یک دفتر کار خوب چه ویژگی‌هایی دارد

0

فضای فیزیکی محیط کار یکی از عوامل بسیار مهم در میزان کارایی کارکنان است تا جایی که کارشناسان معتقدند محیط فیزیکی می‌تواند تا ۲۰درصد موجب بهبود و یا کاهش عملکرد کارکنان شود. در این مطلب قصد داریم ویژگی‌های فیزیکی محیط کار مناسب را با شما در میان بگذاریم، تا اگر قصد خرید یا اجاره دفتر کار را دارید با استفاده از این ویژگی‌های انتخاب دست‌تری داشته باشید، یا حتی دفتر کار فعلی خود را به محیط بهتری تبدیل کنید.
به‌صورت کلی برای انتخاب یک محیط کار باید به دو عامل زیست‌محیطی مانند روشنایی، صدا، کیفیت هوای داخلی و… و عامل زیبایی‌شناختی مانند چیدمان فضای کار، مبلمان، رنگ دیوارها و… توجه کرد.

روشنایی

کیفیت روشنایی در محیط کار از اهمیت بسیار زیادی برخوردار است. روشنایی مناسب می‌تواند بازده کار را بالا ببرد. همچنین می‌توان از این طریق با کاهش حوادث ناشی از نور ناکافی، به ایمنی محیط کار کمک کرد. بنابراین سعی کنید دفتر کاری را انتخاب کنید که به اندازه کافی پنجره دارد و نورگیر است. نور طبیعی می‌تواند تأثیر مثبت بسیار زیادی بر محیط کار بگذارد. اگر هم دفتر کار مورد نظر دارای پنجره کافی نبود حتما باید از سیستم‌های نور دهی کافی و مناسب برخوردار باشد تا بتواند نور مورد نیاز در محیط را تامین کند.

صدای محیط کار

صدا نیز یکی دیگر از عواملی‌ست که در انتخاب یک دفتر کار مناسب به آن توجه کنید، اگر نیاز به تمرکز زیاد در کار دارید دفتری را انتخاب نکنید خیلی به خیابان‌های اصلی و شلوغ نزدیک باشد، یا اگر دفتر در مکانی بسیار شلوغ بود باید پنجره‌هایش دارای عایق صوتی باشد.





کیفیت هوای داخلی و میزان حرارت

از آنجائیکه کیفیت هوا و میزان حرارت محیط کار می‌تواند بر بازدهی و کارایی کارکنان تاثیر مستقیم بگذارد، هنگام خرید یا اجاره یک دفتر کار، مطب و… حتما سیستم‌های گرمایشی و سرمایشی و تهویه هوا را به‌خوبی بررسی کنید.

آگهی‌های اجاره اداری و تجاری تهران در دیوار

فضای محیط کار

اگر دفتر کار را با وسایل اجاره می‌کنید حتما پیش از انتخاب دفتر کار به چیدمان فضای محیط کار توجه داشته باشید تا بعدا مجبور نباشید هزینه اضافی برای سامان‌دهی فضای دفتر انجام دهید. همچنین اگر خودتان قصد دارید دفتر کارتان را تجهیز کنید باید در انتخاب شکل و رنگ مبلمان و صندلی‌ها، پرده، میز و سایر وسایل بسیار دقت کنید زیرا راحتی و زیبا بودن محل کار تأثیر زیادی در روحیه و بازدهی کارمندان دارد. از طرفی محیط کار باید به گونه‌ای طراحی شود که علاوه بر استاندارد و راحت بودن زیبا جلوه کند. همچنین باید در انتخاب رنگ وسایل و رنگ دیوارهای دقت لازم را انجام دهید زیرا هر رنگ اثر مشخصی بر محیط و افراد حاضر در آن محیط می‌گذارد پس در انتخاب رنگ‌ها شتاب‌زده و بدون فکر عمل نکنید.

در ویدیوی زیر، نکاتی را می‌بینید که برای بررسی و پیدا کردن یک دفتر کار، کاربردی و حتی حیاتی هستند.

موقعیت مکانی دفتر کار

در انتخاب موقعیت مکانی دفتر کار خود، نحوه دسترسی به وسایل حمل و نقل عمومی مانند مترو، اتوبوس و… را ارزیابی کنید. چرا که دسترسی سریع و آسان به وسایل حمل و نقل عمومی برای کارمندان شما حائز اهمیت است.
بهتر است دفتر کار شما در کوچه‌های باریک و پر ازدحام یا یک طرفه و بن‌بست نباشد تا اگر خودتان یا کارمندانتان از اتومبیل شخصی استفاده می‌کنید برای رفت و آمد یا پیدا کردن جای پارک دچار مشکل نشوید.





با توجه به نیاز و نوع کارتان ساختمان انتخاب کنید

باید حتما ساختمان مناسب برای کار را با توجه به نیاز و نوع کارتان انتخاب کنید، مثلا اگر به سکوت در کار احتیاج دارید واحدهایی که بسیار پرتردد و شلوغ هستند را انتخاب نکنید. یا اگر به دنبال اجاره مطب هستید سعی کنید ترجیحاً در ساختمان پزشکان مطب اجاره کنید. در نتیجه باید پیش از جست‌وجو نیازسنجی کافی انجام دهید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.