مقایسه کیا اپیروس با سیتروئن C5 و نیسان ماکسیما

رقابتی سخت و نفس‌گیر، از دیرباز تاکنون

0

برای سدان‌های لوکس و نیمه‌لوکس و فول‌سایز در بازارهای جهانی رقبای متعددی وجود دارد و از دیرباز، تولید و عرضه محصولاتی در این کلاس، از برنامه‌های اصلی عمده خودروسازان مطرح جهان بوده است و بازار رقابت بین خودروهای این‌چنینی، همچنان نیز رونق زیادی دارد. در ایران نیز، هرچند با تنوع کم‌تر، وضع به همین منوال است و زمانی‌که کیا اپیروس پا به کشور ما گذاشت، خودروهای توانمند و مجهزی چون هیوندای سوناتا، هیوندای آزرا، سانگ‌یانگ چیرمن و سیتروئن C5 منتظر ورود این کره‌ای مجهز و کارآمد و رقابت با آن بودند.

امروز نیز در بازار خودروهای کارکرده این رقابت تداوم دارد و می‌توان به این فهرست، نام خودروهایی چون تویوتا کمری، نیسان تینا، نیسان ماکسیما و چند مورد دیگر را افزود. با آزاد شدن واردات خودرو در دهه ۸۰ شمسی، تب بازار خرید و فروش خودروهای فوق و خودروهایی که مناسب خانواده‌های نسبتاً پرجمعیت بودند و در زمره سدان‌های بزرگ و جادار قرار می‌گرفتند، روزبه‌روز بالاتر رفت.

در سال‌های اخیر نیز این انتخاب و تصمیم‌گیری بین مشتریانی که بودجه خرید خودروهای باکیفیت روز را ندارند، همواره مطرح بوده است که یا خودرویی صفر کیلومتر از یکی از برندهای چینی بخرند و یااین‌که، در بازار خودروهای دست‌دوم دنبال گزینه مناسبی از میان برندهای فوق باشند. بررسی و مقایسه کیا اپیروس با دو خودروی سیتروئن C5 و نیسان ماکسیما اتوماتیک مونتاژ ایران می‌تواند در انتخاب این دسته از مشتریان مفید واقع شود.

مقایسه کیا اپیروس با سیتروئن C5

در ابتدا به مقایسه کیا اپیروس با سیتروئن C5 می‌پردازیم. سیتروئن C5 عنوان سدانی خانوادگی است که تولید و عرضه نسل اول آن به سال‌های ۲۰۰۱ تا ۲۰۰۷ و نسل دوم آن به سال‌های ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۷ بازمی‌گردد. این سدان فرانسوی دارای انواع مدل‌ها و تیپ‌هاست، ولی در کشور ما نسل اول و دوم این خودرو با عناوین C5 و New C5، همراه‌ با نسخه فیس‌لیفت نسل دوم آن به‌صورت محدود عرضه شده  است.

سیتروئن C5 به‌دلایل متعددی حضور موفقی در بازار ایران نداشت که در رأس آن، قیمت‌گذاری نامناسب و شیوه عرضه نامطلوب آن قرار داشت و با وجود برخورداری از پیشرانه‌ای توانمند، سواری عالی و نرم، طراحی جذاب و کیفیت ساخت سطح‌بالا و … عرصه را به رقبایش، خصوصاً محصولات کره‌ای چون کیا اپیروس، واگذار کرد.

فراموش نکنیم که از میان دو نسخه استیشن و سدان این خودرو، تنها نسخه‌های سدان آن به بازار ایران راه یافت، و هر دو نسل اول و دوم آن وضعیت مطلوبی در بازار کشور ما پیدا نکرد و واردات آن ادامه نیافت.

حال اگر بخواهیم یک سیتروئن C5 مدل ۲۰۰۸ را در برابر کیا اپیروس هم‌سن‌وسالش قرار بدهیم، اولین نکته‌ای که در این مقایسه عیان می‌شود و در همین ابتدا باید به آن اذعان کرد، این است که با وجود محدود بودن زمان عرضه کیا اپیروس در ایران، این موضوع عدم فروش مطلوب و جاانداختن نامناسب سیتروئن C5 در بازار ایران، هم‌اکنون نیز منجر به رونق پایین‌تر و سختی در خریدوفروش آن در بازار خودروهای کارکرده در مقایسه با رقیب کره‌ای‌اش شده است. و جالب است که بدانید بسیاری از سیتروئن‌های موجود در این بازار از قیمت پایین‌تری به‌نسبت اپیروس برخوردارند.

