چطور یک خانه خوب اجاره کنیم -۱

34

تهیه چک لیست قبل از اجاره آپارتمان، رهن و اجاره خانه، اجاره دفتر یا هر ملک دیگری به شما کمک می کند که بتوانید در مدت زمان کمتر و با صرف انرژی کمتر ملک مورد نظر خود را اجاره یا رهن کنید. در این مطلب قصد داریم نکات کلیدی که می‌تواند میزان ریسک و ضرر را کمتر کند تا خدای نکرده بعد از معامله احساس پشیمانی نکنید و احساس رضایت داشته باشید را به شما بگوییم. البته ما پیشنهاد می‌کنیم ترجیحا از طریق سایت و بدون واسطه منزل آینده خود را انتخاب کنید زیرا واسطه‌ها همواره سعی می‎‌‌کنند معایب احتمالی خانه را از دید شما پنهان کنند.


خصوصیات و محل سکونت صاحب خانه
اگر قصد اجاره ملکی را دارید خانه‌هایی که مالک در آن ساکن نیستند را در اولویت قرار دهید. همچنین از همسایه‌ها درباره صاحب خانه آینده و اخلاق او پرس‌و‌جو کنید تا بعدها به مشکل بر نخورید.

خانه‌های خالی در اولویت هستند
اولویت را به خانه‌هایی اختصاص دهید که خالی هستند، این مسئله باعث می‌شود که دغدغه خالی شدن به موقع خانه مورد نظر را نداشته باشید، همچنین معایب و ایرادهای خانه در خانه‌ای که وسیله‌ای در آن چیده نشده است راحت‌تر مشخص می‌شود زیرا وقتی در خانه‌ای مستأجر سکونت دارد و خانه مبله است بسیاری از معایب ممکن است از چشم شما دور بماند.

تعداد واحدهای ساختمان
ساختمان‌های کم واحد و پرواحد هر کدام مزایا و معایب خاص خود را دارند، ساختمان‌های پرواحد به دلیل وجود مدیریت ساختمان نیازی نیست که تمام مسائل مربوط به ساختمان را خودتان پیگیری کنید و بسیاری از کارها را می توان به مدیر ساختمان واگذار کنید، البته در نقطه مقابل ساختمان‌های کم واحد دارای سکوت و آرامش بیشتری هستند.

ساکنان ساختمان
در بازدید از هر خانه و آپارتمانی به نمای بیرونیِ ساختمان و نظافت، حیاط، باغچه و راه‌پله و وضعیت آسانسور و… توجه کنید. این موارد می تواند نشان دهنده توجه یا بی توجهی ساکنان به امور ساختمان باشد.






ملک خیلی نوساز یا خیلی قدیمی را اجاره نکنید
زیاد به دنبال املاک نوساز نباشید، چون علاوه هم گران‌تر است هم شاید مجبور باشید بخشی از امکانات را به آن اضافه کنید. طبق بررسی‌ها، خانه‌های ۳ تا ۱۰ سال می‌تواند گزینه خوبی برای شما باشد. از طرف دیگر هرگز سراغ خانه‌های خیلی قدیمی نروید، چون هزینه نگهداری زیادی دارد.

نورگیر بودن ساختمان
به‌طور‌کلی نورگیر ساختمان‌هایی که در مقابل یا مجاورتشان ساختمان‌های بلند ساخته نشده‌اند مناسب‌تر از ساختمان‌هایی است که در محاصره ساختمان های بسیار بلند هستند.

جنوبی یا شمالی بودن ساختمان
باید نسبت به سلیقه و علاقه شخصی این مورد را برای خود تعیین کنید. معمولا ساختمان‌های شمالی نمای بیرونی بهتر و زیبا‌تر و ساختمان‌های جنوبی نورگیری و امنیت بیشتری دارند.

مجاورت ساخت‌و‌ساز
هنگام بازدید از منزل دقت کنید خانه مورد نظرتان در مجاورت ساخت وساز، تعمیرات اساسی یا بازسازی ساختمان قرار نگرفته باشد، مخصوصاً اگر به دنبال آرامش هستید. وجود ساخت‌و‌ساز در نزدیکی خانه باعث ایجاد سر و صدای در ساعات مختلف شبانه روز، گرد و خاک و عبور و مرور ماشین‌های سنگین و نیز تردد کارگران و افراد متفرقه در یک محله می‌شود.

