راهنمای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی

1

آب ماده‌ای حیاتی برای بدن است اما نوشیدن آبی که آلوده و یا مملو از مواد شیمیایی است نه تنها مفید نیست بلکه آسیب‌های زیادی به بدن انسان وارد می‌کند. آب به دلیل ساختار خاصی که دارد می‌تواند بسیاری از مواد را در خود حل کند. از طرفی آب همیشه در طبیعت در حال گردش است و همین امر باعث می‌شود که در معرض آلودگی قرار گیرد.

البته در سیستم آب شهری مقدار قابل توجهی از این آلودگی‌ها کاسته می‌شود ولی احتمال دارد که برخی از آن‌ها در آب باقی بمانند و یا در مسیر انتقال آب به دلایل گوناگونی از قبیل فرسودگی سیستم لوله‌کشی و … به آب اضافه شوند. بنابراین اگر آب نوشیدنی محل سکونت شما کیفیت مناسبی ندارد، برای اینکه خیالتان از بابت عدم وجود این آلودگی‌ها درآبی که می‌نوشید راحت شود، باید از دستگاه تصفیه آب خانگی استفاده کنید.

دستگاه تصفیه آب خانگی مواد شیمیایی، باکتری‌ها و دیگر آلاینده‌های آب را از بین می‌برد. افراد زیادی به دنبال خریدن یک دستگاه تصفیه آب مناسب و باکیفیت هستند ولی تعداد اندکی می‌دانند که یک دستگاه تصفیه آب خوب چه ویژگی‌هایی باید داشته باشد.

تنوع محصولات و قطعات بکار رفته در دستگاه‌های تصفیه آب به‌حدی زیاد است که گاها خریداران را در انتخاب دستگاه مورد نیازشان سردرگم می‌کند. پس اگر شما نیز به‌دنبال خرید یک دستگاه تصفیه آب هستید، توصیه می‌کنیم تا انتهای این مطلب با همواره باشید.

انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب خانگی برای آب آشامیدنی

دستگاه‌های تصفیه آب آشامیدنی با بهره‌گیری از فیلتر‌ها و صافی‌هایی که در آن‌ها موجود است آلودگی‌های مختلفی از قبیل میکروب‌ها، سرب، رسوب و رنگ، بو، املاح مضر، نیترات و نیتریت را از آب جدا کرده و در واقع آب را قابل آشامیدن می‌کنند. درنتیجه ابتدا باید ببینید که آب محل سکونتتان چه مشکلی دارد.

اگر مشکل آب فقط املاح و ذرات اضافی است می توانید از یک فیلتر یک مرحله‌ای یا سرشیری استفاده کنید اما اگر آب، غیر از این موارد بو و طعم بدی هم داشته باشد بهتر است از دستگاه‌هایی که فیلترهای چند مرحله‌ای دارند استفاده کنید.

انتخاب نوع دستگاه تصفیه آب بر اساس محل قرارگیری

اولین موردی که یک خریدار دستگاه تصفیه آب خانگی با آن روبرو می‌شود انتخاب بین دستگاه زیرسینکی و یا رومیزی است.

  • محل نصب دستگاه تصفیه آب زیرسینکی همان‌طور که از نام آن پیداست زیر سینک آشپزخانه است. این دستگاه در درون کابینت آشپزخانه نصب می‌شود و آب تصفیه شده به وسیله شیری که در کنار شیر آب آشپزخانه نصب شده است قابل برداشت است.
  • مدل رومیزی نیز روی کابینت قرار می‌گیرد و به گونه‌ای طراحی شده که سایر وسایل آشپزخانه همخوانی داشته باشد.

بین این دو نوع دستگاه هیچگونه تفاوتی در عملکرد وجود ندارد. فقط دستگاه تصفیه آب رومیزی به‌خاطر طراحی و ظاهر بهتر از قیمت بالاتری برخوردار است. از طرفی در اکثر موارد قطعات و فیلترهای مدل رومیزی به‌صورت اختصاصی برای همان مدل طراحی شده است.

به همین دلیل در مواردی که نیاز به تعویض فیلترها و یا قطعات موجود در دستگاه دارید، شاید در تهیه آن‌ها با مشکل مواجه شوید. بنابراین اگر فقط به عملکرد دستگاه و کیفیت آب مصرفی‌تان اهمیت می‌دهید از بین این دو مدل اولویت و برتری با دستگاه تصفیه آب زیر سینکی است.

انتخاب دستگاه تصفیه آب بر اساس فناوری به‌کار رفته در آن

به‌طور‌کلی دستگاه‌های تصفیه آب برحسب فناوری به‌کار رفته در آن‌ها به دو دسته اسمز معکوس RO و اولترافیلتراسیون UF تقسیم می‌شوند. دستگاه‌های تصفیه آب مجهز به فیلتر ممبران اسمز معکوس RO به دلیل استفاده از فیلتر ممبران مجهز به پمپ هستند.

این دستگاه با استفاده از فیلتر ممبرانی که در مرحله چهارم آن‌ها قرار گرفته است قادر هستند سختی آب، نیترات، نیتریت و سایر مواردی که برای سلامتی مضر هستند را به کلی از بین ببرند؛

ولی دستگاه‌های اولترافیلتراسیون UF به‌دلیل اینکه فاقد فیلتر ممبران هستند،

  • پمپ مجهز ندارند.
  • آب خروجی این دستگاه‌ها کیفیت مطلوبی دارد.
  • این دستگاه توانایی حذف پارامترهایی که یک فیلتر ممبران قادر به حذف آن است را ندارد. انتخاب از بین این دو دسته کاملا وابسته به کیفیت آبی است که قرار است تصفیه شود.

