علت جا نرفتن دنده ماشین یا بد جا رفتن آن چیست؟

46

ممکن است برای شما هم پیش آمده که در حین رانندگی با مشکلی این‌چنینی مواجه شده باشید: جا نرفتن دنده، بد جا رفتن آن یا صدای غیرطبیعی تعویض دنده. گاهی اوقات علی‌رغم تلاش بسیار، دنده‌معکوس دادن هم به‌سختی انجام می‌شود. کلاچ سفت و دنده‌ای که جا نمی‌رود و مجدداً به حالت خلاص بر می‌گردد، نشانه‌های خرابی در قطعات مشخصی است. این دست مشکلات ممکن است به دلایل مختلفی و با درجه‌بندی متفاوتی رخ بدهد. از سیم کلاچ گرفته تا روغن گیربکس (واسکازین) و نهایتاً صفحه کلاچ و گیربکس؛ هرکدام از اینها می‌تواند عملکرد روان سیستم انتقال قدرت را تبدیل به مشکلی جدی کند.

در حقیقت خرابی هرکدام از اجزای سیستم انتقال قدرت یا همان جعبه‌دنده می‌تواند به مشکلاتی که اشاره کردیم منجر شود. پس بهتر است کمی بیشتر در مورد اصول نگهداری از جعبه دنده و کلاچ آگاه شویم و به ترتیب اهمیت آنها را بررسی کنیم.

علت‌های جا نرفتن دنده ماشین چیست؟

در ادامه به مهم‌ترین مواردی که باعث بد جا رفتن دنده ماشین می‌شوند می‌پردازیم تا در صورتی که با آن روبرو شدید بدانید که منشأ این مشکلات عمدتاً از کجا می‌آیند.

مهم‌ترین دلایل جا نرفتن دنده ماشین عبارت‌اند از:

۱ – کم شدن واسکازین گیربکس

واسکازین یا همان روغن گیربکس را حتماً چک کنید. طول عمر این روغن از روغن‌موتور بیشتر است و عمده مشکلات مربوط به واسکازین به دلیل نشتی و کم شدن آن است. اگر حس می‌کنید دنده شما مثلاً در زمستان سفت‌تر جا می‌رود ممکن است با یک واسکازین مناسب عملکردش نرمال شود. در شرایطی که واسکازین کم یا خالی شود ممکن است جعبه دنده به‌کلی آسیب ببیند پس این مسئله را خیلی جدی بگیرید. بهترین راه این است که هر چند سال یکبار، مخصوصاً در زمان تعویض صفحه کلاچ روغن گیربکس را عوض کنید. البته روغن مصرفی هم باید متناسب با خودروی شما باشد. در گیربکس‌های اتوماتیک زمان توصیه شده برای تعویض روغن کوتاه‌تر است.

اگر به دنبال علت جا نرفتن دنده یا بد جا رفتن دنده روبه‌رو هستید، واسکازین جعبه‌دنده اولین چیزی است که باید چک کنید زیرا کمبود آن می‌تواند تأثیر مخربی روی سیستم انتقال داشته باشد و عملکرد آن را دچار مشکل کند. پس حواستان به واسکازین گیربکس باشد. برای مثال ممکن است که جایی نشتی داشته باشد که باید به شکل فوراً جلوی آن را بگیرید. 

۲ – کیفیت بد واسکازین و غلظت کم آن

کیفیت بد واسکازین می‌تواند یکی از علت های سفت شدن دنده خودرو باشد. روغن گیربکس، باید متناسب با استاندارد سفارش شده از طرف کمپانی باشد و از ریختن واسکازین‌های نامناسب و بی کیفیت جدا خودداری کنید.

اگر عمر خودروی شما بالاست پیشنهاد می‌کنیم که واسکازین را عوض کنید؛ طبیعتا این روغن دیگر کیفیت مطلوب را ندارد. برای این کار کافیست نوار گیربکس را بیرون بکشید و آن را تمیز کنید. در بعضی خودروها محفظه روغن مجزاست و با باز کردن درب آن از حجم و کیفیت آن مطلع می‌شوید. توجه داشته باشید که بوی روغن سوخته ندهد و رنگ آن قهوه‌ای نشده باشد.

