چگونه تعمیرکار کولر گازی خود باشیم؟

راهنمای عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی

0

در فصل گرما چه چیزی می‌چسبد؟ (البته بجز چسب!) نشستن در اتاقی که کولر گازی آن با تمام وجود تلاش می‌کند ما را از شر گرما حفظ کند. حالا وضعیتی را در نظر بگیرید که با خیال راحت زیر کولر نشسته‌اید اما کولر، سرِ ناسازگاری دارد یا به شکل کامل از کار می‌افتد. تکلیف چیست؟ البته می‌توان به سادگی تماسی با نمایندگی‌های مجاز داشت تا به دادتان برسند. اما یک راه بهتر، عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی توسط خودتان است.

در این صورت به‌جای اینکه منتظر باشید تا تعمیرکار، خود را به کولر گازی شما برساند، شخصاً و بدون فوت وقت برای عیب‌یابی کولر گازی‌تان دست به‌کار شوید. پس حتماً تا انتهای این مقاله با ما همراه باشید تا روش‌های عیب‌یابی و مراحل تعمیر کولر گازی را بدانید؛

وقتی کولر گازی کار نمی‌کند (روشن نمی‌شود)

در این حال نخست باید فیوز و پریز برق را چک کنیم تا ببینیم اصلاً برق به داخل کولر گازی وارد می‌شود یا خیر. ابتدا جعبه تقسیم را بررسی کنید تا ببینید مدار مربوط به کولر وصل است یا خیر. ممکن است به دلیل استفاده از لوازم پر مصرف در کنار کولر، برق کافی به کولر نرسد و فیوز بپرد یا حتی بسوزد. 

در این صورت چاره کار استفاده نکردنِ همزمان از لوازم پر مصرف و در صورت سوختن فیوز، تعویض آن با یک فیوز مینیاتوری است تا اگر مشکلی پیش آمد برق کل ساختمان یا کل واحد قطع نشود. اگر فیوز جدید هم سوخت ممکن است مشکل جدی‌تر باشد و نیاز به تماس با تعمیرکار جهت عیب‌یابی دقیق‌تر کولر گازی باشد.

اگر مشکل از برق نبود، می‌توان سراغ ریست کردن (راه‌اندازی مجدد) کولر گازی هم رفت. برای این‌کار کولر را از برق بکشید و بعد باطری‌های ریموت کولر گازی را هم در آورده و پس از گذشت ۱۵ دقیقه، ابتدا برق کولر را وصل کرده و سپس باطری‌ها را داخل ریموت قرار داده و کولر را روشن کنید.

یکی دیگر از عوامل روشن نشدن کولر گازی، خرابی ترموستات است. برخی ترموستات‌ها بیرون از کولر گازی و روی دیوار نصب می‌شوند و به شکل ولوم‌دار یا دیجیتالی هستند که در این صورت باید ببینید صفحه نمایشگر آن‌ها خالی نباشد، ترموستات باتری داشته باشد، در حالت خنک (cool) قرار داشته باشد و دمای ترموستات، ۵ درجه از دمای اتاق پایین‌تر تنظیم شده باشد. اگر همه این موارد مشکل داشتند، پس باید ترموستات جدید بخرید!

رفع نشتی آب کولر گازی

 کولر را خاموش کنید و بررسی کنید که شلنگ تخلیه آب کولر به وسیله‌ی لجن یا گرد و خاک مسدود نشده و یا تا نخورده باشد. اگر شلنگ مسدود یا خم بود، گرفتگی‌ها را باز کنید. ضمناً ممکن است شلنگ داخل سطل باشد که باید سر شلنگ را کمی بالاتر از بالای سطل قرار دهید تا اگر سطل پر شد آب به داخل کولر برنگردد. 

اگر با تمام این کارها مشکل برطرف نشد، احتمال دارد مخزن تخلیه کولر گازی زنگ زده باشد و یا کندانسور(پمپ فشرده) کولر گازی عیب کرده باشد. اینجاست که کار یک تعمیرکار با تجربه است و حتماً باید با نمایندگی‌های مجاز تماس بگیرید.

وقتی صداهایی عجیب و زیاد از کولر گازی بلند می‌شود!

بسته به اینکه چه صدایی از کولر گازی بیرون می‌آید مشکلات پیش آمده متفاوت است:

