مقایسه لیفان ۵۲۰ با تندر ۹۰ و تیبا و پژو ۴۰۵ و پراید

جنگ میان‌رده‌ها!

3

لیفان ۵۲۰ یک خودروی چینی سدان است که بیش‌تر برای استفاده‌های خانوادگی مناسب است. اما برای این خودروی چینی که دیگر تولید نمی‌شود و تجربه موفقی هم نبوده است، چه رقبایی وجود دارد؟ در این حوزه، باید سراغ خودروهای سدان کوچک خانوادگی برویم. در ادامه این مطلب به مقایسه لیفان ۵۲۰ با تندر ۹۰ و تیبا پرداخته‌ایم و به نقاط قوت و ضعف هر کدام اشاره کرده‌ایم.

مقایسه لیفان ۵۲۰ با تندر ۹۰

اگر وارد کلاس سدان‌های کوچک و خانوادگی شویم، به نام تندر ۹۰ برمی‌خوریم. تندر ۹۰ همین حالا هم جزو خودروهای پرفروش است. بازار خرید و فروش نسخه‌های کارکرده آن خوب است و مانند لیفان ۵۲۰، بداقبال نبوده است. افت قیمت تندر ۹۰ نیز مانند لیفان ۵۲۰ و خودروهای چینی نبوده و نیست.

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با تندر ۹۰ متوجه می‌شویم که حجم موتور هر دو خودرو یکسان است. البته خدمات پس از فروش ضعیف، کمبود قطعات و گران بودن خودروی لیفان ۵۲۰ در زمان تولید، باعث شد قافیه را به تندر ۹۰ ببازد. حتی آپشن‌های به‌کار رفته در این خودرو از قبیل ﺩﻭ کیسه هوا، ﺗﺮﻣﺰ ABS ﻭEBD، ﻗﻔﻞ ﻣﺮﻛﺰﻯ، ﻓﺮﻣﺎﻥ ﺗﻠﺴﻜﻮﭘﻰ، ﺭﺍﺩﻳﻮ CD، صندلی‌های ﻋﻘﺐ ﺗﺎﺷﻮ، ﺷﻴشه ﺑﺎﻻﺑﺮﻫﺎﻯ ﺟﻠــﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ ﺑﺮﻗﻰ، ﺁﻳﻨﻪﻫﺎﻯ ﺑﺮﻗﻰ ﻭ ﻣﻪﺷﻜﻦ ﺟﻠﻮ ﻭ ﻋﻘﺐ نیز نتوانست نظر مشتریان ایرانی را تغییر دهد.

شتاب تندر ۹۰ نیز بهتر از شتاب لیفان است. در مورد کابین و طراحی دو خودرو نیز باید طراحی لیفان ۵۲۰ را مناسب‌تر ارزیابی کنیم. از نظر فضا نیز فضای کابین و صندوق عقب تندر ۹۰ بهتر از لیفان است. البته در مقایسه این دو خودرو، باید این نکته را هم در نظر قرار داد که در حال حاضر نسخه‌های صفر کیلومتر لیفان ۵۲۰ تولید نمی‌شود، در حالی‌که تندر ۹۰ هنوز تولید و عرضه می‌شود.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر در این زمینه، مطلب مقایسه تندر ۹۰ با خودروهای هم رده را هم مطالعه کنید.

عکس لیفان 520 از داخل
نمای داخلی لیفان ۵۲۰

مقایسه لیفان ۵۲۰ با تیبا

خب، حال به سراغ مقایسه لیفان ۵۲۰ با تیبا می‌رویم. در حوزه سدان‌های جمع‌وجور خانوادگی، می‌توانیم به تیبا هم اشاره کنیم. حاصل مقایسه فنی و کارکرد فنی این دو خودرو به‌طور خلاصه در این جدول آمده است.