دلایل جا نرفتن دنده خودرو

۳ – وجود مشکل در سیستم کلاچ

محتمل‌ترین علت جا نرفتن دنده ماشین در حالت روشن، مشکلات کلاچ است. تمام شدن صفحه کلاچ از مشکلات شایع و رایجی است که هر راننده‌ای با آن مواجه می‌شود. اولین نشانه ضعیف شدن صفحه کلاچ هم سفت شدن پدال کلاچ و جا نرفتن در حالت روشن است. نهایتاً کار به جایی می‌کشد که دنده کلاً جا نرود. باتوجه‌به سخت بودن تعویض صفحه کلاچ و هزینه بالای قطعات موردنیاز توصیه می‌کنیم مسئله را جدی بگیرید و برای نگهداری آن از صرف هزینه لازم دریغ نکنید.

معمولاً در خودروهای قدیمی‌تر مثل پژو و پراید که قابل رگلاژ کردن هستند، مشکل سفتی یا خشکی کلاچ راحت‌تر حل می‌شود. ولی در خودروهایی با سیستم گیربکس مدرن‌تر، مثل رانا، کلاچ به‌آسانی رگلاژ نمی‌شود و علت سفت شدن کلاچ به قدت خود باقی می‌ماند. گاهی ممکن است سیم کلاچ یا پایه‌های آن دچار خرابی شده باشند و به‌اصطلاح صفحه کلاچ درست درگیر نشود. پاره شدن سیم کلاچ در نتیجه فرسودگی می‌تواند کاملاً اختیار گیربکس را از راننده بگیرد.

یکی دیگر از مشکلات، تمام شدن دیسک صفحه کلاچ است. در این حالت صفحه کلاچ به‌سختی درگیر می‌شود و در نتیجه، دنده جا نمی‌رود. همچنین توجه داشته باشید که اگر مایع هیدرولیک که در سیلندر اصلی کلاچ جریان دارد با افزایش کارکرد خودرو دچار نشتی شده باشد، کلاچ و دنده شما نیز با مشکل روبرو می‌شوند.

اگر هنگام خاموش بودن خودرو، دنده به‌راحتی جا می‌خورد و در زمان روشن بودن خودرو دنده جا نمی‌خورد، به‌احتمال‌قوی مشکل در کلاچ خودرو است.

 

۴ – عملکرد نادرست دنده‌ها علت جا نرفتن دنده

یکی دیگر از علت‌های جا نرفتن دنده خودرو یا بد جا رفتن آن، وجود اختلال در عملکرد خود دنده‌ها یا همان گیربکس است. در این مواقع، این احتمال وجود دارد که تنظیم چرخ‌دنده‌ها به‌هم‌خورده باشد. اگر هنگام جابه‌جایی و تعویض دنده‌ها صدای عجیبی شنیده می‌شود باید بدانید که مشکل از قرارگرفتن اشتباه دنده‌ها به روی‌هم است و در اسرع وقت آن را بررسی کنید.

در این شرایط راه تعمیر احتمالاً پایین آمدن کامل گیربکس و حتی شاید تعویض کامل جعبه دنده باشد. پس بهتر است اگر در حین رانندگی و تعویض دنده‌ها، صدای عجیب و متفاوتی شنیدید، زودتر به تعمیرگاه مراجعه کنید تا هزینه شما چندبرابر نشود.

یک اتفاق دیگر که ممکن است هنگام تعویض دنده با آن روبه‌رو شوید، بازگشت دوباره دنده به حالت خلاص است. اگر پس از جا رفتن دنده خودرو، دنده مجدداً به حالت خلاص برگشت، این احتمال وجود دارد که غلاف کشویی گیربکس یا دنده خودرو دچار ساییدگی شده باشد. البته ممکن است که بلبرینگ‌ها و بوش‌های داخلی هم دچار خرابی شده باشند.