پارکینگ
اگر اتومبیل دارید حتما سراغ خانه‌هایی بروید که در سندشان پارکینگ اختصاصی قید شده است و پیش از عقد قرارداد جای پارکینگ خود را در حضور مالک مشخص کنید و اطمینان حاصل کنید که واحد دیگری نسبت به پارکینگ واحد شما ادعا ندارد. در انتخاب پارکینگ باید به نکاتی مانند شیب پارکینگ، جای پارکینگ، اندازه در پارکینگ، مسیر خودرو و کنترل از راه دور بودن در پارکینگ توجه کنید.

درهای ساختمان
اندازه در ورودی اصلی ساختمان، اندازه در پارکینگ، در واحد و… اهمیت بسیار زیادی برای عبور و مرور به‌ویژه هنگام اسباب‌کشی دارند. در نتیجه حتماً سعی کنید خانه ای انتخاب کنید که درهایش هنگام اسباب کشی شما را به زحمت نیاندازد.

34 نظرات
  1. اشکان بهلول می‌گوید

    در بخش درهای ساختمان “عرض پلکان” را هم قید کنید، در اسباب کشی میتواند حائز اهمیت باشد.

    1. Shiva می‌گوید

      دقیقا درسته و تک تکش برام پیش اومده
      گزینه های ۱،۳،۴،۵ رو بشخصه تجربه کردم
      ۱-خونه ای داشتم که وضعیت پله ها و ورودیش خوب نبود و دقیقابه این دلیل که همسایه ها خیلی بی توجه بودن
      ۲-در ورودی ساختمون حین باز و بسته شدن خیلی صدا میداد و لق بود و همینطور آسانسور خیلی صدا میداد و کابینش تکون میخورد
      ۳-خونه ای که داشتم خیلی نوساز بود و ما اولین ساکنش بودیم و مجبور بودیم خیلی از کمبود ها رو خودمون جبران کنیم
      ۴-ی خونه داشتم که صاحبخونه تو ساختمون بود و از کوچکترین چیزها ایراد میگرفت و به همین خاطر هزینه ها رو بیشتر میکرد
      ۵-واحدهای ساختمون اگه خیلی کم نباشن خیلی خوبه،مثلا ی خونمون فقط۳واحد داشت،درسته آرامش داشت ولی هیچ کس پیگیر مسائل ساختمان نبود و مدیریت کارشو انجام نمیداد

  2. ناشناس می‌گوید

    خوبه

  3. ناشناس می‌گوید

    املاک تیام کرج واقع در اشتراکی شمالی اصلا املاک خوبی برای قرارداد و خرید ورهن ملک نمی باشد

  4. ناشناس می‌گوید

    با سلام املاک سینا واقع در بلوار اشتراکی شمالی خیلی املاک خوب و با اطمینانی هستش

    1. ناشناس می‌گوید

      با سلام ما اصلا متوجه نشدیم شما از املاک سینا هستید 😉

      1. شلوغ کار می‌گوید

        شلوغ نکن

    2. حمید می‌گوید

      اصلا نیاز به املاک نیست ، از سایت دیوار ملک مورد نظر را پیدا کنید ، بعد با هم به محضر بروید یک قولنامه بین خودتان بنویسید و یک اقرارنامه محضری از محضر تهیه کنید با هزینه ۶۰ هزار تومان که محکم تر و خیلی خیلی قوی تر و قانونی تر از اجاره نامه یا قولنامه خرید مسخره بنگاه است . لطفا این نکته را در متن خودتان هم اضافه کنید تا مردم از شر اختلافات ملکی رهایی پیدا کنند

      1. ناشناس می‌گوید

        با اون قولنامه نمیتونی شکایت کنی .. همه موارد نمیتونی بنویسی . اگه مشکلی پیش بیاد میخای چکار کنی. به خاطر ۵۰۰ تومن همه پولت از دستت میره

        1. ناشناس می‌گوید

          روی اجراه نامه املاکی ها میشه شکایت کرد روی اجاره نامه محضری نمیشه؟؟؟؟ اشتباه میکنید، هر دو به یک اندازه قابل استناد هستند. برای اجاره نامه محضری هم با هزینه بسیار کمی میشه کد رهگیری گرفت بدون دردسر.

          در ضمن اگر در املاک اجاره نامه مینویسین، حتما دقت کنید اگر کد رهگیری برای اجاره نامه صادر نمیشه، پس یعنی املاک درآمد این اجاره نامه را اظهار نمیکنه، پس مالیات هم نمیده، اگر مالیات گرفت یعنی داره کلاه برداری میکنه.

