مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵ و جیلی امگرند

رقابت نفس‌گیر چینی‌های مرغوب بازار

5

رقبای بسترن B50F در زمان ورود این خودرو به کشور کار سختی داشتند، چون حریفی قدر و توانمند به عرصه رقابت وارد شده بود. بهمن‌ خودرو با قیمت‌گذاری مناسب کار این رقابت را سخت‌تر هم کرد، اما توقف تولید آن و خدمات پس از فروش ضعیفش این خودروی موفق را در گردونه رقابت، ناموفق باقی گذاشت. بسترن در ابتدای ورودش به ایران با سدان‌های کره‌ای مانند کیا سراتو یا فرانسوی‌ها مانند پژو ۳۰۱ مقایسه می‌شد، اما اکنون رقیبی غیر از هم‌وطنانش برایش در نظر گرفته نمی‌شود. هرچند این هم‌وطنان نیز جزو تولیدات باکیفیت چینی هستند. در این مطلب به مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵ و جیلی امگرند تا بدانیم کدام یک انتخاب بهتری برای خرید است.

نمای پشتی بسترن B50F
نمای پشتی بسترن B50F

مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵

ابتدا به سراغ مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵ می‌رویم. چری آریزو، مانند بسیاری از هم‌وطنانش، در ابتدا جلب توجه می‌کرد، اما با کمی دقت متوجه کپی‌کاری معمول سازندگان چینی در آن هم می‌شویم. آریزو در ظاهر کپی ضعیفی از سراتوست و این شاید خریدار را دل‌زده کند. حال این‌که طراحی خاص بسترن B50F شاید غلو‌شدگی برای جلب‌توجه نداشته باشد، اما منطق اروپایی ایتال‌دیزاین و پختگی طراحی در تمام قسمت‌های ظاهری آن دیده می‌شود و آن را بالاتر از دیگر هم‌وطنانش قرار می‌دهد.

مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵ درمی‌یابیم که داخل کابین آریزو ۵ مشکلاتی نظیر کیفیت مونتاژ پایین، متریال ضعیف، سادگی بیش‌ازحد و کسل‌کنندگی مانند دیگر محصولات چینی بازار به‌چشم می‌خورد. اما در بسترن B50F دچار نوعی غافل‌گیری از یک چینی می‌شویم. طراحی داخلی بسیار حساب‌شده و اصولی صورت گرفته و کیفیت مونتاژ و متریال قطعات قابل‌قبول است. هرچند ضعف‌هایی مانند چرم روکش‌ صندلی‌ها دیده می‌شود، اما در برابر هم‌وطنانش عالی به‌نظر می‌رسد.

در مورد مشخصات فنی هم باید گفت موتور ۱۵۰۰ سی‌سی آریزو ۵، ۱۱۵ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاورش ۱۴۱ نیوتن‌‌متر است. این موتور نه‌چندان قوی با یک جعبه‌دنده CVT پنج‌سرعته همراه می‌شود که هماهنگی خوبی بین‌شان وجود ندارد. در مقابل موتور ۱۸۰۰ سی‌سی B50F ۱۴۲ اسب‌بخار قدرت تولید می‌کند و گشتاورش ۱۷۲ نیوتن‌متر است. همچنین عملکرد جعبه‌دنده اتوماتیک ۶ سرعته‌اش، که ساخت آیسین ژاپن است، بسیار رضایت‌بخش است و هماهنگی‌اش با موتور خوب به‌نظر می‌رسد. سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری B50F نیز به نعمت پلتفرم مزدا نه‌تنها از رقیب هم‌وطنش، بلکه از بسیاری رقبای دیگر هم برتر است.

اما در بحث قیمت دو خودرو، با توجه به وجود نمونه صفرکیلومتر آریزو ۵ و فعالیت خط تولید آن، می‌توان نمونه‌های صفرکیلومتر این خودرو را هم‌قیمت بسترن B50F کارکرده مدل ۹۵ شمسی خریداری کرد، آن هم درحالی‌که از خدمات پس از فروش و در دسترس بودن قطعات خودرو اطمینان داریم.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه چری آریزو ۵ با خودروهای هم‌رده را مطالعه کنید.

نمای داخلی بسترن B50F
نمای داخلی بسترن B50F

مقایسه بسترن B50F با جیلی امگرند

جیلی امگرند یکی از موفق‌ترین چینی‌های بازار ایران است که از ابتدای ورودش به ایران تاکنون همیشه مورد توجه قرار گرفته است. یکی از دلایل این توجه، ظاهر قابل‌قبول آن است؛ چهره‌ای که مانند رقیب و خلاف دیگر هم‌وطنانش بکر و مختص به خودش است، به دور از کپی‌کاری و شباهت‌های ناشیانه.