علت خوب جا نرفتن دنده، ممکن است به دلیل خرابی اهرم دنده هم باشد که معمولاً با صدایی همراه است. دلیل دیگر وقتی دنده ماشین جا نمی رود، عملکرد نادرست ماهک دنده است. ماهک دنده وظیفه جابه‌جایی کشویی دنده را بر عهده دارد. بخش‌های دیگر گیربکس مثل سلکتور می‌تواند باعث همین بدقلقی دنده شود. به همین علت، پیشنهاد می‌کنیم حتماً شکستگی یا روغنی بودن آن را بررسی کنید.

در آخر باید بگوییم که عملکرد نادرست فلایویل (چرخ لنگر) که وظیفه تعویض دنده را بر عهده دارد هم یکی دیگر از عوامل بد جا رفتن دنده است. معمولاً زمانی که فلایویل شکسته یا فرسوده باشد این اتفاق رخ می‌دهد.

پس علاوه بر مشکل ذکر شده، در شرایطی مثل وقتی خودرو گاز می‌خورد ولی خوب حرکت نمی‌کند یا در هنگام تعویض دنده صدای غیرعادی می‌دهد  احتمال زیاد باید از مکانیک خود بخواهید صفحه کلاچ و گیربکس خودروی شما را بررسی کند.

بنابراین اگر از خودتان می‌پرسید چرا دنده جا نمیرود باید بگوییم که ممکن است خود دنده‌ها دچار مشکل شده باشند.

۵ – وجود نقص در سنسور الکتریکی

معمولاً در ماشین‌های پیشرفته و اصطلاحاً مدل‌بالا، انتقال قدرت توسط سیستم‌های رایانه‌ای پیشرفته کنترل می‌شود. حال اگر این سیستم دچار نقص شود، ممکن است باعث اختلال در عملکرد گیربکس و سفت جا رفتن دنده شود.

متأسفانه برای برطرف‌کردن این مشکل، کاری از دست شما ساخته نیست و باید به تعمیرگاه‌هایی که ابزار و وسایل تشخیص پیشرفته دارند مراجعه کنید.

۶ – اشتباهات رانندگی و درست جا نزدن دنده

اگر به شکل مداوم رانندگی می‌کنید، حتماً برای شما هم پیش‌آمده که هنگام رانندگی فراموش کرده‌اید که کلاچ را به طور کامل بگیرید. در این شرایط دنده ماشین جا نمی‌رود و صدایی از آن می‌آید. این مورد به دلیل عدم استفاده درست و گرفتن کامل کلاچ اتفاق می‌افتد. یادتان باشد در هنگام شروع به حرکت و دنده یک نیازی نیست دور موتور بالای ۳ هزار برود. مهم‌تر از همه اینکه در سربالایی‌ها ماشین را با کلاچ کنترل نکنید و از ترمز دستی کمک بگیرید تا عمر صفحه کلاچ و گیربکس بیشتر شود و از صرف هزینه‌های بالای تعویض و تعمیر معاف شوید. 

خرید لوازم جانبی و قطعات یدکی خودرو

علت خلاص نشدن دنده

اگر دنده خودروی شما دستی باشد، مسئله کمی ساده‌تر است. ممکن است با کمی حرکت‌دادن ماشین (در حالت خاموش)، این مسئله رفع شود. قفل شدن دنده در شرایطی که ماشین روشن باشد ممکن است به همان دلایلی باشد که قبلاً توضیح داده‌ایم. در غیر این صورت (وقتی ماشین خاموش است) اگر با خلاص نشدن دنده مواجه شدید احتمال زیاد کاری از دستتان بر نمی‌آید پس بهتر است سراغ مکانیک بروید.
علت خلاص نشدن دنده، در خودروهای اتوماتیک ممکن است به مکانیزم ایمنی، نقص در چراغ ترمز، ایراد در سیم کلاچ و شاید هم موارد خاص‌تری این مشکل به وجود بیاید. معمولاً دلیل این ایراد با دیاگ کردن خودرو پیدا می‌شود. پیش از آنکه دیاگ بزنید تنها کاری که از دست شما بر می‌آید حرکت خودرو در حالت خاموش است. اگر پس از کمی حرکت‌دادن به چرخ‌ها قفل دنده آزاد نشد، برگردید سر جای اول و به دنبال رفع مشکل در سیستم الکترونیکی باشید. این را در نظر داشته باشید که دسته گیربکس کارکردی بسیار پیچیده‌تر از اهرم ترمز دارد و به‌هیچ‌وجه دست‌کاری آن توسط افراد غیرمتخصص توصیه نمی‌شود.

