هرآنچه باید درباره محله نارمک تهران بدانید

0

نارمک جزو مناطق قدیمی و مدرن در شرق تهران محسوب می‌شود. این منطقه با هدف زندگی قشر متوسط و فرهنگیان احداث شد و با مرور زمان به دلیل معماری دایره‌ای شکل شهری و ساختمان، مورد توجه بسیاری از مردم قرار گرفت. نارمک ۱۰۰ میدان دارد. خوش آب‌وهوا بودن و خوش مسیر بودن این منطقه سبب شده که بسیاری از مردم خواهان سکونت در نارمک باشند. چرا که این منطقه دارای ۳ خط اتوبوسرانی تندرو و یک خط مترو است. میدان هفت حوض نارمک جزو خیابان‌ها و میادین اصلی این منطقه به حساب می‌آید که تمرکز مراکز تجاری در آن است. همچنین به دلیل استقبال از این منطقه، امکانات رفاهی و اجتماعی مناسبی برای هر یک از میدان‌ها و محله‌های این منطقه وجود دارد.

محله نارمک کجاست؟

اگر گذرتان به شمال شرق تهران افتاده باشد، حتما محله خوش آب‌وهوای نارمک را مشاهده کرده‌اید. در قدیم نارمک در جنوب شرقی تجریش و ۵ کیلومتری دماوند قرار داشت. این محله که در شرق تهران و منطقه ۸ تهران قرار دارد به اطراف دسترسی خوبی دارد. این منطقه از شمال به بزرگراه شهید زین‌الدین، از جنوب به تهران‌نو و وحیدیه، از شرق به بزرگراه باقری و از سمت غرب به بزرگراه امام علی (ع) منتهی می‌شود. بزرگراه شهید قاسم سلیمانی نارمک را به دو قسمت شمالی و جنوبی تقسیم کرده است. به طوری که منطقه ۸ در قسمت جنوبی و منطقه ۴ در قسمت شمالی قرار دارند.

آگهی‌های فروش آپارتمان نارمک را اینجا ببینید

محله نارمک روی نقشه

در تصویر زیر، مرزبندی محله را در سرویس نقشه گوگل مشاهده می‌کنید. این سرویس، مرزبندی را بزرگ‌تر از برخی نقشه‌های دیگر نشان می‌دهد. به‌عنوان مثال در وب‌سایت نقشه تهران، مرزبندی محله فقط بخش پایینی تصویر پایین را شامل می‌شود. در این تصویر می‌توانید مکان‌های مهم محله و همچنین دسترسی‌ها به مراکز مهم را مشاهده کنید.

تاریخچه محله

جالب است بدانید که محله‌های شرقی تهران تا همین هفتاد هشتاد سال پیش وجود خارجی نداشتند. فقط چندین روستا و آبادی کوچک و بزرگ در مناطق ۴ و ۷ وجود داشتند که قدمت برخی از  آن‌ها به بیش از صد سال می‌رسد. برخی از این روستاها مانند ده نارمک هسته اولیه محله‌های شرقی تهران هستند. محله کنونی نامش را از این ده گرفته است.

معنی لغت نارمک چیست؟ «نار» اشاره به همان انار دارد. این منطقه دهی بوده که باغ‌های میوه و مخصوصا انار در آن دیده می‌شده و در واقع انارستانی پوشیده از باغ‌های بزرگ و پربار از انار بوده است. ده نارمک کمی بالاتر از محله کنونی بوده و اکنون درمحله قاسم آباد در جنوب بوستان جنگلی لویزان قرار دارد.

خیابان در نارمک

محله‌های نارمک و نازی‌آباد در دوران دکتر مصدق، ساخته شدند. زمین‌هایی که قرار بود ساختمان‌های جدید در آنجا ساخته شود، از زمین‌های بدون صاحب اطراف بود که از طریق قانون ثبت اراضی در اختیار بانک ساختمانی قرار گرفت. دو مهندس آلمانی به نام بازیل و گورگن زیر نظر بانک ساختمان، مسئولیت اجرای طرح‌های ساختمانی را در این منطقه عهده‌دار شدند.

میدان هفت حوض، اولین جایی بود که در زمین‌های خالی از سکنه محله ساخته شد. کم کم خیابان‌ها و گذرگاه‌های اصلی ساخته شدند. مراکز‌ خرید و مراکز خدماتی و درمانی هم به موازات به وجود آمدند. از همین رو محله مورد توجه مردم قرار گرفت و رونق پیدا کرد. جالب است بدانید این محله ۱۰۰ میدان دارد. حلقه نارمک با این میدان‌ها معنی پیدا می‌کند.

اگر عکس نارمک تهران را مشاهده کنید،‌ متوجه فضای سرسبز این میدان‌ها خواهید شد. محله با مرور زمان و ساخت‌وسازهای بسیار،  دچار تحولاتی شده؛ اما میدان‌های نارمک و نظم قرارگیری آن‌ها همچنان رعایت می‌شود. جالب است بدانید که این محله مانند بسیاری محله‌های شهر، کوچه‌های تو در تو ندارد. فقط کوچه‌های بن بستی دارد که به گذرگاه‌ دور میدان‌ها، منتهی می‌شود.

