نداشتن قرارداد اجاره یا قرارداد اجاره شفاهی چه معایبی دارد؟

24

قرارداد اجاره شفاهی دیگر جایی در محافل حقوقی ندارد و درصورت نداشتن قرارداد اجاره کتبی، هیچ‌یک از طرفین نمی‌توانند ادعایی در ارتباط با حق و حقوق خود داشته باشند. درواقع قوانین جاری اجاره ملک، مالک و مستأجر را ملزم می‌کند تا برای ثبت قانونی و پیگیری‌های بعدی معامله خود، قرارداد اجاره مکتوب داشته باشند. درنتیجه هرگونه ثبت یا تمدید اجاره بدون قرارداد کتبی، شامل قانون نمی‌شود و در مواقعی همچون تخلیه یا مشکلات مشابه، کمکی به طرفین نمی‌کند. درواقع حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد آن‌چنان هم آسان صادر نمی‌شود. در ادامه این مطلب، با چگونگی و مشکلات متعدد شرایط فسخ قرارداد اجاره شفاهی و همچنین معایب قراردادهای غیر مکتوب آشنا می‌شوید.

نداشتن قرارداد اجاره چه معایبی دارد؟

هیچ‌کس از افراد مضطربی که در راهروهای طولانی دادگاه منتظر حکم قاضی مانده‌‌‌ روزی فکرش را هم نمی‌کرد که به خاطر نبستن قرارداد کارش به اینجا بیفتد. بعضی از مالکان و مستأجران، تنها به قرارداد شفاهی تکیه دارند. در برخی موارد، به خاطر جنس دوستانه‌تر روابط خریدو فروش در دیوار ابتدا همه‌چیز خوب پیش می‌رود اما به مرور زمان‌بر سر مسائل کوچک اختلاف‌نظرهای بزرگ پیدا می‌کنند و سپس زیر قول شفاهی که به هم داده‌اند می‌زنند.

بر اساس قانون اجاره سال ۱۳۵۶، امکان ثبت قرارداد اجاره به هر دو صورت کتبی یا شفاهی وجود داشت؛ اما از سال ۱۳۷۶ دیگر کتبی بودن قرارداد الزامی شد. پس فراموش نکنید که قراردادهای شفاهی از شمول قانون خارج هستند.

