مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین و تویوتا لندکروز

جایی برای بازی بزرگان

0

ب‌ام‌و X5 بزرگ‌ترین شاسی بلند ب‌ام‌و است و برای مقایسه با سایر خودروها باید سراغ نمونه‌هایی در همین ابعاد رفت. البته موتور ۸ سیلندر و ۴.۴ لیتری X5 تقریباً بی‌رقیب است، اما می‌شود نمونه‌هایی را پیدا کرد که توان مقایسه داشته باشند. در این میان می‌شود به پورشه کاین، تویوتا لندکروزر و البته کیا سورنتو اشاره کرد که این آخری بیش‌تر از نظر ابعاد نزدیک به ب‌ام‌و است. در ادامه این مطلب به مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین و تویوتا لندکروز می‌پردازیم و نقاط قوت و ضعف هر کدام را بر کفه ترازو قرار می‌دهیم.

مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین

ابتدا به سراغ مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین می‌رویم. پورشه کاین یا آن طور که خود آلمانی‌ها می گویند «کایان» از سال ۲۰۰۲ به جمع خانواده پورشه پیوست و کار خودش را با یک موتور ۸ سیلندر آغاز کرد. این اولین نسل از این سری بود که وارد ایران هم شد و بعدا در سال ۲۰۱۱ نسل دوم این خودرو به بازارهای جهانی و البته ایران راه یافت.

در نسل دوم کاین از موتور ۶ سیلندر، ۸ سیلندر و ۸ سیلندر توربو استفاده شده که این قدرت انتخاب بیش‌تری را نسبت به ایکس فایو ایجاد می‌کند. در مدل ۶ سیلندر، موتور خودرو ۳.۶ لیتر حجم دارد که می تواند ۳۰۰ اسب بخار توان تولید کند. مدل ۸ سیلندر، اما با حجم ۴.۶ لیتر ۴۰۰ اسب بخار توان دارد که در نوع توربو، این توان به ۵۰۰ اسب بخار می‌رسد و این یعنی یک پله بالاتر از ب‌ام‌و X5.

در شتاب، پورشه کاین توربو می‌تواند در ۴.۷ ثانیه به سرعت ۱۰۰ کیلومتر برسد و بدون توربو این عدد به ۵.۹ ثانیه می‌رسد. با توجه به این‌که ایکس فایو تنها با موتور توربوشارژ عرضه می شود، این‌جا هم بازی به نفع پورشه تمام می‌شود.

با مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین از نظر نگهداری و تأمین قطعات، باید گفت که پورشه کاین مثل ایکس فایو هزینه بالا و سرسام‌آوری دارد. البته قیمت این خودرو مثل همه پورشه‌های دیگر بسیار بالاست و نمونه صفرکیلومتر توربو میلیاردی است.

مقایسه ب‌ام‌و X5 با تویوتا لندکروزر

تویوتا ابتدا قرار بود برای ارتش ژاپن خودرویی طراحی کند که بتواند در جاده‌های صعب‌العبور فیلیپین در جریان جنگ جهانی دوم حرکت کند. به همین خاطر خودرویی طراحی شد که در واقع مهندسی معکوس از روی جیپ آمریکایی بود که در نهایت به تولد لندکروزر منجر شد.

استقبال از این خودرو آن‌قدر زیاد شد که خیلی زود تویوتا با این خودرو شناخته شد و از ۱۹۴۱ تا ۱۹۸۴، لندکروزر تبدیل به خودروی جابه‌جایی سران کشورها، مقامات نظامی و تشریفات شد. سال ۲۰۰۸ اما نسل جدیدی از لندکروزر به بازارهای جهانی و بازار ایران راه یافت. خاطره خوش این خودرو باعث شد تا خیلی‌ها مشتاق خرید این محصول باشند.

خودرویی که در ایران با دو موتور ۶ و ۸ سیلندر عرضه شده و نمونه ۶ سیلندر هوادار بیش‌تری دارد. موتور ۶ سیلندر، ۴ لیتر حجم دارد و می‌تواند ۲۴۰ اسب بخار توان تولید کند که تیپ GXR خوانده می‌شود. نمونه ۸ سیلندر یا VXR که قبل از ۲۰۱۴ وارد ایران شده‌اند دارای موتوری ۴۶۶۴ سی‌سی هستند که می‌تواند ۲۷۱ اسب بخار توان تولید کند و این کم‌تر از توان خروجی ب‌ام‌و ایکس فایو است.

با مقایسه ب‌ام‌و X5 با تویوتا لندکروزر در می‌یابیم که شتاب VXR حدود ۹ ثانیه است که به مراتب کم‌تر از ب‌ام‌و X5 به حساب می‌آید و این شاید به وزن بالای آن که بیش از ۲ و نیم تن است مربوط باشد. مصرف سوخت لندکروزر VXR در حالت ترکیبی ۱۴.۴ لیتر است که کم‌تر از X5 خواهد بود.

امیدواریم که این مقایسه ب‌ام‌و X5 با پورشه کاین و تویوتا لندکروز توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی از هر سه خودرو را در اختیارتان قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.