نکات کلیدی که در زمان خرید ماشین ظرفشویی باید بدانید

2

ماشین ظرفشویی آمدند تا طرحی نو در آشپزخانه‌ها در اندازد! شاید فکر کردن به اینکه دیگر گله‌ای از ظرف شستن نداشته باشید، در گذشته امری محال بود. اما بالاخره انسان‌ها از شر یکی از دشوارترین امورات آشپزی و آشپزخانه خلاص شدند. ماشین‌های ظرفشویی پایانی بود بر شکایت‌های همیشگی ظرف نشورها.

ماشین‌های ظرفشویی به تدریج در ابعاد و ظرفیت‌های مختلف برندهای مختلف و رنگ‌ها و شکل‌های مختلفی به بازار عرضه شدند. در ادامه این راهنما، تمام مواردی که برای انتخاب و خرید یک ماشین ظرفشویی باید بدانید را برایتان خواهیم گفت.

  • چه مواردی باعث می‌شود که یک ماشین ظرفشویی را برای حضور در آشپزخانه‌تان انتخاب کنید؟ 
  • نکات مهمی که در هنگام خرید ماشین ظرفشویی باید بدانید چیست؟ 
  • به کدام برندها بیشتر اعتماد کنید و به کدام کمتر؟

انواع ماشین ظرفشویی 

ممکن است ماشین لباسشویی بی‌نقصی را پیدا نکنید، چرا که در قیمت‌ها، رنگ‌ها، سایزها و شکل‌های متفاوتی ارائه می‌شوند. اما با آگاهی کامل از اطلاعات انواع ماشین ظرفشویی موجود در بازار می‌توانید به بهترین مدل با توجه به هزینه‌ای که در نظر گرفته‌اید برسید. 

در بازار لوازم خانگی سه دسته ماشین ظرفشویی عرضه می‌شود که به صورت رومیزی، ایستاده یا مبله و توکار هستند. اگرچه که هر سه دسته این ماشین‌ها هدف مشترکی را دنبال می‌کنند، اما در قالب‌های مختلفی به این هدف می‌رسند.

ماشین ظرفشویی توکار

ماشین‌های ظرفشویی توکار مدرن‌تر از دیگر انواع هستند و کسانی که سبک زندگی مدرنی دارند از آن استفاده می‌کنند. فضایی که اشغال می‌کنند کم است و زیر سینک ظرفشویی نصب می‌شوند. این نوع از ماشین‌های ظرفشویی فاقد بدنه هستند و با قرار گرفتن در داخل کابین آشپزخانه با دکوراسیون خانه ست می‌شوند. 

ظرفیت این ماشین ظرفشویی تقریبا هم اندازه ماشین‌های مبله است و تنها تفاوت آن‌ها در سبک طراحی و جای قرارگیری آن است. از طرفی دیگر این مدل از ماشین‌های ظرفشویی به این دلیل که در داخل کابینت قرار می‌گیرند، کمترین صدا را در بین دیگر مدل‌ها ایجاد می‌کنند.

به همین دلیل جزو ماشین ظرفشویی‌های محبوب در بازار هستند. اگر به دنبال آشپزخانه‌های مینیمال و ساده هستید، این سبک ماشین ظرفشویی انتخاب مناسبی برای منزلتان است.

ماشین ظرفشویی رومیزی

ویژگی این دسته از ماشین‌های ظرفشویی کوچک بودن و راحتی جابجایی آن‌ها است. برای خانواده‌های با جمعیت ۴ تا ۸ نفره مناسب هستند و مصرف کمی دارند. با توجه به ظرفیت از سایر انواع ماشین ظرفشویی ارزان‌تر هستند و مناسب برای خانه‌ها و آشپزخانه‌های کوچک هستند.

ماشین ظرفشویی مبله

به جرات می‌توان گفت پرطرفردارترین ماشین‌های ظرفشویی در بازار از نوع مبله هستند. برای خانواده‌های پرجمعیت و دارای مهمان‌های همیشگی این ماشین ظرفشویی بهترین انتخاب است.

ظرفیت ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی عموما در سه ظرفیت ۶ تا ۸ نفره، ۱۲ نفره و ۱۴ نفره تولید می‌شوند. انواع ۶ الی ۸ نفره که یکی از پرکاربردترین انواع ماشین‌ها هستند. قابلیت جا دادن ۷۲ تا ۱۰۸ پارچه ظرف را دارند. برخی از ماشین‌های ظرفشویی در این سایز کمی بیشتر ظرفیت دارند و برای یک نفر اضافه نیز می‌توانی به در آن ظرف اضافه کرد.

