خودشون قانع نیستن. من وقتی مشکلی در معامله برام پیش آمد و رفتم پیش بنگاهی و ازش برای رفع مشکل کمک خواستم، تنها می گفت برین صلح کنین. همین که پول را میگیرن دیگه هیچ تعهد و مسئولیتی را قبول نمیکنن. ۹۹ درصد مال حرام میخورن متاسفانه. ملت بدبخت هم چاره ای ندارن جز اینکه با همین شیاد ها کار کنن.

  8. محسن می‌گوید

    مشاورین املاک بعد از دریافت کمیسیون هیچ مسئولیتی رو قبول نمی کنند!

  9. محمد یاسر می‌گوید

    با سلام
    اگه در هر معامله فروش به هر شکلی که حساب کنیم از کبریت تا زمین ۱۰۰ هکتاری ذینفع بودن ۲ طرف به شکل خاصی مطرحه یکی با خریدش سود کرده یکی با فروش اما این که ما یک شغل خاص رو برجسته کنیم وبتازیم بهش اخلاقی نیست حجم پول رد و بدل شده در این معاملات چون بالاست ونکته مهمتر اینکه نزدیک یک دهه میشه تعرفه املاک ثابته وبا توجه به کثرت شدید دفاتر املاک کمیسیون توافقی راه حل مناسب برای این مشکله دلیلش اینکه در هر منطقه از ایران ملک قیمت خودش رو داره که بالاتر از اون هم نمیشه فروخت خریدار نسبت به پولش خرید میکنه وفروشنده نسبت به دلیلی که داره راه میاد بالانس کردن این دو طرف کار هر کسی نیست و زبان و کارکرد خودش رو میطلبه منصفانه قضاوت کنیم دلیل نگاه بد به دفاتر املاک بابت درامد سابقه و ریشه در ذهنیت قبلی ما دارد البته منکر کم لطفی بعضی دفاتر املاک هم نمیشه شد

  10. محمد یاسر می‌گوید

    با سلام
    اگه در هر معامله فروش به هر شکلی که حساب کنیم از کبریت تا زمین ۱۰۰ هکتاری ذینفع بودن ۲ طرف به شکل خاصی مطرحه یکی با خریدش سود کرده یکی با فروش اما این که ما یک شغل خاص رو برجسته کنیم وبتازیم بهش اخلاقی نیست حجم پول رد و بدل شده در این معاملات چون بالاست ونکته مهمتر اینکه نزدیک یک دهه میشه تعرفه املاک ثابته وبا توجه به کثرت شدید دفاتر املاک کمیسیون توافقی راه حل مناسب برای این مشکله دلیلش اینکه در هر منطقه از ایران ملک قیمت خودش رو داره که بالاتر از اون هم نمیشه فروخت خریدار نسبت به پولش خرید میکنه وفروشنده نسبت به دلیلی که داره راه میاد بالانس کردن این دو طرف کار هر کسی نیست و زبان و کارکرد خودش رو میطلبه منصفانه قضاوت کنیم دلیل نگاه بد به دفاتر املاک بابت درامد سابقه و ریشه در ذهنیت قبلی ما دارد البته منکر کم لطفی بعضی دفاتر املاک هم نمیشه شد

  11. محمد می‌گوید

    بنده رفتم املاک درخواست خرید دارم . ملک رو بعد از اینکه کلی روی اعصاب من رفته که با این پول کم گیر نمیاد و اینا ( که همیشه هم پول مشتری کم هست و میگن اینقدر بزار روش ) معرفی کرده و رفتم دیدم پسندیدم . تماس گرفته طرف اومده من موجودی و شرایطم رو گفتم و ایشون هم قبول کرده . ( تا اینجا بنگاه دخالتی نداشته ) بعد از نوشتن مبایعه نامه بنگاهی غیر از کمسیون از بنده شیرینی برای دوتا شاگرداش و مبلغی اضافه برا ی خودش خواسته و دلیلش هم اینه که خونه رو داری زیر قیمت میخری . ( میگه من برات جور کردم ) خلاصه برای معامله باثمن ۴۸۵.۰۰۰.۰۰۰ مبلغ ۲.۷۰۰.۰۰۰ تومن کمسیون گرفت .
    حالا من پیش خودم زحمت بنگاه رو به نسبت وقتی که برای ما گداشته و امکاناتی که نداشته و سوادی که نداشته ( مبایعه نامه رو سری اول اشتباه نوشت ) و مبلغی که گرفت با دفتر خانه اسناد مقایسه میکنم با همه این موارد و سطح سواد و امکانات و تجهیزات و نفرات (۴ نفر پرسنل تحصیل کرده ) که کلا برای همین معامله و درخواست سند تک برگ از بنده ۵۵۰.۰۰۰ تومان گرفت .
    حالا مسئولیت و زحمت کدام به نظر شما بیشتر هست ؟

    1. عرفان می‌گوید

      بیمارستان روانپزشکی رفتم تعدادی دیوونه دیدم
      ۲ نکته هست
      اول کل کادر و مردمان اونجا رو دیوونه فرص کنم
      دوم استثنا قائل شم که تعدادی از اونها دیونه بودند

