مقایسه پژو پارس با سمند و دنا و پژو ۴۰۵

3

پژو پارس خودرویی است که در شش نسخه تولید شده و در محصولات خود نیز از موتورهای TU5، XU7J4P/L4 و XUM استفاده می‌کند. حجم موتورهای به‌کاررفته در این خودرو از ۱۵۸۷ سی‌سی شروع می‌شود و به ۲۰۰۰ سی‌سی هم می‌رسد. در رده قیمتی این خودرو در حوزه سدان‌های خانوادگی، معمولاً پژو پارس را با خودروهایی همچون دنا مقایسه می‌کنند. پس بد نیست در این مطلب با ما همراه باشید تا نگاهی به مقایسه پژو پارس با سمند و دنا و پژو ۴۰۵ داشته باشیم.

مقایسه پژو پارس با پژو ۴۰۵

کابین پژو پارس شاید جز در آپشن‌هایی که افزوده شده و نیز داشبوردهایی که در مدل‌های جدیدتر به‌روزتر شده، تفاوت چندانی با پژو ۴۰۵ نداشته باشد.

همچنین، پژو پارس از نظر فنی، دارای فرمان‌پذیری بهتر است. موتور به‌کار رفته در این نسخه ۴ سیلندر خطی در حجم ۱۷۶۱ سی‌سی است که البته به دو نوع معمولی و ۱۶ سوپاپ تقسیم می‌شود. ترکیب این موتورها و امکانات دیگر در نسخه‌های مختلف، چند نسخه‌ از یک مدل را ایجاد کرده که البته در کلیت برابرند و اگر تفاوتی هم هست، به همین تفاوت در موتور و وزن خودرو و … برمی‌گردد.

شاید بد نباشد که برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پژو ۴۰۵ با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

پژو پارس
تصویری از نمای پشتی پژو پارس

مقایسه پژو پارس با دنا

پیش از مقایسه پژو پارس با دنا باید گفت که هم دنا و هم پژو پارس از خطوط تولید ایران خودرو بیرون می‌آیند، پس طبیعی است که شباهت‌های زیادی به هم داشته باشند.

از نظر طراحی، ظاهر اسپرت‌تر و طراحی جذاب‌تر دنا ممکن است مخاطب بیش‌تری داشته باشد و بیننده را سریع‌تر جذب کند. از نظر تجهیزات داخل کابین نیز وضعیت دنا به‌دلیل وجود امکاناتی چون نمایش‌گر ۷ اینچی، سیستم تصویری، دوربین دید عقب در دنا پلاس و کروز کنترل بهتر است.

با این حال، از نظر فنی نیز پیشرانه استفاده شده در پژو پارس یکی از بهترین‌های خودروهای داخلی است، البته پیشرانه دنا کم‌مصرف‌تر و جدیدتر است، اما در کل موتور استفاده شده در پژو پارس کارکرد بهتری دارد و وضعیت قطعات و نگه‌داری از آن نیز بهتر است. به لحاظ ظاهری و تجهیزات غیر فنی، دنا وضعیت بهتری دارد، اما به لحاظ فنی و عملکرد موتور و دسترسی آسان به قطعات، باید اولویت را به پژو پارس بدهیم. 

هر چند در آخر پیشنهاد می‌کنیم که برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه دنا با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

مقایسه پژو پارس با سمند

مقایسه سمند و پارس کاملا طبیعی است. در حوزه خودروهای سدان، برند سمند هم جزو برندهای قابل توجه و پر استفاده است. همچنین هر دو خودرو دارای نسخه‌های مختلفی هستند. مثلاً شما می‌توانید به مقایسه پژو پارس LX و سمند سورن ELX فکر کنید، که از نظر امکانات و وضعیت تولید شبیه به هم هستند.

البته گروهی از مشتریان در مقایسه سمند و پارس، سمند را به دلیل فیس لیفت بودن ترجیح می‌دهند. نکته جالب این‌که هر دو خودرو را به دلیل مشخصه‌های فنی و جادار بودن می‌توانیم خودروهای خارج شهری بدانیم. از طرف دیگر، سمند سورن ELX به خاطر چراغ‌های LED و سپر جالبی که دارد، مشتری‌پسندتر است. 