پرطرفدارترین گروه ماشین‌های ظرفشویی از نظر ظرفیت، ماشین‌های ۱۲ نفره هستند. در ماشین‌های ظرفشویی با این ظرفیت ۱۴۴ پارچه ظرف در ماشین جای می‌گیرد و برخی از آن‌ها نیز برای یک نفر ظرفیت اضافه دارند.

کم‌طرفدارترین گروه ماشین‌های ظرفشویی ۱۴ نفره هستند. در این ماشین‌های ظرفشویی حدود ۱۶۰ تکه ظرف قرار می‌گیرد. 

به چه مواردی در خرید ماشین ظرفشویی توجه کنیم؟

در نتیجه قبل از خرید اولویت‌های خود را مشخص کنید، چک لیستی از بایدها و نبایدهای ماشین ظرفشویی تهیه کنید و سپس نسبت به خرید اقدام کنید.

  • برای خرید تنها ابعاد و سایز ماشین ظرفشویی اهمیت بالایی دارد.
  • برخی نیز سرعت شست‌وشو را ملاک خرید خود قرار می‌دهند. 
  • برنامه‌های متنوع شست‌وشو یکی دیگر از فاکتورهای مهم در زمان خرید است.
  • صرفه‌جویی در مصرف انرژی (برق و آب) نکته دیگری است که گروه دیگری از خریداران مدنظر قرار می‌دهند. 

قابلیت‌های ماشین ظرفشویی

بعد از انتخاب طراحی ماشین ظرفشویی، باید با ویژگی‌های مهم آن که در ادامه به آنها می‌پردازیم، دقت کنیم تا در نهایت از انتخاب خود راضی باشیم. 

  • بازدهی انرژی
  • صدای ماشین
  • سیستم خشک‌کن
  • ظرفیت ماشین ظرفشویی
  • فیلترینگ غذا
  • سنسور تشخیص کثیفی
  • برنامه‌های شست‌وشو
  • دارا بوودن فیلترینگ آب
  • کاربری آسان
  • قابلیت تنظیم ارتفاع سبد
  • ویژگی ضدعفونی کننده
  • آبپاش‌ها
  • نوع مخزن
  • بدنه ماشین ظرفشویی
  • جنس مخزن ماشین

بازدهی انرژی

وقتی یک ماشین ظرفشویی گواهی برچسب انرژی ستاره داشته باشد، تقریباً ۱۲ درصد بازدهی بیشتر و البته ۳۰ درصد مصرف انرژی کمتری هم دارد. این اتفاق به کمک ویژگی‌هایی مثل آبپاش‌های کارآمد و سبدهایی مناسب با طراحی خوب اتفاق می‌افتد

صدای ماشین ظرفشویی

 اگر سر و صدای ماشین ظرفشویی برایتان مهم است، ماشینی را انتخاب کنید که عایق صوتی دارد و سر و صدا را کاهش می‌دهد. معمولاً دستگاهی که ۵۰ دسی‌بل یا کمتر باشد، صدای بسیار کمی هم دارد.

سیستم خشک‌کن

در برخی از خانواده‌ها مصرف ظروف بسیار بالاست، فرقی ندارد خانواده‌ای ۴ نفره باشند یا ده نفره. در نتیجه اگر استفاده روزانه شما از ظرفشویی بیش از چند مرتبه در روز است، مدلی با سیستم شست‌وشوی سریع و توانایی خشک کردن در حداقل زمان ممکن را انتخاب کنید. 

ظرفیت ماشین 

این به تعداد افراد خانواده و میزان استفاده شما از وسیله بستگی دارد. اگر افراد خانواده شما زیاد هستند و معمولاً مهمانان زیادی به خانه خود دعوت می‌کنید، پس باید یک ماشین ظرفشویی با ظرفیت بالا تهیه کنید که نیاز شما را به خوبی برطرف کند. اگر مصرف ماشین ظرفشویی در منزل شما کم است مدل‌های دارای برنامه نیمه‌شور یا نیمه‌ظرفیت (half Load) پیشنهاد می‌شود.

فیلترینگ غذا

برخی از ماشین‌های ظرفشویی، به یک قطعه مجهز هستند که می‌تواند خرده‌های غذا را ریز کرده و به همراه آب، بیرون بریزد. این ویژگی باعث می‌شود که نیازی به تمیز کردن ظروف قبل از قرار دادن آن‌ها در ماشین نباشید. اما اگر وسیله به چنین امکانی مجهز نبود، باید با دستمال، ظروف را پاک کرده و بعد داخل ماشین ظرفشویی قرار دهید.