با مقایسه بسترن B50F با جیلی امگرند باید گفت هر دو خودرو طراحی منحصر به خود را دارند که در عین سادگی، زیبا و دل‌نشین است؛ به دور از اغراق و حجم‌های اضافه. درواقع در این بخش امتیاز دادن به یکی از دو خودرو را باید به سلیقه مشتری واگذار کنیم.

در داخل کابین نیز طراحی هر دو خودرو خوب است و سادگی در عین جذابیت در آن‌ها دیده می‌شود. اما شاید بتوان گفت نوع طراحی داشبورد و کنسول در بسترن کمی گیراتر و هیجان‌انگیزتر درآمده است. اما همه‌چیز در این بخش به طراحی ختم نمی‌شود. درمورد فضای داخل کابین باید گفت دو خودرو دارای فضای خوب و نشیمن راحتی هستند، با این تفاوت که جیلی صندلی‌های راحت‌تری دارد و بسترن فضای بیش‌تر. که این تفاوت هم بسته به نظر مشتری در انتخاب نهایی مؤثر خواهد بود.

در مقایسه بسترن B50F با جیلی امگرند درمی‌یابیم که در بخش فنی هر دو خودرو دارای موتور ۴ سیلندر ۱۶ سوپاپ ۱۸۰۰ سی‌سی هستند. این موتور در جیلی امگرند حداکثر قدرت ۱۳۸ اسب‌بخار دارد و گشتاورش ۱۷۲ نیوتن‌متر است، یعنی کمی ضعیف‌تر از بسترن. همچنین عملکرد جعبه‌دنده، ترمز‌ها، سیستم تعلیق و فرمان‌پذیری بسترن B50F در تست‌ها بهتر از جیلی امگرند تشخیص داده شده است.

در بخش ایمنی دو خودرو با توجه به تست‌های صورت‌گرفته روی آن‌ها و این‌که جیلی امگرند دارای چهار ستاره از پنج ستاره تست ایمنی اروپا است و بسترن هنوز در این تست آزمایش نشده، باید گفت جیلی امگرند در این قسمت برنده رقابت است. همچنین جیلی امگرند در تست ایمنی چین پنج ستاره دریافت کرده و بسترن B50F فقط موفق به کسب چهار ستاره شده است.

در بحث قیمت نیز دو خودرو تقریباً در یک رده قیمت قرار دارند. امیدواریم که این مقایسه بسترن B50F با چری آریزو ۵ و جیلی امگرند توانسته باشد اطلاعات مفیدی درباره ارزش خرید هر خودرو در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش بسترن B50F به سایت دیوار مراجعه کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ به نظر شما کدام خودرو ارزش خرید بیشتری دارد؟ نظرات و تجربیات خود را از طریق بخش دیدگاه‌ها با ما در میان بگذارید.

5 نظرات
  1. حسین می‌گوید

    بسترن رو هر کی خریده نمیفروشه!
    چون موتور و گیربکس مطمئنی داره که خراب نمیشه و سیستم فنربندی مولتی لینکش در ماشین های لوکس فقط پیدا میشه! و بخاطر همین هندلینگ عالی داره!

  2. محمد می‌گوید

    به نظر من ارزش این ماشین در مقایسه با هم ده های قیمتی واقعا یک سر گردن بالاتره و تو قیمت عرف بازار من اولین و آخرین انتخابم بسترن بی ۵۰ اف مگر اینکه آنقدر سرمایه داشته باشم که تویوتا یا هیوندا بخرم وگرنه بهترین گزینه تو رده قیمت خودش واقعا تا نداشته باشین نمیدونین چی میگم ظاهر خاص در رده ماشین یک میلیاردی و موتور و گیربکس و جلوبندی در هد هیوندا و فول آپشن نمیدونم از یک ماشین دیگه چی میخواین

  3. ابوالفضل شیرخانلو می‌گوید

    بسترنB50fیه خودرو با قیمت مناسب در رده ی قیمتی خودش در کلاس جهانیه،،،
    اتاق جادار و راحت و زیبا،،،،
    گیربکس ۶سرعته ی تیپ ترونیک ژاپنی،،،
    تعویض دنده ی نرم و راحت ،،،
    طراحی اتاق هم که دیگه عالیه،،،
    مصرف سوخت خوب و مناسب،،،
    سیستم جلو بندی محشر،،،
    رانندگی دلنشین و آرام،،،
    خلاصه یه ماشینه عالی با قیمت
    استثنایی،،،،
    من که تو این رنج قیمتی از این ماشین
    بهتر سراغ ندارم ،،،
    یه خودروی چینی با کیفیتی بهتر از ماشینهای کره ای،،،

  4. غ س می‌گوید

    یک دوستی دارم که بسترن B50F داره سوار شدم اصلا باور نمی کردم اینقدر عالی باشه خدایی سر تر از کیا سراتو مونتاژه

  5. محمد می‌گوید

    بسترن b50fبینظیره هم در قدرت هم در سرعت و هم در ظاهر باید داشته باشیش تا بفهمی چی میگم

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.