مقایسه پیکان‌ وانت با پراید وانت ۱۵۱ و وانت آریسان و وانت کارا تک‌ کابین

در تقاطع بارکش‌ها

1

یکی از تجربه‌های رایج در خودروسازی ایران تبدیل نسخه‌های سدان موفق به نسخه‌های وانت بوده است. معمولاً خودروسازهای بزرگ اقدام به چنین کاری نمی‌کنند و نسخه‌های وانت آن‌ها، پلتفرم و تفاوت‌های زیادی دارد.

در ایران پیکان و پراید و ال‌۹۰ جزو نسخه‌های به‌نسبت موفق از نظر فروش بود که اقدام به تولید وانت‌شان هم کردند. در این مقاله، ما به مقایسه پیکان‌ وانت با پراید وانت ۱۵۱، آریسان و وانت کارا تک‌ کابین ۱۷۰۰ می‌پردازیم.

مقایسه پیکان‌ وانت با پراید وانت ۱۵۱

سایپا هم جزو خودروسازهایی بود که وقتی دید نسخه سدان و هاچ‌بک پرایدهایش خواهان پیدا کرده است، اقدام به تولید پراید ۱۵۱ کرد؛ کاری که به‌زعم بسیاری از کارشناسان غیرمنطقی بود و نباید اتفاق می‌افتاد.

این وانت از خانواده پراید روی پلتفرم X۱۰۰ ساخته شده است و می‌تواند نزدیک به ۷۱ اسب‌ بخار قدرت تولید کند؛ یعنی قدرت تولیدشده‌اش در مقایسه پیکان‌ وانت قطعاً کمتر است.

مقایسه پیکان‌ وانت با پراید وانت ۱۵۱
پیکان‌ وانت از نمای روبه‌رو

استاندارد آلایندگی آن نیز یورو ۴ است که نسبت به پیکان‌ وانت بیشتر دوست‌دار محیط‌‌ زیست است. البته پراید وانت بیشتر به وانت سوپرمارکتی معروف شده و مخصوص استفاده‌‌های روزمره شهری است و به درد خارج شهر و جابه‌جایی بار سنگین و طولانی‌مدت نمی‌خورد. سقف باری که می‌تواند جابه‌جا کند دقیقاً نیم‌تن است که بین ۵۰ کیلوگرم تا ۱۰۰ کیلوگرم کمتر از استاندارد پیکان‌ وانت است. از نظر ایمنی هر دو اتومبیل در چرخ‌های جلو دارای ترمز دیسکی و در چرخ‌های عقب دارای ترمز کاسه‌ای است. هر دو اتومبیل هم کیسه هوا ندارد.

مصرف سوخت پراید وانت در مقایسه پیکان‌ وانت کمتر است؛ چیزی نزدیک به ۶٫۶ لیتر در سیکل ترکیبی است. ضمن اینکه ظرفیت باک این خودرو هم ۴ لیتر بیشتر از پیکاپ وانت است. حجم پیشرانه پراید وانت کمتر از پیکان‌ وانت است. نکتهٔ دیگر اینکه آپشن‌های پراید وانت به‌واسطه اینکه هنوز هم تولید می‌شود، به‌روزتر از پیکان‌ وانت به‌ نظر می‌رسد؛ هرچند تفاوت معناداری در این دو وجود ندارد.

مقایسه پیکان‌ وانت با پراید وانت ۱۵۱
نمای داخلی پیکان‌ وانت

به طور کلی برای کسانی که واقعاً قصد کارکردن در حوزه حمل‌ و نقل بار را دارند، پیکان‌ وانت جادارتر، شبیه‌تر به خودرویی پیکاپ، جان‌دارتر و قدرتمندتر و قابل‌اعتمادتر است. هنوز هم خیلی‌ها با شکل و شمایل پراید وانت ارتباط برقرار نکرده‌اند چون به‌هیچ‌وجه شبیه پیکاپ حرفه‌ای به‌ نظر نمی‌رسد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش پراید وانت ۱۵۱ به سایت دیوار مراجعه کنید.

