مقایسه نیسان ایکس تریل با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو

0

محصولات نیسان در طراحی داخلی جزء بهترین‌های دنیا به‌ حساب می‌آیند. ایکس‌ تریل هم از این قاعده مستثنی نیست. این ویژگی‌ مثبت در کنار سایر ویژگی‌ها، این خودرو را رقیب خودروهایی چون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو کرده است. در این مقاله، به مقایسه نیسان ایکس تریل با هیوندای سانتافه و کیا سورنتو می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه نیسان ایکس‌ تریل

از نکات مثبت رانندگی با نیسان ایکس‌تریل راحتی فوق‌العاده سرنشینان جلو و عقب و سیستم تعلیق بسیار نرم آن است. علاوه بر این، فضای باکیفیت کابین هم این خودرو را به گزینه‌ای مناسب برای استفاده روزانه و سفرهای خانوادگی تبدیل کرده است.

نیسان ایکس تریل از توانایی‌های نسبی آفرود برخوردار است. این خودو یکی از بهترین شاسی‌بلندهای موجود در بازار ایران است که عملکرد فنی و کیفیت سواری و ساخت بسیار خوبی دارد. درمقابل، رقبایی چون هیوندای سانتافه و کیا سورنتو یکی از بهترین گزینه‌ها به‌ شمار می‌رود.

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با هیوندای سانتافه
نیسان ایکس‌ تریل از نمای روبه‌رو

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با هیوندای سانتافه

هر دو خودرو از نظر طراحی ظاهری با استفاده از عناصر خاص شرکت تولید‌کننده خود، ویژگی‌های منحصربه‌فردی دارد. جلوپنجره ذوزنقه‌ای و بزرگ هیوندای روی سانتافه هم مثل بقیه خودروهای این شرکت، خوب نشسته و ترکیب آن با چراغ‌های کشیده و دماغه صاف خودرو، نشان از چهره‌ای جذاب و باشکوه است. ایکس‌ تریل هم با جلوپنجره U شکل که امضای جدید خودروهای نیسان است، اصالت خانوادگی خود را به رخ می‌کشد. این خودرو با خطوط و منحنی‌هایش چهره سرکشی به‌ خود گرفته است.

در نمای کناری، خودروی کره‌ای خطوط تند و تیزی دارد ولی نیسان بدنه ایکس‌ تریل خود را با امواج نرمی صیقل داده است. در طراحی بخش عقبی، چراغ‌های زیبا و سپر شیک سانتافه مقابل نیسانی قرار می‌گیرد که نقش‌هایی از خطوطی پخته و اصولی دارد. بااین‌حال طراحی ایکس‌ تریل در این بخش، کمی قدیمی و ازمدافتاده به‌ نظر می‌رسد.

نیسان ایکس‌ تریل در طراحی نسخه فیس‌لیفت خود تغییراتی داد که جذابیت بصری این خودرو را افزایش داده است. ازجمله این تغییرات می‌توان به فرمان مدرن و پنل پشت‌ فرمان اشاره کرد که ازنظر ظاهری کاملاً متفاوت‌ شده است. سانتافه هم همیشه صاحب طراحی‌های داخلی زیبا و جذاب بوده است. با وجود اینکه تاحدی قدیمی به نظر می‌رسد، ولی کماکان طرف‌داران خاص خود را راضی نگه می‌دارد.

نیسان ایکس‌ تریل از موتور سنتی ۲۵۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر بهره می‌برد که توانایی تولید ۱۷۱ اسب‌ بخار قدرت دارد. این موتور از سال ۲۰۰۷ روی محصولات گوناگون نیسان سوار شده است و از فناوری‌هایی تقریباً قدیمی بهره می‌برد. نقطه‌ضعف دیگری که ایکس‌ تریل دارد استفاده‌اش از جعبه‌دنده  CVT است که باعث کندی این خودرو می‌شود. ایکس‌ تریل با این موتور و سیستم انتقال قدرت، شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتری برابر با ۹٫۸ ثانیه دارد. حداکثر سرعت آن ۱۸۵ کیلومتر بر ساعت است. میزان مصرف سوخت سیکل ترکیبی این خودرو هم ۸٫۳ لیتر است.

