معرفی پراید ۱۴۱و بررسی بازار ایران
پراید، پراید است! اما چنان تنوعی در نسخههای مختلف آن موج میزند که شاید خود کارشناسان سایپا هم بدون حضور ذهن، درباره تاریخچه هر کدام نتوانند صحبت کنند. پراید ۱۴۱، که آن را به اسم سایپا ۱۴۱ هم میشناسیم، یکی از این پرایدهاست که دنیای خاص خودش را دارد. این خودرو ابتدا با پلتفرم کیا پراید و سپس پلتفرم X100 تولید شد. برخی پراید ۱۴۱ را نسخه فیسلیفت سدان صبا میدانند، برخی هم آن را نسخه لیفتبک (نوعی خودرو که بین هاچبک و سدان است) هاچبک نسیم قلمداد میکنند.اعمال تغییرات نهچندان کارآمد کمپانی سایپا پراید را در سال ۷۲ شمسی وارد کشور و از سال ۷۵ اقدام به مونتاژ آن کرد. در سال ۷۹ نیز امتیاز و خط تولید آن را خرید. تا سال ۸۲ هم به تولیدش ادامه داد. اما خریداران، تنوع میخواستند و ۱۰ سال یکنواختی، خاطرات نوستالژی پیکان را برایشان زنده میکرد. سایپا هم تمام همت مهندسان خود را یکجا جمع و ۱۴۱ را رونمایی کرد. ۱۴۱ چیزی میان نسیم و صبا، یا همان پراید صندوقدار و پراید هاچبک کیا بود و سوار بر همان پلتفرم قبلی. همه تغییرات ایجادشده در این شاهکار جدید، شامل تغییر در نمای پشت و طراحی صندوقعقب، تغییر فرم چراغ عقب و طراحی کاپوت و جلوپنجره، همرنگشدن سپرها با بدنه و تغییر فرم نوار ضربهگیر روی درها بود. عمده این تغییرات در ارتفاع صندوقعقب اتفاق افتاد تا آن را جادارتر کند و همین مسئله این خودرو را چیزی بین سدان و لیفتبک و هاچبک قرار داد.پراید دولوکس؟! در پراید ۱۴۱ تغییرات دیگری هم در فضای داخلی اتفاق افتاد که شامل طراحی متفاوت کنسول میانی، داشبورد، تودریها و قابلیت تاشوندگی صندلیهای عقب بود. این مدل از پراید، که در آن زمان به پراید دولوکس هم معروف شد، در ابتدا مورد استقبال نسبتاً خوبی قرار گرفت. اما چیزی نگذشت که محبوبیت خود را تاحدودی از دست داد. صدای زیادِ (صدای تقتق دائم) داخل کابین، که در اثر مونتاژ و طراحی ضعیف صندوق بار و تاقچه عقب بود، و ورود آب به داخل کابین و صندوق، دو مورد دیگر از اشکالات عمده این مدل بود. بهاینترتیب، پراید دولوکس یا ۱۴۱، که از اولین پرایدهای انژکتوری هم بود، بعد از بروز مشکلات فنی بسیار، مانند پراید صبا و نسیم، مورد بازبینی جدی سایپا قرار گرفت و در سال ۸۹ شمسی با پلتفرم جدید X100 وارد بازار شد.تیپهای گوناگون یک مدل سایپا ۱۴۱، که بعد از تغییر پلتفرم به سایپا X100 نیز معروف شد، در پنج تیپ ST، SL، SX، LX و EX تولید شده است. کاملترین آنها EX است که دارای امکاناتی چون کیسه هوا برای راننده، قفل مرکزی، ترمز ABS، فرمان هیدرولیک، سیستم ایمنی ایموبلایزر و تنظیم ارتفاع چراغهاست. ۱۴۱ تیپ SX همه امکانات تیپ EX را بهجز کیسه هوا دارد. تیپ SL فرمان هیدرولیک و کیسه هوا ندارد. اما نکته خاص تفاوت این تیپها و فلسفه این نامگذاریها گاه در این است که مثلاً هنگام بررسی امکانات و تجهیزات مدل LX متوجه میشویم که این خودرو با مدل SX هیچ تفاوتی بهغیر از نام ندارد! تیپ ST، یا تیپ ساده پراید ۱۴۱، نیز فقیرترین آنهاست؛ بدون هیچ خبری از کیسه هوا، ABS و فرمان هیدرولیک. با تمام تغییرات ایجادشده در پراید ۱۴۱، از جمله تغییر پلتفرم و تقویت موتور و بدنه، همچنان این خودرو ضعیفترین پراید موجود در بازار بود، و باتوجهبه تعدد این ضعفها، سایپا ۱۴۱ اولین پرایدی بود که از خط تولید خارج شد. آخرین پرایدهای ۱۴۱ در سال ۹۴ شمسی وارد بازار شدند و پسازآن، تولیدشان برای همیشه متوقف شد.بررسی بازار پراید ۱۴۱ در ایران پراید ۱۴۱ در ابتدای ورود به بازار بهدلیل تنوع در طراحی و ظاهر اسپرتتر، مورد توجه قرار گرفت. اما کمی پس از حضورش، معایب فراوانی از خود نشان داد که باعث دلزدگی مشتریان شد و پسازآن، همواره عنوان کمفروشترین و کمترین تیراژ تولید سایپا را یدک کشید. در واقع، پراید ۱۴۱ هیچگاه مورد اقبال بازار نبوده و طرفداران زیادی نداشته است. این را نیز نباید فراموش کرد که این خودرو در ابتدای ورود به بازار با ادعای جدیدتر بودنِ طراحی و بهروزتر بودن، قیمتی بالاتر از صبا و نسیم داشت و شاید بعد از استقبال خوب اولیه، همین تفاوت قیمت باعث بیرغبتی بازار به این مدل شد؛ در واقع، خریداران برای پرداخت پول بیشتر، توجیه و قانع نشدند. بعدتر نیز خریدوفروش این خودرو در بازار دستدوم سختتر از دیگر پرایدها بود.اکنون (دیماه ۹۷) قیمت این خودرو در بازار، باتوجهبه سال ساخت و شرایط و کارکردش، چیزی بین ۱۴ میلیون تا ۳۱ میلیون تومان است که این قیمت تحتتأثیر نوسانات قیمت پرایدهای صفر نیز قرار میگیرد.بیشتر بخوانید: تجربه رانندگی با پراید ۱۴۱ مقایسه پراید ۱۴۱ با خودروهای همرده