۱۶ نکته کلیدی در خرید دوربین DSLR دست دوم برای تازه‌کارها

قبل از خرید دوربین DSLR دست دوم، این مطلب را بخوانید

0

عکاسی یکی از هیجان‌انگیزترین و پرطرفدارترین هنرهای دنیاست و افراد زیادی در سراسر جهان هستند که شغل اصلی آن‌ها عکاسی است. این هنر به‌طور حرفه‌ای در آموزشگاه‌های مختلف آموزش داده می‌شود. اگر مبتدی هستید و می‌خواهید تازه کار با دوربین را شروع کنید، بهتر است یک دوربین DSLR دست دوم خریداری کنید. به این ترتیب می‌توانید با هزینه کمتر با تمامی فنون کار با دوربین آشنا شوید و وقتی در این کار حرفه‌ای شدید برای خرید یک دوربین دیجیتال نو اقدام کنید. در ادامه به بررسی ۱۶ نکته برای خرید دوربین کارکرده می‌پردازیم.

تعداد شات‌ها را بررسی کنید

تمامی دوربین‌های عکاسی طوری ساخته‌ شده‌اند که می‌توانید تعداد شات‌های گرفته شده با آن‌ها را مشخص کنید. مکانیزم شاتر به گونه‌ای است که نیازمند جایگزینی است در غیر این صورت کیفیت تصاویر آن افت پیدا خواهد کرد. پس یکی از مهم‌ترین نکاتی که برای خرید دوربین DSLR دست دوم یا کارکرده باید انجام دهید این است که بررسی کنید دوربین چند شات زده است. 

برای اطلاع از تعداد شات‌ها می‌توانید از فروشنده بپرسید یا از برنامه‌های واسط استفاده کنید. اگر دوربین مورد نظر شما Canon (دوربین‌های حرفه‌ای کانن) است، می‌توانید از برنامه واسط Canon EOS Digital Info، اگر دوربین شما نیکون یا پنتاکس است از برنامه واسط myshuttercount و یا freeshuttercount استفاده کنید.

 دوربین‌های دست دوم بر اساس میزان استفاده از شاتر به ۳ دسته اصلی تقسیم می‌شوند:

  • دوربین‌های با مصرف کم: تا حدود ۵۰ هزار شات
  • دوربین‌های با مصرف متوسط: تا حدود ۱۰۰ هزار شات
  • دوربین‌های با مصرف زیاد: تا حدود ۲۰۰ هزار شات

فوکوس خودکار را بررسی کنید

در دوربین‌هایی که لنز قابل تعویض دارند، خطای فوکوس خودکار بیشتر رخ می‌دهد. بنابراین در زمان خرید دوربین DSLR دست دوم باید این خطا را بررسی کنید. وجود این خطا باعث نامناسب شدن عکس‌ها شده و در نتیجه مجبور به انجام فوکوس به صورت دستی خواهید شد. 

از طرفی به دلیل عدم فوکوس مناسب مجبور هستید تعداد شات بیشتری بزنید تا در نهایت عکسی بگیرید که مناسب باشد. این کار عملا وقت شما را هدر می‌دهد.

اگر امکانش هست، تست فوکوس خودکار را در یک فضای روشن و با دو یا چند لنز دوربین دست دوم انجام دهید. اگر در زمان عکس گرفتن در نور خوب، فوکوس خودکار به درستی عمل نکند، مشکلی وجود دارد.

پیکسل سوخته را بررسی کنید

لنز دوربین‌های DSLR را می‌توان تعویض کرد. این مزیت زمانی که گرد و غبار وارد محفظه دوربین یا حسگر شده باشد، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار خواهد بود. البته عکاسان حرفه‌ای می‌توانند گرد و غبار را برطرف کنند. اما باید مراقب خراشیدگی‌هایی که روی سنسور ایجاد می‌شود باشند. بنابراین اگر تخصصی در این زمینه ندارید بهتر است این کار را به یک کارشناس حرفه‌ای بسپارید.