سانتافه در مقایسه نیسان ایکس‌ تریل از موتور کلاسیک ۲۴۰۰ سی‌سی با حداکثر ۱۹۲ اسب‌ بخار قدرت بهره برده است. این میزان قدرت با جعبه‌دنده‌‌ای ۶ دنده و خودکار به چرخ‌ها منتقل می‌‌شود. میزان شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر این خودرو ۱۰٫۹ ثانیه و مصرف سوخت آن برابر با ۸٫۵ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت است.

سانتافه که مدت‌هاست در بازارهای جهانی ازجمله ایالات‌متحده آمریکا حضور پررنگی دارد، یکی از امن‌ترین نیم‌شاسی‌های جهان به‌ حساب می‌آید. این خودروی هیوندای از مؤسسه آزمون تصادف اروپا ۵ ستاره ایمنی را دریافت کرده است. نیسان ایکس‌ تریل هم باتوجه‌به امکانات ایمنی زیاد و طراحی مهندسی بدنه، موفق شد ۵ ستاره ایمنی را از مؤسسه Euro NCAP دریافت کند.

هر دو خودروی تحت‌مقایسه را می‌توان جزء خودروهایی در دنیا دانست که بیشترین امکانات رفاهی را دارند. نیسان ایکس‌ تریل تجهیزاتی از قبیل دوربین عقب، رادار و دید پرنده (دید ۳۶۰ درجه از بالا) و سیستم کمکی پارک دوبل دارد. سانتافه هم به امکاناتی مثل ترمز پارک برقی، روشن‌شدن خودکار چراغ‌ها، حسگر بارندگی، کروز کنترل، سیستم کمکی در سربالایی و اتوپارک مجهز است.

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با هیوندای سانتافه
نمای داخلی نیسان ایکس‌ تریل

هیوندای سانتافه سال‌هاست در بازار ایران حضور دارد و مشتریان ایرانی به‌خوبی با این برند معروف آشنا شده‌اند و برای تمام نیم‌شاسی‌های بازار رقیب سرسختی محسوب می‌شود. دلیل این محبوبیتی را که در دل مشتری‌ها دارد، می‌توان در طراحی مناسب، امکانات کامل و به‌روز و ویژگی‌های به‌نسبت خوب سانتافه جست‌وجو کرد.

از سوی دیگر، ایکس‌ تریل همچنان در گذشته سیر می‌کند و نتوانسته با موتور قدیمی و طراحی ساده خود دربرابر رقبای قدرتمندش جایی در بازار پیدا کند. همچنین در مقایسه نیسان ایکس تریل با سانتافه، نمی‌توان از میزان استهلاک کم و دوام زیاد ایکس‌ تریل چشم‌پوشی کرد که از ویژگی‌های خودروهای ژاپنی ازجمله نیسان است.

پیشنهاد می‌کنیم پیش از اقدام به خرید، مطلب مقایسه هیوندای سانتافه ۲۴۰۰ سی‌سی با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با کیا سورنتو

طراحی نسل تازه سورنتو با همان جلوپنجره موسوم به پوزه ببر و چراغ‌های کشیده همچنان طراحی سورنتو را نسبت به خودروی هم‌خانواده‌اش، اسپورتیج، تاحدی شیک‌تر و سنگین‌تر نشان می‌دهد. نمای جلوی سورنتو آن‌قدر جذاب است که اصلاً نمی‌توان ایرادی به آن گرفت، ولی طبق ادعای بسیاری، طراحی عقب الهامی از جیپ چروکی است.

کیا سورنتو در بازار ایران با موتور ۲۴۰۰ سی‌سی ۴ سیلندر و ۱۸۸ اسب‌ بخار عرضه شده است. جعبه‌دنده خودکار ۶ دنده‌ای قدرت سورنتو را به تمام چرخ‌هایش منتقل می‌کند. جعبه‌دنده خودکار سورنتو در انتخاب و تعویض دنده‌ها عملکرد رضایت‌بخشی دارد و مناسب با شرایط رانندگی، به‌خوبی به وظیفه خود عمل می‌کند.

وزن نسل سوم سورنتو ۱۶۸۰ کیلوگرم است که برای این خودرو وزن زیادی محسوب می‌شود، ولی این موضوع به‌خاطر هماهنگی خوب موتور و جعبه‌دنده حین رانندگی خیلی به‌ چشم نمی‌آید. این اضافه‌وزن در سربالایی‌ها خود را نشان می‌دهد و کمی از چابکی خودرو می‌کاهد. بااین‌حال این کاهش سرعت آن‌قدری نیست که شما را از این کره‌ای خوش‌رکاب مأیوس کند.

