مقایسه سمند SE با پژو ۴۰۵ SLX و تیبا صندوق‌دار

سمندی با هدف بهینه‌سازی

0

ایران‌‌خودرو پس از حذف سمند معمولی، به‌دنبال خودرویی با قیمت مناسب بودند و با به‌روزرسانی سمند نسخه‌ای از آن را تولید کرد که با نام SE وارد بازار شد. در این مقاله، به بررسی و مقایسه سمند SE با پژو ۴۰۵ SLX و تیبا صندوق‌دار می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه سمند SE

سمند SE را باید با خودروهایی نظیر پژو ۴۰۵ یا تیبا مقایسه کرد. اگر بخواهیم مقایسه‌ای استاندارد و در کلاس جهانی انجام دهیم، نباید دو خودرو که بسیاری از قطعاتشان یکسان است و از یک کارخانه بیرون می‌آیند را در دو کفه ترازو قرار دهیم.

کمپانی‌های خودروساز وطنی به ساخت خودروهایی تقریباً همسان و روی پلتفرم پژو ۴۰۵ اصرار دارند؛ از همین‌ رو دست به تولیداتی نظیر روآ، سمند، سورن، دنا، پارس و انواع ۴۰۵ می‌زنند و همین تراکم خودروهای شبیه به هم ممکن است در دل خریداران شک ایجاد کند.

مقایسه سمند SE با پژو ۴۰۵ SLX
نمای داخلی سمند SE

مقایسه سمند SE با پژو ۴۰۵ SLX

سمند SE جزء پایین‌ترین و ارزان‌ترین سطح در بین مدل‌های موجود سمند است. این مدل طبق طرح‌ریزی‌های کمپانی می‌بایست شامل بهبود و ارتقاهایی در سمند EL باشد. این تغییرات شامل سیستم مالتی‌پلکس در برق‌کشی خودرو، وزن سبک‌تر، تعلیق بهتر، اصلاح مصرف سوخت، تغییر داشبورد و رفع معایب بود؛ اما در عمل پروژه SE مبدل به ارزان‌سازی و کم‌کردن امکانات این خودرو یکی پس از دیگری شد و برخی از امکاناتی که در مدل‌های معمولی سمند هم موجود بود در آن یافت نمی‌شد.همین امر به تولید خودرویی بیش از حد ساده انجامید که گویی قرار است برای مسافرکشی استفاده شود.

در طرف دیگر مقایسه سمند SE، پژو ۴۰۵ SLX قرار دارد؛ خودرویی که بنا بود به‌عنوان فیس‌لیفت پژو ۴۰۵ GLX به مخاطبان عرضه شود، اما عدم هوشیاری کمپانی سبب شد بدون اینکه مدل پیشین از صف تولید خارج شود، این خودرو در کنارش تولید شود.

علاوه‌ بر این ایران‌خودرو میل به قیمت‌گذاری بیشتری روی پژو ۴۰۵ داشت. پس از تولید و ارائه این محصول بازخورد‌هایی منفی از‌سوی مخاطبان دریافت شد. همین موضوع باعث پایین‌آمدن قیمت این خودرو شد.

پژو ۴۰۵ SLX بیشتر شبیه مدلی تیونینگ کارگاهی از آب درآمد و با وجود اسپرت‌تر به‌نظرآمدن از GLX، عدم هماهنگی در برخی زوایا و قسمت‌ها باعث نازیبایی آن شد. به‌عنوان‌مثال چراغ‌های نورافکن گرد روی سپر هیچ سنخیتی با سایر اجزا و خطوط بدنه ندارند. هر دو خودرو از موتور قدیمی و پرمصرف XU7 پژو استفاده می‌کنند که ۹۷ اسب بخار قدرت دارد و دارای استاندارد یورو ۴ است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پژو ۴۰۵ با خودروهای هم‌رده را مطالعه کنید.

مقایسه سمند SE با تیبا صندوق‌دار
نمای پشتی سمند SE

مقایسه سمند SE با تیبا صندوق‌دار

درباره مقایسه کابین تیبا و سمند SE می‌توان گفت برخلاف اینکه بخش داخلی کابین تیبا از ریو و پراید الگو‌برداری شده، در‌مجموع طراحی فضای داخلی تیبا اسپرت‌تر از رقیب بزرگ‌تر خود یعنی سمند SE است. البته ازلحاظ فضای داخلی نباید از تیبا انتظار جاداربودن به‌اندازه سمند را داشته باشید. ردیف عقب تیبا در مقایسه سمند SE برای ۳ سرنشین درشت‌هیکل چندان مناسب نیست؛ درحالی‌که ۳ نفر به‌‌راحتی می‌توانند در ردیف پشتی سمند قرار گیرند.

پیشرانه ۱٫۵ لیتر قرارگرفته در زیر کاپوت تیبا، می‌تواند ۸۰ تا ۸۷ اسب بخار نیرو تولید کند. تیبا با ابعاد کوچک توانسته خود را به‌عنوان خودرویی مناسب برای رانندگی‌های شهری تثبیت کند. اگر می‌خواهید در سرعت زیاد مطمئن برانید، باید سمند را انتخاب کنید؛ زیرا تیبا نمی‌تواند در سرعت‌های زیاد مانند سمند پایداری لازم را داشته باشد. فقط تیبا نیست که در مقایسه سمند SE در زمینه پایداری کم می‌آورد، بلکه سایر خودروها در این رده تقریبی هم نمی‌توانند در پایداری با سمند رقابت کنند. بنابراین، سمند خودرویی مناسب برای مسیرهای بین‌شهری است.

وزن کمتر تیبا در مقایسه سمند SE باعث‌ شده است تا سیستم ترمز آن عملکرد قابل‌قبولی در ترمزگیری‌های عادی داشته باشد؛ هرچند در مواقع نیاز به ترمزگیری ناگهانی، قضیه ممکن است قدری متفاوت باشد. در طرف دیگر، پیشرانه موجود در سمند SE قدرتی برابر با ۱۰۰ اسب بخار تولید می‌کند تا هم در سرعت نهایی و هم در شتاب‌گیری‌های میانی برتر از تیبا باشد. هر‌چند این مورد در شتاب‌گیری اولیه به‌لحاظ وزن بیشتر خودرو، کم‌رنگ می‌شود.

در مسیرهای پر پیچ و خم، سمند احساس ایمنی و پایداری بیشتری را به راننده القا می‌کند. درمورد فضای صندوق‌عقب این دو خودرو می‌توان گفت اگرچه فضای سمند SE از تیبا بیشتر است، اما با احتساب میزان فضای صندوق‌عقب تیبا در مقایسه با فضای کلی آن، می‌توان گفت صندوق‌عقب تیبا مناسب است.

بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر، قبل از اقدام به خرید خودرو مطلب مقایسه تیبا با خودروهای همر‌ده را نیز مطالعه کنید.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه سمند SE است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش سمند SE را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.