با مقایسه کیا اپیروس با سیتروئن C5 می‌توان برتری نامحسوسی را برای طراحی شدیداً کلاسیک سیتروئن C5 با فرم گوژپشت عقب خودرو، جلو پنجره شکیل، چراغ‌های بزرگ، استفاده از نوارهای کرومی و … درنظر گرفت. البته ظاهر این خودرو نیز به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند پاسخ‌گوی سلیقه جوانان جویای خودروهای اسپرت و دارای ظاهری به‌روزتر باشد.

درون کابین این سدان هم تمامی اِلِمان‌ها و ویژگی‌های محصولات صنعت خودروسازی فرانسه موج می‌زند و حال‌وهوایی کاملاً لوکس در آن وجود دارد. تنها ایراد داخل کابین سیتروئن C5 محدودیت فضای سرنشینان عقب خودرو است که به‌هیچ‌وجه در کیا اپیروس مشهود نیست.

درعوض، عایق‌بندی این خودرو فوق‌العاده است و کم‌تر از اپیروس صداهای محیطی و صدای نامطلوب پیشرانه‌اش را وارد کابین می‌کند. سیستم تعلیق سیتروئن C5، با داشتن حالتی اسپرت، بسیار کارآمدتر از رقیبش است و تغییر ارتفاع به‌وسیله باد، آپشنی فوق‌العاده کارآمد در راستای افزایش کیفیت سیستم تعلیق این فرانسوی قدرتمند است. سواری آن حتی از اپیروس هم نرم‌تر است و در این زمینه، در بین رقبای موجود در ایران، واقعاً بی‌نظیر است.

جدای از وجود آپشن‌ها و تجهیزات معمول، برخورداری از امکاناتی چون سنسور فاصله‌سنج عقب، نمایش‌گرهای عقربه‌ای و دیجیتال صفحه‌آمپر، غربیلک فرمان با مغزی ثابت که عکس‌العمل‌های دقیق‌تری برای کیسه هوای فرمان به‌دنبال دارد و منجر به افزایش ایمنی خودرو می‌شود، عملکرد مطلوب جعبه‌دنده ۴ سرعته اتوماتیک، مصرف سوخت پایین‌تر، ایمنی فوق‌العاده بالا و … همگی نشان از کیفیت بالای سیتروئن C5 دارد و کار را برای رقابت کیا اپیروس با این خودرو سخت می‌کند.

اما جدای از مسئله محدودیت خرید و فروش در بازار، سیتروئن C5 با معضلی روبه‌روست که به‌راحتی نمی‌توان از کنار آن گذشت؛ بخش موتوری و فنی این سدان بسیار پیچیده است و اگر دچار مشکل فنی و خرابی شود، هر تعمیرکاری از پس تعمیر آن برنمی‌آید و اگر هم در شهری چون تهران مکانیکی برای تعمیر آن بیابید، در شهرستان‌ها به‌سختی می‌توان کسی را پیدا کرد که قادر به تعمیر آن باشد.

این بخش فنی پیچیده، چندان هم از جذابیت‌هایی که قبلاً به آن اشاره شد، برخوردار نیست و اگر بدانید که سیتروئن C5 عرضه شده در ایران از یک پیشرانه ۴ سیلندر با حجم ۲۰۰۰ سی‌سی برخوردار است و فقط ۱۴۳ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و شتاب پایینی دارد، خیلی راحت‌تر به سراغ خرید یک کیا اپیروس می‌روید که با وجود برخی کاستی‌ها، هیچ‌کدام از مشکلات فوق را ندارد.