جدیدترین آگهی‌های اجاره مسکونی را اینجا ببینید

با جزییات قرارداد اجاره خود در 10 قدم آشنا شوید

مثال‌هایی از چالش‌های حقوقی نداشتن قرارداد اجاره

  • برخی اوقات، مالک به قرارداد شفاهی خود عمل نمی‌کند. برای مثال پس از مدتی صاحب ملک ادعا می‌کند پول رهن دریافتی، کمتر از ادعای مستأجر است. در موارد مشابه، هنگام اجاره وعده تعمیر جزییاتی در خانه به شما داده می‌شود، اما به خاطر نداشتن قرارداد مکتوب، مالک زیر قولش می‌زند. در این صورت جهت اثبات حرف خود باید اگر شاهد یا مدرکی مانند رسید و فاکتور دارید، به مراجع قضایی مانند شورای حل اختلاف ارائه کنید.
  • مستأجر از ابتدا با صاحب‌خانه در میان گذاشته که قرار است در آن واحد مسکونی شرکت کوچکی را مستقر کند، اما این موضوع را به صورت شفاهی بیان کرده روی کاغذ قرارداد ثبت نمی‌کنند. پس از مدتی صاحب‌خانه زیر حرف خود می‌زند. در این صورت مستأجر هیچ سندی برای اثبات حرفش ندارند. او باید یا طبق خواسته صاحب‌خانه عمل کرده، یا خانه را تخلیه کند. درنهایت مستأجر می‌تواند با مراجعه به دادگاه راه‌حلی برای ماجرا پیدا کند. البته باز هم به‌خاطر نداشتن قرارداد اجاره یا نبود بندهای مشخص در قرارداد، با مشکل روبه‌رو می‌شود.
  • مستأجری به دلیل درخواست زودهنگام صاحب‌خانه برای تخلیه از او شکایت کرده‌ است. طبق قانون صاحب‌خانه هنگام درخواست تخلیه ملک پیش از موعد مقرر، می‌تواند با دلایل قانع‌کننده برای قاضی، مستأجر را مجبور به تخلیه کند. ازطرفی در چنین شرایطی با داشتن قرارداد، مستأجر نیز از حق دریافت جریمه برخوردار خواهد بود. درواقع حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد چیزی نیست که در قانون مرسوم باشد و صاحب‌خانه برای دریافت حکم، نیاز به قرارداد مکتوب دارد.
  • صاحب‌خانه‌ای ملک خود را بدون قرارداد در اختیار مستأجر می‌گذارد. مستأجر آن مکان را به هر دلیلی به فرد دیگری اجاره می‌دهد. طبق قانون مستأجر می‌تواند ملک را برای همان کاری که خودش اجاره کرده به دیگری اجاره دهد، مگر اینکه این حق در قرارداد سلب شده باشد. فراموش نکنید که درصورت نداشتن قرارداد اجاره، مالک نمی‌تواند به این کار اعتراض کند چراکه در قول و قرار شفاهی درباره شرط اجاره به غیر، سند کتبی وجود ندارد.
  • مستأجری تصمیم می‌گیرد پارکینگ خانه خود را اجاره دهد. بین او و صاحب‌خانه هم قبلاً قراردادی منعقد شده است؛ اما آیا او می‌تواند بدون اشاره به اجاره پارکینگ در قرارداد، آن را به فرد دیگری هم اجاره دهد؟ خیر. پس اگر خانه‌ای اجاره می‌کنید و روی درآمد اجاره پارکینگ آن حساب کرده‌اید، بهتر است از همان ابتدا، شرایط را در قرارداد اجاره ذکر کنید.
  • خانه‌ای را بدون داشتن برگه وکالت‌نامه به‌صورت شفاهی اجاره می‌کنید، اما بعد از مدتی فرد دیگری از راه می‌رسد و از این قرارداد اظهار بی‌اطلاعی می‌کند. در این شرایط اگرچه با داشتن سند مکتوب شرایط اثبات برای شما راحت‌تر می‌شود، اما درواقع مالک به‌راحتی می‌تواند حکم تخلیه ملک را گرفته و خانه را از شما پس بگیرد.

اشکال تمدید اجاره بدون قرارداد

بسیاری از افراد، قرارداد اجاره خانه یا مغازه اولیه را مکتوب می‌کنند، اما برای تمدید دیگر به دفتر مشاور املاک یا دفتر ثبت اسناد رسمی نمی‌روند. فراموش نکنید که اگر بعدا بین طرفین اختلافی به‌وجود بیاید، امکان اثبات آن بدون مدرک و سند راهی بسیار سخت و در بیشتر مواقع غیرممکن خواهد بود.

نکته جالب‌توجه در تمدید اجاره بدون قرارداد این است که در برخی موارد، اسنادی مانند پیامک را هم می‌توان به‌عنوان رضایت مالک یا تایید شرایط، به مراجع قانونی ارائه کرد. به‌عنوان مثال اگر بدون ثبت قرارداد اجاره کتبی جدید، تصمیم به تمدید داشتید و مالک هم ازطریق پیامک، تایید تمدید و هزینه سال جدید را اعلام کرد، بعدا سند لازم را برای احقاق حق در اختیار خواهید داشت.





فک رهن سند

حضور شاهد در تمدید قرارداد بدون اجاره هم به مستاجر یا مالک کمک می‌کند. به‌عنوان مثال اگر دو نفر (مشاور املاک یا افراد دیگر) از تمدید قرارداد اجاره به صورت شفاهی مطلع بوده و حاضر به شهادت در دادگاه باشند، می‌توان ادعای طرف مقابل را رد کرد. در غیر این‌صورت، مالک یا مستاجر می‌توانند طبق سند مکتوب، شکایت کنند.