          1. ناشناس می‌گوید

            یکبار مسیرت به دادگاه اوفتاد خودت پول املاک میدی شیرینی هم میدیش

      2. فرهاد می‌گوید

        به هیچ وجه قرارداد دست خطی و توافقی ننویسید ، من یه مغازه رو روی اینکه مالک فرد ثروتمندیه و ماشین بی ام و X4 داره ، قرارداد دست خطی تنظیم کردم ، سر موعد تخلیه که شد پول رهنم رو بهم چک یک ماهه داد ، منم بازم گفتم این آدم پولداریه و چکش سر ماه پاس میشه ، ولی پاس نشد ، منم شکایت کردم ، با کلی دوندگی بعد از یک سال که توی دادگاه دنبال پولم بودم ، تونستم یکی از املاکش رو بزارم برای مزایده ، فقط با این روش تونستم پولم رو زنده کنم ، در ضمن چون لاشه چکش دستم مونده بود ، بانک دیگه بهش دسته چک نمیداد ، حالا اون افتاد دنبال من که لاشه چکش رو ازم بگیره ، منم ادعای خسارت کردم ، و این بار به جای ۴۰ میلیون پول پیش ، دادگاه واسش برید ۵۸ میلیون ، عین ۵۸ میلیون رو ازش گرفتم ، رضایت دادم تا ملکش از مزایده خارج بشه ، خلاصه خیلی دوندگی داره ، همون اول اگر کد رهگیری می گرفتم و قرارداد محضری می بستیم ، یک سال پولم نمی خوابید ، البته شانس اوردم که تونستم یکی از دارایی هاش رو بزارم واسه مزایده وگرنه اگر چیزی نداشت خدا می دونست چی میشه ؟ اصلن پولم رو نمی خواست پس بده .

        1. دانیال می‌گوید

          چه ادمایی پیدا میشن شاید اون ماشین و اون همه پول و از همین راه ها به دست آورده

  5. ناشناس می‌گوید

    salam.shiraz ham amlake “ebrahimi” sadegh o kar balad hastan
    pasdaran kooche 66

  6. ناشناس می‌گوید

    خیلی خوب بود

  7. ناشناس می‌گوید

    عالی بود،کاش در موردارزیابی مکان ومناسب بودن قیمتها یه سرنخ میدادین

  8. حسین کاظمی می‌گوید

    برای خرید یا اجاره یک ملک جدای از همه این موارد باید یک مشاور قابل اعتماد پیدا کنید. متاسفانه همه ما فکر میکنیم همه چی میدونیم. هر کاری نفر خودشو داره.

  9. پرویز حسن نژاد می‌گوید

    سلام
    خیلی ممنون از اطلاعات مفید واقعا کمک میکنه به آدم

  10. الهه می‌گوید

    مسکن متراژ هم در تهران خیلی خوبه و اصلا شبیه املاکای کفی نیست. خیلی هم توی گرفتن کمیسیون و اینا منصفن.

  11. ناشناس می‌گوید

    سلام املاک حسینیان اراضی مصلی .زنجان

  12. نازنین می‌گوید

    سلام.املاک مورد اعتماد و مشاور خوب برای قیطریه معرفی کنید لطفا…

  13. ناشناس می‌گوید

    با سلام یکی از مورد اعتماد ترین املاک ارومیه املاک مدرن سازن با کادری مورد اعتماد و مدیری بسیار باشخصیت هستن

  14. ناشناس می‌گوید

    نکاتى که در عقد خرید ویا فروش بایستى دقت شود

  15. احسان می‌گوید

    املاک اقای واسطه تو ملک شهر واقعا عالی کار میکنه .مشکل منو به خوبی حل کرد

  16. ناشناس می‌گوید

    عالی بود

  17. بهار می‌گوید

    با سلام. طبق تجربه، من هم این توجه به این نکات رو پیشنهاد می کنم:
    ۱. دقت کنید خونه پمپ آب داشته باشه و هنگام بازدید از خونه فشار آب رو چک کنید. خصوصا اگه قراره در طبقات بالایی زندگی کنید. می تونید از مستاجر فعلی هم در این مورد بپرسید.
    ۲. از مستاجر فعلی در مورد علت جابجایی خودش و همچنین رفتار همسایگان سوال کنید. (البته در بیشتر موقع راستش رو نمی گن ولی امتحانش ضرر نداره)
    ۳. هنگام بازدید از آشپزخونه به طور ذهنی وسایل بزرگ (مث یخچال، گاز، ماشین لباس شویی، …) رو جانمایی کنید که بعد مجبور به استفاده از حال و پذیرایی برای جا دادنشون نشید.
    ۴. اگه ترجیحا تمایل به اقامت طولانی دارید پرس و جو کنید که صاحب خونه اهل تند تند جابجا کردن مستاجرش هست یا قصد فروش یا کوبیدن خونه رو داره؟
    امیدوارم تونسته باشم کمکی کنم.
    از طرف یک مستاجر داغ دیده پرتجربه !!