سنسور تشخیص کثیفی 

مدل‌های جدید ماشین ظرفشویی از سنسورهایی برخوردارند که توانایی تشخیص میزان آلودگی ظروف را دارد و با این قابلیت و بسته به میزان آلودگی فشار آب را تنظیم می‌کنند.

برنامه‌های شست‌وشو

از دیگر مواردی است که در هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی باید برایتان حائز اهمیت باشد. برای مثال شاید شست‌وشوی سبزی‌ها در اولویت مصرفی شما نباشد، اما شست‌وشوی سریع برایتان مهم باشد؛ در ادامه به جزییات این ویژگی ماشین ظرفشویی می‌پردازیم.

دارا بودن فیلترینگ آب

یکی از معایب شست‌وشو ایجاد لکه روی ظروف است، در نتیجه اگر این مورد برایتان خیلی مهم است، هنگام خرید ماشین ظرفشویی مدلی را انتخاب کنید که توانایی فیلتر آب را داشته باشد. چرا که امکان از بین بردن لکه‌ها با این قابلیت فراهم است.

کاربری آسان

دستگاه با وجود مجهز بودن به امکانات جدید باید به شکلی طراحی شود که امکان استفاده راحت را در اختیار مصرف کننده قرار دهد. یعنی دکمه‌ها پیچیدگی زیادی نداشته باشند. همچنین سبدها به شکلی طراحی شده باشند که چیدن ظروف داخل آنها سخت نباشد.

قابلیت تنظیم ارتفاع سبد

اگر قفسه‌های داخل ماشین ظرفشویی متحرک باشند، می‌توانید به راحتی ارتفاع را برای ظروف بزرگ و کوچک تنظیم کنید. همچنین گاهی با خارج کردن یک قفسه، فضای بیشتری را برای جا دادن یک ظرف بزرگ باز کنید. برخی مواقع هم امکان خارج کردن کل طبقه وجود دارد.

ویژگی ضدعفونی کننده

برخی از ماشین‌های ظرفشویی جدید، مجهز به سیستم ضدعفونی کننده هستند. اما اگر این ویژگی را نداشته باشند، باید هر بار که ظروف را داخل دستگاه قرار می‌دهید، به همراه ماده شوینده، مقداری هم ضدعفونی اضافه کنید.

آبپاش‌ها

به نوع آبپاش‌های داخل ماشین ظرفشویی به خوبی دقت کنید. اگر این نوع آبپاش‌ها تعداد بیشتری داشته باشند و البته ریزتر هم باشند، ظروف شما بهتر تمیز می‌شوند.

نوع مخزن

مخزن ماشین ظرفشویی یا استیل است یا پلاستیکی که استیل بهتر است. مخزن استیل از آنجایی که زنگ نمی‌زند و ماندگاری بالاتری هم دارد، انتخاب بهتری است. پس بهتر است نوع مخزن را استیل انتخاب کنید.

بدنه ماشین ظرفشویی

حتماً از سالم بودن ترمز در ماشین ظرفشویی مطمئن شوید. لاستیک‌های دور در نیز حتماً باید سالم باشند تا از خروج آب جلوگیری کنند. به سالم بودن چرخ قفسه‌ها دقت کنید و توجه کنید که سبد‌ها لب‌پر نشده باشند. اگرچه که بعضی از شماها به دلیل کمبود فضا مجبور هستید ماشین‌های ظرفشویی رومیزی را انتخاب کنید؛

اما بهترین مدل ماشین ظرفشویی به پیشنهاد دیوار مدل ایستاده است. زیرا این نوع ماشین ظرفشویی گنجایش بیشتری دارد و برای خانواده‌های بیش از ۳ نفر مناسب است و می‌تواند جوابگوی نیاز شما در مهمانی‌ها باشد.

جنس مخزن ماشین

جنس ماشین‌های ظرفشویی غالباً از نوع فولاد ضد زنگ است. فولاد مانع زنگ زدن و رسوب لکه‌ها می‌شود. البته ممکن است جنس مخزن از نوع استیل باشد که در این صورت از ریختن سفیدکننده در ماشین ظرفشویی پرهیز کنید.