مقایسه کیا اپیروس با نیسان ماکسیما اتوماتیک مونتاژ ایران

شاید بد نباشد که کیا اپیروس را با خودروی به‌ظاهر سطح‌پایین‌تری چون نیسان ماکسیما (Nissan Maxima)، از نوع جعبه‌دنده اتوماتیک مونتاژ ایران، مقایسه کنیم. نسل پنجم این خودروی اصالتاً ژاپنی از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۳ توسط نیسان و در ایران از سال ۲۰۰۲ تا سال ۲۰۱۲ توسط شرکت خودروسازی «پارس‌ خودرو» در دو مدل دنده‌ای و اتوماتیک تولید و عرضه شده است.

این خودرو در زمان عرضه با استقبال چشم‌گیر مشتریان ایرانی روبه‌رو شد و هم‌اکنون نیز در بازار خودروهای کارکرده خودروی خوش‌نامی به‌حساب می‌آید و یکی از گزینه‌های معمول برای خرید در این بازار است.

یکی از دلایل موفقیت ماکسیمای مونتاژ داخل، سخت‌گیری ژاپنی‌ها در نظارت بر خط مونتاژ ماکسیما در ایران بود، خصوصاً در بحث ساخت مدل‌هایی با جعبه‌دنده اتوماتیک که صنعت خودروسازی کشور ما در این زمینه نیاز به تجربه‌اندوزی و نظارت بیش‌تری داشت. 

با مقایسه کیا اپیروس با نیسان ماکسیما باید گفت که پیشرانه ۶ سیلندر ماکسیمای دنده اتوماتیک ۳۰۰۰ سی‌سی حجم دارد و ۲۲۷ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۵ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند ( البته در زمان تولید ماکسیما، پارس خودرو عدد ۱۹۷ تا ۲۰۲ اسب بخار را برای این سدان ژاپنی اعلام می کرد) و جعبه‌دنده آن به‌صورت ۴ دنده اتوماتیک‌ است. حداکثر سرعت آن ۲۵۵ کیلومتر بر ساعت و شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر آن ۸.۴ ثانیه است، و مصرف سوخت ترکیبی آن ۱۱.۵ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر است.
در مقابل، کیا اپیروس با جعبه‌دنده ۵ سرعته خود، در این بخش خیلی قوی‌تر عمل کرده است و پیشرانه ۶ سیلندری ۲۴ سوپاپ این خودرو، با حجم ۳۷۷۸ سی‌سی توان تولید ۲۶۶ اسب‌بخار قدرت و ۳۵۳ نیوتن‌متر گشتاور را دارد. شتاب آن ۱ ثانیه کم‌تر از ماکسیما و حداکثر سرعت آن چیزی حدود ۲۰ کیلومتر بر ساعت کم‌تر است.

در بحث ایمنی نیز ماکسیما با داشتن فقط دو کیسه هوا در مقابل ۶ کیسه هوای کیا اپیروس که سیستم‌های نگهدارنده پیشرفته‌ای دارد، حرفی برای گفتن ندارد. چند آپشن از مدل تولید داخل ماکسیما حذف شده است تا در این بخش نیز از اپیروس به‌شدت عقب بیافتد. اما به‌هرترتیب، این نوع ماکسیما در داخل کشور مونتاژ شده است و از امتیازهای خودروهای داخلی بهره‌مند است و با وجود توقف تولید آن، از خدمات پس از فروش خوبی برخوردار است و تعمیر و نگهداری آن به‌مراتب راحت‌تر از کیا اپیروس است.

به‌طورکلی، ماکسیما همچنان جذاب است و با وجود این‌که از ظاهری به‌روز برخوردار نیست، احترام و مقبولیت زیادی در ایران دارد؛ درحالی‌که شرکت وارد کننده کیا اپیروس نتوانست این محبوبیت و احترام را برای این محصول کره‌ای مهیا کند.

فراموش نکنید که ماکسیمای اتوماتیک مونتاژ داخل چند ده میلیون ارزان‌تر از کیا اپیروس است و با قیمتی کم‌تر، می‌تواند بخش زیادی از قابلیت‌های اپیروس را عرضه کند، هرچند در بحث امکانات و تجهیزات رفاهی تقریباً هیچ حرفی برای گفتن در مقابل اپیروس ندارد.

امیدواریم که این مقایسه کیا اپیروس با خودروهای هم‌رده خود توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو را در اختیار شما عزیزان قرار دهد. انتخاب شما کدام یک از این خودروهاست؟

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.