۱۰ نکته کلیدی که قبل از خرید تلویزیون دست دوم باید بدانید

راهنمای خرید تلویزیون هوشمند دست دوم

0

بسیاری بر این باورند که خرید لوازم الکترونیکی مانند تلویزیون هوشمند دست دوم ریسک زیادی دارد و ممکن است پس از خرید آن مشکلات زیادی برای خریدار پیش بیاید. البته این مسئله فقط درباره کالاهای دست دوم صدق نمی‌کند، بلکه اگر بدون داشتن آگاهی کافی برای خرید هر نوع کالایی اقدام کنید، ممکن است ضرر کنید.

یکی از وسایل خانه که این روزها هم به شدت قیمت بالایی دارد، تلویزیون هوشمند است. تلویزیون هوشمند با نصب سیستم‌عامل و انواع برنامه‌ها و اپلیکیشن‌ها امکانات زیادی را به شما می‌دهند. می‌توانید با تلویزیون خود در اینترنت وب‌گردی کنید، بازی کنید، برنامه‌های مختلف را دانلود و نصب کنید و در رسانه‌های اجتماعی بچرخید. گران‌ترین تلویزیون‌های هوشمند حدود ۱۰۰ میلیون تومان قیمت دارند. با این تفاسیر، فکر خرید تلویزیون هوشمند دست دوم اگر به درستی و با آگاهی به انجام برسد، خرید اقتصادی و سودمندی است و چرخه عمر محصول را نیز بالا می‌برید. با ما همراه باشید تا ویژگی‌های تلویزیون دست دوم هوشمند سالم را در دو حالت روشن و خاموش بررسی کنیم.

نکته؛ در اولین گام از مصرف‌کننده اصلی که فروشنده تلویزیون است، جعبه تلویزیون، دفترچه راهنما و حتی ضمانت‌نامه آن را دریافت کنید، سپس باید تلویزیون را در دو حالت خاموش و روشن تست کنید تا ایرادات احتمالی را بیابید

اگر تلویزیون دست دوم را از مصرف‌کننده آن بخرید بهتر از این است که از واسطه بخرید، چون مصرف‌کننده تلویزیون هوشمند، بهتر می‌تواند پاسخگوی سوالات شما باشد و از خرابی و تعمیرات قبلی تلویزیون آگاه است. در این شرایط ریسک کمتری در خرید وجود دارد. 

  • اصلا چرا فروشنده قصد فروش تلویزیون را دارد؟ 
  • آیا فروشنده به دلیل نقص و خرابی قطعه آن را می‌فروشد؟ 
  • آیا کیفیت صفحه نمایش آن یا فقط به خاطر اینکه نیازهای مورد نظرش را پشتیبانی نمی‌کند؟ 

این‌ها مواردی است که قبل از خرید تلویزیون به‌طور دقیق باید از دلیل فروش آن آگاه شوید. سعی کنید هنگام خرید، مدل شماره تلویزیون را از فروشنده سوال کنید و اطلاعات و امکانات تلویزیون را بررسی کنید و ببینید که تلویزیون موردنظر دارای امکاناتی که نیاز دارید و برایتان مهم است، باشد. برای انتخاب و خرید تلویزیون دست دوم مناسب به معیارهای خود نگاه کنید:

  • از چه نوع برنامه‌ها و قابلیت‌هایی بیشتر استفاده می‌کنید؟
  • دوست دارید هنگام تماشای تلویزیون چه حسی را تجربه کنید؟
  • تلویزیون در کجای خانه قرار می‌گیرد و از چه فاصله‌ای تماشا می‌شود؟
  • تکنولوژی در صفحه نمایش تلویزیون بسیار پیشرفت کرده است و باید تصمیم بگیرید که قصد خرید  ال سی دی، ال ای دی دارید یا اولد؟
  • تکنولوژی به‌کار رفته در ال سی دی و ال ای دی قدیمی‌تر است و به‌صورت منطقی اکثر تلویزیون‌های دست دوم موجود در بازار ال سی دی و ال ای دی هستند که قیمت مناسب‌تری هم نسبت به تلویزیون اولد دارند.