در مجموع، داشتن قرارداد اجاره کتبی و جزئیاتی که در قرارداد ذکر می‌شود، به هر دو طرف کمک می‌کند تا درصورت رخ دادن اختلاف نظر و دعوای حقوقی، سندی برای اثبات ادعاهای خود در اختیار داشته باشند.

شرایط فسخ قرارداد اجاره شفاهی

همان‌طور که گفته شد، قرارداد اجاره شفاهی از سندیت لازم در دعاوی حقوقی برخورداد نیست. درنتیجه شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر یا موجر درصورت عدم ثبت کتبی، آن‌چنان آسان نخواهد بود.

در تمامی پیشنهادهای کارشناسی حقوقی برای شرایط فسخ قرارداد اجاره پیشنهاد می‌شود که به مواد و شرایط قرارداد کتبی مراجعه کنید. درنتیجه مالک و مستاجری که در زمان شروع دوره اجاره، قراردادی ثبت نکرده‌اند، برای فسخ قرارداد اجاره شفاهی با چالش‌های زیادی روبه‌رو می‌شوند. مگر اینکه هریک از طرفین، سند یا شاهدی بر ادعاهای خود داشته باشد.

دریافت خسارت از مستأجر هنگام تخلیه درصورت نداشتن قرارداد اجاره غیرممکن است. درحالی‌که بر اساس قرارداد اجاره مکتوب می‌توان خسارت ناشی از تأخیر تخلیه را از مبلغ رهن کم کرد؛ اما اگر قراردادی منعقد نشده باشد به لحاظ قانونی دست مالک برای این کار بسته است. درنهایت حکم تخلیه مستاجر بدون قرارداد مفهوم خاصی ندارد و از شرایط قانونی بهره‌مندی نمی‌شود.

نوشتن قرارداد اجاره کتبی در اجاره خانه مبله هم اهمیت بسیار زیادی دارد. در این قرارداد می‌توان تمامی شرایط لوازم و تجهیزات موجود و شرایط نگهداری از آن‌ها را ذکر کرد.

شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر

در قرارداد اجاره مغازه یا خانه، اشاره کاملی به شرایط فسخ شده است. در ادامه، برخی از شرایط فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر را ذکر می‌کنیم:

  • در قرارداد، به حق فسخ قرارداد اجاره توسط مستاجر اشاره شده باشد. در چنین مواردی، دلایل و شرایط قانونی فسخ قرارداد با توافق طرفین ثبت می‌شود.
  • ملک مورد معامله، برخی از شرایط ثبت شده در قرارداد اجاره را نداشته باشد.
  • بخشی از خانه یا مغازه به گونه‌ای تخریب یا معیوب شود که امکان بهره‌برداری توسط مستاجر از بین برود. البته شرایط تعمیر هم نباید وجود داشته باشد.
  • مالک به تعمیر قسمتی از ملک در موعد مقرر تعهد کرده و به تعهد خود عمل نکند.

باوجود تمام حقوقی که قانون برای فسخ قرارداد در اختیار مستاجر می‌گذارد، زمانی که قرارداد مکتوبی موجود نبوده و مستأجر خواهان فسخ باشد، نمی‌توان از این شرایط استفاده کرد. درنهایت او باید با پرداخت خسارت به مالک، پول رهن خود را پس بگیرد. درمقابل درصورت نداشتن قرارداد اجاره اگر مالک بخواهد قرارداد را فسخ کند هم راه طولانی برای گرفتن حق فسخ در پیش دارد.

ترفند کارشناسی قرارداد اجاره و فروش

در معامله‌های رهن و اجاره خانه همیشه از مشاوره کارشناسان حقوقی استفاده کنید. در همه شرایط به یاد داشته باشید که قراردادهای شفاهی در مجامع قانونی سندیت لازم را ندارند و نمی‌تواند به آن‌ها اتکا کرد. در ادامه، نظر یک کارشناس حقوقی را درباره نداشتن قرارداد اجاره و فروش می‌خوانید:

 اگر معامله شما مبایعه‌نامه یا قولنامه نداشته باشد وارثان فروشنده حق دارند که زیر حرف خریدار بزنند و ادعا کنند که اصلاً هیچ معامله‌ای انجام نشده است. برای همین است که حقوق‌دانان همیشه بر سر تنظیم سند در دفترخانه یا مشاور املاک تأکید می‌کنند. حتی اگر هنگام خرید یا اجاره به مستأجر وکالت‌نامه هم نشان داده شد باید بر منعقد کردن قرارداد به صورت مکتوب تأکید کنید. برخی برای اطمینان بیشتر حتی قرارداد اجاره را هم در دفتر تنظیم اسناد رسمی منعقد می‌کنند که به نظر ما این نوع قرارداد مطمئن‌تر است. – صادقی. دفتردار

24 نظرات
  1. پونل می‌گوید

    عالی بود
    آیا برای اجاره یک خانه در بنگاه باید از صاحب خانه درخواست رویت سند از ایشان بکنیم یا خیر؟

    1. محمد می‌گوید

      این کار وظیفه مشاور املاک است و البته که اگر شما هم این کار رو بکنید اصلا ایرادی نداره.

  2. سید محمد علوی می‌گوید

    با سلام
    اگر مستاجر در پرداخت بهای اجاره کوتاهی کند بطوریکه در مدت قرارداد یکساله نیمی از مبلغ رهن را بدهکار شود و در پایان مدت قرارداد نسبت به تخلیه اقدام ننماید چه باید کرد ؟
    با عنایت به اتمام مدت قرارداد آیا مالک می تواند راسا نسبت به قطع اشعبات برق ؛ تلفن و… اقدام نماید . و با توجه به بدهی مستاجر حق محاسبه دیر کرد پول بر مبنای هر ده میلیون سیصد هزار تومان وجاهت قانونی و شرعی را دارد یا خیر . خواهشمند است راهنمایی لازم درراستای اقدامات لازم را بفرمائید

    1. محمد می‌گوید

      قطع کردن استفاده از خدمات مشترک کار غیرقانونی هست و میتونه از شما شکایت بکنه از این بابت.
      برای تاخیر و عدم پرداخت دو راه دارید:
      کسر مبلغ از ودیعه
      شکایت و دریافت حکم تخلیه
      در مورد قسمت آخر سوال هم چنین مبحثی وجود نداره اگر بدهی از ودیعه کسر بشه. اما اگر مبلغ از ودیعه بیشتر بشه طبق تورم بانک مرکزی ضرر محسابه میشه نه هر ده میلیون سیصد هزار تومن

  3. علی می‌گوید

    سلام ما یه ملکی رو از سال ۷۱تاالان نشستیم ششمیلیون هم پول پیش دادیم تاالان صاحب خانه اومده میگه بلند شید به ترتیب هم اجاره نامه ننوشتیم کلا تواین چند سال دویا سه بار نوشتیم هیچ شاهدیم بینه ما وجود نداشته ایا میخوام ببینم میتونم ادعایه مالکیت بکنم یا خیر

    1. هادی می‌گوید

      شما اگر خدا رو قبول داشتی،نمیگفتی شاهدی نبوده،خدا همیشه شاهد اعمال ماست،میخوای به دروغ به قران و خدا قسم بخوری که صاحب خانه ای؟در حالی که فقط مستاجر بودی؟واقعا که…

    2. محمد می‌گوید

      برای ادعای مالکیت نیاز به اثبات دارید. باید مدرک معتبر داشته باشید. البته همون اجاره نامه ها احتمالا دست شما رو رو میکنه

    3. مریم می‌گوید

      فکر کردی مال حرام برکت داره ؟؟خودت و عزیزانت رو نابود میکنی با اینکار

  4. مسعود می‌گوید

    سلام صاحب کار من خانه ای چهار سال با قرار شفاهی بدون رهن و اجاره بصورت هدیه من داده چند ماه پیش تخلیه کردم اما الان میخواد شکایت کنه کرایه بگیره آیا دادگاه حکم خسارت میده برام ممنون راهنمایی کنید

