مقایسه برلیانس H220 با ام‌وی‌ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۶

گاهی برنده و گاهی بازنده

0

بازار هاچ‌بک‌ها در ایران همیشه داغ بوده و این دسته از ماشین‌ها همواره طرفداران خاص خود را دارند. بنابراین هر هاچ‌بکی در ایران رقبای بسیاری دارد که باید در زمینه‌های مختلف فنی و ظاهری با آن‌رقابت کند؛ رقابتی تنگاتنگ و سخت که پیروز آن قطعاً از ویژگی‌های خوبی برخوردار است. بنابراین برلیانس H220 نیز کار سختی در بازار ایران دارد. از رقبای نزدیک آن می‌توان به پژو ۲۰۶ و ۲۰۷ هاچ‌بک، رنو ساندرو و MVM 315 اشاره کرد. در ادامه این مطلب به مقایسه برلیانس H220 با ام‌وی‌ام ۳۱۵ و پژو ۲۰۶ تیپ ۵ می‌پردازیم و این خودرو را در کنار رقبایش بررسی می‌کنیم.

مقایسه برلیانس H220 با ام‌وی‌ام ۳۱۵

در بخش طراحی ظاهری باید گفت خلاف برلیانس H220 که ظاهری نامتناسب و ناهماهنگ دارد و به‌هیچ‌وجه نمی‌تواند گروه مشتریان ویژه هاچ‌بک‌ها در ایران، یعنی جوانان، را به سمت خود جذب کند، MVM 315 دارای ظاهری اسپرت و جذاب است. برخلاف چراغ‌های مخروطی عجیب برلیانس H220 که با فاصله زیادشان عجیب‌ترهم به‌نظر می‌آیند، چراغ‌های تیز و خوش‌فرم ام‌وی‌ام ۳۱۵ در کنار خطوط خشن بدنه، به‌خوبی هماهنگ شده‌اند تا این خودرو ظاهری اسپرت و جوان‌پسند به خود بگیرد.

با مقایسه برلیانس H220 با ام‌وی‌ام ۳۱۵ از نظر کیفیت متریال باید گفت که که هردو ماشین در این بخش ضعف دارند و از متریال با کیفیتی در داخل کابین‌شان استفاده نشده است. در مورد راحتی داخل کابین و فضای آن باید گفت ام‌وی‌ام ۳۱۵ با توجه به ابعادش اوضاع بهتری دارد، هرچند این خودرو نیز عایق‌بندی خوبی در کابین ندارد و صدای موتور، مانند آن‌چه در برلیانس H220 با آن مواجه هستیم، زیاد وارد کابین می‌شود.

در بخش موتور باید گفت MVM 315 از یک موتور ۴ سیلندر ۱.۵ لیتری بهره می‌برد که ماحصل آن تولید قدرت ۱۰۷ اسب بخار است و در نتیجه قدرت بهتری نسبت به برلیانس H220 ایجاد می‌کند. اما هرچه عملکرد جعبه دنده دستی برلیانس H220 خوب و رضایت‌بخش است، در ام‌وی‌ام ۳۱۵ این بخش ضعیف ظاهر شده؛ در واقع عدم هماهنگی دنده با موتور موجب کاهش شتاب خودرو شده است. این ضعف و ناهماهنگی نه‌تنها در مقایسه مدل ‌دستی برلیانس H220 نمود دارد، که در جعبه دنده اتوماتیک برلیانس‌ها نیز این مشکل وجود داشته و شتاب خودرو تا حد زیادی بالا می‌رود.

همچنین از مقایسه برلیانس H220 با ام‌وی‌ام ۳۱۵ می‌توان دریافت که مصرف سوخت MVM 315 برای یک هاچ‌بک زیاد است و در این قسمت نیز برلیانس H220 پیش افتاده است. فرمان‌پذیری ام‌وی‌ام ۳۱۵ هم، خلاف برلیانس، خوب و رضایت‌بخش است و فرمان‌پذیری خودرو در حد انتظار ظاهر می‌شود و در پیچ‌ها انحرافی حس نمی‌شود. فرمان، نرم و در کنترل است. سیستم تعلیق MVM 315 نیز بهتر از برلیانس H220 است. اما در بخش ترمزها عملکرد پدال ترمز آن بسیار ضعیف است و خلاف برلیانس H220 از سیستم ترمز خوبی بهره نمی‌برد.