    1. علی می‌گوید

      سلام دوستان ایشون به نکات خوبی اشاره کردن حتما توجه کنید و ضمنا یه نکته خیلی مهم دیگه اینه که قبل از اینکه خونه ای که میخواید اجاره کنید یا بخرید دقیقا مطابق اون شرایطی که توافق کردید در نیومده یک ریال هم پول به بنگاهی ندید
      چون بمحض دادن پول دیگه یک قدم هم براتون برنمیدارن و دستتون تو پوست گردو میمونه
      یه نکته دیگه هم اینکه خونه ای که روی پارکینگ هست و در پارکینگ زیر ساختمونه رو حتما امتحان کنید که وقتی داخل خونه هستید و درب پارکینگ باز وبسته میشه صدای وحشتناکی نیاد داخل خونه (به این نکته خیلی توجه کنید چون آرامش رو کاملا میگیره مخصوصا صبح ها که ملت میخوان برن سر کار)

    2. ناشناس می‌گوید

      دمت گرم

  18. فرشته می‌گوید

    سلام. منم درد دل کنم.ما حیاط اجاره کردیم که در داخل یک کوچه بن بست بود .وموقع وارد کردن ماشینمون باید خیلی می چرخیدیم با سختی زیاد وبیشترمواقع تو کوچه ماشینای همسایه ها وبقیه پارک بود .ومجبور می شدیم فقط شبا ماشینو توخونه ببریم ودر طول روز تو کوچه پارک می کردیم که بالاخره دزد ماشینمونو دزدید وبعد از دو روز پیدا شد که فقط اسکلتش بود.
    دور تا دور خونه ساختمونای چند طبقه هست وفقط دوساعت آفتاب داریم. وپنجره هاشون رو به حیاط ماست.
    یک درخت توت تو باغچه حیاطه که توتابستون هر روز باید می شستم و پشه ها به خاطر توتا خیلی زیاد بودند.
    چاه وسط حیاط می گرفت که موقع بارندگی ؛ما دائم درحال تلمبه زدن بودیم.چون خونه هم کف بود می ترسیدیم آب بارون جمع بشه و وارد خونه بشه.
    خلاصه چند سال در یک شهر کوچیک فرانسه زندگی کردیم در یک آپارتمان یک خوابه ؛هیچ مشکلی نداشتیم . از طرف شهرداری وپلیس ساختمان روز به روز به همه چی رسیدگی می کردند رایگان.

  19. غزل محمدی می‌گوید

    دیوار جان شما بیشترین درآمدت از سمت کتگوری املاک هست لطفا سعی کن توی نکات طلایی که یادآور میشی کار املاکها و مشاور ها رو تخریب نکنی , این کار درست نیست عزیزم 🙂