  5. محمد می‌گوید

    سلام .من یک خانه ۹۶/۷. خربدم یک ما بعد سند ثبت زدم وکل پول پرداخت شد.اما فروشنده میلغی را برگشت داد وگفت خودم رهن می مانم۵۰ میلیون.
    من دبگر کوتاهی کردم وقرار داداجاره ننوشتم یعنی فکر کردم اون شخص برگه امضا کرده .منم. با خیال اینکه چند بعد برگه اجاره را نامه امضا کنم به بنگاه سر نزدم اما ۵ بعد مه مدارک را چک کردم دیدم چه شده .درنهایت گفتم در معامله مشکل نبوده ۷ ما ه دیگه بدون فرار داد بمانه.اما الان ۱۴ ماهه از اتمام یک سال که رهن بوده ولی هر ماه هانه نیاورد وتخلیه نمیکنه.چکار کنیم .در چک تخلیه هم داریم.۳ ناهه سرگردات دادگاه حقوقی هستم نه دادگاه میاد نه تخلیه میکنه .لطفا راهنمایی کنید

  6. نورمحمدی می‌گوید

    سلام من یک مستجرم ب دلیل دوستی با صاحب خانه قرارداد ب صورت شفای بینمون بود ولی الان چن ماه گذشته وکرایه ها گرون شده دبه کرده و میگه باید تخلیه کنیم حالا ما باید چکاری کنیم

    1. مهدی زارع - دبیر بخش املاک می‌گوید

      سلام
      اگر سند یا شاهدی مبنی بر تایید مبلغ قرارداد (مانند مشاور املاک یا آشنایان یا حتی پیامک) در اختیار دارید، می‌توانید از مراجع قانونی مانند شورای حل اختلاف اقدام کنید. در غیر این صورت، رای قانونی به نفع مالک خواهد بود.

  7. هادی می‌گوید

    سلام
    چهارماه قبل برای تمدید اجاره پنج میلیون تومان به صاحب خانه داده این ولی از ابتدا هیچ قراردادی ننوشتم حالا بعد از چهار ماه صاحبخانه زیر حرفش زده و میگه تخلیه کنید تا می‌خوام خواهرم رو بیارم بجای شما آیا صاحب خانه می‌تونه مارو بیرون کنه یا خیر ممنون میشم راهنمایی کنید

  8. رضا می‌گوید

    من یک واحد به یک آقا دو سال پیش اجاره دادم ولی قراردادی بین ما تنظیم نشد و بصورت شفاهی اجاره دادم الان آن آقا ادعا میکند که این واحد را از من خریداری کرده و نمیخواهد واحد را تخلیه کند.من چگونه میتوانم حکم تخلیه بگیرم.

  9. عرفان می‌گوید

    سلام و عرض ادب، من در خانه ای بصورت شفاهی به عنوان سرایدار خدمت کرده و از آنجا در غیاب مالک حافظت کرده‌ام. اکنون بعد از گذشت پنج الی شش سال صاحب خانه سر و کله اش پیدا شده و درخواست تخلیه دارد. آیا میتوانم برای طبقه ای از آپارتمان که شش ساله در آن سکونت دارم و باقی طبقات هم خالیست، تمام همسایه ها نیز شاهد هستند. آیا میتوانم ادعای مالکیت برای همان طبقه خودم داشته باشم؟ هیچ قرارداد و سندی هم این بین وجود ندارد، نه رسیدی نه مدرکی نه سندی نه قولنامه یا هر چیز دیگری

  10. لاله متین می‌گوید

    نه ماه پیش آشنایی ملکی را جهت سکونت در اختیار من و همسرم قرار دادوشفاها عنوان کرد بدون اجاره ،تاهر زمان ک بخواهیم سکونت کنیم ملک سالها خالی بوده و حتی زندگی نبود ک با تلاش من و همسرم ب محلی برای سکونت تبدیل شدالان مالک از ما تخلیه فوری منزل را خواستار شده چه راهکار قانونی برای موجود دارد