مقایسه پیکان‌ وانت با آریسان

کسانی که دنبال نسخه‌های کارکرده پیکاپ‌های ایرانی می‌گردند، در کنار پراید وانت چشم‌شان به وانت آریسان هم می‌افتد. البته این مقایسه، مقایسه‌ای کاملاً خانوادگی است؛ چون آریسان نسخهٔ جایگزین، تقویت‌شده و به‌روزتر در مقایسه پیکان‌ وانت بوده است. آریسان بر پلتفرم ۴۰۵ ساخته شده و از نیمهٔ جلو کاملاً شبیه پژو پارس است. طبیعی است که جادارتر از پیکان‌ وانت باشد.

مقایسه پیکان‌ وانت با آریسان
نمای پشتی پیکان‌ وانت

آریسان به‌واسطهٔ دیفرانسیل‌عقب‌بودن، قادر است بار بیشتری را جابه‌جا کند. ضمن اینکه از نظر آپشن‌ها نیز چند قدم جلوتر از پدر خود یعنی پیکان‌وانت است.

مخزن مدل‌های گازسوز آریسان نیز در کفی آنها تعبیه شده است تا فضای بار بیشتری داشته باشد. قدرت تولیدی موتور ۱۷۰۰ سی‌سی آریسان ۷ اسب‌ بخار بیشتر از پیکان‌ وانت است. ازنظر قیمت نیز آریسان هزینه بیشتری در مقایسه پیکان‌ وانت روی دست علاقه‌مندان خود می‌گذارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش آریسان به سایت دیوار مراجعه کنید.

مقایسه پیکان‌ وانت با وانت کارا تک‌ کابین ۱۷۰۰ سی‌سی

چهرهٔ این پیکاپ شباهت‌هایی به پیکان‌ وانت دارد. موتور آن نیز می‌تواند ۷ اسب‌ بخار در مقایسه پیکان‌ وانت قدرت بیشتر تولید کند. در واقع، معتقدند که موتور پیکان در قلب نسل جدید وانت مزدا می‌تپد.

این پیکاپ ترمز ABS و کیسه هوای راننده و سرنشین دارد و کیفیت مونتاژ قابل‌قبول‌تری دارد. قیمت وانت کارا در مقایسه پیکان‌ وانت بیشتر است. به‌ نظر می‌رسد برای کسانی که دنبال خودرویی به‌روزتر با قابلیت دسترسی بیشتر به قطعات و خدمات هستند، کارا گزینه بهتری باشد، هرچند ازنظر فنی تفاوت معناداری در این بین مشاهده نمی‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای مشاهده آخرین قیمت خرید و فروش وانت کارا تک‌ کابین ۱۷۰۰ سی‌سی به سایت دیوار مراجعه کنید.

جمع‌بندی

امیدواریم این مطلب برای شما مفید بوده و اطلاعات خوبی از مقایسه پیکان‌ وانت در اختیارتان قرار داده باشد. همچنین شما می‌توانید با مراجعه به لینک زیر از جدیدترین قیمت خرید و فروش این خودرو در بازار مطلع شوید:

آگهی‌های خرید و فروش پیکان‌ وانت

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟  به نظر شما کدام یک از این خودروها ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

1 نظر
  1. سیدبهزاد می‌گوید

    ممنون از مطالب خوبتان واقعا پیکان وانت جان سخت ترین وبه صرفه ترین وانت کار ایران است من خودم مدل۸۷ دارم که بیش ازیک ملیون کار کرده وحالا حالاها
    کار میکنه ولی کاش ۵۰ سال پیش نمی موندیم وتوجیه
    اقتصادی داشتیم تااز وانت هایه جدید امریکایی برایه
    کار استفاده میکردیم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.