۱۰ ویژگی یک خانه حیاط دار دلباز برای فراریان آپارتمان‌نشینی

این مطلب در تاریخ ۲ اسفند ۹۹ به‌روز شده است.

4

بهشت را صدا بزن…

برای پیدا کردن خانه‌های حیاط‌ دار نمی‌توان فقط به بنگاه املاک تکیه کرد. تعداد این خانه‌ها کمتر از آن است که در یک خیابان و محله قابل پیدا کردن باشند. روزانه هزاران مورد برای فروش و اجاره در سایت دیوار آگهی می‌شود. «خانه و ویلا» از زیرمجموعه‌های فروش یا اجاره ملک در دیوار هستند. اگر هم با اپلیکیشن دیوار کار کنید باید ابتدا در گوشه سمت راست، فیلتر را محدود به املاک کرده و بعد از آن دسته آپارتمان یا خانه و ویلا را انتخاب کنید. اما یک خانه حیاط دار باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟ آنها را مرور کرده‌ایم.

 ۱٫ بر و ابعاد خوب

گروهی از افراد به قصد ساخت و ساز در ملک به تناسب بر و ابعاد آن توجه می‌کنند. مثلا ۳۵ در ۲۵ متر یا ۲۰ در ۳۰ متر اندازه مطلوبی برای بازسازی خانه حیاط دار به حساب می‌آید. یعنی هرچه ابعاد زمین به مربع نزدیک‌تر باشد، ارزشمندتر است چون وقتی که بر و ابعاد ملک کم باشد نقشه ساخت خوب از آب در نمی‌آید.

 

۲٫ وضعیت لوله‌ها

اگر با هدف اقامت به‌دنبال خانه حیاط دار  هستید، بررسی کنید که نشست، نم و ترک در زمین یا دیوارهای آن دیده نشود. برای این کار وارد زیرزمین، اتاق‌ها و به ویژه آشپزخانه شوید و چک کنید که بوی نا نیاید. لوله بازکن و تاسیسات‌چی می‌توانند در این مورد کمک کنند.

 

۳٫ استقامت دیوارها

محکم بودن بنا را می‌توان از ستون‌های آن و قطر دیوارها فهمید. خانه‌ای که نشست کرده ‌ترک‌های قطری یا موربی در دیوارهای آن ایجاد شده است. برای این موضوع چهارچوب درهای را هم چک کنید که حتما به درستی بسته شود و روی سرامیک‌ها برآمدگی نباشد.

 

۴٫ مقاومت برابر زلزله و آتش

خانه‌های مربعی یا آنهایی که نسبت طول به عرض کمتری دارند در برابر زلزله مقاوم‌ترند. همچنین از ضعیف‌ترین مصالحی که در خانه به کار برده می‌شود چوب است که هیچ مقاومتی در برابر آتش ندارد؛ جنس اسکلت بنا از این نظر اهمیت پیدا می‌کند.

 

۵٫ وضعیت حیاط

اگر خانه حوض دارد مطمئن شوید که عایق‌بندی شده و آب نشت نمی‌‌کند. اگر فواره دارد از سلامت پمپ آن مطمئن شوید. اگر به باغچه رسیدگی نشده‌باشد مجبورید برای سامان دادن وضعیت باغچه هزینه کنید.

 

۶٫ اندازه پارکینگ

اگر قصدتان ساخت وساز دوباره در ملک حیاط‌‌ دار است در جریان باشید از خانه‌ای که بر ۱۶ تا ۲۰ متری دارد بهترین پارکینگ را می‌شود درآورد. ولی اگر قصد اقامت دارید به خاطر خودروی‌تان به مسقف بودن پارکینگ توجه کنید. پرندگان، باران، آفتاب و برف در کمین خودرویتان خواهند بود. هرچند مسقف کردن پارکینگ هزینه زیادی ندارد.

 

۷٫ جنوبی یا شمالی؟

ملک جنوبی بهتر از شمالی است. خانه‌های جنوبی، نور شمال و جنوب را می‌گیرد و چون سالن کاملا نور دارد نیازی به پاسیو ندارد. در خانه‌های جنوبی معمولا پارکینگ بزرگ‌تری می‌شود ساخت.

 

۸٫ چه وام‌هایی می‌توان گرفت؟

هیچ وام مسکنی به بنای بالای ۱۵ سال قدمت تعلق نمی‌گیرد. اما اگر خانه‌ای حیاط‌دار در بافت فرسوده پیدا کنید هم دولت و هم شهرداری برای نوسازی وام‌هایی می‌پردازند، کمی پیگیری و پرس‌وجو می‌خواهد.

 

۹٫ سند معتبر

بعضی از خانه‌های قدیمی هنوز سند جدید ندارند. برخی دیگر به دلیل قرار داشتن در محلات قدیمی با مشکلات ثبتی مثل تصرف در زمین‌های همسایه‌ها روبرو هستند. برای اطمینان از رفع این مشکلات، قبل از امضای هر سندی از اداره ثبت استعلام بگیرید. قبل از خرید، گواهی انحصار وراثت را ببینید و از تسویه حساب مالیات بر ارث ملک مطمئن شوید.

 

۱۰٫ عدم بدهکاری به دولت یا شهرداری

گاهی بخشی از زمین در طرح شهرداری قرار گرفته و ملزم به عقب‌نشینی است. همچنین گاهی ملک به دلیل عدم پرداخت عوارض شهری یا مالیات، بدهکاری زیادی دارد. قبل از خرید با استعلام گرفتن از شهرداری و اداره مالیات از تسویه بدهی‌های آن مطمئن شوید.

 

٫ نکته کارشناسی

تا هدف خریدار چه باشد؟
مهم‌ترین نکته برای خرید خانه حیاط دار «هدف خریدار» است. گاهی خانه‌ حیاط دار را نه برای زندگی کردن می‌خرند و نه برای ساخت و ساز. بلکه هدف شان این است که از آن به عنوان انبار استفاده کنند. در این صورت انتظار ویژگی خاصی به جز داشتن پارکینگ را از آن ندارند. ولی گاهی قرار است از خانه به همان شکل قدیمی آن استفاده کرد. مثلا برای ساخت محیط فرهنگی، کافه و رستوران این خانه را می‌توان تغییر کاربری دارد. در این صورت باید حیاط خانه بزرگ و در عین حال پله‌های زیادی نداشته باشد. محله‌ آن نیز اینجا برای این بیزنس اهمیت پیدا می‌کند. نکته در هدف خریدار است.

گنجی، مشاور املاک در اقدسیه تهران

4 نظرات
  1. حمید می‌گوید

    تشکر مطلب مفیدی بود.

  2. حامد می‌گوید

    مطالب شما کلی گویی است. املاک دارای بر (عرض) ۱۶ تا ۲۰ متر در بیشتر مناطق تهران یافت نمیشوند. بنظرم باید بیایید و تخصصی در مورد هر منطقه جدا بنویسید.

  3. ناشناس می‌گوید

    مرسی از اطلاعات مفیدی که برای کاربران قرار میدید

  4. Masi می‌گوید

    معمولا ملکی با بر ۱۶ به ندرت پیدا می شود . راجع به ابعاد خانه با بر ۵ و ۶ در متراژ ۱۰۰ متر واقعی تر میشود صحبت کرد

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.