  11. املاک **** می‌گوید

    ***املاک *** سلام مطالب گفته شده تجربه بررسی ۱۰۰۰ املاک در صنف محترم املاک سطح شهر مشهد می باشد جهت افزایش اگاهی و دانش مردم عزیز کشور ۱-حتما کد رهگیری دریافت کنید و اثر انگشت در قرار داد الزامی و گاهی نجات دهند ابرو و مال و ان شما است. ۲- وقتی کسی و فردی محترمی چه مالک و چه مستاجر به دفتر املاک مراجعه میکند من مشاور املاک اطلاع ندارم امضاء طرف مقابل دایره یا مربع یا مثلث و.. پس نباید فقط به امضاء اکتفا کنم گرفتن اثر انگشت الزامی البته بعد حتمی دست بشورید و یا زد عفونی کنید فقط زمانی امضا معتبر است که با گواهی محضر ان ارائه شود که معولا گواهی امضاء هزینه دارد ولی اثر انگشت رایگان است. انچه که بسیار مهم اساسی تنظیم اجارنامه دقیق می باشد تا در زمان وقوع حداث و اتفاقات و.. به درد مالک و جان و ابروی و ملک شما را نجات بدهد یعنی گاهی موجرین به صورتی دستی و یا پشت نویس اجار نامه در املاک اقدام به تمدید اجاره و گاهی هم شفاهی این کار رو انجام می دهند اما اگر یک روز خسارتی جزئی و یاکلی در ملک حادث شود و یا بدتر در ملک مذکور مقداری موارد و ***** و کالای قاچاق و.. ویا ***** .. ( اداره مالیات بگوید خانه شما خالی و باید مالیات خانه خالی بدهید و…) ********

  12. شادی صابران می‌گوید

    با سلام ما قرارداد اجاره ای با یک شرکت بستیم برای یکی از مدیرانش بعد از چند ماه خواستن اجاره نامه فسخ شود وقتی رفتیم برای فسخ ،بنگاه دو نسخه اجاره نامه ما و بنگاه را پشت نویسی و فسخ کرد اما وکیل شرکت اجاره نامه را همراه نیاورده بود ما هم پول ودیعه را به وکیل شرکت داده و رسید گرفتیم طبق ادعای بنگاه گفتن فسخ دونسخه اجاره نامه کافی هست حالا شرکت اجاره نامه فسخ نشده رو در اختیار دارد می تواند علیه ما ادعایی داشته باشه یا شکایت کنه با توجه به این که اجاره نامه هولوگرام دارو رسمی بوده و اینترنتی از طرف بنگاه در سامانه فسخ شده و دو نسخه ما و بنگاه هم فسخ شده و کپی چک رمزداد بنام شرکت هم از طرف وکیل شرکت رسید شده ؟ لطفا منو راهنمایی کنین – ممنون

  13. اعظم دیناروند می‌گوید

    صابخونه ی ما امسال ما رو نگه داشت و اصلانگفتن خونه رو گذاشتن برای فروش وقتیم ما خواستیم بلندشیم نذاشتن و گفتن بمونید چون اگه مستاجر جدیدمیاوردن بایدتایکسال مستاجر توی خونه مینشست و کسی نمیتونیت بیرونش کنه مارونگه داشتن باهربهونه ای که فکرشوبکنید از زیره تمدید قرارداد رو امضاکردن دررفتن و قراردادمون رو امسال تمدیدنکردن و امضانکردن هنوز حالا دوروز پیش صابخونه گفت خونه رو فروخته و صابخونه جدید خونه رو خالی میخواد و ماهم بایدبلندشیم ازاینجا ما ماهه قبل دومیلیون کرایه واریزکردیم به حساب صابخونه و معلومه که باماتوافق کردن که کرایه زیادشوده ماساله قبل یک میلیون و صدکرایه میدادیم امسال قراربود دومیلیون بدیم وکرایه مردادماه رو پرداخت کردیم این خانم که صابخووه ی ماهستن ازقصدمارونگه داشتن و قراردادم تمدیدنکردن و امضانکردن تا هروقت خونه اش فروش رفت بتونه مارومجبوربه تخلیه کنه الانم میگه قراردادننوشتیم و مدرکی ندارید که من گفتم امسال بمونید پس باید تخلیه کنید حالاتوی این کرونا و گرونی با پول شصت میلیون رهن اصلانمیتونم خونه پیداکنم و کروناهم گرفتم و اصلاحالم خوب نییت و حتی توان اساب کشی هم ندارم چون خیلی این بیماری منو ضعیف کرده دوماه از مهلت قراردادمون گذشته وحالا توی این شرایط من بایدبرم دنباله خونه بگردم و اساب کشی کنم واقعا قانونی وجود نداره که جلوی این کاروبگیره یا حداقل خسارتی بهمون تعرق بگیره ممنون میشم جواب بدید