توجه به امکانات و قابلیت‌های تلویزیون

دقت کنید که وقتی تلویزیون دست دوم خریداری می‌کنید، جزء مدل‌های جدید و به‌روز باشد تا در زمان کم مجبور به تعویض و خرید مدلی دیگر نباشید. اگر تلویزیون دست دوم از قابلیت‌های روز پشتیبانی نکند، پس از مدتی برایتان جذابیت و کاربرد مناسبی نخواهد داشت و مجبور به تعویض آن با مدلی دیگر و با امکانات پیشرفته‌تر می‌شوید. 

پس در شرایطی که قرار است تلویزیون دست دوم خریداری کنید، حتماً خواسته‌هایتان از تلویزیون را موردنظر را بدانید و یکی از بهترین مدل‌های موجود در بازار را انتخاب کنید. مثلاً اگر بیشتر تصاویری که تماشا می‌کنید کیفیت ۴K دارند، باید تلویزیون ‎۴K‎‏ ‏هم بخرید. در این صورت حتی می‌توانید در فاصله نزدیک‌تر هم تصاویر را با کیفیت عالی و بدون نویز و پیکسل شدن تماشا کنید. 

تلویزیون چند اینچ بخریم؟

این مسئله که باید تلویزیون چند اینچی خریداری کنیم، همواره یکی از مواردی است که ذهن ما را هنگام خرید تلویزیون به خود درگیر می‌کند. جدول بالا شاید بتواند به شما در انتخاب سایز تلویزیون هوشمند دست دوم کمک کند. 

به‌طورکلی، اگر اتاق بزرگی دارید بهتر این است که سراغ اندازه‌های بزرگ‌تر بروید و مطمئن باشید که از خرید خود پشیمان نخواهید شد.

اینچ تلویزون هوشمند

همچنین، خوب است بدانید که زاویه دید ۴۰ درجه‌ای هم «تجربۀ سینمایی فوق‌العاده‌ای» برای کاربر رقم می‌زند؛ یعنی اگر در ویژگی‌های یک مدل به این گزینه برخورد کردید، بدانید که کیفیت تصویر خوبی دارد.

تلویزیون‌های صفحه‌نمایش‌های بزرگ تقاضای بیشتری دارد. بدیهی است که هر چه اندازه صفحه‌نمایش تلویزیون بزرگ‌تر باشد، تجربه تماشای لذتبخش‌تری را خواهید داشت.

نکته: انتخاب اندازه صفحه نمایش کاملا سلیقه‌ای است اما یک فرمول کلی دارد. اگر فاصله شما و تلویزیون نهایت یک‌متر و نیم است، تلویزیون ۳۲اینچ هم برای اتاق شما کفایت می‌کند و اگر فاصله ۲ تا ۳ متر است تلویزیون ۴۰ تا ۵۰ اینچ خوب است.

در هنگام خرید تلویزیون دست دوم، حتماً صفحه‌نمایش را در حالت خاموش با دقت بررسی کنید تا آثار ضربه را خوب بازرسی کنید.

نکته دیگر این است که به رنگ صفحه‌نمایش وقتی که در حالت خاموش است، توجه کنید که رنگی غیرمعمول (مثلا رنگ صفحه‌نمایش رو به رنگ زرد باشد) نداشته باشد.

نکته؛ این که در تلویزیون‌های جدیدی که صفحه نمایش خمیده دارند، مزیت آن‌ها علاوه‌بر زیبایی چیست؟ هدف از خمیده بودن غوطه‌ور کردن و جذب مخاطب در تصویر است اما به خودی خود وضوح تصویر بیشتری ندارند. حتی یا زاویه دید افرادی که از گوشه اتاق به تلویزیون نگاه می‌کنند هم با صفحه نمایش خمیده نامطلوب است. 

