راهنمای خرید خانه نوساز -۱

راهنمای خريد خانه نوساز

5

هیچ چیز به اندازه خرید یک خانه نوساز هیجان‌انگیز نیست. خانه نوساز نه تنها به خاطر به روز بودن لوازم به کار رفته در آن و تمیزی و تازگی‌اش، بلکه به خاطر حس مالکیت فوق العاده‌ای که به خریدار می‌دهد طرفداران زیادی دارد. اما واقعیت این است که خرید چنین خانه‌ای گاهی با مشکلات خاص خودش همراه است که باید قبل از بستن قرارداد به آن‌ها توجه کنید.

پرس‌و‌جو کنید
 وقتی خانه مورد نظرتان را پیدا کردید، به محله‌ای که خانه در آن واقع شده بروید و کمی تحقیق کنید. قبل از هر چیز از نام سازنده آن با خبر شوید. در هر منطقه سازندگان خوش‌نام و بدنام وجود دارند که کیفیت کارشان با هم متفاوت است. اگر می‌خواهید در سال‌های سکونت‌تان در خانه جدید، مرتب دست به آچار نباشید یا پای تعمیرکار به خانه‌تان باز نشود، سراغ خانه‌ای بروید که سازنده آن از سازندگان خوش نام منطقه است. علی‌رغم باور بسیاری از مردم، خانه‌های شخصی‌ساز یا خانه‌هایی که سازنده آن‌ها تجربه چندانی ندارد، توصیه نمی‌شود. البته باید بدانید که خانه‌های سازندگان خوش‌نام ممکن است کمی گران‌تر باشد اما این گرانی ارزشش را دارد!

 


درباره جزئیات صحبت کنید
اگر خانه در آخرین مراحل ساخت‌و‌ساز است، حتما از فروشنده سئوال کنید که نصب کدام تجهیزات بر عهده او  خواهد بود، زیرا برخی فروشندگان به محض نوشتن قولنامه فروش، از زیر بار کامل کردن ساخت خانه شانی خالی می‌کنند. البته تعدادی از خریداران ترجیح می‌دهند خانه را خام تحویل بگیرند تا با سلیقه خودشان دیزاین کنند. خانه خام به خانه‌ای گفته می‌شود که رنگ نشده، کابینت و کمد ندارد و کولر و پکیج (یا آبگرمکن) برای آن نصب نشده است. اگر بودجه‌تان محدود است بهتر است با فروشنده شرط کنید که همه این تجهیزات را نصب کند و خانه را رنگ شده تحویلتان دهد؛ چون در این صورت هم هزینه کمتری برای متریال می‌پردازید و هم دردسر پیدا کردن نصاب و تأسیسات کار را ندارید. راه سوم این است که از فروشنده بخواهید متریال را مطابق سلیقه شما انتخاب کرده و مابه تفاوت قیمت را به او بپردازید.

از متخصص کمک بگیرید
در ساختمان‌های نوساز، به دلیل آنکه خیلی از امکانات هنوز استفاده نشده، ممکن است ایراداتی وجود داشته باشد که به مرور مشخص می‌شوند. نبود عایق صوتی در دیوارها، کمی فشار آب، اشکالات موتورخانه، سیم‌کشی برق، مشکلات مربوط به تهویه بخصوص در واحدهای کوچک‌تر از ۷۰ متر، مسائل شایعی هستند که خریداران را به دردسر می‌اندازند. بنابراین توصیه می‌کنیم حتما از یک فرد مورد اعتماد که متخصص تأسیسات ساختمانی است کمک بگیرید. او را به خانه نوساز ببرید و از او بخواهید کیفیت این موارد فنی را بررسی کند.

جنگ اول به از صلح آخر
 یکی از شایع‌ترین مشکلات خانه‌های نوساز، آماده نبودن پروانه ساخت و سند آن‌هاست. برخی از این خانه‌ها ممکن است در مراحل اخذ گواهی پایان کار باشند و این یعنی ممکن است تا مالکیت قطعی خانه نوسازتان راه درازی در پیش داشته باشید. قبل از آنکه پای قراردادتان را امضا کنید حتما درباره داشتن پروانه ساخت، سند تفکیکی و زمان قطعی انتقال سند مطمئن شوید. اگر خانه‌ای پروانه ساخت و تقسیم نامه نداشته باشد، خرید آن را توصیه نمی‌کنیم چون علاوه بر این که متراژ دقیق ساختمان هنوز مشخص نشده ممکن است به دلیل برخی تخلفات، هزینه‌های جدیدی تراشیده شود یا ساختمان نیازمند عملیات اصلاح و بازسازی باشد.

قدم اول را درست بردارید
به دلیل همه مواردی که در بند قبل گفتیم، در خرید خانه نوساز باید ملاحظات حقوقی را بیشتر در نظر بگیرید. برای نوشتن مبایعه‌نامه و گرفتن کد رهگیری می‌‌توانید از مشاوره یک فرد مورد اعتماد در خانواده و دوستانتان کمک بگیرید. قراردادی را که تنظیم می‌کنید به چند نفر نشان دهید که از نظر حقوقی بسیار محکم و قابل پیگیری باشد و به اصطلاح مو لای درز آن نرود. اگر در این مرحله درست قدم بردارید تا مرحله سند زدن بدون دردسر پیش می‌روید و می‌توانید خیالتان را از بابت مشکلات احتمالی بعدی مثل خلف وعده فروشنده یا غبن و تدلیس راحت کنید.

امیدوارم با استفاده از این نکات بتوانید از بین انبوهی از خانه‌های نوساز بهترین گزینه را انتخاب کرده و آن را بخرید و سال‌های سال از سکونت در آن لذت ببرید. 

5 نظرات
  1. ناشناس می‌گوید

    خیلی عالی

  2. شهریار باغ چی می‌گوید

    با سلام مقاله شما درباره خرید خانه نوساز جامع و کامل بود و بنده قصد خرید خانه نوساز را دارم و با خواندن این مقاله اطلاعات کامل را کسب نمودم . سپاس از سایت محبوب دیوار

  3. سیدمجتبی می‌گوید

    سلام. کاش برخی سوالات هنگام خرید منزل-اعم از نو یا مستعمل- هم میگفتید.
    برای نمونه:
    نوع سند؟ تک برگ؟ دفترچه؟ اوقافی؟….
    عقب نشینی دارد یا نه؟

    بطور کل بفرمایید چه سوالاتی بپرسیم و مفهوم هرکدام چیست

  4. ولی حاجی زاده قم دفتر ساختمانی حاجی راده می‌گوید

    سلام ممنون
    من در قم املاک دارم اگر موردی بود که من بتونم جواب بدم یا رفع مشکل کنم خوشحال می شوم

  5. ناشناس می‌گوید

    سلام خوب بود در مورد مشاور املاک هم نکاتی گفته شود که ریشه همه مشکلات آنها هستند توصیه : حواستان باشد که دور تان نزنند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.