  14. مریم می‌گوید

    سلام پارسال اجاره نامه در املاک نوشتیم به نام اقای مستاجر بعد چند ماه تماس میگرفت که بیاین بریم قرادادو به اسم خانومم بنویسیم.به دلایلی نشد تا سرسال .سرسال با کلی چک وچونه قرار شد تمدید کنیم ولی به نام خانومه.خود اقا اصرار داشت به نام خانومش بشه.بعد خانومه گفت ما املاک اشنا داریم میبرم مینویسه میارم فقط شما امضا کن.قرداد قبلی رو هم ازم گرفت وبرد.جدیدو اورد من امضا کردم.قرداد قبلی رو دیگه واسم نیاورد.بعد۲ماه رفته درخاست طلاق داده شوهرو از خونه بیرون کرده.شوهرشم میگه من قرارداد دارم.سوال من اینه با اینکه ۲ماه از تاریخ قراردادش میگذره میتونه ادعا ودیهه کنه ازم؟؟

  15. مریم می‌گوید

    حکم از دادگاه گرفته که تا اخر هفته شوهرش بیاد وسایلاشو ببره وخونه رو تخلیه کنه وپول رهن از من میخاد.من نمیدونم پولو بهش بدم یانه؟؟شوهرش میتونه با قرداد قبلی ازم تقاضایه پول رهن بکنه؟؟من دوتا شاهد هم دارم که اقا گفته قرارداد به نام خانومم بشه

  16. علی مولا می‌گوید

    سلام بنده خانه ای را به شخصی اجاره دادم موقع اتمام قرارداد باهم شفاهی توافق کردیم ولی بنده موقع تمدید کتبی پشیمان شدم ولی مستاجر قبول نکرد و چند ماه باهمان مبلغ توافق شفاهی ماند اول اینکه بنده میتونم ادعای خسارت کنم دوم اگر بتونم چطور محاسبه میشه درضمن توی قرارداد اولیه جریمه ذکر نشده

  17. میلاد بهمنی می‌گوید

    سلام خانه ای اجاره کردم وقتی که میخواستم برم اسباب داخلش دیدم که عیب هایی داره .لوله حموم میگیره .دستشویی خرابه و کچ دیوار رو قرار بوده درست کنه که نکرده .الان من میخوام فسخ قرار داد بکنم منو اذیت داره میکنه . و این که قولنامه رو نمیده بهم ولی اون رسید پولی که دادم رو دارم امضا شده و مهر بنگاه روش هست .خواهشا خواستم کمکم بکنید .
    سر همین موضوع به خانواده با خانمم به مشگل خوردم اگر لطف کنید بگید که چه کاری انجام بدم الان ۲هفته گذشته من اسباب هام خونه پدرم هستش ۴۵ملیون هم پول دادم به صاحب خونه
    اون خونه ای که اون گفت من دیدم ظاهر با اونی که من رفتم داخلش سکونت کنم خیلی فرق داره خرابی زیاد داره

  18. مرتضی می‌گوید

    سلام من الان ۱۴ساله تو یه خونه مستاجر هستم البته هر سال قولنامه کردیم ولی دوساله قولنامه قبلی هست که نشستیم قولنامه ها هیچکدام رسمی نبودند تا حالا الان صاحب خانه میگه دوماه وقت میدم باید تخلیه کنین ایا من میتونم یکی دوماه بیشتر بشینم تا خونه خریدم تحویل بگیرم بعد اسباب کشی بکنم یا نه

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.