مشخصاتلیفان ۵۲۰، مدل ۱۳۹۱تیبا صندوق‌دار مدل ۱۳۹۳
سرعت۱۷۰ کیلومتر در ساعت۱۷۰ کیلومتر در ساعت
شتاب۱۳ ثانیه۱۳ ثانیه
حجم موتور۱۵۸۷ سی‌سی۱۴۹۷ سی‌سی
قدرت موتور۱۰۴ اسب بخار۸۰ اسب بخار
گشتاور۱۳۷ نیوتن‌متر۱۲۶ نیوتن‌متر
جعبه دنده۵ دنده دستی دیفرانسیل جلو۵ دنده دستی
مصرف سوخت۶.۴ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ترکیبی۷.۱ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر/ ترکیبی

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با تیبا باید گفت که از نظر امکانات و تجهیزات غیر فنی نیز‌ هر دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارند، با این تفاوت که تیبا دارای امکاناتی چون کلید ضد سرقت، قابلیت تنظیم ارتفاع صندلی راننده و کمربندهای ایمنی پیش‌کشنده با قابلیت تنظیم ارتفاع و … است که این امکانات در لیفان ۵۲۰ وجود ندارد. البته دلیلش را باید در تولید نسخه‌های صفر کیلومتر و جدیدتر تیبا و توقف تولید نسخه‌های صفر کیلومتر لیفان ۵۲۰ دانست.

با همه این توضیحات، کماکان می‌توان لیفان ۵۲۰ را خودرویی پرقدرت‌تر و قابل‌اعتمادتر دانست. ولی در این‌جا هم همان تفاوت بزرگ همیشگی خودروهای چینی و ایرانی مشاهده می‌شود، چون تیبا توسط سایپا تولید شده است، خدمات پس از فروش و تأمین قطعات آن وضعیت بهتری دارد.

در کنار تیبا، همچنین می‌توان به خودروهای هم‌خانواده تیبا همچون پراید صندوق‌دار و ساینا هم اشاره کرد. ذکر این نکته لازم است که تیبا، نسخه کامل‌شده پراید است و ساینا نیز نسخه فیس لیفت شده تیباست. شاید بد نباشد که برای اطلاعات بیشتر، نگاهی هم به مطلب مقایسه تیبا با خودروهای هم رده داشته باشید.

در نهایت، با مقایسه لیفان ۵۲۰ با تیبا می‌توان به این نتیجه رسید که لیفان ۵۲۰ را می‌توانیم بهتر از پراید بدانیم، ولی وضع ساینا فرق می‌کند و به‌دلیل به‌روز شدن، قیمت آن و این‌که ساخت شرکت سایپاست، می‌تواند گزینه بهتری باشد.

تفاوت لیفان ۵۲۰ با ۵۲۰i

بسیاری از مخاطبان تفاوت لیفان ۵۲۰ با ۵۲۰i را نمی‌دانند که البته حق هم دارند. لیفان ۵۲۰ اولین خودروی لیفان موتورز است که در سال ۲۰۰۶ وارد بازار شد. با این حال، استقبال از این خودرو بسیار کم بود. همین موضوع باعث شد تا لیفان با ایجاد تغییراتی در بدنه، مدل لیفان ۵۲۰i را وارد بازار کند.

به طور کلی، تفاوت لیفان ۵۲۰ با ۵۲۰i اصلا به راحتی قابل دیدن نیست چرا که تنها در چراغ‌های عقب خودرو تغییر داشته است و باقی موارد همان لیفان ۵۲۰ است. درلیفان ۵۲۰i از همان موتور ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری با توانایی تولید ۱۰۶ اسب بخار و با گیربکس ۵ سرعته دستی استفاده شده است که در لیفان ۵۲۰ شاهدش بودیم.

مقایسه لیفان ۵۲۰ با پراید 

لیفان ۵۲۰ و پراید در یک رده قیمتی قرار دارند و از این منظر، بسیاری معتقدند که جدی‌ترین رقیب لیفان ۵۲۰، پراید است. 

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با پراید از نظر ایمنی باید گفت که خب، طبیعتا ایمنی لیفان ۵۲۰ بیشتر است و عملکرد سیستم ترمزش مناسب است. البته در مقایسه با پراید هر چیزی ایمنی بیشتری دارد!

از نظر مصرف سوحت هم با مقایسه لیفان ۵۲۰ با پراید به این نتیجه می‌رسیم که مصرف سوخت هر دو خودرو به یک اندازه است. این در حالی است که قدرت موتور لیفان ۵۲۰ با تیبا برابر است که نسخه ارتقا یافته پراید است. 

