بررسی فضای خارجی ساختمان نوساز

راهنمای خريد خانه نوساز

1

در بخش اول «راهنمای خرید خانه نوساز» نکاتی را با شما در میان گذاشتیم تا بتوانید راحت‌تر خانه مورد نظر خود را انتخاب و خریداری کنید. البته دقت کنید که برای خرید یک خانه نوساز، در موقعیت حساسی قرار دارید و باید بررسی نهایی خانه را با دقت انجام دهید. اگر قلق‌های بررسی نهایی خانه را بلد نباشید و ندانید که چه چیزهایی را باید چک کنید، به محض استقرار در خانه جدید، دردسرهای جدید هم از راه می‌رسند. پس این توصیه‌ها را جدی بگیرید تا بعدها پشیمان نشوید. در این بخش به نکاتی اشاره می‌کنیم که مربوط به بیرون از خانه و واحد مورد نظر شماست.

خارجی‌ها فراموش نشوند
بعضی‌ها فکر می‌کنند که فقط داخل خانه مهم است، اما یک خریدار حرفه‌ای، ابتدا موارد مهم مربوط به بیرون از خانه را چک می‌کند. این موارد شامل پارکینگ، انباری، حیاط و حتی تراس می‌شود. مثلا اینکه پارکینگ شما مزاحم نداشته باشد، در راحتی و آسایش آینده شما بسیار مهم است. در ضمن یادتان باشید قیمت پارکینگ مزاحم با پارکینگ معمولی بسیار متفاوت است. اینکه انباری فضای مناسبی برای خرت و پرت‌های شما داشته باشد هم می‌تواند یکی از گزینه‌های جدی مورد نظرتان باشد که شاید در مراحل اولیه یادتان رفته آن را چک کنید. حیاط هم که بودن یا نبودنش در یک خانه و آپارتمان بسیار تأثیرگذار است. خانه‌های تراس دار در اولویت هستند چون بعدا حسابی به کارتان می‌آید. حداقل می‌توانید گلدان‌هایتان را در آن قرار دهید و در بالکن یک چای بنوشید تا خستگی روزانه‌تان در شود. تراس همچنین بهترین محل برای خشک کردن لباس‌هاست، البته به شرط اینکه از بیرون ساختمان معلوم نباشد.

صبر کنید، وارد خانه نشوید!
قبل از اینکه وارد خانه کلیدنخورده‌ شوید یک نگاه کلی به ساختمان بیندازید. تعداد واحدهای یک ساختمان و تعداد واحدهای موجود در یک طبقه، با میزان دردسرهای آینده ساختمان ارتباط تنگاتنگی دارد. حرفه‌ای‌ها می‌گویند که ایده‌آل بین ۱۵ تا ۳۰ واحد است. کمترش باعث می‌شود شارژ ماهیانه سنگینی پرداخت کنید و بیشترش هم باعث می‌شود در یک ساختمان شلوغ و شاید هم بی‌نظم زندگی کنید. همان اول هم سوار آسانسور نشوید، نگاهی به راه‌پله‌ها هم بیندازید. استاندارد بودن عرض پله‌ها (حداقل ۹۰ سانتی‌متر)، در اسباب‌کشی و جابه‌جا کردن وسایل سنگین بسیار مهم است. خود پله هم باید استاندارد (حداقل ۳۰ سانتیمتر عرض و ۱۸ سانتی متر ارتفاع) باشد تا در هنگام بالا و پایین رفتن اذیت نشوید. پاگردها هم باید متناسب با تعداد واحدهای موجود در هر طبقه باشد. یادتان باشد شما دارید خانه می‌خرید و به احتمال خیلی زیاد قرار نیست یکی، دو سال در خانه بمانید و بعد بروید، پس مهم است که نمای ساختمان برایتان جذاب باشد یا اینکه نگهداری و تمیز کردن آن با کمترین هزینه تمام شود.

مقاومتی که پنهان است
شما قرار است با خیال راحت در این خانه به خواب بروید، پس مقاوم بودن خانه در مقابل زلزله و دیگر اتفاقات اهمیت دارد. مثلا سازه ساختمان فولادی است یا بتنی؟ در سازه فولادی نوع اتصالات چطور بوده است؟ در سازه بتنی، نوع بتن و میلگرد مصرفی چطور؟ اصلا ستون‌ها جوابگو نیاز بار ساختمان هستند؟ نکته اینجاست که وقتی ساختمان ساخته شده، تشخیص مصالح به کار رفته در آن تقریبا غیر ممکن است، مگر اینکه شما خودتان ساختمان‌ساز باشید. یک راه‌حل این است که این سئوالات را از فروشنده بپرسید و پاسخ‌هایش را با یک کارشناس در میان بگذارید و بعد تصمیم بگیرید. یک راه دیگر هم این است که با توجه به ابعاد ستون‌ها در پارکینگ متوجه شوید که خانه‌ آینده‌تان مقاوم است یا نه. معمولا قطر ستون‌ها در پارکینگ قابل تشخیص است.

لوله‌کشی‌ها را چک کنید
داخل خانه‌های جدید معمولا اثری از لوله‌های استفاده شده برای تأسیسات نمی‌بینید، بنابراین این مورد را هم باید در خارج خانه بررسی کنید. مثلا در محل کنتور آب یا محل پمپ آب ساختمان که معمولا در زیر پله‌ها است می‌توانید وضعیت لوله‌های تأسیسات آب ساختمان را ببینید. اگر لوله‌های فاضلاب و آب از جنس چدن یا لوله پلیکای فشار قوی باشد احتمال آسیب‌دیدن آن کمتر است. کیفیت و چگونگی لوله کشی گاز هم در محل کنتور مشخص خواهد بود.

چند نکته مهم دیگر
قبل از اینکه وارد ساختمان شوید به این سئوالات هم پاسخ دهید؛ ساختمان آسانسور استاندارد با فضای مناسب دارد یا نه؟ درِ پارکینگ به جک اتوماتیک مجهز است یا نه؟ فضای لابی یا همان فاصله بین در ورودی تا در آسانسور و راه‌پله‌ها استاندارد و متناسب با تعداد واحدهاست؟ میزان روشنایی پارکینگ و راه‌پله‌ها خوب است؟ از مصالح خوبی در نمای ساختمان و در اصلی استفاده شده؟ ساختمان به سیستم اطفای حریق یا اعلام آن مجهز است یا خیر؟

در بخش بعدی «راهنمای خرید خانه نوساز» نکات مهمی درباره بررسی فضای داخلی خانه با شما در میان می‌گذاریم که بتوانید با دنبال کردن این نکات خرید خوبی داشته باشید و سال‌های سال از سکونت در آن خانه لذت ببرید.

1 نظر
  1. باغ تالار فردیس می‌گوید

    بسیار عالی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.