برنامه‌های شست‌وشو ماشین ظرفشویی

ماشین‌های ظرفشویی برنامه سه‌گانه شست‌وشو دارند. سختی‌گیر آب، سیستم هوشمند ایمنی، برنامه شستن سریع، معمولی، قوی، میوه و سبزیجات برخی از مواردی هستند که می‌توانید به تناسب کاربرد در اولویت قرار دهید. از دیگر مواردی است که به هنگام خرید یک ماشین ظرفشویی باید مورد توجه قرار دهید، برنامه‌های شست‌شو است؛

  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های خیلی چرب 
  • سیستم شست‌وشوی متوسط خودکار یا اتومات 
  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های کم چرب
  • سیستم شست‌وشوی سریع روزانه برای ظروف فاقد چربی
  • سیستم شست‌وشوی ظرف‌های ظریف
  • سیستم شست‌وشوی میوه
  • قابلیت تنظیم ارتفاع سبد میوه
  • قابلیت براق کردن ظروف
  • دارا بودن سبد مخصوص قاشق و چنگال 
  • سیستم خشک کن
  • فیلتر مخصوص جمع آوری باقی مانده‌های غذا در ظرف‌ها 

قیمت ماشین ظرفشویی

قیمت ماشین‌های ظرفشویی در بازار با قیمتی در حدود ۸ میلیون تومان شروع می‌شود و به بالای ۲۸ میلیون تومان می‌رسد. طبیعی است که هر چقدر ظرفیت ماشین ظرفشویی کوچکتر باشد قیمت آن کمتر است. دارا بودن ابزارهای جانبی و برند نیز بر قیمت ماشین ظرفشویی اثرگذار هستند. در حال حاضر در ایران ارزان‌ترین ماشین‌های ظرفشویی از برند زیرووات و مدل رومیزی هستند.

اندازه ماشین ظرفشویی

یکی از اولین نکاتی که در خرید ماشین ظرفشویی باید به آن توجه کنید، ابعاد آشپزخانه است که براساس همان سایز ماشین را مشخص کنید. بعد از آن هزینه‌ای که برای خرید ماشین در نظر گرفته‌اید، برند محصول، ابزار و کارکردهای محصول است.

ماشین‌های ظرفشویی امکانات مختلفی از جمله بازوهای آب‌پاش، چرخه دمایی، گرمکن آب داخلی و قابلیت دفع مواد غذایی را دارند. این‌ها مواردی هستند که بود و نبود آن‌ها هنگام خرید می‌تواند مورد توجه قرار گیرد. 

مثلاً تعداد بازوهای آب‌پاش براش شست‌وشو اولویت دارند و هرچه تعداد این بازوها بیشتر باشد، در اولویت بالاتری قرار دارند. اگر قیمت دستگاه برایتان اهمیت دارد می‌توانید ماشین‌های ظرفشویی با یک بازوی آب‌پاش را انتخاب کنید که ارزانتر هستند.

توجه به نکات جانبی هنگام خرید

توجه به ضمانت‌نامه محصول، جست‌وجو در سایت‌های اینترنتی برای انتخاب بهترین گزینه، پرس‌وجو از فروشندگان و خرید از فروشگاه‌های معتبر، از دیگر نکاتی است که هنگام خرید باید مورد توجه قرار دهید.

معایب ماشین‌های ظرفشویی

جدیدترین مطالعات علمی دانشمندان نشان داده است که خطر رشد و تکثیر قارچ‌های بیماری‌زا بر روی ظروفی که در ماشین ظرفشویی شسته شده‌اند، به رغم تمیزی آن‌ها وجود دارد. در سال ۲۰۱۸ مطالعه‌ای در مجله زیست‌شناسی و محیط زیست منتشر شد که جزئیات قارچ‌های بیماری‌زای موجود در ماشین ظرفشویی را بررسی کرد. 

در این آزمایش قارچ‌هایی در ماشین‌های ظرفشویی پیدا شد که برای افراد دارای سیستم ایمنی ضعیف خطرناک محسوب می‌شوند. کاندیدا، کریپتوکوک و رودوتورولا بیشترین فراوانی قارچ‌های شناسایی شده در ماشین ظرفشویی را به خود اختصاص دادند.

اما شاید برای شما نیز جای سوال باشد که چرا وسیله‌ای که دائما در حال شست‌وشو است باید محلی برای تجمع قارچ باشد؟

نکته؛ برخی از قارچ‌ها در محیط‌های شدیدا خشنی که برای دیگر میکروب‌ها کاملا کشنده هستند نیز رشد می‌کنند در نتیجه برخلاف تصور ما، هرچه بیشتر آن‌ها را در معرض آب گرم و مواد شوینده قرار دهید، بیشتر رشد می‌کنند.

