متوسط ارزبری هر خودرو ۱۷۱۵ یورو

0

صنعت خودرو در کشور پس از نفت، بزرگ‌ترین صنعت در کشور به‌لحاظ نقش آن در اقتصاد ملی است. حدود ۲٫۵ درصد تولید ناخالص داخلی کشور و حدود ۲٫۳ درصد از همه شاغلان کشور که بیش از ۷۰۰ هزار نفر هستند و گردش مالی ده‌ها هزار میلیاردتومانی در اقتصاد کشور و سایر شاخص‌ها نشان می‌دهد که این صنعت جایگاه ویژه و ممتازی در کشور دارد. در این مقاله، به بررسی جزئیات خبر «متوسط ارزبری هر خودرو ۱۷۱۵ یورو» می‌پردازیم.

مدیرعامل ساپکو متوسط ارزبری هر خودرو  را ۱۷۱۵ یورو عنوان کرد. عادل پیرمحمدی بیان کرد: «گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال «تولید، پشتیبانی‌ها و مانع زدایی‌ها»، ۱۲۵ پروژه داخلی‌سازی قطعات پیشرفته را در دستور کار قرار داده است که با تحقق آن، سالانه ۱۳۳ میلیون یورو کاهش ارزبری محقق خواهد شد.»

سالیانه بین ۵ تا ۶ میلیارد دلار ارز برای تأمین ماده‌اولیه، قطعات و ملزومات تولید صنعت خودرو از کشور خارج می‌شود. می‌توان باتوجه‌به هرچه بیشتر داخلی‌سازی و تعمیق ساخت داخل، تا میزان زیادی از ارزبری‌ها جلوگیری کرد.

بیشتر بخوانید: مدیرعامل سایپا از ارزبری ۲۰۰۰ دلاری تولید هر خودرو گفت

متوسط ارزبری هر خودرو 1715 یوروعادل پیرمحمدی در دومین جلسه ستاد ساخت داخل گروه صنعتی ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ که باحضور انجمن‌های قطعه‌سازی تشکیل شد، اظهار کرد: «۷۶ میلیون یورو کاهش ارزبری ناشی از داخلی‌سازی در حوزه قطعات ارزبر، ۲۶ میلیون یورو مربوط به خودکفایی مواداولیه، ۲۴ میلیون یورو در حوزه بهینه‌سازی و ۷ میلیون یورو نیز برای داخلی‌سازی قالب و ابزار خواهد بود.»

مدیرعامل شرکت ساپکو گفت: «برای اجرای پروژه داخلی‌سازی قطعات در سال جاری، به ۸۴۹ میلیارد تومان و ۱۳ میلیون یورو سرمایه‌گذاری نیاز است.» هرچه به پروژه‌های ساخت داخل اهمیت بیشتری داده شود، ارزبری‌ها بیشتر کاهش خواهد یافت؛ به‌طوری‌که ۴ میلیارد دلار نیاز صنعت قطعه و خودروسازی کشور را می‌توان به کمتر از ۱ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار در سال رسانید.

پیرمحمدی افزود: «بر اساس تأکیدات مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو به‌منظور تداوم نهضت داخلی‌سازی قطعات، این خودروساز در نظر دارد بخشی از فروش اموال و دارایی‌های غیرمولد خود را در سال جاری به این امر مهم اختصاص دهد.»

پیرمحمدی، اجرای مشوق‌ها را برای شتاب‌دهی به فرآیند تعمیق و اجرای پروژه‌های ساخت داخل و تحقق جهش‌تولید الزامی دانست و گفت: «عقد قرارداد با سازندگان به قیمت هزینه تمام‌شده قطعه و یا براساس فوب خلیج فارس و پرداخت مبلغ قطعه تحویلی به‌صورت ماهیانه، ازجمله مشوق‌های درنظرگرفته شده برای شتاب‌دهی به ساخت داخل قطعات است.» با تداوم نهضت داخلی‌سازی امید می‌رود هر روز شاهد کاهش ارزبری باشیم.

***

شما می‌توانید جدیدترین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.