برای چک کردن وجود گرد و غبار یا پیکسل مرده در دوربین DSLR دست دوم از فروشنده بخواهید چند عکس از یک سوژه درخشان و مسطح، مانند دیوار سفید یا آسمان روز بگیرد. در زمان گرفتن عکس باید روزنه دیافراگم در بسته‌ترین حالت خود مثلا F/22 قرار داشته باشد. پس از گرفتن این عکس به راحتی می‌توانید هر گونه گرد و غبار، قارچ، مو یا پیکسل مرده را تشخیص دهید.

برای بررسی وجود پیکسل مرده یک روش دیگر هم وجود دارد. در این روش باید درب لنز را روی آن قرار دهید و با پایین‌ترین ایزو یک عکس بگیرید. عکس را در لپ‌تاپ و با زوم ۱۰۰% بررسی کنید. اگر پیکسل مرده‌ای وجود داشته باشد، با این کار مشخص خواهد شد. وجود چند پیکسل مرده مشکلی در عکاسی بوجود نمی‌آورد اما اگر تعداد آن‌ها زیاد بود از خرید دوربین عکاسی منصرف شوید.

گرد و غبار را می‌توانید پاک کنید و از طرفی خط و خش‌های ریز روی لنز هم تاثیر زیادی روی عکس ندارد. اما سایش، قارچ، مو و خراش‌های بزرگ به عکس و فیلم‌های شما آسیب جدی وارد می‌کنند. قارچ‌ها بدترین مشکلی هستند که ممکن است به وجود آید، چون با وجود اینکه آن‌ها را تمیز کرده‌اید، ممکن است بیشتر از قبل رشد کنند و زیادتر شوند.

دوربین DSLR دست دوم

همه دکمه‌های روی دوربین را بررسی کنید

در زمان خرید دوربین DSLR دست دوم، تمامی دکمه‌های روی دوربین را امتحان کنید تا از کارکرد آن‌ها مطمئن شوید. این دکمه‌ها هر کدام کارایی خاصی دارند و باید از سلامت آن‌ها مطمئن باشید و سپس برای خرید اقدام کنید.

ظاهر دوربین کارکرده را چک کنید

ظاهر یک دوربین دست دوم نشان می‌دهد که فروشنده چطور از آن استفاده کرده‌ است. اگر مدل تقریبا جدیدی را می‌خرید، نباید شرایط بدی داشته باشد. منظور از شرایط بد وجود خراش، خط و خش، سایش و زخم‌های عمیق روی بدنه است. اگر دستگیره‌های لاستیکی در وضعیت خوبی نیستند پس فروشنده اصلا نتوانسته از دوربین خوب نگهداری کند و این امر کمی نگران‌کننده است؛ چون نشان‌دهنده این است که دوربین مورد نظر شما عمر کوتاهی خواهد داشت.

اما اگر دوربین کارکرده قدیمی باشد می‌توان انتظار داشت که کمی خراش و سایش داشته باشد. یک دوربین قدیمی که در شرایط خوبی نگهداری شده و از لحاظ فیزیکی آسیبی ندیده است در مقایسه با یک دوربین دست دوم جدید که آسیب‌های زیادی دیده قابل اعتماد‌تر است.

وجود فرورفتگی در بدنه دوربین را نادیده نگیرید

خراش‌های سطحی روی دوربین DSLR دست دوم آنچنان نگران‌کننده نیستند. آنچه که باید در زمان خرید به آن توجه کنید وجود خراش‌های عمیق و فرورفتگی است. این موارد نشان می‌دهد که دوربین ضربه شدیدی خورده است. پس پیشنهاد می‌کنیم اگر خراش عمیق با فرورفتگی در دوربین دیدید، از خرید آن منصرف شوید.

محل اتصال لنز به بدنه و مانت لنز را بررسی کنید

محل اتصال لنز به بدنه را با وسواس زیاد بررسی کنید تا هیچ‌گونه آسیب و نقصی در آن به وجود نیامده باشد. اگر فرورفتگی یا آثاری از خم شدن دیدید، به احتمال زیاد فروشنده لنز سنگینی به دوربین وصل کرده است. این امر باعث شده به مانت دوربین آسیب وارد شود.

