مقایسه بسترن B50 با رنو مگان و رنو تندر پلاس
ضعیف در رقابت!
اولین تولیدات چینی موجود در بازار ایران معمولاً رقبای محصولات داخلی محسوب میشدند. اما بعد از پیشرفت این محصولات و بالاتر رفتن کیفیت تولید و ساختشان، رقبای جدیتری هم پیدا کردند. بنابراین بسترن B50، که از تولیدات اولیه کارخانه FAW محسوب میشود، نیز رقبای بزرگی در ایران نداشته و ندارد. رقبای این خودرو در میان تولیدات از رده خارج اروپایی قرار دارد که همچنان در ایران در تعداد بالا تولید میشوند. در ادامه با مقایسه بسترن B50 با رنو مگان و رنو تندر پلاس، سعی داریم نقاط قوت و ضعف این خودرو را نسبه به رقبایش بسنجیم.
مقایسه بسترن B50 با رنو مگان ۱۶۰۰
در ابتدا به سراغ مقایسه بسترن B50 با رنو مگان میرویم. رنو مگان ۱۶۰۰ درواقع نسل دوم این خودرو محسوب میشود که توسط پارس خودرو در داخل کشور مونتاژ میشد و از خودروهای پرطرفدار در ایران بود. مگان ۱۶۰۰ معمولاً با پژو ۴۰۵ مقایسه میشد و از هر لحاظ نیز پیروز این رقابت بود، اما بعد از چند سال برتری بر رقیب قدیمی، خودروی تازهنفسی از چین وارد این عرصه رقابت شد.
در بخش ظاهری باید گفت هر دو خودرو دارای نواقص منحصر به خود هستند. رنو مگان گرچه در اوایل ورودش سرشار از نوآوری و ابهت بهنظر میرسید، اما در این سالها با سپر طوسیرنگ و چراغهای ذوزنقهای حرف جدیدی برای گفتن ندارد و طراحی تکراری و کسلکننده سالهای ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۵ را تداعی میکند. بسترن B50 نیز با کپیبرداریهای ناشیانه و ناامیدکننده چینیها ذوقی در بیننده ایجاد نمیکند. هر دو خودرو را میتوان برای میانسالانی که هیجان جوانی را پشتسر گذاشتهاند مناسب دانست و البته برای افرادی که به ظاهر خودرو اهمیت چندانی نمیدهند.
در بخش فنی موتور ۱۶۰۰ سیسی ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی دو خودرو دارای توان یکسان نیستند. مگان در این بخش قدرتمندتر ظاهر شده و با قدرت ۱۳ اسببخار بیش تر و ۱۱ نیوتنمتر گشتاور بالاتر، قابلاعتمادتر است. البته جعبهدنده آن دستی و ۵ سرعته است و بسترن B50 با دو نوع جعبهدنده دستی و اتوماتیک (قابلیت تنظیم دستی در مدل اتوماتیک) آپشنالتر بهنظر میرسد، اما جعبهدنده تیپترونیک بسترن B50 با وجود عقبه ژاپنی عملکرد چندان خوبی نداشته و رضایت مشتریان را کسب نکرده است. همین ضعف باعث شده که شتاب بسترن B50 به میزان قابل توجهای کمتر از مگان باشد. اما سیستم کنترل پایداری و سیستمهای جناغی و چندبازویی تعلیق بسترن پیشرفتهتر و بهروزتر از مگان است به این دلیل که طراحی خودرو چند سال بعد از طراحی مگان صورت گرفته است.
در مقایسه بسترن B50 با رنو مگان از نظر امکانات رفاهی باید گفت سن طراحی بسترن باعث شده که این خودرو امکانات بهتری نظیر سانروف و نمایشگر حسی یا پورت USB، IPOD CABLE و AUX را در اختیار راننده قرار دهد. درنتیجه در این بخش نیز بسترن گوی سبقت را از رقیب میرباید.
پیشنهاد میکنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه رنو مگان با خودروهای همرده را هم مطالعه کنید.
مقایسه بسترن B50 با رنو تندر پلاس
تندر ۹۰ سدان نام آشنایی در ایران است که سالها بهعنوان خودروی باکیفیت بدظاهر شناخته میشد. در ایران، تا مدتها، بیشتر افرادی که بهدنبال یک خودروی مطمئن داخلی و امتحانپسداده بودند که مشکل تأمین قطعات و خدمات پس از فروش نداشته باشد و ظاهر آن هم برایشان چندان مهم نبود، سراغ تندر ۹۰ میرفتند. تا جایی که ایران خودرو بالاخره فکری به حال این ظاهر ناپسند کرد و تغییراتی مؤثر در چهره تولید موفقش ایجاد کرد.
با همان اوصاف ذکرشده هم رقابت با تندر ۹۰ کار راحتی نبود، چه برسد به بعد از تغییر چهره و رفتن زیر تیغ جراحی زیبایی! بسترن B50 نیز که چهرهای چندان بینقص نداشت، نتوانست در این بخش برنده رقابت باشد. البته نمیتوان برتری را به تندر ۹۰ هم داد. باید گفت این قسمت بیشتر به سلیقه مشتری و خریدار بستگی دارد.
با مقایسه بسترن B50 با رنو تندر پلاس در بخش فنی و با نگاه به عملکرد موتورهای ۱۶۰۰ سیسی دو خودرو روی کاغذ، برتری خاصی در هیچیک نمیبینیم. اما تجربه رانندگی با آنها موتور تندر پلاس را نزدیکتر به اطلاعات روی کاغذ نشان میدهد.
نکته مهم در این بخش استهلاک فوقالعاده پایین تندر پلاس است که آن را به خودرویی بهصرفه در ایران تبدیل کرده؛ مشکلی که در بسترن B50 وجود دارد و از آن خودرویی غیرقابلاعتماد ساخته است.
همچنین مسئله خدمات ضعیف پس از فروش و نبود قطعات یدکی برای خودرویی با استهلاک بالا مشکلی غیرقابل چشمپوشی است.
امیدواریم که این مقایسه بسترن B50 توانسته باشد اطلاعات مفیدی از این خودرو در اختیار شما عزیزان قرار دهد. شما میتوانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش بسترن B50 مطلع شوید.
اگر تجربه رانندگی با خودروهای نامبرده شده را دارید، نظرات و تجربیاتتان را با ما در میان بگذارید.