درهرصورت امیدواریم که این مطلب توانسته باشد مهم‌ترین علت‌های جا نرفتن یا بد جا رفتن دنده را برایتان توضیح داده باشد. معمولاً سخت جا رفتن دنده در خودروهای پراید و پژو مرسوم است و بیشترین پرسش‌ها حول این دو خودرو پرسیده می‌شود که امیدواریم این مطلب پاسخگویتان بوده باشد.

نظر شما درباره سفت جا رفتن دنده چیست؟ آیا موراد دیگری را می‌شناسید که بتواند به فهرست بالا اضافه شود؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

  • چرا دنده ماشین جا نمی‌رود؟ وقتی دنده ماشین شما در حالت روشن جا نمی‌رود به احتمال قوی به دلیل تمام شدن صفحه کلاچ است. شانس کوچکی هم برای پاره شدن سیم کلاچ یا شکستن پایه سیم کلاچ وجود دارد.
  • وقتی دنده ماشین جا نمی‌‌رود چه کنیم؟ بهترین کار این است که ماشین را در حالت خاموش توی دنده یک قرار دهیم و به کنار خیابان هدایت کنیم. خالی شدن روغن واسکازین، خرابی کلاچ و گیربکس می‌تواند دلیل این امر باشد.

 

46 نظرات
  1. شهریارزاده می‌گوید

    ممنون بابت این مطلب مفیدتون. من دقیقا همین مشکل رو چندر وز پیش داشتم که با بررسی واسکازین رفع شد.

    1. علیرضا می‌گوید

      مال منم دست یه خانمه ولی سالم میبره سالم میاره

  2. مصطفی می‌گوید

    خودروی ما دست خانمم بود و همینطوری صدا میداد. متاسفانه یه صداهای حین تعویض دنده گوش اهمیت نداد. کلی تو خرج افتادیم

    1. ع م می‌گوید

      مال من هم دست خانمم بود.وقتی برگشت جلو بندی نداشت دنده جا نمی‌رفت خلاصه گرفتار شدیم

      1. ali می‌گوید

        من نمیدم خخخخخخ یعنی ماشین اصلا نمیزارم کسی دست بزنه خودمم دست به ماشین کسی نمی‌زنم

  3. Betoche می‌گوید

    سلام و خسته نباشید
    همین مشکل رو دارم ماشین از صفر رفتم نمایندگی گفتن از خودشه رفتم بیرون حلش کردن شرکت سایپا

    1. علیرضا می‌گوید

      مشکل شما هم معکوس دو به یک بود ؟

    2. سحر می‌گوید

      نمایندگی سایپا که نگو داغ دلم تازه میشه. کوییک صفر تحویل گرفتم سنسور اکسیژن خرابه چندبار رفتم هی میگن برو فلان روز بیا. یکی از درب ها هم باید محکم بزنی تا بسته بشه. اونم به نمایندگی گفتم میگه واشر دور درب هنوز نو هست چند ماه که کار کنه برآمدگیش می‌خوابه خوب میشه. انگاری اون سه. تا درب دیگه واشرش نو نیست که خوب بسته میشه فقط این نویه بد بسته میشه. گارانتیش الکیه

  4. علیرضا می‌گوید

    پراید بنده هم مدل ۹۵ دنده دو به یک باید کاملا ماشین ایست کامل کند و به یک بروم،با کمترین سرعت هم در یک جا نمی‌رود و از صفر به همین شکل است و باید در ترافیک و با سرعت خیلی کم با همان دو حرکت کنم ، نمایندگی گفت مشکلی ندارد !!!!