مقایسه برلیانس H220 با با پژو ۲۰۶ تیپ ۵

در بخش طراحی بدنه و ظاهر خودرو باید گفت پژو ۲۰۶ با وجود قدمت طراحی و حضور طولانی در بازار ایران، همچنان از جذابیت‌های ظاهری خوبی برخوردار است. شاید به این علت که هماهنگی تمام بخش‌ها و قطعات به شکلی بسیار موزون صورت گرفته است و در نهایت با یک خودروی اسپرت و خشن مواجه هستیم. طراحی پژو ۲۰۶ به شکلی است که گویا تحت‌تأثیر گذر زمان قرار نمی‌گیرد و همیشه مورد پسند می ماند و این آن چیزی است که در برلیانس H220 شاهدش نیستیم. با وجود این که این خودرو در سال ۲۰۱۳ طراحی شده، باید گفت هیچ یک از اِلِمان‌های لازم برای پذیرفته شدن در میان خودروهای جذاب را ندارد.

با مقایسه برلیانس H220 با پژو ۲۰۶ باید گفت که کیفیت متریال به‌کاررفته درون کابین پژو ۲۰۶، مانند دیگر محصولات وطنی، شاید در حد عالی نباشد، اما قابل‌قبول است؛ به‌طوری‌که تمام مصرف‌کنندگان ایرانی می‌دانند که در صورت مدارا با آن، می‌توان برای طولانی مدت از این قطعات استفاده کرد. در واقع پژو ۲۰۶ یک خودروی کم‌استهلاک به‌شمار می‌رود. اما همان‌طور که پیش‌تر گفته شد، متریال ضعیف قطعات داخل کابین از ضعف‌های بزرگ برلیانس H220 است.

از سوی دیگر، فضای داخل کابین پژو ۲۰۶ از ضعف‌های همیشگی آن است، اما با توجه به هاچ‌بک بودن خودرو می‌توان با آن کنار آمد؛ اما همین فضای کم در برابر برلیانس H220 بسیار قابل قبول‌تر است.

در ادامه مقایسه برلیانس H220 با این فرانسوی محبوب ما ایرانی‌ها باید گفت که موتور پژو ۲۰۶ تیپ ۵ یک ۴ سیلندر ۱.۶ لیتری است که ۱۱۰ اسب بخار را در نمونه‌های قبل از ۹۱ و ۱۰۵ اسب بخار را در نمونه های ایرانیزه تولید می‌کند. طی حضور طولانی این خودرو در کشور خصوصیات این موتور به‌خوبی شناخته شده است و شتاب و سرعت مناسب، در کنار مصرف سوخت کم، از مزیت‌هایش محسوب می‌شود.

در بخش فرمان‌پذیری و تعلیق باید گفت شاید پژو ۲۰۶ تیپ ۵ ضعف‌هایی داشته باشد، اما همچنان از برلیانس H220 بهتر ظاهر شده است. همچنین سیستم ترمز پژو ۲۰۶ تیپ ۵ عملکرد بهتری دارد. اما در قسمت مصرف سوخت باید گفت هر دو خودرو در یک سطح هستند. وضعیت جعبه دنده‌ پژو ۲۰۶ چه در مدل اتوماتیک و چه در مدل دستی از برلیانس H220 بهتر است و هماهنگی بین موتور و جعبه دنده بیش‌تر و ضرایب دنده بهتر انتخاب شده است.

پیشنهاد می‌کنیم مطلب مقایسه پژو ۲۰۶ با خودروهای هم‌رده را نیز مطالعه کنید تا اطلاعات بیشتری نسبت به این خودرو به دست آورید. همچنین، شما می‌توانید با مراجعه به بخش خودرو آگهی‌های سایت دیوار از قیمت خرید و فروش برلیانس H220 مطلع شوید.

نظر شما درباره این خودرو چیست؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما و خوانندگان سایت دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.