فوت و فن خرید یخچال دست دو (قسمت دوم)

3

در اولین بخش از مطلب فوت‌و‌فن خرید یخچال دست دو نکاتی که باید هنگام خریدن به آن‌ها توجه داشته باشید، نظیر ابعاد، قیمت، برفک و عایق‌بندی را با شما در میان گذاشتیم. البته باید در نظر داشت که این موارد، صرفاً برای کاربران عادی است؛ زیرا تکنسین‌های لوازم سردکننده مجهز به ابزارهایی هستند که می‌توانند به وسیله‌ آن‌ها یخچال را تمام و کمال تست کنند؛ اما اگر یک مصرف‌کننده عادی هستید و قصد خرید یخچال دست دو را دارید، باید قلق‌های بررسی آن را هم بلد باشید و مثل یک کارشناس، یخچال مورد نظر را بررسی کنید، در این مطلب با ما همراه باشید تا با روش صحیح خرید یخچال دست دو آشنا شوید.

میزان مصرف انرژی

امروزه یکی از مواردی که نشان از نوع کارکرد یخچال دارد، برچسب مصرف انرژی است که روی یخچال‌ها چسبانده شده است. آمپر مصرفی را با آن‌چه روی برچسب انرژی درج شده مقایسه کنید تا از درستی میزان مصرف اطمینان حاصل کنید.

توجه به برچسب انرژی برای دانستن این‌که یخچال انتخابی شما از نظر مصرف انرژی بهینه و به‌صرفه است بسیار راه‌گشاست. یخچال‌هایی که از کمپرسور اینورتر استفاده می‌کنند دارای مصرف انرژی کمتری هستند، این کمپرسور‌ها به جای آف و آن کردن به حسب نیاز دور خود را تند و کند می‌کنند. همین امر باعث حذف استارت‌های بی‌مورد و کاهش چشمگیر مصرف انرژی می‌شود. همچنین کمپرسورهای اینورتر با گاز جدید ۴۱۰ کار می‌کنند که سازگار با محیط‌زیست است و راندمان بالاتری دارد.

در حین خرید یخچال دسته دو اگر برچسب انرژی همچنان روی یخچال بود، به آن توجه کنید یا اینکه از فروشنده سؤالاتی در رابطه با توان موتور این لوازم خانگی و میزان مصرف برق آن بپرسید. این مورد مهم را به خوبی ارزیابی کنید تا در حین استفاده از آن دچار مشکل نشوید. بی‌شک اگر میزان مصرف انرژی یک یخچال بالا باشد، هزینه‌های گزاف برق را در پایان هر ماه در پی خواهد داشت. 

آزمایش یخچال در زمان اوج مصرف

یخچال را مانند هر وسیله برقی دیگری باید قبل از خریدن تست کرد. این کار باید در اوج بار و پیک مصرف انجام شود. هرگز یخچال را روشن تحویل نگیرید. اگر روشن بود، آن را خاموش کرده و ۱۰ دقیقه‌ بعد روشن کنید.

عمر و مدت زمان استفاده از یخچال

شما به‌عنوان یک مصرف‌کننده عادی که تخصصی در زمینه بررسی یخچال دست دوم ندارد بهتر است به مواردی چون میزان استفاده از یخچال توجه داشته باشید. همچنین لازم است بدانید که چقدر تا اتمام ضمانت‌نامه یخچال باقی مانده است.

بررسی دمای داخل یخچال 

یخچال دسته دوم انتخابی شما باید دمای مناسبی داشته باشد، به این فاکتور مهم نیز در حین خرید یخچال دست دو توجه داشته باشید. چرا که عدم وجود دمای مناسب در یخچال، موجب فساد در مواد غذایی شما خواهد شد. در نظر داشته باشید که قطعات مورد استفاده در یخچال شما، باید در بازار به‌صورت تکی وجود داشته باشند تا در صورت ایجاد مشکل در سیستم‌های فنی یخچال، امکان رفع آن مشکلات را داشته باشید و با تعویض قطعه و تعمیر آن مشکل را برطرف کنید.

بررسی قطعات موجود در یخچال

قطعات موجود در یخچال دسته دوم نیز باید بررسی شوند. چرا که این یخچال‌ها مدتی استفاده شده‌اند و مشخص نیست کدام قسمت از آن سالم است و کدام قسمت دچار استهلاک شده است.

سالم بودن لاستیک‌ها و نوار داخلی

از جمله مهم‌ترین اجزای یک یخچال نوارهای لاستیکی درب این وسیله است که در صورت بروز آسیب در آن، عمر موتور یخچال شما کاهش می‌یابد و مواد غذایی نیز فاسد می‌شوند. چراغ داخل یخچال دسته دوم را نیز به‌خوبی بررسی کنید. حتما از سالم بودن نوار داخلی و لاستیک‌هایی که مانع از خروج هوای داخلی می‌شود اطمینان پیدا کنید، چرا که خرابی لاستیک‌ها هم باعث فشار به موتور می‌شود، هم فاسد شدن مواد غذایی را به دنبال خواهد داشت.

