مستند ماشین‌بازها – قسمت سوم: علی (هرمز) کلهر

کن مایلز ایران؛ قهرمانی روی سه چرخ

0

علی کلهر را خیلی‌ها با نام کوچک صدا می‌زنند اما می‌دانند قهرمانی‌های او اگر در هر رشته دیگری اتفاق افتاده بود، جای او الان اینجا نبود.

قهرمان اتومبیلرانی ریس ایران در سال‌های گذشته، خاک مسابقات رالی را هم به توبره کشیده؛ روی سه چرخ، سه کیلومتر پایانی یک رالی را رفته و قوی‌ترین خودروی ایران را ساخته است.

کاماروی هزار اسبی او روزهای آخر تکمیل شدن را طی می‌کند. این قسمت مستند ماشین‌بازها به سراغ زندگی و حرفه هرمز کلهر رفته است؛ مردی که خیلی‌ها از او به نام «کن‌ مایلز ایران» یاد می‌کنند.

او از کودکی به کار فنی علاقه داشت. پدرش می‌خواست او و برادرانش در بقالی کار کنند اما دو برادر بزرگ‌تر تصمیم می‌گیرند دنبال علاقه‌شان بروند و پدر را قانع می‌کنند که می‌توانند. پدر هم بقالی را در اختیارشان می‌گذارد و تعمیرگاه برادران کلهر جان می‌گیرد.

اتفاقات زیادی باعث می‌شود تا آنها به تدریج به سمت تعمیر خودروهای آمریکایی و پس از آن به سمت تیونینگ این خودروها بروند. نقطه عطف این تحول، یک مونزای نصفه است! علی با کمک برادرش بهمن یک مونزا را تیون می‌کند تا به سلطنت کامارو موشن بر اتومبیلرانی ایران خاتمه دهد. و از عهده‌اش برمی‌آید.

بعد از اولین قهرمانی با مونزا، مزه مسابقه و قهرمانی زیر زبان علی می‌رود و این می‌شود آغاز یک راه طولانی. با پراید، ریو و سراتو در رالی ایران موفق می‌شود تمام خودروهای خارجی را شکست دهد.

درست مثل کن مایلز، قهرمان اتومبیلرانی آمریکایی و شرکت فورد، داستان علی هم از عشق به ماشین شروع می‌شود، با مکانیکی و درک اجزا و روح ماشین ادامه پیدا می‌کند و با جنون سرعت و قهرمانی و لذت از رانندگی تمام می‌شود.

علی کلهر سال‌ها راننده شرکت سایپا بود و نظراتش برای توسعه خودروهایی مانند تیبا به مهندسان این شرکت منتقل می‌شد.

تصویری از کاماروی هزار اسب بخاری هرمز کلهر

علی کلهر به تازگی جدیدترین خودرواش را ساخته است؛ یک کامارو با هزار اسب بخار قدرت. قوی‌ترین ماشینی که تاکنون در ایران ساخته شده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.