    1. رسول می‌گوید

      مشکل نداره، دنده یک مال وقتی هست که ماشین کاملا متوقف باشه و بخواید حرکت کنید

  5. احمدی می‌گوید

    خودتون اتومبیل اتوماتیک دارید و حتی از اشکالات خودروهای دنده ای بی کیفیت ایرانی خبر ندارید، این جیزایی که میگی نیست بلکه اشکال دنده جا نرفتن از صفحه کلاچ ۲ میلیونی هست که با نصبش ۳ میلیون میشه تازه اگه ایرادات دیگه ای مثل دنده ها و متعلقات مربوط به گیربکس باشه بالای ۱۰ میلیون تومان میشه ، این که میگم برای پراید و ۲۰۶ هست ، اگه خودرو یه کم بالاتر باشه خرحشم بیشتر میشه ، روغن و فلان و فلانی که میگی فقط شعاره که مثلا بگی خرجش کمه در حالی که اصلا این طور نیست، با این گرانی ها اگه اتومبیل ایرادات اساسی بهم بزنه واقعا باید خودرو رو در یه گوشه ای پارک کنیم ، دلتون خوشه و سیر از گشنه خبر نداره

  6. م می‌گوید

    سلام
    این مشکل کلا برای ماشین های ایرانی هست

  7. Vahid می‌گوید

    ازماشینای داخلی انتظاری نیست??

  8. امیر می‌گوید

    مشکل خاصی که نداره ولی احتمالا دنده یک و دو جنسشون اشغاله براهمون خوب جا نمیره

  9. جواد اشرفی می‌گوید

    سیر از گرسنه خبر نداره . سواره هم از پیاده خبر نداره . شماها که خودتون اتومبیل های خارجی اتومات سوار هستید و شعار میدهید . اگر خودرو ساز وطنی دلش بحال مردم می سوخت و همانطور که قیمت را چندین برابر میفروشند کیفیت را هم بالا میبردند کسی دچار چنین گرفتاری نمیشد که بخواد چند میلیون هزینه کنه .

  10. محمد می‌گوید

    سلام، ماشین من هم پراید هست ۶ سال هست که فقط دنده ۳ خوب جا نمی رود، بعضی مواقع باید دنده ۳ را بیخیال بشوم یا با دنده ۲ ادامه بدم یا با دنده ۴، ریول دنده و واسکازین گیربکس هم عوض کردم مشکلش حل نشد، راهنمایی لطفا

    1. مازیار می‌گوید

      احتمالا کشویی دنده سه خراب شده یا در حال خرابی هست که گاهی جا می‌ره گاهی نمیره که متاسفانه میشه مشکل گیربکس من همین مشکل را سر دنده دو داشتم که مجبور شدم باز کنم و حدود یک تومان خرج داره البته اگر دیسک و صفحه تعویض نکنی

      1. غلامرضا می‌گوید

        سلام بر همگی. پراید کاربورات ۸۱ دارم. دنده ماشینم بدون کلاچ هم خوب جا میره هم بدون کلاچ گیری خوب خلاص میشه. کارکرد ماشین ۴۸۰۰۰۰ کیلومتره.
        .

    2. حسین می‌گوید

      سلام اقادمحمد مغزی تقسیم دندتون مشکل داره..شک نکن..مکانیک زنجان..

  11. Gp می‌گوید

    بنظر من روغن موتور و … عوض کن
    حتما روغن gp بریز هم ۴ لیتری داره هم ۱ لیتری خیلی خوبه
    ماشین من خیلی نرم شده
    این مستقیم از دبی وارد میشه و زیر نظر المانه امتحان کنید بعد ارچی میخواید بگید

  12. عادل می‌گوید

    سلام منم مشکل دنده ۲ به ۳ داره خوب جا نمیره و تو سرعت خوب جا میره ، برا تعویض دنده از ۲ به سه باید دور موتور خوب بره بالا بعد دنده رو باید بزار خودش مسیر دنده ۳ رو پیدا کنه و جا میره ،اگه بخوام مسیر ۳ رو با دست بهش بدم گیر میکنه و باید یکم به سمت دنده ۵ بگیرم که جابره ،لطفا راهنمایی ،پژو پارس دوگانه مدل ۹۱

