زیان انباشته خودروسازان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

0

در سال‌های گذشته، چالش‌های فراوانی میان مصرف‌کنندگان و خودروسازان در گرفته و همیشه تقابل فراوانی میان این دو گروه وجود داشته است. زیان‌دیدن مردم موجب نارضایتی عمومی مردم می‌شود. ضررکردن خودروسازی در بلند‌مدت با ایجاد بیکاری در کارخانه و شبکه گسترده صنایع وابسته، بی‌ثباتی اجتماعی را ایجاد می‌کند.

احمد نعمت‌‌بخش، دبیر انجمن خودروسازان ایران، با هشدار نسبت به ادامه زیان‌دهی شرکت‌های بزرگ خوروساز اعلام کرد: «در سال گذشته، ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت به‌واسطه فاصله قیمتی خودرو در کارخانه و بازار توزیع شد.» به‌گفته وی حجم زیان انباشته خودروسازان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسیده است و بی‌تردید با وضعیت کنونی قیمت‌گذاری، زیان‌دهی این صنعت در سال جاری نیز ادامه خواهد داشت.

نعمت‌بخش اعلام کرد: «با زیان انباشته ۵۰ هزار میلیارد تومانی که دست‌پخت شورای رقابت برای خودروسازان است؛ نگرانم که در سال جاری، با ادامه این روند خودروسازان مشمول ماده ۱۴۱ و ورشکست شوند.» وی افزود: «جالب اینجاست که اختلاف قیمت بازار با کارخانه بسیار زیاد است. متأسفانه هرچه توضیح می‌دهیم که این روش فروش درست نیست، کسی نمی‌شنود.»

خبری دیگر دراین‌باره: مخالفت کمیسیون صنایع مجلس به افزایش قیمت خودرو

نعمت بخش در توضیح این مطلب افزود: «من در زمان وزارت آقای رحمانی به ایشان مراجعه کردم و به او گفتم کسانی که از بازار خودرو منفعت می‌برند، شرط و شروط اعلامی برای ثبت‌نام و پیش‌خرید خودرو را دور می‌زنند؛ اجاره کارت ملی برای شرکت در قرعه ‌کشی نیز دلیلی بر درستی این نظر است. به‌هر‌حال کسانی که از این بازار سود برده‌اند، حاضر نیستند نفع خود را از دست بدهند و از میدان بیرون بروند.»

وی با اشاره به اختلاف قیمت قابل‌توجه بازار و کارخانه گفت: «این اختلاف قیمت در برخی خودروها به ۱۰۰ میلیون تومان نیز می‌رسد و درنتیجه انگیزه برای کسب سود از این بازار زیاد است. بررسی‌های ما نشان می‌دهد ۸۰ درصد از کسانی که از طریق قرعه‌کشی خودرو گرفته‎‌اند، دلالان و سرمایه‌گذاران هستند؛ این نکته را با آمار و ارقام می‌گویم.»

زیان انباشته خودروسازان به ۵۰ هزار میلیارد تومان رسید

نعمت‌بخش در بخش دیگری از سخنانش تأکید کرد: «شورای رقابت پیش از این مصوب کرد که هر ۳ ماه یک بار، تورم بخشی را از بانک مرکزی بگیرند و میزان افزایش قیمت را برای خودروسازان اعلام ‌کنند؛ اما متأسفانه این شورا به همین مصوبه خودش هم عمل نکرد. در سال گذشته، فقط ۲ بار افزایش قیمت به خودروسازان دادند و در ۳ماهه چهارم که بانک مرکزی اعلام کرد تورم بخشی خودروسازان ۱۴ درصد است، افزایش قیمتی به ما ندادند.»

بیشتر بخوانید: خودروسازان به دنبال آزادسازی قیمت خودرو

وی گفت: «همین رویه سبب شد تا بنده به آقای شیوا اعتراض کردم و به ایشان گفتم شما از کیسه خلیفه می‌بخشید؟ چرا مصوبه افزایش قیمت را نمی‌دهید و تورم بخشی ۳ماهه سوم و چهارم را اعمال نمی‌کنید؟ البته تأکید کردم که با این رفتار، شما مدیون سهام‌داران ایران‌خودرو و سایپا می‌شوید؛ اما وی گفت من تصمیم نگرفتم و تصمیم اتخاذشده شورایی است.»

وی با اشاره به اینکه قیمت هر کالایی را عرضه و تقاضا تعیین می‎‌کند، ادامه داد: در سال گذشته، حجم تولید خودرو ۲۰ درصد افزایش داشت، اما دیدیم که قیمت تعدیل نشد؛ چراکه تقاضا بسیار زیاد است. در شرایط کنونی، برای کاهش قیمت خودرو در بازار لازم است بر تقاضا متمرکز شویم و تدبیری برای خروج تقاضای کاذب از بازار بیندیشیم.»

او ادامه داد: :اگر از تجربه دهه ۷۰ استفاده شود و اجازه بدهند خودروساز به قیمت حاشیه بازار نسبت به فروش خودرو اقدام کند، این تقاضای کاذب به‌دلیل ازمیان‌رفتن فاصله قیمتی در بازار و کارخانه فروکش می‎‌کند و با کاهش تقاضا، قیمت خودرو در بازار آزاد کاهش می‌یابد و درنهایت خودرو تک‌نرخی می‌شود. او افزود: «درحقیقت در بازار هر کالایی که ۲ نرخی باشد، فساد ایجاد می‌شود. همان‌طور که گفتم فاصله قیمت کارخانه و بازار به توزیع ۱۰۰ هزار میلیارد تومان رانت در یک سال منجر شد.»

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.