نکته مهم در سواری سورنتو در مقایسه نیسان ایکس تریل ، تعویض نرم و دقیق دنده‌هاست که برای خودرویی خانوادگی نقطه‌قوت تلقی می‌شود. سواری سورنتو هم نرم است. فرمان این خودرو در پیچ‌ها عملکرد خوبی دارد و در سرعت‌های زیاد خودرو را به‌خوبی در مسیر و تحت‌فرمان راننده نگه می‌دارد. بااین‌حال به‌‌خاطر سیستم تعلیق نرم این خودرو، ممکن است راننده هنگام واکنش‌های تند حرکاتی جزئی را حس کند.

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با سورنتو ازنظر بازه زمانی تولید، می‌توان گفت تقریباً هر دو خودرو هم‌دوره هستند. نکته قابل‌توجه درباره نیسان، پیشینه طولانی این خودروساز ژاپنی در زمینه طراحی و تولید خودروهای شاسی‌بلند است. نیسان به‌نوعی ارباب ساخت شاسی‌بلندهای آفرود است. بااین‌حال ایکس‌ تریل خودروی نیم‌شاسی‌‌ای محسوب می‌شود که برای رانندگی‌های شهری طراحی شده و از توانایی‌های آفرود نسبی برخوردار است.

موتور ۲۵۰۰ سی‌سی نیسان ایکس‌ تریل ۱۷۱ اسب‌ بخار قدرت دارد و به جعبه‌دنده CVT ایکس‌ترونیک نیسان مجهز است. تا اینجا ایکس‌ تریل را روی کاغذ باید عقب‌تر از سورنتو بدانیم، ولی صبر کنید! ایکس‌ تریل هم مثل سورنتو سیستم ۲ دیفرانسیل دارد، ولی با این تفاوت که نسبت به سورنتو از سیستم توزیع نیرو و قفل دیفرانسیل پیشرفته‌تری برخوردار است و راننده می‌تواند قابلیت کنترل و انتخاب وضعیت انتقال قدرت را به‌شکل دستی تغییر دهد.

 

مقایسه نیسان ایکس‌ تریل با کیا سورنتو
نمای پشتی نیسان ایکس‌ تریل

شاید این‌طور به‌ نظر برسد که نیسان با انتخاب جعبه‌دنده CVT برای مدل ایکس‌ تریل خود تصمیم درستی نگرفته و باعث کاهش جذابیت‌های سواری این خودرو شده باشد، ولی سیستم ایکس‌ترونیک نیسان از این جعبه‌دنده‌ای که در ایکس‌ تریل استفاده کرده است، در همان بدو رانندگی به شما گوشزد می‌کند که زود قضاوت نکنید! عملکرد سریع و دقیق جعبه‌دنده ایکس‌ تریل بسیار عالی است. شروع حرکت با شتابی متوسط از ویژگی‌های مشترک تمام جعبه‌دنده‌هایCVT به‌ حساب می‌آید که این موضوع در ایکس‌ تریل هم تاحدی ملموس است، ولی با دورگرفتن موتور ورق برمی‌گردد و شتاب قابل‌توجه‌ای به خود می‌گیرد.

ایکس‌تریل با ابعاد حساب‌شده و وزن ۱۵۸۸ کیلوگرمی خود سواری اسپرتی دارد. این خودرو فرمان‌پذیری تند و دقیق و درمجموع شخصیت ماجراجویانه‌ای دارد. تجربه سواری از خودرویی کاملاً نرم و راحت در سورنتو، به‌سمت نمونه‌ای جدی‌تر و اسپرت‌تر در ایکس‌ تریل متمایل شده است، ولی به این معنی نیست که آسایش سرنشینان در این خودرو قربانی روحیه هیجانی آن شده باشد.

در مقایسه نیسان ایکس تریل با سورنتو، این نکته را نمی‌توان نادیده گرفت که سورنتو خودرویی تجملی‌ با تودوزی چرم، کلیدهای بی‌شمار و نور‌پردازی زیبا است و هرگز در نیسان با آنها مواجه نخواهید شد. در ایکس‌ تریل مثل هر محصول دیگری از شرکت نیسان، اولویت همه‌چیز بر اساس کاربردی‌بودن آن است.

بیشتر بخوانید: مقایسه کیا سورنتو نسل سوم با نیسان ایکس تریل و میتسوبیشی اوتلندر

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه نیسان ایکس تریل است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش نیسان ایکس تریل را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.