امکانات محله

نارمک منطقه وسیعی به شمار می‌آید. گفته شده که حدود ۷ کیلومتر وسعت دارد. از این رو ساکنان بسیاری در این منطقه زندگی می‌کنند و لزوم دسترسی به امکانات رفاهی،‌ اجتماعی و درمانی به شدت در آن حس می‌شود. از این رو به لحاظ امکانات کم و کاستی ندارد.

امکانات فرهنگی و آموزشی

مدارس و مراکز آموزش عالی مهمی در این منطقه وجود دارد. از جمله مدارس سرشناس این منطقه می‌توان به دبیرستان‌های خوارزمی، حزب‌الله،‌ ابوریحان، دکتر حسابی و دبستان سجاد اشاره کرد. همچنین دانشگاه علم و صنعت که از مهمترین دانشگاه‌های ایران محسوب می‌شود، در این منطقه واقع شده است.

فرهنگسراهای بسیاری نیز در محله به وفور وجود دارند:

  • فرهنگسرای هنگام
  • فرهنگسرای گلستان
  • فرهنگسرای فدک
  • سرای محله مدائن

مجتمع‌های فنی،‌ موسسه‌های معتبر آموزش زبان نیز در این محله وجود دارند. در قسمت غربی هفت حوض نارمک فروشگاه فرهنگی شهر کتاب قرار دارد.

شهر کتاب نارمک

امکانات تفریحی

میدان هفت حوض نارمک جزو مراکز تجاری این منطقه محسوب می‌شود. بسیاری از فروشگاه‌ها و پاساژ‌ها در میدان هفت حوض نارمک واقع شده‌اند. مجموعه فروشگاهی سون سنتر، پاساژ کویتی‌ها، فروشگاه و مغازه‌های متعدد در میدان هفت حوض به شدت یافت می‌شود. به صورتی که انواع و اقسام کالاها در هر صنفی در هفت حوض وجود دارند. همچنین خیابان دلاوران که به عنوان یکی از مهمترین بازارهای مبلمان شناخته می‌شود در این محله وجود دارد. لازم به ذکر است که رستوران‌ها و کافه‌های بسیاری در میدان هفت حوض و اطراف این محدوده برای ساکنان قابل استفاده است.

مراکز مذهبی

مساجد  مهمی نیز در این محله وجود دارد. اگر روی نقشه نارمک واژه مسجد را جستجو کنید، با مساجد بسیار در اقصی نقاط منطقه مواجه خواهید شد. مسجد جامع نارمک که در خیابان سمنگان قرار دارد، جزو مهمترین مسجدهای محله به شمار می‌آید. مسجد احمدیه در خیابان مینوی‌شرقی، مسجد آل نبی در میدان هفت حوض و مسجد سیدالشهدا از جمله مساجد شاخص این منطقه هستند.

مراکز بهداشتی درمانی

دسترسی به امکانات بهداشتی در این منطقه به خوبی دیده می‌شود:

  • درمانگاه سید‌الشهدا در خیابان سمنگان
  • بیمارستان الغدیر در بلوار هنگام
  • بیمارستان انصاری در خیابان شهید ثانی
  • بیمارستان خیریه نبوت در منطقه گلبرگ

به‌دنبال اجاره مسکونی در نارمک هستید؟ اینجا کلیک کنید

گالری عکس نارمک

در آلبوم زیر تصاویری از بافت شهرنشینی، امکانات و شرایط زندگی در این محله شرقی تهران را مشاهده می‌کنید.

با محله‌های دیگر تهران هم آشنا شوید:

حمل‌ونقل عمومی و مترو نارمک

سه خط اتوبوس‌رانی (آزادی- تهران‌پارس)، (پایانه علم و صنعت- پایانه خاوران) و (پایانه علم و صنعت-بیهقی) در این منطقه باعث شده این محدوده از نظر دسترسی به وسایل حمل‌ونقل عمومی شاخص باشد. همچنین یک خط متروی فرهنگسرا وجود دارد که به مترو نارمک معروف است. از این رو تب سکونت در این منطقه بسیار دیده می‌شود. همچنین ایستگاه تاکسی‌رانی در میدان رسالت و هفت حوض نارمک برای تمامی نقاط تهران وجود دارد.

خیابان‌های مهم محله نارمک

منطقه نارمک مانند تمامی محله‌های اصلی تهران از یک مجموعه خیابان‌های اصلی تشکیل شده است. از خیابان‌های مهم می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • مرجان
  • آیت
  • هنگام
  • شهید ثانی
  • گلبرگ
  • گلستان
  • دماوند
  • سامان
  • سمنگان
  • دردشت
  • فرجام
  • سراج
  • دلاوران
  • مدائن

قیمت املاک محله نارمک

محله نارمک با توجه به اصالتی که دارد، یکی از انتخاب‌های مردم برای سکونت است. با توجه به آگهی فروش املاک، قیمت هر مترمربع آپارتمان در (مهر ۱۴۰۰) در محله بین ۳۰ تا ۵۰ میلیون آگهی می‌شود. با توجه به سایر محله‌های اطراف می‌توان گفت که قیمت املاک در این منطقه متوسط است. البته امکان خرید و فروش ساختمان با قیمت بالاتر و پایین‌تر وجود دارد.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.