وام مسکن از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان

0

با افتتاح حسابی به نام «پس‌انداز مسکن جوانان» می‌توانید از دغدغه خرید مسکن برای فرزندانتان با پرداخت‌های ماهیانه اندک، تا حدی آسوده باشید. یا اگر به خرید خانه در سال‌های آینده فکر می‌کنید همین امروز دست به کار افتتاح این حساب شوید تا در بزنگاهی که نیاز به مسکن دارید، آماده باشید.

این حساب ماهیتا یکی از انواع حساب‌های سپرده سرمایه‌گذاری کوتاه مدت بوده که دارنده حساب قادر است با رعایت برنامه سپرده‌گذاری ارایه شده توسط بانک در بلند‌مدت با شرایط خاص استثنایی از مزایا و تسهیلات ویژه حساب مذکور برخوردار شود .

در ابتدای هر سال حداقل مبلغ واریزی ماهانه افتتاح کنندگان حساب‌های جدید در آن سال توسط بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران تعیین و ابلاغ خواهد شد. مدت انتظار برای این وام حداقل ۵ و حداکثر ۱۵ سال است. مدت بازپرداخت این وام حداکثر ۲۰ سال و روش بازپرداخت اقساط  به صورت ساده طی ۲۰ سال و پلکانی حدود ۱۲ سال خواهد بود.

برای افتتاح این حساب هر فردی که به سن هیجده سال تمام رسیده باشد می‌تواند به نام خود یا کسانی که تحت ولایت و قیومیت او باشند حساب پس‌انداز مسکن جوانان افتتاح کند. البته اگر فردی بتواند زودتر از رسیدن به سن ۱۸ سال، حکم رشد خود را از دادگاه اخذ کند می‌تواند برای افتتاح این حساب اقدام کند.

حداکثر تسهیلات اعطایی با توجه به تقسیم‌بندی جغرافیایی شهر تهران ،شهرهای بزرگ (کرج، مشهد، تبریز ، اصفهان ، اهواز ، قم و شیراز) و سایر شهرها در ابتدای هر سال اعلام می‌شود. به عنوان مثال حد اکثر تسهیلات اعطایی در پایان سال پانزدهم در شهر تهران ۱۱۰ میلیون تومان، شهرهای بزرگ  ۱۰۰ میلیون تومان، و سایر شهرها ۹۰ میلیون است. به این معنی که هر فردی که در ابتدای سال ۱۳۹۵ این حساب را افتتاح کند در سال ۱۴۱۰می‌تواند از این سقف تسهیلات استفاده نماید.

از این تسهیلات در پایان سال پنجم نیز می توانید استفاده کنید و طبیعتا سقف تسهیلات اعطایی به مراتب کمتر از حسابهای ۱۵ ساله خواهد بود. استفاده از تسهیلات اعطایی بر روی این حساب  برای احداث، تکمیل و خرید واحدهای مسکونی امکان‌پذیر است. تسهیلات اعطایی حداکثربه میزان ۸۰% ارزش واحد مسکونی که توسط ارزیاب بانک تعیین خواهد می‌شود قابل پرداخت خواهد بود.

اما اگر نیازی به استفاده از این تسهیلات ندیدید، باید بدانید که درهنگام فسخ حساب نرخ سودی براساس نرخ سود سپرده های کوتاه مدت به آن پرداخت می شود که نرخ سود تسهیلات اعطایی با توجه به مصوبات بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران در زمان استفاده از تسهیلات تعیین خواهد شد. این حساب قابل تبدیل به دیگر حسابهای صندوق پس‌انداز مسکن خواهد بود ولی تبدیل سایر حساب‌های صندوق پس انداز مسکن به حساب پس انداز مسکن جوانان امکان پذیر نیست.همچنین انتقال این حساب به بستگان نزدیک (پدر ،مادر، فرزند ، همسر، خواهر، برادر، نوه، مادربزرگ و پدربزرگ ) بلامانع است.

این تسهیلات  از محل حساب پس‌انداز مسکن جوانان به واحدهایی تعلق می‌گیرد که از تاریخ صدور پروانه ساختمانی آنها بیش از ۲۰سال سپری نشده باشد . چنانچه از تاریخ صدور اولین جواز ساختمانی بیش از ۲۰ سال و حداکثر تا ۲۵ سال سپری شده باشد، سقف تسهیلات قابل پرداخت در سراسر ایران ۳۵ میلیون تومان خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.