لنزهای سازگار با مدل دوربین را بررسی کنید

زمانی که می‌خواهید دوربین DSLR دست دوم بخرید، حتما لیست لنزهای سازگار با مدل دوربین را بررسی کنید تا مطمئن شوید دستگاهی که می‌خرید، امکان سوار کردن لنزهای زیادی را دارد. 

اگر یک دوربین قابلیت تعویض لنز را نداشته باشد عملا یک بدنه است که لنزهای زیادی را نمی‌توان روی آن سوار کرد و این امر برای شما محدودیت ایجاد می‌کند.

چشمی دوربین و نمایشگر LSD دوربین را بررسی کنید

چشمی دوربین و نمایشگر LCD آن را به خوبی بررسی کنید تا خط و خش نداشته باشد. اگر چشمی دوربین خراشیدگی یا نقطه سیاهی داشته باشد و بخواهید در آن نقطه فوکوس کنید، باید بدانید که کار بسیار سختی است. خراشیدگی روی نمایشگر LCD نیز در زمان فوکوس کردن از طریق نمایشگر به شدت آزاردهنده است. پس در زمان خرید دوربین DSLR دست دوم به خوبی چشمی و نمایشگر را بررسی کنید تا خط و خراشی نداشته باشد.

پین کارت حافظه DSLR دست دوم را بررسی کنید

محل اتصال کارت حافظه در دوربین‌های DSLR از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. پس محل اتصال کارت حافظه را به خوبی بررسی کنید و با وارد کردن کارت حافظه آن را تست کنید تا به خوبی کار کند. اگر کوچک‌ترین مشکلی در وارد کردن کارت حافظه وجود داشته باشد دستگاه آن را تشخیص نداده و نمی‌توانید با آن کار کنید. از طرفی براای تعویض پین‌ها باید هزینه زیادی بپردازید.

دستگیره‌های پلاستیکی دوربین را تست کنید

دستگیره‌های پلاستیکی دوربین DSLR دست دوم را با کشیدن انگشت بررسی کنید. چون ممکن است چسب دستگیره‌های لاستیکی جلو و پشت دوربین در طولانی مدت کارایی خود را از دست داده باشد و در نتیجه دستگیره‌های به راحتی کنده شوند.

لوازم جانبی همراه دوربین را بررسی کنید

اگر دوربین  دست دومی که مایل به خرید آن هستید دارای لوازم جانبی است پس خرید آن را از دست ندهید. این لوازم جانبی شامل شارژر، درب لنز، کابل‌ها و حتی لنز دیگری است. در برخی شرایط ممکن است مجبور شوید این تجهیزات را دوباره بخرید و همین موضوع می‌تواند وقت شما را بگیرد و هزینه جداگانه نیز داشته باشد.

چک کنید آیا DSLR دست دوم تعمیر شده است یا نه؟

یکی از مهم‌ترین نکاتی که در زمان خرید دوربین DSLR دست دوم باید به آن دقت کنید، تعمیری بودن دوربین است. اگر دوربین قبلا تعمیر شده باشد پس کارایی قبل را نداشته و ممکن است مشکلاتی داشته باشد. 

دوربین‌های دیجیتال به شدت حساس هستند و اگر به درستی تعمیر نشده باشند، کوچک‌ترین نقص در آن‌ها شما را دچار مشکل می‌کند. اگر نمی‌خواهید دوربین شما به همین زودی‌ها از کار افتاده و پولی که صرف آن کرده‌اید تماما به هزینه تبدیل شود از خرید دوربین دست دومی که تعمیر شده خودداری کنید.