با مقایسه پژو پارس با سمند به لحاظ جادار بودن نیز باید امتیاز را به سمند سورن  ELX بدهیم. سیستم ترمز و فرمان دو خودرو هم شباهت‌های زیادی به‌هم دارد. در بحث مشخصه‌های فنی، وضعیت موتور به‌کاررفته در سمند سورن بهتر است، ولی پژو پارس به خاطر وزنش می‌تواند شتاب سریع‌تری بگیرد و از قدرت تولید شده پیشرانه خود بهتر استفاده کند، البته همین وزن زیاد باعث می‌شود در سربالایی‌ها، کمی وضعیت فنی خودرو و کشش آن با مشکل روبه‌رو شود و کارکرد لازم را نداشته باشد.

در نهایت با مقایسه پژو پارس با سمند باید گفت که هر دو خودرو محصول یک کارخانه هستند و هر یک در بخش‌هایی برتری دارند هرچند که کلیت هر دو خودرو به هم شباهت دارد.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه سمند با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

پژو پارس از نمای کنار
نمای کناری پژو پارس

مقایسه با پژو ۲۰۶ سدان

در پایان، نوبت به مقایسه با پژو ۲۰۶ می‌رسد. پژو پارس و پژو ۲۰۶ سدان یا صندوق‌دار از یک برند و محصول مشترک پژو و ایران خودرو هستند، پس طبیعی است که اشتراک‌ زیادی داشته باشند. پژو ۲۰۶ سدان نیز جزو خودروهای سدان خانوادگی پرمصرف این روزهاست.

از لحاظ طراحی ظاهری، مشخص است پژو ۲۰۶ سدان وضعیت بهتری دارد. طراحی هر دو به گذشته برمی‌گردد، و با وجود این‌که تغییراتی را هم در وضعیت ظاهری پژو پارس دیده‌ایم، باز هم پژو ۲۰۶ سدان وضعیت بهتری دارد.

از نظر طراحی کابین نیز وضعیت و هارمونی پژو ۲۰۶ سدان بهتر است، هرچند این ایراد را به آن وارد می‌دانند که از پلاستیک کم‌کیفیت استفاده می‌کند. به لحاظ جادار بودن نیز قطعاً کفه ترازوی پژو پارس سنگین‌تر است. آپشن‌های دو خودرو نیز شباهت‌های زیادی به‌هم دارند.

با مقایسه با پژو ۲۰۶ باید گفت که موتور اصلی پژو ۲۰۶ سدان، همان موتور معروف TU5 است و موتور به‌کاررفته در پژو پارس، علاوه بر TU5، موتور XU7JP/L3 هم هست. روی کاغذ وضعیت موتور پژو ۲۰۶ سدان باید بهتر باشد، هرچند به دلیل پایین بودن گشتاور و ناهماهنگی موتور و جعبه دنده وضعیت تغییر کرده و موتور به‌کاررفته در پژو پارس کارکرد بهتری دارد. بد نیست برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ صندوقدار با خودروهای هم‌رده را هم مطالعه کنید.

امیدواریم که این مقایسه توانسته باشد اطلاعات مفیدی از پژو پارس و ارزش خرید آن در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش پژو پارس مطلع شوید.

3 نظرات
  1. Matin می‌گوید

    از نظر من داشبورد پرشیا از دنا خلی بهتره من پرشیا رو بیشتر از دنا دوست دارم

  2. Mohamad amin می‌گوید

    به نظر من پژو پارسtu 5 بهترین سدان ایران خودرو هستش به مراتب از سمند دنا و پژو ۴۰۵ و ۲۰۶ صندوقدار یا همون سدان بهتر هستش تنها مشکلش اینه که یه خورده آپشن‌های کمی داره اینم برای طرفداران این سدان جذاب هیچ مشکلی نداره حداقل برای من یکی مشکلی ندارد

  3. فرزاد می‌گوید

    به نظرمن پژوپارس بهترین ماشین ایرانی است فقط اگرایران خودرو درمنتاژکردن دقت بیشتری به عمل می اوردکه این مشکل درهمه ماشین های وطنی به وضوح قابل دیدن است پژوپارس سال از همه بهتراست

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.