هر توافقی با خودروسازان خارجی باید به تصویب مجلس برسد

0

نزدیک به ۲ سال‌ونیم از خروج شرکت‌های خودروسازی خارجی از ایران می‌گذرد. اکنون با افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام، این بحث مطرح است که آیا شرکای پیشین و شرکت‌های جدید خودروسازی به کشور باز خواهند گشت؟

عزت‌الله اکبری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی، با اشاره به زمزمه‌هایی درباره زمینه‌های بازگشت خودروسازان و برندهای خارجی به ایران پس از توافقات احتمالی برای بازگشت آمریکا به بر‌جام، گفت: «باتوجه‌به بد عهدی‌های که غربی‌ها تاکنون داشتند، هر توافقی که بخواهد صورت بگیرد، باید مجلس در جریان آن باشد و آن را تصویب کند.»

وی با بیان این که مجلس این بار اجازه بدعهدی به غربی‌ها نخواهد داد، ادامه داد: «اگر فرض بر این باشد که خودروسازان و برندهای غربی بخواهند به کشورمان بازگردند، باید آنچه را که سیاست کشور ما است، اجرایی کنند و با سرمایه‌‌گذاران داخلی هماهنگ شوند و با خود تکنولوژی و سرمایه بیاورند.»

بیشتر بخوانید: نحوه همکاری با خودروسازان خارجی باید تغییر کند

هر توافقی با خودروسازان خارجی باید به تصویب مجلس برسد

استدلال اصلی مخالفان بازگشت خودروسازان خارجی این است که چون آنها در دوران تحریم، ایران را ترک کرده‌اند، استحقاق بازگشت ندارند. استدلال گروه دیگری از مخالفان اما تکیه بر توان داخل است. به اعتقاد آنها، صنعت خودروی کشور توانسته است در دوران تحریم، داخلی‌سازی را افزایش و وابستگی به خارجی‌ها را کاهش دهد.

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با تاکید بر اینکه حضور برندها و خودروسازان خارجی نباید باعث تضعیف تولید و دانش داخلی شود، افزود: «قطعاً مجلس اجازه تضعیف تولید داخل را نخواهد داد و باید غربی‌ها بر اساس سیاست و قواعد داخلی کشورمان عمل کنند.»

اکبری با تأکید بر اینکه نباید از حضور برندها و خودروسازان در کشورمان ذوق‌زده شویم، اظهار داشت: «این‌طور نمی‌شود که غربی‌ها به کشور ما بیایند و هر اقدامی که می‌‌خواهند انجام دهند و هر وقت که دلشان خواست بروند و به اقتصاد کشور آسیب بزنند.»

بیشتر بخوانید: خودروسازی در ایران بدون همکاری خارجی

وی با بیان اینکه برای بازگشت خودروسازان به کشور، ما نیازمند قانون نیستیم گفت: «هر شرکت یا برند خارجی که وارد کشورمان می‌شود و سرمایه‌‌گذاری می‌کند باید در جهت تولید داخلی باشد. ما باید کاری کنیم که وقتی دوباره این شرکت‌ها برگشتند، هم داخلی‌سازی صورت بگیرد و هم تمهیداتی اندیشیده شود که اگر این اتفاق دوباره رخ داد و مشکلاتی پیش آمد، چگونه کار ادامه‌دار باشد.»

رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس با بیان اینکه باید تضامین لازم برای تقویت تولید داخلی و انتقال تکنولوژی به کشورمان از غربی‌ها برای بازگشت به کشورمان گرفته شود، اظهار داشت: «نباید تاوان بدعهدی های غربی‌ها را مردم پرداخت کنند و آنها باید بر اساس استانداردهایی که ما داریم، عمل کنند.»

این موضوع که خودروسازان خارجی در دوران تحریم، ایرانی‌ها را تنها گذاشتند، قطعا نقض تعهد بوده و مستوجب نکوهش و سخت‌گیری در عقد قراردادهای جدید است. این در حالی است که با راه‌ندادن آنها، صنعت و بازار خودروی داخل ضرر خواهد کرد و ضمن محروم‌شدن خودروسازان از مشارکت‌های خارجی، شهروندان هم مجبورند همچنان بار انحصار در بازار خودرو کشور را به دوش بکشند.»

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.