مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر ۹۰

خودرویی جاافتاده در بازار ایران

7

سمند سورن در بازار ایران، خودرویی نسبتاً جا افتاده است و خریداران خودش را دارد، کلاسِ‌ سواری‌اش هم قابل قبول است و خیلی‌ها اصلاً شاید به‌خاطر حمایت از تولید داخلی، سمند را برای خرید، انتخاب کنند. از سویی دیگر بسیاری از ادارات دولتی، سورن را در اختیار کارمندان‌شان قرار می‌دهند تا خودروی سازمانی‌شان باشد. با این‌حال اما سورن رقبایی دارد، رقبایی که مزایای قابل‌قبول‌تری نسبت به این خودروی تولید داخلی دارند و گاه طرف‌داران بیش‌تری را هم جذب خود کرده‌اند. در این مطلب به مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر ۹۰ می‌پردازیم و نگاهی به اصلی‌ترین رقبای این خودرو می‌اندازیم.

مقایسه سمند سورن با پژو پارس

طراحی کابین هر دو خودرو بسیار نزدیک است، با این تفاوت که ایران‌ خودرو در داشبورد از تریم چوبی استفاده کرده است‌. یکی از نقاط قوت سورن نسبت به پژو پارس، جادار بودن قسمت پشتی برای سرنشینان عقب است. اما در خصوص متریال به کار رفته در کابین باید گفت تفاوتی بین دو خودرو دیده نمی‌شود.

در سمند سورن موتوری ۱.۷ لیتری با ۴ سیلندر که موسوم به EF7 است استفاده شده است. این موتور توانایی تولید ۱۱۵ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور را دارد که برای انتقال آن به چرخ‌های جلو از جعبه دنده ۵ سرعته دستی استفاده می‌کند. نقطه ضعف هر ‌دو خودرو در سیستم انتقال قدرت است که در تعویض دنده‌ها بسیار مشهود خواهد بود.

با مقایسه سمند سورن با پژو پارس در می‌یابیم که سمند سورن به لطف طراحی جدیدتر، تقاضای کم‌تر و حضور کم‌تر در خیابان‌ها، کم‌تر از پژو پارس همه‌گیر شده است. همچنین سورن نوعی فیس‌لیفت از خودروی سمند LX است که به‌روزتر و اسپرت‌تر شده است. در مقابل اگرچه که پژو پارس کاملاً پیر و تکراری شده، اما همچنان جذابیت خود در بازار را حفظ کرده و بازار تقاضا برای آن بالاست.

در مجموع می‌توان گفت که سورن با فرم سپرهای یکپارچه با بدنه، چراغ‌های عقب LED و زه‌های کناری هم‌رنگ بدنه، طراحی به‌روزتری نسبت به پژو پارس دارد، هرچند طراحی پژو پارس هماهنگ‌تر به حساب می‌آید.

پژو پارس مجهز به پیشرانه TU5 متعلق به پژو ۲۰۶ تیپ ۵ است. موتوری با ۱۶۰۰ سی‌سی حجم، ۱۰۵ اسب بخار قدرت و ۱۴۲ نیوتن متر گشتاور. در کفه دیگر ترازو سورن نیز این اواخر تنها  با موتور ملی EF7 عرضه می‌شود؛ یعنی موتوری که دیدگاه‌های مثبت و منفی متعددی درباره آن وجود دارد. درهرحال EF7 دارای پیشرانه‌ای با ۱۷۰۰ سی‌سی حجم است که با تجهیز به سیستم زمان‌بندی متغیر باز و بسته کردن سوپاپ‌ها، ۱۱۴ اسب بخار قدرت و ۱۵۹ نیوتن متر گشتاور تولید می‌کند.

با توجه به پیشرانه‌های محصولات داخلی می‌توان خروجی موتور EF7 را نسبتاً معقول و مناسب دانست. البته ایران‌ خودرو با عرضه سورن توربو با ۱۵۰ اسب بخار گامی بلند به جلو برداشته است. 