      درس زندگی
      دوقلوها رفتارشون هیچ وقت مثل هم نیست چه برسه اینکه شما بخوای جمع ببندی یه نقطه رو قاطی یه خط بکنی

  12. مهدی ظفریاری می‌گوید

    سلام

    *** در واقعیت کمیسیون قولنامه به دو صورت و یا شیوه محاسبه میشود .
    اولی – عرفه بازار مشهد ۱ درصد مبلغ خرید از هر طرف برای مبالغ تا ۵۰۰ م و برای مبالغ بالاتر نیم درصد مبلغ از هر طرف میباشد.( لازم به ذکر است حتما قولنامه با کد رهگیری دریافت کنید)

    دوم-ولی از نظر قانونی صنفی مشاورین املاک و طبق نرخنامه سه دهم درصد یعنی از ۱۰۰ م مبلغ فروش ۳۳۰ هزار تمان از هر طرف و سقف دریافت این مبلغ هم ۲۱۸۰ هزار تومان است ( البته این نرخنامه هنوز هم معیار قانونی در صورت شکایت طرفین به دلیل دریافت کمیسیون بیشتر میباشد)

    *****
    خلاصه داستان کمیسیون املاک این است که آخرش هم توافقی است با رضایت هر سه طرف دریافت میشود.
    چون نرخنامه املاک قدیمی است ولی در هر صورت معیار قانونی همون سه دهم درصد میباشد البته در مورد تغییر درصد کمیسیون املاک در مشهد کارهای شده ولی هنوز قانون و ابلاغ نشده به دلیل خاصی ولی تا جای اینجانب اطلاع دارم انشاااله تمام کمیسیون کشور احتمال دارد یک درصد عرف بشود چون در واقعیت املاک این کمیسیون دریافت می کنند و با این کمیسیون می توانند هزینه زندگی خود را تامین کنند.
    برای اجاره هم معمولا ۱۰ روز تا ۱۵ روز طبق عرف
    و طبق نرخنامه و قانون ۷ روز اجاره کمیسیون هر طرف میباشد
    تمدید قانون صنفی ۳ روز در نرخنامه
    تمدید عرفه بازار ۵ تا۷ روز

    نکته بسیار مهم تر از مبلغ پرداخت کمیسیون نحوه و دقت تنظیم متن قولنامه با مشخصات کامل ( مثلا آدرس ملک به صورت ثبتی و دقیق تنظیم شود+ به ترتیب شهر مشهد ،منطقه ؟بخش ثبتی؟ و پلاک اصل؟ و پلاک فرعی؟ کد پستی ملک ؟ و یا مشخصات کامل طرفین و یا مدارک مالکیت و هویتی و مالی حتما تصدیق شود و… ) قولنامه خرید و فروش و اجاره نامه ملک در نهایت دریافت کد رهگیری از سایت معاملات املاک کشور میباشد که الزامی است.

    ****متاسفانه در هر محله و منطقه تعداد زیادی املاک وجود دارند که هر روز روبه افزایش هستند که بدون رعایت هیچ قانونی در حال تنظیم قرار دادها هستند و بیشتر مشتری ها فقط با اکتفا به یک گپی رنگی نصب شده به عنوان جواز به چنین املاکی اعتماد می کنند( درصورتی که چنین کپی رو میشود به راحتی تهیه کرد ) و با تنظیم قولنامه دست نویس( که به راحتی به قیمت ۶۰ هزارتومان هر دست برگ ها) سرمایه یک عمر تلاش خود را دریک معامله از دست می دهند و بعد از شکایت تاز متوجه میشوند چه کلاه بزرگی سرشان رفته است .****
    ****تنظیم قولنامه که از همه جهات بدون ایراد باشد کار مشاور املاک تخصصی میباشد.

  13. محمد کاووس بلاش می‌گوید

    چرا بنگاه مشهد از من ۲۰۰۰/۰۰۰میلیون کمسیون باید بگیر نباید بیشتر۵۰۰تومان باشد پس سر من رو کلاه گذاشته لطفاً در این زمین پیگیری کنید و درب بنگاه طرف رو باید پلمپ کنید خواهشاً در این مورد پیگیری کنید خواهش میکنم

  14. مجتبی می‌گوید

    بله دقیقاً تا پول رو میگیرن دیگه پیگیری در کار نیست، الان چند روز یک کد رهگیری ازشون خواستم همش امروز و فردا می کنن و می گن همون قولنامه دستی کفایت، ای کاش پول رو می گذاشتم بعد کد رهگیری بهشون می دادم، بعدشم چرا این یک درصد سقف نداره، هر چی قیمت ملک بزرگ تر درصد املاک هم بیشتر. بیچاره کردن ملت رو، هر صاحب خونه ای هم که بخواد ارزونتر ملکش رو مثلاً اجاره بده سعی می کنن نظرش رو عوض کنن تا سود بیشتری بگیرن، کلاً بجز خودتون کسی ازتون راضی نیست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.