برخی از معایب ماشین ظرفشویی نیز به شکل ظاهری و یا ابعاد آن باز می‌گردد. برای مثال کسانی که دائما به فکر تغییر دکوراسیون هستند، استفاده از ماشین ظرفشویی توکار دست و پای آن‌ها را برای این کار می‌بندد.

استفاده درست از ماشین ظرفشویی

یکی از مهمترین نکاتی که هنگام استفاده از ماشین ظرفشویی باید به آن توجه کنید، توجه به ظرفیت ماشین و پر کردن آن با ظروف مختلف است. 

  • از پر کردن بیش از حد ماشین ظرفشویی توسط ظروف پرهیز کنید، چرا که ممکن است در پایان شست‌وشو ظروف شسته نشده یا خرد شده روی دستتان بماند. 
  • به نحوه چیدمان ظرف‌ها دقت کنید؛ مثلا وسایل تیز از جمله چاقو و چنگال باید رو به پایین باشند و در سبد ظرف قرار گیرند تا جلوی آسیب احتمالی به دستتان هنگام تخلیه را بگیرد.
  • از محکم بودن جای قرارگیری ظروف شیشه‌ای در ماشین اطمینان حاصل کنید، چرا که ممکن است فشار آب به ظرف‌ها باعث شکستگی شود. 
  • ماشین لباسشویی باید بعد از استفاده حسابی خشک شود. ت
  • وجه به نکات ایمنی را نیز فراموش نکنید، هنگام قرار دادن و تخلیه ظرف‌ها از ماشین ظرفشویی ابتدا آن را خاموش کنید و سپس نسبت به تخلیه اقدام کنید.
  • اگر در خانه کودکی دارید توجه به چند نکته ضروری است، تا جایی که ممکن است از یک قفل کودک استفاده کنید، از دسترس قرار دادن قرص شوینده در مکانی که در دسترس کودکان باشد خودداری کنید.

برای دیدن آگهی‌های ماشین ظرفشویی در دیوار کلیک کنید

کدام ظرف‌ها را در ماشین ظرفشویی نگذاریم؟

زمانی که می‌خواهید ظرفی را در ماشین ظرفشویی قرار دهید، به چند نکته نیز در مورد نوع ظروف‌ها توجه کنید؛ 

  • ماشین ظرفشویی ابزار مناسبی برای شست‌وشوی ماهیتابه‌ها و ظروف نچسب نیست چرا که فرایند شست‌وشو منجر به آسیب به پوشش نچسب این ظروف خواهد شد و آن‌ها را از بین می‌برد. در نتیجه اگر روی دستورالعمل قرار دادن ظروف نچسب در ماشین قید نشده از این کار خودداری کنید. 
  • از قرار دادن ظروف پلاستیکی در ماشین ظرفشویی خودداری کنید، چرا که دمای بالای ماشین باعث از بین رفتن پلاستیک خواهد شد.
  • بهتر است از قرار دادن ظروف چینی قدیمی نیز در ظرفشویی پرهیز کنید. چرا که ممکن است نقش‌ونگار ظرف از بین برود و باعث خراشیده شدن آن‌ها شود.
  • ماشین ظرفشویی جای مناسبی هم برای قاشق و بشقاب‌های چوبی نیست، چرا که قرار گرفتن طولانی مدت در معرض آب ممکن است باعث باد کردن و ترک خوردن آن‌ها شود. 
  • از قرار دادن ظروف آلومینیومی در ماشین هم پرهیز کنید، چرا که ممکن است با مواد شوینده واکنش دهند و منجر به تیرگی و تغییر رنگ آن‌ها شود.
آگهی‌های ماشین‌ ظرفشویی را در دیوار ببینید
2 نظرات
  1. روبینا می‌گوید

    ممنون از مطلب خوبتون

  2. سپیده عزیزی می‌گوید

    خرید ماشین ظرفشویی هوشمند می‌تواند زمان و انرژی خود را صرفه‌جویی کند. مدت زمان بسیاری نیز صرف نظافت دست‌ها و ظروف در آشپزخانه می‌شود. با استفاده از این دستگاه علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، می‌توانید به شکل بهداشتی تر و راحت‌تر ظروف خود را شستشو کنید.چند محصول خوب دیگر هم معرفی میکنم:
    ماشین ظرفشویی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.