یخساز را بررسی کنید

یخساز را آزمایش کنید تا از نداشتن نشتی خیالتان راحت شود. دقت کنید لوله‌ای که آب را به یخساز منتقل می‌کند، شل نشده باشد یا لوله‌ای که از پشت آن آمده سر جای خودش باشد.

سینی پشت یخچال را فراموش نکنید

فراموش نکنید که کثیفی سینی پشت شبکه‌های پایین و کویل‌های چگالنده باعث فشار به موتور یخچال شده و عمر آن را کاهش می‌دهد. بنابراین با بررسی این بخش می‌توانید بفهمید که تاکنون آیا فشاری به موتور وارد شده یا نه.

بررسی چراغ داخل یخچال و فریزر

یکی دیگر از مواردی که باید در خرید یخچال دست دوم به آن توجه کنید تست چراغ داخل یخچال است. باید مطمئن شوید که چراغ یخچال و فریزر سالم است یا اگر کار نمی‌کند تعمیر آن چقدر هزینه خواهد داشت.

بررسی شکستگی داخل کشوها

بررسی کابین داخلی یکی دیگر از مواردی‌ست که باید در زمان خرید یخچال حتما به آن توجه کنید. در بررسی‌هایتان دقت کنید که کابین یا کشوها شکستگی نداشته باشند. حتما به تعداد طبقات و طراحی یخچال دقت کنید تا در زمان تحویل یخچال، کشوها را به تعداد تحویل بگیرید. در حین استفاده از یخچال، اغلب مواد غذایی را درون کشوها و کابین‌ها قرار می‌دهید و درصورتی‌که هرگونه آسیبی به این کشوها وارد شود، مواد غذایی شما از بین می‌روند!

بررسی کمپرسور یخچال دسته دو

یخچال دسته دوم باید کمپرسورهای سالمی نیز داشته باشد. این بخش‌های فنی یخچال، عملکرد و راندمان کاری یخچال را مشخص می‌کنند. درصورتی‌که آسیبی در این بخش‌های یخچال شما ایجاد شود، اختلالات جدی در عملکرد کلی این وسیله ایجاد می‌شود.

وظیفه اصلی کمپرسور خنک‌کردن گازی است که وارد محفظه زیرین آن می‌شود. اگر این کمپرسور کیفیت مطلوب را نداشته باشد، بی‌شک عملکرد یخچال مختل شده و دیگر هوای خنک موردنیاز در داخل آن جریان نمی‌یابد و یخچال دسته دوم موردنظر شما، عملاً هیچ کارایی نخواهد داشت. درصورتی‌که صدای آن غیرطبیعی باشد، باید نگران وجود اختلالاتی در ساختار این قطعه باشید!

نکته؛ کمپرسورهای یخچال دسته دوم زیر درپوش‌های یخچال قرارگرفته‌اند و با کنار زدن این بخش به‌سادگی می‌توانید این قطعات را مشاهده کنید. درصورتی‌که این قطعه را پیش‌تر یک‌بار تعویض کرده باشند، می‌توانید آثار جوشکاری را نیز در قسمت‌های مربوطه مشاهده کنید.

 اگر یخچال دسته دوم موردنظر شما پیش‌تر، یک‌بار تعویض قطعه داشته باشد، بهتر است از خرید آن منصرف شوید! چون استهلاک آن بسیار بالاتر است. کمپرسورهای ۵ لوله همیشه بهتر از کمپرسورهای ۳ لوله هستند و کارایی بیش‌تری دارند. پس در حین خرید یخچال دسته دوم باید به صدا و نوع کمپرسور موجود در یخچال نیز دقت کنید.

جابه‌جایی یخچال دست دو

پس از اینکه یخچال مورد نظرتان را انتخاب کردید، باید به نکته مهم دیگری نیز توجه کنید و آن هم نحوه جابه‌جایی یخچال است. روی کمپرسور، لوله‌ آزادی پرس شده که به جایی متصل نیست. اصطلاحاً به آن «لوله‌ کور» می‌گویند. هنگام جابه‌جایی یخچال، باید آن را در جهت این لوله خم کرد زیرا خواباندن یخچال در جهت‌های دیگر باعث ورود روغن به دیگر لوله‌ها و انسداد آن‌ها می‌شود.