برای اینکه مطمئن شوید دوربین کارکرده مورد نظر شما تعمیری نیست، باید آن را به یک کارشناس حرفه‌ای نشان دهید. با جستجو در اینترنت و بررسی انجمن‌هایی که دارای بخش پشتیبانی هستند و همین‌طور زیر و رو کردن سایت‌های مرتبط می‌توانید عیوب مختلف یک مدل دوربین را بهتر شناسایی کنید.

سلامت شارژر و باتری دوربین را بررسی کنید

قبل از اینکه بخواهید بازدید حضوری از دوربین DSLR دست دوم داشته باشید بهتر است از فروشنده بخواهید آن را ۱۰۰% شارژ کند. به این ترتیب اگر باتری مشکل خالی کردن سریع شارژ باشد در زمان بررسی دوربین متوجه آن خواهید شد. 

در زمان خرید از کارکرد و سلامت فیزیکی شارژر مطمئن شوید تا بعدها برای شارژ دوربین مشکلی نداشته باشید. برای اینکه از سلامت باتری و شارژر مطمئن شوید، کافی است بعد از بررسی‌های فوق باتری را خارج کرده و آن را به شارژ بزنید تا اگر شارژر و باتری ایرادی دارد، در همان محل خرید متوجه آن شوید.

قابلیت فیلم‌برداری دوربین DSLR دست دوم را بررسی کنید

اگر دوربین دست دومی که می‌خواهید خریداری کنید،  قابلیت فیلم‌برداری دارد، پس در زمان خرید حتما به مدت ۵ الی ۱۰ دقیقه با آن فیلم‌برداری کنید. به این ترتیب اگر ایرادی باشد متوجه آن خواهید شد. اگر در زمان فیلم‌برداری با خطایی مواجه شدید حتما آن را به دقت بررسی کرده و در صورت امکان دوربین را به یک کارشناس حرفه‌ای نشان دهید.

دوربین کارکده را از یک مرکز معتبر خریداری کنید

اگر دوربین کارکرده را از شخص خریداری می‌کنید، پس باید به تمام نکاتی که در این مطلب به آن پرداختیم به خوبی توجه کنید. دوربین باید دارای جعبه، فاکتور خرید، گارانتی و لوازم جانبی باشد. در غیر این صورت ممکن است دوربین مورد نظر شما سرقتی باشد. 

در صورت امکان دوربین دست دوم را از یک فروشگاه معتبر خریداری کنید تا از سرقتی نبودن آن مطمئن شوید. 

برای دیدن آگهی‌های انواع دوربین در دیوار کلیک کنید

حرف آخر در خرید دوربین DSLR دست دوم

اگر تصمیم دارید دوربین دست دوم خریداری کنید، شاید دو دلیل کلی برای این کار داشته باشید. یکی اینکه می‌خواهید با خرید دوربین دست دوم در هزینه‌های خود صرفه‌جویی کنید و یکی دیگر اینکه به مدلی نیاز دارید که دیگر در بازار موجود نیست. بنابراین اگر می‌خواهید یک دوربین DSLR دست دوم خریداری کنید. 

خوب است بدانید خرید محصولات دست دوم علاوه بر مزیت اقتصادی که در قسمت قیمت دستگاه دارند، یک ویژگی مثبت دیگر هم دارند و آن کمک به محیط زیست است. به هر حال با توسعه تکنولوژی و ساخت روزافزودن دستگاه‌های دیجیتالی، مسئله زباله‌های دیجیتالی یکی از نگرانی‌های دوستداران محیط زیست است. یکی از راه حل‌های مناسب برای کاهش حجم این زباله های و میزان خسارتی که به طبیعت وارد می‌کنند این است که با خرید دستگاه‌های دست دوم مدت زمان تبدیل شدن آنها به زباله را افزایش دهیم.

در عین‌حال پیشنهاد می‌کنیم تمامی مواردی که به آن پرداختیم را بررسی کنید تا دوربین کارکرده با کیفیت بالا خریداری کنید. شما در زمان خرید دوربین دست دوم به چه نکاتی توجه می‌کنید؟

آگهی‌های لوازم جانبی الکترونیکی را در دیوار ببینید
ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.