این بود مقایسه سمند سورن با پژو پارس. حال بهتر است به سراغ مقایسه سورن با تندر ۹۰ برویم.

مقایسه سمند سورن با تندر ۹۰

سمند از جهت آیرودینامیک و از طرف دیگر تعادل در سر پیچ‌ها، از تندر ۹۰ برتر برتر است. آیرودینامیک ضعیف تندر۹۰ باعث شده که این خودرو در پیچ‌ها عملکرد چندان قابل‌قبولی نداشته باشد.

در شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر، تندر ۹۰ موفق‌تر عمل کرده و با حدود ۳ ثانیه اختلاف، عملکرد بهتری را از خود به نمایش می‌گذارد. دلیل آن نیز وزن کم‌تر و هماهنگی بهتر جعبه‌دنده در تندر ۹۰ است.

مصرف سوخت تندر ۹۰ با موتور۱۶۰۰ سی سی  با اختلاف ۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بهتر از سورنی است که موتور ۱۷۰۰ سی‌سی دارد.  البته باید به این نکته اشاره کنیم که موتور EF7 سمند دارای قابلیت‌های بهتر و جدیدتر مانند CVVT است که موجب راندمان بهتر موتور خودرو می‌شود. این سیستم در خودروی مگان به‌کار رفته، اما در تندر ۹۰ خبری از آن نیست.

اگر به ایمنی دو خودرو نگاهی بیاندازیم می‌فهمیم هر دو خودرو دارای ۲ کیسه هوا هستند. در سمند EF7 ترمز‌ها پیشرفت یافته با دیسک‌های بزرگ‌تر و پوستر قوی‌تر بهتر عمل می‌کنند. سمند EF7 از سیستم مالتی‌پلکس استفاده می‌کند که در تندر ۹۰ وجود ندارد.

با مقایسه سمند سورن با تندر ۹۰ متوجه می‌شویم که در طراحی اتاق تندر ۹۰ بسیار کم‌کاری صورت گرفته و از لوازم با کیفیت پایین استفاده شده است، به همین دلیل سمند در مقایسه با تندر ۹۰ اتاق خودروی باکیفیت‌تری دارد.

موتور سمند EF7 از جهت آلایندگی توانسته یورو ۴ را به‌دست آورد و این نشانه خوبی از به‌روز بودن موتور این خودرو است چرا‌که موتور تندر ۹۰ یورو ۳ را کسب کرده است.

امیدواریم که این مقایسه سمند سورن با پژو پارس و تندر ۹۰ توانسته باشد اطلاعات مفید و خوبی از ارزش خرید هر خودرو در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش سمند سورن مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از خودروهای بالا ارزش خرید بالاتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را با ما در میان بگذارید.

7 نظرات
  1. عادل می‌گوید

    احسنت واقعا نرم افزار دیوار یه نرم افزار جامع شده که به جرات میتوان گفت علاوه بر خرید به عنوان یه مجله هم داره عمل میکنه واقعا لذت بردم از نبوغ و طراحی جدید نرم افزار، احسنت احسنت

  2. امید می‌گوید

    واقعا عالی دمتون گرم … سایت دیوار خیلی به خرید خودرو و تصمیم گیری کمک میکنه ‌… عالی و اطلاعات صحیح ….

  3. حامد می‌گوید

    سواری سورن به مراتب بهتر از پارس و تندر است. بنده هر سه تا خودرو فوق رو داشتم و به نظرم سورن توربو بهترین خودرو تولید داخل است

  4. آرش می‌گوید

    من میگم تندر از دوتای دیگه خیلی سره… من سمند سورن دارم الان اما قبلا تندر ۸۸صفر گرفته بودم که اشتباه کردم عوضش کردم با سورن… همه چیزش بهتر بود از سورن یا پارس، خصوصا کیفیت قطعاتش ک اعلا بود واقعا… حتی باطری ماشینو ایرانی نگ «اشته بودن و فرانسوی بود اون سالها. حتی هنوزم قطعات تندر بیش از ۶۰%فرانسویه ولی پارس یا سورن بیش از۹۰% تولید داخل و بسیار بی کیفیت و سمبل کاری شده هستن.من ۱۰سال تندر از صفر دستم بود وقتی عوضش کردن هنوز جلوبندی کاملا بی نقص بود اما سورنو ۲سال نشد کمک عوض کردم با سیبک و بوشای طبق!!!