یکی از فاکتورهای مهم آب، مقدار ذرات جامد آب TDS است. TDS درواقع بیانگر مقدار ذرات و رسوباتی است که هنگام جوشاندن آب در کتری یا سماور مشاهده می‌کنید. این رسوبات از عناصری مانند منیزیم و کلسیم تشکیل شده است. اگر مقداری این عناصر در آب مصرفی زیاد باشد می‌تواند مشکلاتی مانند سنگ کلیه و جرم گرفتن ظروف ایجاد کند. مقادیر کم این عناصر هم می‌تواند باعث بیماری‌هایی مانند پوکی استخوان شود.

دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس RO که شامل فیلتر ممبران است تقریبا ۹۵ درصد عناصر موجود در آب را حذف می‌کند. درحالیکه دستگاه‌های اولترافیلتراسیون UF بر روی این عناصر تأثیری ندارند و معمولاً برای از بین بردن سایر آلودگی‌های آب مانند آلودگی‌های میکروبی کاربرد دارند. پس انتخاب از بین هر کدام از این دو فناوری بستگی به کیفیت آب ورودی منزلتان دارد و اصلا نمی‌توان گفت که کدام یک نسبت به دیگری برتری دارد.

به‌طور‌مثال اگر TDS آب آشامیدنی منطقه شما مناسب باشد ولی درصد آلودگی میکروبی بالا باشد استفاده از فیلترهای اولترافیلتراسیون UF گزینه مناسب‌تری است زیرا اگر از فیلترهای اسمز معکوس RO استفاده کنید آلودگی‌های میکروبی از بین می‌رود ولی مقدار TDS آب هم کم می‌شود و می‌تواند مشکلاتی را برای شما به وجود آورد.
علاوه‌بر این موارد، قیمت فیلترهای RO به دلیل استفاده از قطعات بیشتری مانند پمپ، گران‌تر است و به همین ترتیب هزینه نگهداری آن نیز بالاتر خواهد بود. پس تنها در مواردی که TDS آب بالا است از این فیلترها استفاده کنید.

دستگاه تصفیه آب ایرانی یا خارجی؟

وقتی برای خرید دستگاه تصفیه آب خانگی به بازار مراجعه می‌کنید اولین چیزی که با آن مواجه می‌شوید و اکثر فروشندگان به‌شدت روی آن مانور می دهند کشور سازنده دستگاه است. گویی کیفیت دستگاه فقط به خارجی بودن مثلاً تولید تایوان یا ایتالیا بودن آن بستگی دارد.

در حالیکه اصلا اینطور نیست و مهم‌ترین مسئله نوع و کیفیت قطعات به‌کار رفته در دستگاه و هارمونی و هماهنگی این قطعات باهم است. البته شکی در این نیست که برندهای صاحب‌نام در هر زمینه‌ای بهترین کالا را تولید می‌کنند ولی به شرط اینکه آن کالا اصل باشد، نه اینکه فقط لیبل یک برند معروف روی آن خورده باشد و نام آن را یدک بکشد.
مسئله دیگری که باید در هنگام خرید یک دستگاه تصفیه آب به آن توجه کنید موجود بودن لوازم یدکی آن در بازار است.

دستگاه تصفیه آب چند مرحله‌ای بخریم؟

تعداد مراحل تصفیه آب در دستگاه‌های تصفیه آب خانگی یکی دیگر مواردی است که ذهن خریداران را به خود مشغول می‌کند و فروشندگان نیز برای فروش محصولات خود از آن استفاده می‌کنند. درواقع تعداد مراحل تصفیه آب یک ویژگی برای دستگاه تصفیه آب به‌حساب می‌آید ولی الزاما نشان‌دهنده برتری آن نیست.

به‌عبارت‌دیگر نمی‌توان‌ گفت که مثلا یه دستگاه هفت مرحله‌ای در هر شرایطی نسبت به یک دستگاه ۵ مرحله‌ای برتری دارد، زیرا این کیفیت و میزان پارامترهای آب ورودی محل سکونت شماست که مشخص می‌کند کدام دستگاه، می‌تواند برای شما بهترین کارایی را داشته باشد.

به‌صورت استاندارد تعداد مراحل تصفیه در یک دستگاه تصفیه آب اسمز معکوس ۵ مرحله است.

  • دو مرحله فیلتر الیافی برای حذف ذرات معلق مانند گل و لای و شن
  • یک مرحله فیلتر کربن برای حذف بوی نامطبوع آب و کلر

یک مرحله فیلتر ممبران اسمز معکوس RO برای حذف ناخالصی‌ها و سموم موجود در آب یک مرحله فیلتر کربن نهایی جهت حذف بوی احتمالی به دلیل ماندن آب در منبع ذخیره پس وقتی برای خرید دستگاه مراجعه می‌کنید، به‌جای توجه به تعداد مراحل تصفیه، به وظایف و ویژگی‌های هر مرحله توجه کنید که تا چه اندازه می‌تواند کیفیت آب و پارامترهای مورد نظر شما را بهبود بخشد.

برای دیدن آگهی‌های دستگاه تصفیه آب در دیوار کلیک کنید

در مطلب بعد به شما خواهیم گفت که برای خرید یک دستگاه تصفیه آب باید چه مواردی را بررسی کنید تا بتوانید از بین برندها و مدل‌های متنوع مناسب‌ترین دستگاه تصفیه آب را خریداری کنید.

1 نظر
  1. شیوا می‌گوید

    کمپرسور آن هم مهمه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.