بررسی تلویزیون هوشمند در حالت خاموش

ابتدا در حالت خاموش تمام بدنه تلویزیون را با دقت نگاه کنید، نمایشگر و قاب اطراف آن را به‌صورت کامل بررسی کرده و به پنل پشتی نیز توجه کنید. 

  • باید جای ضربه، شکستگی، خراش، ترک‌خوردگی و یا هر نشانه‌ دیگری بر روی بدنه موجود نباشد. در شرایطی که نقطه‌ای معیوب دیدید، توجه داشته باشید که به ظاهر و همچنین کارایی محصول ایرادی وارد نکرده ‌باشد. 
  • اگر تلویزیون مورد نظر لامپی است، بدنه آن را به دقت بررسی کنید و روی آن دست بکشید تا از نبود برآمدگی حاصل از خیس شدن تلویزیون مطمئن شوید.
  • سپس پورت‌های تلویزیون هوشمند را بررسی کنید. اگر پورت‌ها زیاد استفاده شده‌اند، باید دقیق بررسی کنید که مشکل خرابی و معیوبی نداشته باشند.
  • نکته دیگر در تعداد پورت‌هاست. زیرا تعداد و نوع درگاه‌های ورودی و خروجی بسیار مهم است. پس حتما توجه کنید که حداقل به سه ورودی HDMI دو ورودی USB و یک ورودی AVI مجهز باشد. 
  • وسایلی که نیاز به پورت دارند را بشمارید و تلویزیونی را بخرید که پورت مورد نیاز را داشته باشد. ممکن است در آینده می‌خواهید از گجت‌های دیگر هم استفاده کنی، بنابراین باید مشکلی از لحاظ تعداد پورت پیدا نکنید. 
  • اگر تلویزیون اولترا HD را برای خرید انتخاب کرده‌اید، دقت کنید حداقل یک پورت یا درگاه HDMI 2.0 داشته باشد. این نوع درگاه ویدیوهای ۴k از نوع HDR با کیفیت ۶۰ فریم بر ثانیه را پشتیبانی می‌کند. 
  • بالای پورت‌های HDMI، اتصالات USB، به‌ویژه درگاه USB 2.0 را هم بررسی کنید. ما می‌دانیم که درگاه‌های USB چقدر می‌توانند برای لپ‌تاپ و رایانه ما مهم باشند که در تلویزیون‌های هوشمند نیز صدق می‌کند.

بررسی تلویزیون در حالت روشن

همانطور که در پست پیشین اشاره شد، باید تلویزیون دست دوم را حتماْ در دو حالت روشن و خاموش بررسی کنید. نحوه بررسی تلویزیون در حالت خاموش، تشریح شد و در این قسمت نحوه بررسی تلویزیون در حالت روشن را شرح می‌دهیم تا بتوانید انتخاب درست‌تری داشته باشید. در بخش تست تلویزیون در حالت روشن باید موارد زیر را چک کنیم.

  • بررسی کنتراست تلویزیون
  •  بررسی پیکسل سوخته تلویزیون
  • بررسی رزولوشن تلویزیون
  • بررسی صدای تلویزیون
  • بررسی وای فای تلویزیون

پس از بررسی کامل بدنه، نوبت به کیفیت تصویر خواهد رسید. برای این کار تلویزیون را روشن کنید و نمایشگر را کاملاً دقیق بسنجید. مهم‌ترین عاملی که باید در کیفیت تصویر مدنظر قرار دهید، نسبت کنتراست تلویزیون است. کنتراست تصویر در شرایطی که صحنه تاریک را می‌خواهید تماشا کنید، مهم است و کنتراست تصویر یعنی نشان دادن عمیق‌تر رنگ مشکی در تصاویر.