  • اگر صدای جیغ یا جیر جیر از کولر می‌شنوید: احتمالاً کمپرسور یا موتور فن خراب شده و نیاز به تعمیر یا تعویض دارد.
  • اگر صدای ضربه از داخل کولر گازی می‌آید: احتمالاً قطعه‌ای داخل کمپرسور شل شده یا شکسته و یا مشکل کمپرسور جدی‌تر باشد. اگر مشکل جدی بود فقط تعویض کمپرسور چاره کار خواهد بود.
  • اگر کولر گازی صدای تکان خوردن می‌دهد یا لرزش دارد: ممکن است پیچ موتورها یا داکت‌ها و یا پیچ‌های پنل شل شده باشند که با سفت کردن آن‌ها مشکل حل خواهد شد.
  • اگر صدای سوت مانند از کولر گازی می‌آید: ممکن است مجرای عبور هوا کوچک باشد یا داکت‌ها ترک و شکستگی داشته باشند و یا فیلترهای هوا مسدود شده باشند. در مورد اول و دوم تعویض چاره کار است و در مورد مسدود شدن فیلترها، تمیز کردن آن‌ها کار تعمیر کولر گازی را انجام خواهد داد.
  • اگر کولر صدای وزوز می‌دهد: صدای وزوز ممکن است به معنای خرابی موتور یا خازن، بروز اشکال در سیم‌کشی یا خرابی کمپرسور باشد که راه حل در تمام این موارد، سپردنِ تعمیر به دست یک تعمیرکار خبره است.
  • اگر صدای هیس می‌شنوید و هوا خنک نمی‌شود: ممکن است نشتی در داکت‌ها، کویل‌ها یا لوله‌ها باشد و یا شیر انبساط خراب باشد و یا شارژ کولر گازی تمام شده باشد. در تمام این حالات، کاری از دست شما بر نمی‌آید و بهتر است برای تعمیر کولر گازی خود با یک تعمیرکار تماس بگیرید.
  • اگر مدام صدای کمپرسور کولر گازی می‌آید: ممکن است پنل بیرونی کولر یا پره‌های کویل کثیف یا گرفته شده باشند و یا گرفتگی از فن کندانسور باشد.

عیب یابی کولرگازی

وقتی دستگاه خاموش نمی‌شود

اگر کولر گازی خاموش نمی‌شود ممکن است سنسور از موقعیت خود خارج شده باشد و یا ترموستات خراب شده باشد. ضمناً ممکن است فن کولر گیر کرده باشد یا کنتاکتور و ترمیستور خراب باشند. اگر زمان بیشتری طول می‌کشد تا پس از زدن دکمه پاور، کولر خاموش شود احتمال دارد فیلتر کثیف باشد.

برای تعمیر کولر گازی خود ابتدا آن‌ را تمیز کنید. ضمناً اگر دمای کولر را همیشه روی اعداد پایین مثل ۱۵ درجه تنظیم کنید، کمپرسور می‌تواند یکسره شده و خاموش نشود.

وقتی باد کولر گازی خنک نیست

در این حالت به احتمال بسیار بالا نشت کولر گازی دلیل اصلی مشکل است. احتمالات دیگر کاهش شارژ گاز، خرابی برد الکترونیکی، از کار افتادن کمپرسور یا تنظیم نامناسب درجه کولر گازی می‌باشند.

اگر فن و کمپرسور کار کنند و نشتی و مشکلات بالا هم موجود نباشد، آخرین احتمال خرابی ترموستات و یا عیب موتور است که باید در این حالات عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی را به دست یک متخصص بسپارید.

وقتی باد کولر گازی خیلی سرد است

در این حال، احتمالاً ترموستات خراب شده است و یا بورد الکتریکی معیوب است. برای تعمیر کولر گازی در این حالت، چاره‌ای جز تعویض قطعه معیوب نیست.

وقتی فن خارجی کولر گازی کار نمی‌کند

در این حال فشار کمپرسور بالا رفته، سیکل سرمایش کولر گازی با اختلال همراه شده و نهایتاً با بالارفتن آمپر فیوز می‌پرد. ممکن است دلیل کار نکردن فن، خرابی خازن استارت باشد که در این حال بازهم برای تعمیر کولر گازی چاره‌ای کار رجوع به یک متخصص مجرب است.

وقتی همراه باد، کولر گازی آب پرتاب می‌کند

در این حالت ممکن است مقدار گاز کم باشد و یا سینی ناودانی شکسته یا شلنگ تخلیه آب کولر گازی مسدود شده باشد. این مشکل اغلب زمان استفاده از حالت سرمای کولرهای دو حالته (اسپیلت) اتفاق می‌افتد اما اگر در حالت گرما بود نشانه نشتی است.

وقتی برفک روی لوله‌های کولر گازی می‌نشیند

یکی از مشکلاتی که برای کولرهای گازی پیش می‌آید، برفک زدن کندانسور یا لوله‌های آن است که می‌تواند به دلیل کثیف بودن فیلترها یا کم بودن شارژ گاز دستگاه باشد. در این حال، بعد از خاموش شدن کولر مدام با آب شدن یخ و نشتی روبرو خواهید بود. برای رفع این مشکل و تعمیر کولر گازی ابتدا فیلترها را تمیز کنید و اگر مشکل رفع نشد با تعمیرکاری زبده تماس بگیرید.

برای دیدن آگهی‌های انواع کولر کلیک کنید

جمع‌بندی و نتیجه‌گیری

 امیدواریم با راهکارهای جامع ارائه شده بتوانید خودتان یک راهنمای عیب‌یابی و تعمیر کولر گازی باشید و تا حد امکان مشکلات را خودتان حل کنید. تنها در صورتی که چاره‌ای نبود با متخصصان مربوطه تماس بگیرید و به‌قول معروف؛ کار را به کاردان بسپارید. البته همیشه این را به خاطر بسپارید که همیشه هنگام تعمیر یا عیب‌یابی و بررسیِ وسایل برقی، جانب احتیاط را رعایت کنید. حتی وسایل برقی کوچکی که به نظر بی‌خطر می‌آیند هم، می‌توانند باعث بروز مشکلات جبران ناپذیری شوند و شیرینیِ تعمیرِ وسایل برقی را تلخ کند.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.