مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD و دوو ریسر

در محفل كاركرده‌ها

0

اگر در جست‌وجوی پراید ۱۴۱ هستید، به‌دلیل عدم تولید آن، فقط و فقط باید روی کارکرده‌‌ها حساب باز کنید. پس بهتر است که این خودرو را با نسخه‌های کارکرده هم‌قیمت خودش مقایسه کنیم. شاید مقایسه درون‌خانوادگی کمی توی ذوق شما بزند، بنابراین از این قیاس پرهیز کرده‌ایم. در این بخش، سعی کرده‌ایم تا به مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD و دوو ریسر بپردازیم و نقاط قوت و ضعف هر یک از این خودروها را بررسی کنیم.

مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD

طراحی بدنه پژو RD و پراید ۱۴۱ هردو قدیمی و کسل‌کننده‌اند. درواقع، هردو عقبه و پیشینه‌ای بالای ۲۰ سال دارند و عاری از هرگونه هیجان هستند. اما شاید پراید ۱۴۱ را به‌دلیل سایز و فرم لیفت‌بک، جوان‌پسندتر و اسپرت‌تر بدانیم؛ همچنان‌که سدان‌های کوچک برای رانندگی در شهر مناسب‌ترند.

با مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD باید گفت که فضای داخلی RD، که از هر جهت مشابه پژو ۴۰۵ است، وسیع‌تر و راحت‌تر به‌نظر می‌رسد. صندوق‌ بار نیز در RD بزرگ‌تر است، اما باید درنظر گرفت که کابین پراید، با وجود کوچک بودن ابعاد خودرو، فضایی کافی دارد.

پژو RD در مقایسه با پراید ۱۴۱ سنگین‌تر است و همین امر، تأمین ایمنی آن را در سرعت‌های بالا و خارج از شهر بیش‌تر و فرمان‌پذیری آن را بهتر از پراید می‌کند، و در کنار موتوری قوی‌تر، شتاب ثانویه آن را نسبت به پراید بالاتر می‌برد. یعنی RD در سرعت بالای ۱۰۰ کیلومتر عملکرد بهتری از خود نشان می‌دهد و بدنه قوی آن رانندگی در سرعت بالا را راحت‌تر می‌سازد، گرچه این مسئله شتاب اولیه آن را کم کرده است. البته نباید نقش جعبه‌دنده ۶ سرعته RD را در ضعف شتاب اولیه‌اش نادیده گرفت.

با مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD در می‌یابیم که مصرف سوخت پراید مناسب‌تر از RD است. RD هر ۱۰۰ کیلومتر ۹ لیتر و پراید ۶.۵ لیتر بنزین مصرف می‌کند. حجم موتور آر دی ۱.۶ لیتر است، با سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر در ساعت و توان تولید ۸۰ اسب بخار که به‌وضوح از موتور ۱.۳ لیتری پراید قوی‌تر است.

از نظر کیفیت قطعات و مونتاژ نیز، RD در شرایط بهتری قرار دارد و صدای داخل کابین کم‌تر از پراید ۱۴۱ است. اما در بخش استهلاک، پژو RD پُرخرج‌تر و مستهلک‌تر ظاهر می‌شود و هزینه تعمیر آن نیز بالاتر خواهد بود. اما مشکلی در تأمین قطعات یدکی ندارد.

مقایسه پراید ۱۴۱ با دوو ریسر

حال به سراغ مقایسه پراید ۱۴۱ با دوو ریسر می‌رویم. دوو ریسر، که مانند پراید ۱۴۱ ریشه‌های آمریکایی و کره‌ای دارد، محصولی قدیمی‌تر از پراید و مربوط به دهه ۹۰ میلادی است، اما درکل، هم‌نسل پراید محسوب می‌شود. البته می‌توان گفت که طراحی بدنه آن قدیمی‌تر از پراید است و جنبه نوستالژیک بیش‌تری دارد.

با مقایسه پراید ۱۴۱ با دوو ریسر در می‌یابیم که استهلاک دوو ریسر باتوجه‌به سن خودروهای موجود در بازار بالاست و مشکل تأمین قطعات، باتوجه‌به این‌که این خودرو در داخل مونتاژ نشده است، نیز وجود دارد. گرچه، اگر قطعات فابریک و جدید روی آن‌ها سوار شود، تا مدت‌ها هیچ هزینه‌ای برای صاحب خود ندارد، اما درکل، هزینه نگهداری آن در مقایسه با پراید، که تعدادش از ستاره‌های آسمان در خیابان‌های ایران بیش‌تر است، قطعاً پُردردسرتر خواهد بود.

ابعاد بزرگ‌تر دوو ریسر فضای داخلی آن را با وجود سن بالا راحت می‌کند و صندلی‌های مبله‌اش، با طراحی خوب، آسایش سرنشینان را فراهم می‌‌آورد. همچنین، فضای داخل کابین در دوو ریسر بیش‌تر است. گرچه، ابعاد کوچک پراید ۱۴۱ آن را برای استفاده شهری مناسب می‌سازد. از نظر امکانات و آپشن‌ها، دوو ریسر با وجود قدمت، چیزی کم از پراید ۱۴۱ ندارد و شاید از تیپ‌های ساده‌تر آن نیز بهتر باشد.

موتور دوو ریسر ۱.۵ لیتری و دارای ۷۵ اسب بخار قدرت و شتاب ۱۲ ثانیه‌ای است. سقف سرعت این موتور ۱۷۰ اسب بخار است. بنابراین، موتور این خودرو نسبت به موتور پراید قوی‌تر محسوب می‌شود. از نظر ایمنی باید گفت که دوو ریسر نیز، خودروی چندان ایمنی نیست و به‌دلیل ضعف بدنه، یعنی همان مشکلی که در پراید ۱۴۱ نیز هست، ستاره ایمنی آن یک است! این مشکل با ترمزهای ضعیف این خودرو تشدید می‌شود. 

امیدواریم که این مقایسه پراید ۱۴۱ با پژو RD و دوو ریسر توانسته باشد اطلاعات مفید و ارزشمندی از ارزش خرید هر یک از این سه خودرو را در اختیارتان قرار دهد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.