بررسی کنتراست تلویزیون 

یکی از ویژگی‌های تلویزیون هوشمند HDR است که می‌تواند محدوده دینامیکی تصویر را بین قسمت‌های روشن و تاریک یک تصویر (یعنی کنتراست) افزایش دهد. یک تلویزیون هوشمند با سازگاری HDR به‌طور کلی تصاویری با کیفیت بالاتر تولید می‌کند. اما هنگام خرید می‌توانید استدلال کنید که این واقعاً یک ویژگی مهم نیست. با این حال، سازگاری HDR مطمئناً گزینه بسیار جذابی است.

نکته؛ کنتراست در حقیقت توانایی نمایش تفاوت، بین روشن‌ترین و تاریک‌ترین قسمت‌های یک تصویر در تلویزیون است.

کنتراست تصویر در تلویزیون هوشمند دست دوم

برای بررسی کنتراست تلویزیون باید به این نکته توجه کرد که رنگ‌های سیاه یک عکس یا فیلم بدون اینکه بخش‌های روشن‌تر سیاه شوند و جزئیات خود را از دست بدهند، کاملا سیاه دیده شود. یعنی بخش‌های سفید تصویر باید دارای جزئیات باشد. برای این کار دو مرحله را باید انجام دهید؛

  • ابتدا یک تصویر روشن را انتخاب کرده و دقت کنید که بخش‌های روشن آن دارای جزئیات تیره‌تر هم باشند. کنتراست را زیاد کنید تا زمانی که جزئیات بخش‌های سفید در آستانه ناپدید شدن قرار بگیرند. در واقع این بخش‌ها کاملاً سفید شوند. کنتراست در این حالت زیاد است و باید تا زمانی که جزئیات بخش‌های سفید را دوباره ببینید، کنتراست را کم کنید. 
  • در مرحله بعد برای تنظیم روشنایی تصویری که دارای رنگ سیاه است را انتخاب کرده و روشنایی را از حالت زیاد به تدریج کم کنید تا زمانی که بخش‌های سیاه تصویر کاملاً تیره شوند؛ ولی جزئیات بخش‌های روشن‌تر همچنان مشخص باشد.

لازم است بدانید اگر اگر میزان کنتراست برای شما خیلی مهم است و اولویت دارد،  تلویزیون های oled انتخاب مناسبی برای شما خواهد بود و البته مدل‌هایی که رزولوشن ۱۰۸۰p داشته باشند هم کیفیت و وضوح تصویر با کیفیت بالایی دارند و گزینه مناسبی برای خرید هستند. 

بررسی پیکسل سوخته

از مشکلات بارز در نمایشگرها مشکل پیکسل سوخته در آن‌هاست. تلویزیون نباید پیکسل سوخته داشته باشد، زیرا در صورت وجود تعداد بالایشان دردسر‌ساز خواهد بود. پیکسل سوخته در واقع نشان از اختلال در نمایشگر تلویزیون است. در این اختلال ترانزیستور مربوط به پیکسل سوخته از کار می‌افتد و رنگی تولید نخواهد شد و شما نقطه مشکی را خواهید دید. 

پیکسل سوخته از هر سه ساب پیکسل خود دچار مشکل شده است و زمانی که این مشکل به وجود می‌آید، هیچ راهی جز تعویض کلی پنل صفحه نمایش تلویزیون وجود ندارد. دقت کنید که ممکن است برای حل این مشکل به ما پیشنهاد استفاده از رنگ چشمک‌زن یا ضربه به پیکسل را بدهند که نه تنها اثر ندارد، بلکه ممکن است پیکسل‌های کناری هم بسوزند.

تلویزیون هوشمند دست دوم

رزولوشن یا وضوح تصویر صفحه نمایش

رزولوشن تلویزیون هوشمند دست دوم در تصاویر ثابت و متحرک باید چک شود تا متوجه شویم پنل ما با کیفیت است و معمولی نیست. این روزها به ندرت تلویزیون هوشمندی با رزولوشن کمتر از فول اچ دی پیدا می‌شود. پس تلویزیونی که انتخاب می‌کنید، باید حداقل این رزولوشن را داشته باشد. البته بالاترین رزولوشن تلویزیون ۴K یا UHD یا ۴K Ultra HD است. پیکسل‌های این مدل‌ها چهار برابر بیشتر از آنچه در تلویزیون فول اچ دی پیدا می کنید، دارند. یک تلویزیون ۴K بیش از ۸ میلیون پیکسل دارد.