  13. عادل می‌گوید

    صدا نداره ، تخم مرغی و میله ها رو عوض کردم ، ولی بازم درست نشد ، ولی واسکازین رو چک نکردم ، بنظرتون احتمال داره از واسکازین باشه یا نه

  14. مختار می‌گوید

    عالی بود سپای

  15. سجاد می‌گوید

    دمت گرم واقعا مفید بود

  16. پراید می‌گوید

    این مشکل تو خودرو های تحویلی سایپا بیداد میکنه مشکل از راننده ها نیست خودرو ها بی کیفیت شدن

  17. رضا می‌گوید

    ممنون از نویسنده عزیز

  18. مرضیه می‌گوید

    سلام منم یه پراید دارم دنده یک که هستم تامیام دنده رو عوض کنم وبرم ۲تایکم کلاچ رو میگیرم ومیخوام دنده روعوض کنم دنده درمیره وبرمیگرده درحالت خلاص قرارمیگیره مشکل ماشین من چیه؟

    1. محمود می‌گوید

      سلام مشکل ماشین شما از ،”پراید بودن است “ماشینت راعوض کن خوب میشه

  19. مکانیک خودرو می‌گوید

    یعنی مشتریان محترم از این به بعد باید منتظر این نوع جا نرفتن دنده ها باشن چون دیکس صفحه ودنده برنجی ها همشون دسن دوم میباشن واز بازار شوش تهیه شده ?????????????
    نگران هم نباشید درسته تو کارخونه از این قطعات نو پیدا نمیشه
    در بیرون ودر لوازم یدکیها زیاده وبه وفور پیدا میشه زحمتش میفته رو دوش خریدار ومکانیکهای محترم ??????????????

  20. انسان - اشرف مجبورات می‌گوید

    آقا گرمه — خداشاهده داریم می‌میریم از گرما — برق روروزی ۴ ساعت قطع میکنین — آتیش گرفتیم از شدت گرما
    نفس نمیشه کشید
    ای خدا
    خدایا مارو بکش راحت بشیم
    – ای خدا
    به کی بگیم
    خسته شدیم به ولله قسم

    1. محمود می‌گوید

      سلام شما خودتون دارید میگید خدایا من بکش .خوب اونهام دارند همین کاررامیکنند بیچاره ها چه جوری بکشندشماراخوب ازاین طریق واردشدن دیگه سختش نگیر کمی کوتاه بیاشماهم…..!!

  21. Amir می‌گوید

    ماشین های ایرانی مخصوصا سایپا همه یه بار مصرف اند نهایتا دو سال میشه سوار شد دیگه توی خرج می افته

  22. سبحان می‌گوید

    من تیبا۲ مدل ۹۶ دارم.دو ساله مشکل تعویض دنده داره. به زور دنده هاش جا میرن. پارسال دیسک وصفحه عوض کردم ولی مشکلش رفع نشد.

  23. قادر می‌گوید

    من ۲۰۶ دارم دنده دو به زور جا میرفت مشکل از ماهک دنده دو بود ۲۵ هزار تومن دادم ماهک خریدم در حالی که بردم تعمیرگاه بهم گفت مشکل از گیربکسه
    خدا به داد اونایی که دست به آچار ندارن برسه با این تعمیرکار ها

  24. رضا می‌گوید

    دنده از دو به یک باید به راحتی جا بره ، نمایندگی دروغ گفته .
    در ضمن دو تا ۲۰۶ صفر دیدم ، از دنده یک میپرید بیرون و خود به خود خلاص میشدند .