  5. آرش می‌گوید

    ضمن اینک میگن ال۹۰ سر پیچ ناپایداره و… باید بگم من ۱۰سال سوار شدم و سایر خودروهای تو این رنج و کلاس رو هم کم و بیش داشتم ، سوار شدم و میشم(ماشینای اداره یا گاها اقوامو بخاطر عیب یابی چون شغل و حرفه ام مکانیک بوده)
    .به نظر من ثبات تندر تو پیچ از خیلی ماشینای داخل مثل ۲۰۶و۲۰۷ وsd ورانا و… بهتره و از ۴۰۵و پارس هم اگر بهتر نباشه، ضعیف تر هم نیست.

  6. آرش می‌گوید

    من سورنEF7دارم اما قبلا تندر۸۸ ازصفر۱۰سال داشتم و از هر نظر بهتر بود از سورن یا پارس!به ویژه بلحاظ کیفی و قطعات اصلاقابل مقایسه با پارس وسورن نیست.چون هنوزم قطعات تندر بیش از۷۰%فرانسویه ولی پارس یا سورن بیش از۹۰% داخلی و متاسفانه بسیار بی کیفیت و سمبل بندی شده هستن!!بعد ۱۰سال ک تندر داشتم، زیربندی و جلوبندی تندرکاملا بی نقص وبیصدا بود و تو ۱۰سال لنت عقبمو عوض کردم اما سورن صفر۳سال نشد جلوبندی باز کردم و بکلی لق و ول بود.
    میگن ال۹۰ سرپیچ ضعیفه!! من و دو نسل قبلم شغلمون راننده و مکانیک سنگین هستیم و میگم از خیلی ماشینای دیگه مثل ۲۰۶و۲۰۷و رانا بهتره؛ از ۴۰۵وپارس هم اگر بهتر نباشه کمتر هم نیست((ضمنا مهارت رانندگی تا ۵۰% درحفظ پایداری وسیله نقلیه در پیچها تاثیر میگذارد)) یعنی راننده بایستی اصول راندن در جاده هایی با شیب و پیچ های خطرناک را بداند و تجربه داشته باشد؛ تا بتواند زمان و مکان و شرایط ترمز زدن،دنده عوض کردن و گاز دادن را در سه وضع‌ : قبل از رسیدن قوس پیچ، درحین پیچیدن و بعد از قوس پیچ را درست تشخیص دهد؛ک این نیز در شرایط آب و هوایی مختلف(هوا خشک، بارانی، برفی،مه آلود،کولاک، یخبندان برفها و یخ‌زدگی شیشه ای یا اصطلاحا {یخ سیاه} ک این نوع یخ‌زدگی ناشی از سرمای شدید پس از مه یا برف است وبسیار لغزنده و فریب دهنده است،تا آنجا ک سخت می‌شود روی جاده پیاده راه رفت و زمین نخورد!!و با توجه ب نوع آسفالت و میزان لغزندگی کف جاده رانندگی در این شرایط آب و هوایی مستلزم صبوری کردن و راندن با حداقل سرعت ممکن با تجهیزات زمستانی و داشتن تسلط کامل و تجربه ساعتها رانندگی در جادهای یخ زده و برفگیر است).با توجه ب شرایط فوق الذکر ک عرض کردم و بمیزان تسلط و مهارت رانندگی افراد می‌تواند متعادل و نامتعادل و حتی ضعیف و قوی در پیچیدن باشد!!

  7. سجاد می‌گوید

    ماشین فقط سورن الانم پلاسشم آمده خیلی خوبه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.