یخچال دسته دوم شما باید جابه‌جایی ساده‌ای داشته باشد. بهتر است وزن این یخچال‌ها مناسب باشد تا در صورت لزوم، امکان جابه‌جایی آن را در طبقات بالای ساختمان‌های مسکونی داشته باشید. یخچال دسته دوم باید با فضای موردنظر شما نیز متناسب باشد.

درصورتی‌که فضای آشپزخانه شما، جای کافی برای قرار دادن یخچال‌های دوقلو و ساید بای ساید دارد، بهتر است یخچال دسته دوم بزرگ‌تری خریداری کنید. اما درصورتی‌که فضای کوچک‌تری در منزل دارید، بهتر است یخچالی متناسب با متراژ پایین خانه خود تهیه کنید تا همخوانی دکوراسیون منزل شما حفظ شود.

بهتر است یخچال‌هایی خریداری کنید که از نظر امکانات در سطح مطلوبی قرار داشته باشند. پیش از خرید یخچال دسته دوم و پرداخت بهای آن، یک‌بار یخچال را به برق بزنید و از کارکرد مطلوب و مناسب آن اطمینان حاصل کنید. به این ترتیب از کیفیت عملکرد آن مطمئن‌تر خواهید بود.

عوامل مؤثر بر خرید یخچال دسته دو

در حین خرید یخچال دسته دو باید به نیازهای خود در آشپزخانه توجه کنید. در ابتدا به تعداد اعضای خانواده خود و میزان و حجم مواد غذایی ای که در طول روز در یخچال قرار می‌دهید توجه کنید و یخچالی با اندازه و ابعاد متناسب با این موارد خریداری کنید. درصورتی‌که یخچال دسته دوم موردنظر شما کوچک‌تر از ابعاد موردنیاز باشد، از طول عمر آن کاسته می‌شود.

وقتی یخچال شما کوچک باشد و مواد غذایی زیادی درون آن قرار دهید، یخچال برای فراهم کردن هوای خنک برای این حجم زیاد از مواد غذایی باید کار بیش‌تری انجام دهد و نیروی بیش‌تری صرف کند، در نتیجه عمر موتور و بخش‌های فنی آن به‌شدت کم می‌شود.

همچنین در زمان خرید یخچال دست دو باید به امکانات و قابلیت‌های آن دقت کنید. اگر می‌خواهید همیشه آب خنک در دسترس داشته باشید، بهتر است از یخچال‌هایی که یخ‌ساز یا آب‌سردکن دارند، استفاده کنید. همچنین به تعداد کشوها و کابین‌های یخچال خود دقت داشته باشید و جادار بودن یخچال را نیز بررسی کنید.

پیش از اقدام به خرید هر یخچالی دررابطه با برندهای معتبر یخچال و فریزر موجود در بازار کمی تحقیق کنید و سپس بر اساس ویژگی‌های آن‌ها یک مدل کاربردی را انتخاب کنید. در حین خرید باید درب یخچال را باز کنید و از عدم وجود بوی بد داخل آن نیز اطمینان حاصل کنید. همچنین باید در رابطه ‌با سالم بودن بدنه یخچال نیز اطمینان حاصل کنید. برای این منظور به رنگ درب یخچال و بدنه آن توجه داشته باشید و درصورتی‌که هر گونه آسیبی در این بخش‌ها مشاهده کردید، به دنبال یخچال دیگری بگردید!

انواع مختلف یخچال دسته دو

در بازارهای فروش یخچال‌های دسته دوم، با مارک‌ها و برندهای مختلفی از این محصولات روبه‌رو می‌شوید. در بین آن‌ها می‌توان به مارک اسنوا اشاره کرد که یک مدل پر طرف‌دار در بین انواع یخچال و فریزر است. یخچال‌های الکترواستیل نیز یک نمونه منحصربه‌فرد از انواع یخچال و فریزر در بازارهای فروش هستند.

یخچال پارس نیز یک مدل بسیار باکیفیت است که امکانات بسیار زیادی دارد و ماندگاری و دوام آن نیز بسیار بالا است. مدل‌های امرسان و هیمالیا نیز از زمان‌های قدیم تا کنون در بازارهای فروش یخچال و فریزر وجود داشته‌اند و از بهترین‌ها به شمار می‌روند.

برای خرید هر یک از آن‌ها باید در رابطه با قطعات به‌کاررفته در هر یک، تحقیق کنید. در بین مدل‌های مختلف یخچال، هیمالیا با نیم‌قرن سابقه تولید، از همه قدیمی‌تر است. اما برای خرید هر یخچالی باید به محدوده قیمت خود نیز توجه داشته باشید و یخچالی باتوجه‌به بودجه خود انتخاب کنید.

یک راه‌حل مناسب برای تست یخچال، قرار دادن یک سینی پر از یخ در کابین و کشوهای فریزر است. اگر یخ ها آب شدند، کیفیت یخچال فریزر موردنظر شما زیر سؤال می‌شود و اگر یخ ها سالم بمانند، کیفیت یخچال فریزر و دمای آن مورد تأیید خواهد بود.