  25. مصطفی می‌گوید

    من دنای معمولی دارم دنده یک بسختی جا می‌ره سه بار تعمیر گاه مجاز بردم بخاطر گارانتی دوساله ماشین .هر سه بار زیر بار مشکل نرفتند و اعلام شد اشکال از راننده و نحوه تعویض دنده است بعد ۲۰ سال رانندگی تازه متوجه شدم دنده بلد نیستم عوض کنم

    1. محمود می‌گوید

      سلام بازم خداراشکر .بخیرگذشت .خوب شد هرجای ماشینمون خراب شد اول میریم تست رانندکی میدیم ببینیم ایرادماشین ازکجاست .درست میگن چون ماشینهای ایرانی اصلا خرابی براشون معنی نداره اگرهم بخواهی خرابشون کنی نمیتونی اصلاباخرابی سازگارنیستند حال میفهمم چرا توتعمیرگاه.هاماشین ایرانی نیست.درضمن اگر یک وقت هم دیدید اون مال شاگرد تعمیرگاهه براتعمیر نیامده .

  26. محمود می‌گوید

    سلام برا ی رفع خستگی دوستان خواستم خستگی تعمیرگاهی ازتنشان دورشودگفتم شاید یک شوخی محترمانه وباادبانه بد نباشد بامید خوشی وخوشحالی همه شماعزیزان امیدوارم ماشینتون کمترخراب بشه .
    همیشه دلتان شاد ولبهاتان پرخنده باد

  27. سحر می‌گوید

    ماشینهای ایرانی اگه خوب بود که خود مسولین سایپا و ایران‌خودرو محصولات خارجی سوار نمیشدن

  28. رامین می‌گوید

    سلام دوستان اگ میشه منو راهنمایی کنید. ماشینم پراید هست مدل ۹۸ تازه خریدم. دیروز خواستم امتحان کنم از دنده ۵ به ۴ بیارم ک جا نرفت چند بار امتحان کردم ولی دوباره نشد. امروزم هم کارو انجام دادم ولی باز جا نرفت. مشکل از چی میتونه باشه. البته اینو بگم از سه به ۴ یا از ۴ به ۵ خیلی روان میره ولی از ۵ به ۴ نمیره. ممنون میشم دوستانی که میدونن راهنمایی کنن.

  29. Xxxx می‌گوید

    دیسک کلاچ مهمترینشه بعد شاید روغن گیربکس و … همه عالم میدونن ماشینای الان به ندرت مشکلاتی دیگه دارن الان خودروها اکثرا دیسک و صفحه .‌

  30. عابر پیاده می‌گوید

    سلام مهندسین باتجربه البته صاف و صادق این صادقشون خیلی خیلی تو تعمیرات مهمه \\\\\\\\\\\\ سمند ۹۸دارم امشب از راه قشم می اومدم دنده ی سه بزور یا اصلا نمیرفت که منصرف میشدم میشه عزیزان بزرگوار راهنمایی ام کنن. خیلی خیلی عزیزین که لااقل شماها هوای هموطن دارین اگر مسئولین به پشیزی حساب نمیکنند

  31. رسول می‌گوید

    سلام خسته نباشید اگه لطف کنید جواب پاسخم را بدید من ماشینم شفت بلبرینگ گیربکس خراب بود باز کردیم تعویض شد الان که گیربکس بسته شده دنده ۵ و عقب ماشین سفت جا میره و راحت خلاص نمیشه میخواستم ببینم به مرور زمان درست میشه ممنون میشم اگه راهنمایی کنید ؟؟؟

  32. بهرام می‌گوید

    یکی از بهترین وسایل برای نگهداری خودرو به نظر کن چادر ماشین هست

  33. سعید رضا قنادزاده می‌گوید

    مطالب این سایت بسیار مفید بود و از آن خیلی آموختم. از خداوند مهربان برایتان آرزوی بهروزی و سلامتی مسئلت می نمایم. قنادزاده.

  34. محمود خدادادی می‌گوید

    سلام وقت بخیر
    بنده دو ماه پیش دیسک و صفحه عوض کردم
    الآن دنده یک و سه خوب جا نمی رود
    جرجر داره
    کسی می‌دونه مشکل کجاست
    ماشین مدل ۱۴۰۱پژو پارس

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.