یکی از اصلی‌ترین مزایای پراید نسبت به لیفان ۵۲۰ و البته هر خودروی دیگری فراوانی و ارزانی قطعات یدکی آن است. این درحالی است که دسترسی به قطعات یدکی لیفان ۵۲۰ دشوار است و در عین حال، گران قیمت!

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با پراید از نظر امکانات هم باید گفت که تقریبا هر دو خودرو از این نظر مشابه هستند و هیچ امکانات خاصی را به خریداران ارائه نمی‌کنند. شاید اگر لیفان ۵۲۰ مشکل تامین قطعات نداشت می‌توانستیم بگوییم که برنده این مقایسه است× اما متاسفانه همین مشکل پراید را در اولویت خرید بالاتری قرار می‌دهد.

مقایسه لیفان ۵۲۰ با پژو ۴۰۵

برخی منتظر بودند که لیفان ۵۲۰ با ورودش به بازار می‌تواند سهم بازار را از سدان‌های اقتصادی مانند پژو ۴۰۵ بگیرد. با این حال، آمار فروش پژو ۴۰۵ در مقایسه با لیفان ۵۲۰ نشان می‌دهد که کدام یک خودروی قابل اعتمادتری است.

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با پژو ۴۰۵ باید گفت که ۴۰۵ از نظر موتور و مشخصات فنی نیز پژو دست بالاتر را دارد و به مراتب خودروی قوی‌تری است. با این حال، مصرف سوخت لیفان ۵۲۰ در مقایسه با پژو ۴۰۵ کمتر است

با مقایسه لیفان ۵۲۰ با پژو ۴۰۵ از لحاظ ایمنی هم متوجه می‌شویم که لیفان ۵۲۰ دارای سیستم ترمز بهتری است. از نظر طراحی ظاهری و شکل خودرو نیز باید گفت هر دو خودرو طراحی قدیمی و بی‌روحی دارند و به همین دلیل، انجام این مقایسه نتیجه مفیدی به ما نمی‌دهد. البته یکی از معضلات اصلی لیفان ۵۲۰ کم بودن قطعاتش در بازار است که بسیاری از خریداران را منصرف می‌کند.

امیدواریم که این مطالب توانسته باشد، اطلاعات مفیدی از لیفان ۵۲۰ در اختیارتان قرار دهد. برای خرید لیفان ۵۲۰ و دیدن آگهی‌های آنکافیست به سایت و یا اپلیکیشن دیوار مراجعه کنید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارند؟ نظرات و پیشنهادات خود را با ما و خوانندگان دیوار در میان بگذارید.

3 نظرات
  1. بی طرف می‌گوید

    لیفان خیلی بهتر تا ماشین ایرانی
    اینکه ثابت شده
    که ایرانخودرو فقط نیت به سود داره نه رضایت مشتری

  2. قاسم می‌گوید

    حدود ۷ سال هست که لیفان ۵۲۰ مدل ۸۸ دارم
    تجربه رانندگی در جاده_ نرم بودن فرمان هیدرولیک _ سفت و محکم بودن بدنه _جادار بودن کابین و بزرگی صندوق عقب و…
    محاسن لیفان ۵۲۰ است که پراید خوابش رو هم نمی بینه
    از نظر امکانات برقی بودن شیشه های جلو و عقب برقی بودن اینه ها _ جفت ایر بگ _ ترمز ای بی ای_ فرمان هیدرولیک بسیار عالی
    از جمله امکاناتی است که لیفان ۵۲۰ داره و پراید اسمش رو هم نشنیده تا حالا
    چطور توی مقاله تون می گین امکانات لیفان با پراید یکسان ه
    دیگه خدا عالم ه
    فرمان هیدرولیک لیفان اینقدر نرم و روان ه که قابل مقایسه با تندر ۹۰ و دیگر خودرو های ایرانی که فرمان هیدرولیک دارند نیست

  3. ماشین باز می‌گوید

    لیفان ۵۲۰ یک غده سرطانیه که بدون شک ننگه شرکت لیفان چین بوده که دیگه هم تولیدنشد گول ظاهرش رو خوردم پر از ایراداته کوچک و بزرگه که کرمان موتور هم حاضربه تعمیرش نبود…کلا دیگه سراغ ماشین چینی نمیرم…بجای لیفان میتونید ریو یا تیبا بخرید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.