مزایا و معایب انواع مختلف یخچال

  • یکی از مزایای یخچال، طراحی مناسب آن است. اگر یخچالی که تهیه می‌کنید، هوشمندانه طراحی شده باشد، برای باز و بسته کردن درب آن و جابه‌جایی مواد غذایی در آن دچار مشکل نخواهید شد.
  • همچنین یک یخچال خوب باید قابلیت شست‌وشو داشته باشد و باید به‌سادگی بتوان آن را نظافت کرد.
  • عدم ایجاد یخ در فریزر یخچال نیز یک اصل مهم است که باید به آن دقت شود. برخی از یخچال‌ها دارای سیستم برفک‌زدایی خودکار و اتوماتیک هستند. بهتر است برای خرید یخچال این مدل‌های هوشمند را مدنظر قرار دهید. همچنین اگر بخش فریزر یخچال موردنظر به‌صورت کشویی طراحی شده باشد، بی شک کارایی آن بیش‌تر خواهد بود.
  • یکی از معایب یخچال‌فریزرها، وجود فریزر در قسمت پایینی یخچال است. در این صورت باید برای برداشتن هر وسیله یا مواد غذایی، دائماً خم و راست شوید و این مسئله زحمت زیادی برای شما ایجاد می‌کند.
  • همچنین یخچال‌های امروزی بسیار گران‌قیمت هستند و برای استفاده از قابلیت‌های جدید آن‌ها باید هزینه‌های گزافی را بپردازید. هر چه قابلیت‌های یخچال بیش‌تر می‌شود، میزان انرژی مورداستفاده آن‌ها نیز بالاتر خواهد رفت و این مسئله سبب افزایش هزینه برق مصرفی منزل می‌شود.
  • از معایب اساسی یخچال و فریزرهایی که فریزر آن‌ها در بخش پایین قرار دارد، کندی سرعت عمل یخچال در ایجاد هوای خنک در قسمت فریزر است.

مقایسه ارزش خرید یخچال دسته دو و نو

خرید یک یخچال نو همیشه انتخاب بهتری خواهد بود؛ یخچالی که تاکنون استفاده نشده است، مستقیماً از درب کارخانه به دست شما رسیده است و همه قطعات به‌کاررفته در آن، اول راهشان است! مسلماً کیفیت و کارایی بیش‌تری خواهد داشت. اما باید در نظر داشته باشید که هر یک از این لوازم برقی عمر مفیدی دارند که در طول این مدت به‌خوبی کار می‌کنند. پس اگر یک یخچال استفاده شده یا دست‌دوم که مدت ‌زمان کمی از مصرف آن می‌گذرد، خریداری کنید، می‌تواند برای شما سودمند باشد؛

با خرید یخچال دست دو بی‌شک هزینه کمتری نیز در وجه آن پرداخت خواهید کرد. یخچال‌ها اغلب عمر ۱۲ ساله دارند. پس در حین خرید یخچال دسته دوم باید به مدت‌زمان استفاده از آن توجه کنید و دراین‌خصوص از فروشنده سؤالاتی بپرسید. این مورد بستگی به برند یخچال شما نیز دارد. همچنین باید به این مسئله هم اشاره کنیم که خرید یک یخچال دست‌دوم از برندهای مطرح جهانی، بهتر از خرید یخچال‌های نو از برندهای ناآشنایی است که قطعات آن کیفیت چندانی ندارند!

برای دیدن آگهی‌های یخچال دست دو در دیوار کلیک کنید

پس اگر با دو مدل یخچال یکی دسته دوم و مارک خوب و دیگری یخچال نو و از مارک‌های ناآشنا، روبه‌رو شدید مدل اول را انتخاب کنید! یخچال نویی که کیفیت آن نامطلوب باشد، پس از مدت کوتاهی استفاده، دچار مشکلات بسیار زیادی خواهد شد و عمر مفید آن بسیار کوتاه است. یک یخچال مناسب و کاربردی در آشپزخانه شما از هر وسیله دیگر در منزل بیش‌تر اهمیت دارد. پس در انتخاب این وسیله همه موارد را بررسی کنید و آگاهانه انتخاب کنید.

آگهی‌های انواع یخچال را در دیوار ببینید
3 نظرات
  1. حمید رضا می‌گوید

    ممنون مفید بود

  2. مهناز می‌گوید

    نکاتی که فرمودید بسیار عالی بودند. پایدار باشید

  3. مبینا پوراحمدی می‌گوید

    الان دیگه با اطمینان برای خرید یخچال اقدام می کنم ممنونم ازتون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.