  20. ناشناس می‌گوید

    با سلام خدمت همه خوانندگان محترم و گردانندگان بزرگوار سایت دیوار
    ظاعرا اینجا هم نظر دهنده ها مستاجر هستند. امیدوارم که همه تون از زحمت ومشقات مستاجری رها بشید یا صاحبخونه ای متناسب با انتظار و ضخصیت خودتونپیدا کنید که مشکلات کمتری پیش بیاد.
    این تصور اشتباه که در وطن ما همه دنبال صاحبخانه خوب هستن، تصوری کاملا اشتباهه!! خوب و بد لزوما پسوند صاحبخانه، مستاجر، کارفرما، کارمند، کارگر، کاسب، فقیر، ثروتمند و…. نیست.
    هر انسانی میتونه صفاتی خوب و یا بد که خیایهاش در ذات خودش خوب یا بد نیستن، تواما داشته باشه. باید در تعامل اجتماعی حساسیت های متقابل افراد شناسایی و بعد اقدام به برقراری روابط از هر نوع کرد. بعنوان مثال، اگر شما آدم به شدت حسابگری باشید، با صاحبخانه ای مثل خودتان ممکن است به مشکل بربخورید. چون معیار و ملاک حسابگری افراد یکی نیست و قوانین هم در کشور ما تکالیف رو دقیقا مشخص نکرده اند. مثلا سوختن متور کولر عهده مستاجر است. من خودم شخصا در مواردی مراعات می کنم و اگر مستاجری وضع مالی مناسب ندارد و یا خواهش می کند که … لاجرم به خواهشش یا وضع مالیش توجه کرده و بخشی از هزینه را می پردازم. اما عرف و روش معمول این نیست. اماذاگر مستاجر بخواهد از مسئولیت خودش فرار و با استدلالهای معمول هزینه را به من تحمیل کند، در این صورت یک ریال هم نمی پذیرم. مثلا اغلب مستاجرهای عزیز روز اول منزل را به سرعت و بدون دقت لازم تحویل می گیرند و با اینکه من همه موارد را خودم چکمی کنم و به آن هم می گویم خودتان چک کنید، می گویند نه ما قبول داریم و….
    اما اکثرا در طول چند ماه اول اجاره، مرتبا ااعلام می کنند که این خراب بوده و آن یکی چند روز بعد سوخت و ….تا جاییکه واقعا تصورشان بر این است که آنها در هتل زندگی می کنند نه در آپارتمان اجاره ای که خرابی لوازم و تجهزات ساختمان با آنهاست. اکثر اوقات پس از ۶ ماه من بخاطر اینکه آن مستاجر محترم با بالا رفتن توقع فردا به مشکل برنخورد، مودبانه مانع ادامه رویه اش شده ام.
    خلاصه اینکه:
    مستاجر و صاحبخانه خوب، هیچکدام یکدیگر را رها نمی کنند.
    من مستاجری خوب دارم که اگر توان مالی داشتم اصلا اجاره را اضافه نمی کردم، اما به دلیل بدهی و قسط منزل مجبورم و در عین حال الان اجاره ۲ سال قبل را هم نمی گیرم. چون هر چه خودشان بخواهند، به همان عمل می کنم.
    من هیچ مستاجری را به خاطر ناتوانی از پرداخت اجاره بها تحت فشار نگذاشته و هیچ قراردادی را بخاطر پول، لغو نکرده ام و مستاجر خوشحساب و مودب و امین را به هر نحو ممکن، حفظ کرده ام.
    با عرض پوزش و به عنوان درد دل، انصافا برخی موجرها و مستاجرها طرف مقابلشان را از خوب بودن و خوب ماندن پشیمان می کنند. بداخلاقی، زیاده خواهی، بدقولی و بدتر از همه دروغگویی نفرت انگیز هستن!!!!
    آخرین مستاجر من متاسفانه بسیار دروغگو و بدقول بود و بسیار کثیف زندگی می کرد و ….این باعث شد که من به راحتی منزل اجاره ندهم و الان ۲ماهه که خالی مانده است. چون به انسانها احترام می گذارم و دروغ آنها را به رخشان نمی کشم، دائم تحت فشار قرار گرفته و اذیت میشم و آخرش وقتی ناچار میشم که دروغگویی شان را یادآور ممیشم، حالم بد میشه.
    هر کسی فقط یک صفت خوب را داشته باشد، من با اومشکلی ندارم!!!!
    فقط راستگویی، والسلام.

    1. رضا می‌گوید

      درود

    2. Hosseini می‌گوید

      سلام . فقط خواستم یک نکته رو متذکر شوم کسی که ملکی رو اجاره میکنه و مثلا” موتور کولر میسوزه لزوما” بعهده مستاجر بدبخت نیست بلکه اگر ناشی از عدم رعایت مستاجر باشه و قصور سوختن موتور کولر از ایشان باشد بعهده مستاجراست ولی همونطور که میدونید در قرارداد اجاره هزینه های جزئی بعهده مستاجر است ناشناس محترم. درضمن اگه اینطوری که شما میگین باشه که غیر از پرداخت اجاره آپارتمان باید هزینه های دیگه رو هم که از سهل انگاری و تعدد تعویض مستاجران باشه رو که باید اون بنده خدای آخری متقبل بشه. من خودم تازه مالک خونه شدم ولی هیچوقت به مستاجرم فشار نمیارم چون درد مستاجری کشیدم و حتی الامکان با مستاجر خوبم راه میام ولی اگه بقول شما مستاجر سواستفاده کن باشه که باهاش طوری دیگه رفتار میکنم ولی در کل اجاره ای که میگیرم دوست دارم حلال باشه و با رضایت کامل اونو دریافت کنم نه با فحش و فضاحت

  21. ژوبین می‌گوید

    سلام واقعا املاک کیا املاک خوبیه مخصوصا مشاور دژگیر ادم منصفیه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.