مقایسه برلیانس ‌H330 با جک J5 و دنا

رقابت بین برادرخواندگان چینی

2

در غیاب خودروسازان مطرح جهان در ایران، این چینی‌ها هستند که در عرصه بازار خودروی کشور با یکدیگر رقابت می‌کنند. شاید بتوان گفت حتی خودروسازان داخلی نیز در این رقابت جایی ندارند.

درواقع، تعدد و کثرت برندهای چینی در بازار این سال‌های ایران با مدل‌های مختلف و متنوع، آن‌قدری هست که جایی برای دیگران باقی نماند. برای مثال، همین کمپانی برلیانس برای تمام مدل‌هایی که وارد ایران کرده است، چندین رقیب از میان هم‌وطنانش دارد؛ جک J5، جک J4، بسترن B30، جیلی GC6 و جک S3. شاید رقبایی مانند رنو تندر ۹۰ یا دنا و دنا پلاس را هم بتوان برای مقایسه درنظر گرفت، اما رقابت تنگاتنگ با همان محصولات چینی است.

در این مطلب قصد داریم به مقایسه برلیانس ‌H330 با جک J5 و دنا بپردازیم تا ببینیم کدام یک از این سه خودرو می‌توانند انتخاب بهتری برای ما باشند.

مقایسه برلیانس ‌H330 با جک J5

در ابتدا به سراغ مقایسه برلیانس ‌H330 با جک J5 می‌رویم. جک J5 دومین خودرو از کمپانی جی ای سی بود که وارد بازار ایران شد. این خودرو در ایران با استقبال خوبی مواجه شد و مورد توجه جوانان قرار گرفت. نکته جالب این‌که، این خودرو نیز مانند برلیانس H330 با دو جعبه‌دنده اتوماتیک و دستی به بازار عرضه شد.

وقتی به سابقه طراحی و ساخت دو خودرو دقت می‌کنیم، متوجه می‌شویم که هر دو، خروجی شرکت‌های طراحی معتبر اروپایی هستند و از ظاهری معقول بهره می‌برند و فارغ از برتری هر یک، با سلایق مختلف سازگارند.

با مقایسه برلیانس ‌H330 با جک جی ۵ در بخش طراحی داخلی باید گفت که جک J5 از برلیانس H330 برتر است. کیفیت متریال به‌کاررفته درون کابین برلیانس ‌H330 به‌شدت پایین است که ضعف بزرگ این خودرو و تولیدات سری H برلیانس به شمار می‌رود. اما در جک J5 طراحی داخلی بسیار خوبی را می‌بینیم که در میان چینی‌های بازار منحصر به فرد است. کیفیت متریال به‌کاررفته در اجزای مختلف، هارمونی رنگ‌ها و طراحی در سطح بالایی قرار دارد و با کمی دقت، متوجه می‌شوید همه‌چیز در بهترین شکل، طراحی و ساخته شده است.

فضای داخلی جک J5 بزرگ‌تر و راحت‌تر است و سرنشینان آن احساس راحتی بیش‌تری دارند، اما فضای صندوق بار برلیانس بیش‌تر است. در مورد امکانات و تجهیزات رفاهی نیز دو خودرو در یک سطح قرار دارند.

هر دو خودرو در مدل‌های دستی از یک موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی با حجم ۱.۵ لیتر و جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی بهره می‌برند. اما با وجود این برابری، جک J5 موتور قوی‌تری دارد و می‌تواند به سقف قدرت ۱۱۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دست یابد که با شتاب صفر تا ۱۰۰ کیلومتر بر ساعت ۱۱.۵ ثانیه‌ای و سقف سرعت ۱۷۵ کیلومتر بر ساعت، کاملاً برتری خود را به موتور برلیانس H330 با سقف قدرت ۱۰۳ اسب بخار در ۵۸۰۰ دور در دقیقه و ۱۷۰ کیلومتر سرعت و شتاب ۱۲ ثانیه صفر تا صد ثابت می‌کند.

در مدل‌های اتوماتیک این برابری دیده نمی‌شود و جک J5 دنده اتوماتیک یک موتور ۱.۸ لیتری با حداکثر قدرت ۱۴۰ اسب بخار در ۶۰۰۰ دور در دقیقه دارد. شتاب صفر تا صد این مدل از جک نیز ۱۱ ثانیه است، در حالی که شتاب صفر تا صد برلیانس H330 دنده اتوماتیک به ۱۶ ثانیه می‌رسد. در مورد مصرف سوخت نیز هر دو خودرو تقریباً در یک سطح‌اند، برلیانس H330 در هر ۱۰۰ کیلومتر ۶.۵ لیتر و جک J5 نیز ۶.۷ لیتر مصرف دارند. قیمت دو خودرو نیز در حال حاضر تقریباً برابر است.

اگر به جک J5 علاقه‌مند هستید، شاید بد نباشد به مطلب مرتبط با مقایسه جک J5 با خودروهای همرده‌اش هم نگاهی بیاندازید.

مقایسه برلیانس ‌H330 با دنا

دنا یکی دیگر از محصولات ایران خودرو است که از مشکل قدمت و تکرار در طراحی رنج می‌برد. دنا را می‌توان ترکیبی از پژو ۴۰۵ و پرشیا و سمند دانست. بنابراین، از نظر عدم نوآوری در طراحی، دنا بازنده بی‌چون‌وچرای رقابت است و حرفی برای گفتن ندارد.

در مقایسه برلیانس ‌H330 با دنا در بخش طراحی داخلی و کابین، باید گفت هرچند محصولات ایران خودرو نیز از کیفیت چندانی برخوردار نیستند، اما دنا برتری غیرقابل‌‌انکاری بر برلیانس H330 دارد. کیفیت متریال به‌کاررفته در برلیانس H330 بسیار پایین و آزاردهنده است. فضای داخل کابین برلیانس نیز نسبت به دنا کوچک‌تر است، اما نمی‌توان گفت که دنا راحت‌تر خواهد بود.

در بخش موتور، عملکرد موتور ۱.۶۵ یا ۱.۷ لیتری ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ خطی دنا با جعبه‌دنده ۵ سرعته دستی، از موتور برلیانس با ۱.۵ لیتر حجم بهتر است. موتور دنا ۱۱۳ اسب بخار قدرت دارد و می‌تواند به سقف سرعت ۱۹۰ کیلومتر بر ساعت برسد که برتری محسوسی نسبت به برلیانس H330 با ۱۰۳ اسب بخار قدرت و ۱۷۰ کیلومتر بر ساعت محسوب می‌شود. هرچند مصرف سوخت برلیانس در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱.۵ لیتر کم‌تر از دناست، اما از نظر قیمت باید گفت برلیانس نسبت به دنا پلاس قیمت بالاتری دارد.

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره خودروی برلیانس H330 در اختیار شما قرار دهد. در صورتی که تجربه رانندگی با این خودرو را دارید، خوشحال می‌شویم نظرات و پیشنهادات خود را با ما در میان بگذارید.

2 نظرات
  1. بهمن می‌گوید

    دمت گرم واقعا قضاوت یک طرفه ای است چون برلیانس و جک اصلا با دنا قابل مقایسه نیست

  2. علی می‌گوید

    سلام دوستان بین برلیانس۳۳۰دنده ای وجکj5 تردید دارم کدوم انتخاب کنم ممنونم از بابت راهنمایی تون

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.