بررسی رزولوشن تصویر تلویزیون

  • برای چک کردن استاتیک رزولوشن به تصویر ثابت می‌توانیم به عکس یک شخص در صفحه تلویزیون نگاه کنیم و دقت کنیم که موهای شخص محو نباشد و قابل شمارش باشد.
  • برای چک کردن موشن رزولوشن یا تصاویر متحرک هم می‌توانیم به صحنه فوتبال نگاه کنیم که پای فوتبالیست‌ها در زمان دویدن یا شوت زدن، محو نشده‌ باشد.
  • اگر زاویه دید تلویزیون کم باشد، بیشتر رنگ‌ها در فاصله دور یا غیرمستقیم محو می‌شوند، که این باعث افت کیفیت تصویر می‌شود.
  • اگر می‌خواهید از هر گوشه اتاق به تلویزیون نگاه کنید، پس تلویزیونی با زاویه دید بالا تهیه کنید. مثلاً ۱۷۸ درجه، که وقتی از کناره‌ها یا بالا و پایین به آن نگاه می‌کنید سطح رنگ و روشنایی یکسان باشد.

بررسی تلویزیون از لحاظ صدا

این نکته را در نظر بگیرید که در سال‌های اخیر کیفیت صدای خوب به علت باریک‌تر شدن تلویزیون‌ها کمی به خطر افتاده است و بلندگوی تلویزیون‌ها فاقد صدای بسیار با کیفیت واقعی و باس و بسیار شفاف هستند. 

  • اما برای تست صدا  صدای تلویزیون را زیاد و کم کنید تا اوج صدای تلویزیون را بسنجید.
  • همچنین کیفیت صوت را بررسی کنید.
  • توجه داشته باشید که اسپیکرها در دو طرف تلویزیون در هنگام پخش صدا دارای مشکل نباشد و صدایی شفاف و روان را از تلویزیون پخش کنند. صدا باید کاملا واضح باشد و هیچ ناخالصی بر روی آن شنیده نشود.
  • برای تست دقیق‌تر صدا چند آهنگ که قبلا دانلود کردید و کیفیت آن را مطلع هستید، از طریق فلش هنگام تست تلویزیون اجرا کنید. این‌طوری راحت‌تر می‌توانید کیفیت صدا را بسنجید.

و در آخر در صورت نیاز همراه فروشنده و تلویزیون به یک کارشناس خبره مراجعه کنید تا او سلامت و قیمت تلویزیون دست دوم را تایید کند. از فروشنده بخواهید تا نحوه کار کردن با آن را برایتان توضیح دهد. دقت داشته باشید حتما نشانی و شماره تماس فروشنده را ذخیره کنید تا در صورت وجود مشکل، بتوانید به او دسترسی داشته باشید.

برای دیدن آگهی‌های تلویزیون هوشمند در دیوار کلیک کنید

بررسی وای‌فای تلویزیون

یکی از ویژگی‌های تلویزیون هوشمند امکان وصل‌شدن به اینترنت، از طریق وای‌فای (WiFi) است. وقتی یک تلویزیون دست دوم می‌خرید، باید از سالم بودن این امکان، اطمینان حاصل کنید. برای بررسی وای‌فای تلویزیون در قسمت منوی تلویزیون، گزینه شبکه یا نتورک را انتخاب کنید. بعد از انتخاب این گزینه، می‌تواند علامتی که شبیه Loader است و در حال جستجوی شبکه‌های وای‌فای در محیط اطراف است را ببینید. مودم موردنظر برای بررسی را انتخاب کنید و پس از وارد کردن رمز اگر اتصال مودم تایید شد، پس مشکلی وجود ندارد.

آگهی‌های انواع تلویزیون را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.