بایک BJ40 با دیار خودرو به بازار می‌آید

1

شرکت سازه‌های دیار خودرو یک شرکت تولیدکننده خودروی ایرانی است. این شرکت در سال ۱۳۷۹ با سرمایه‌گذاری ۲۵ شرکت قطعه‌ساز، برای تولید قطعات پرسی بدنه خودرو در شهرک صنعتی سایپا گلپایگان (شهرک صنعتی شماره ۲ گلپایگان) تأسیس شده‌ است. هفته گذشته در حاشیه افتتاح خط تولید سوئیست DX3 در کارخانه دیار خودرو، اعلام شد که در ماه‌های آتی شاسی‌بلند آفرودی BJ40 کمپانی بایک به خط تولید این شرکت خصوصی در شهر گلپایگان می‌آید. به احتمال زیاد نمونه پلاس این خودرو وارد خط تولید دیار خودرو می‌شود.

بایک (BAIC) یک خودروساز چینی است که به‌عنوان زیرمجموعه‌ای از گروه خودروسازی پکن فعالیت می‌کند. این هولدینگ خودروسازی دولتی چینی است که در زمینه مونتاژ محصولات شرکت‌های هیوندای موتور و مرسدس بنز فعالیت می‌کند. گروه خودروسازی پکن در سال ۱۹۸۵، توسط دولت چین و با مشارکت شرکت‌های دایملر آ.گ و هیوندای موتور راه‌اندازی شد. بایک در سال ۲۰۱۰ پس از خریداری تکنولوژی خودروهای شرکت ساب سوئد، به‌عنوان برندی مستقل شروع به تولید خودرو نمود.

پس از محصولاتی نظیر سابرینا و سنووا، اکنون از شرکت بایک تازه‌واردی پا به میدان رقابت گذاشته است که می‌توان گفت حرف‌هایی برای گفتن دارد. این محصول شرکت بایک در اواخر سال ۲۰۱۳ متولد شد و بعد از گذر از نمایشگاه‌های مختلف و رونمایی‌اش حالا به ایران آمده است.

بیشتر بخوانید: سوئیست DX3 دیار خودرو به خط تولید رسید

بایک BJ40 با دیار خودرو به بازار می‌آید
نمای پشتی بایک BJ40

بایک BJ40 نمونه اقتصادی و کپی‌شده جیپ رانگلر به حساب می‌آید. این خودرو در نسخه‌های مختلف ۴در، قیمتی حدود ۲۰ هزار تا ۲۷ هزار و ۷۰۰ دلار دارد. همچنین نسخه پلاس بایک BJ40 به‌خاطر امکانات و جزئیات بیشتر، تاحدی گران‌تر از نمونه قبلی (پیش از فیس‌لیفت) است. در مراسم گذشته شرکت دیار خودرو، نمونه قدیمی BJ40 به نمایش در آمد؛ اما گفته می‌شود که باتوجه‌به عرضه گسترده BJ40 پلاس توسط بایک، نمونه جدید این شاسی‌بلند چینی برای تولید در گلپایگان انتخاب شده است.

باتوجه‌به قیمت جهانی بایک BJ40 پلاس و عوارض گمرکی و مالیات بر قطعات منفصله CKD و SKD خودروهای مونتاژی، می‌توان احتمال داد که این شاسی‌بلند چینی با قیمتی فراتر از ۱ میلیارد تومان (بر اساس قوانین جاری بر تعرفه‌ها و نرخ ارز روز تنظیم خبر) وارد بازار ایران می‌شود. این شاسی‌بلند چینی با پیشرانه‌های مختلف دیزلی و بنزینی به بازار جهانی عرضه شده است، اما بدیهی است که بایک BJ40 پلاس با پیشرانه بنزینی به بازار ایران می‌آید.

در حال حاضر این شاسی‌بلند آفرودی با ۲ پیشرانه بنزینی ۲ لیتری توربو شارژر و ۲٫۳ لیتری توربوشارژر ساخته می‌شود که به ترتیب ۲۰۴ و ۲۵۰ اسب بخار را با گشتاور ۳۱۵ تا ۳۵۰ نیوتن‌متر تولید می‌کنند. دیار خودرو می‌خواهد تا BJ40 پلاس کمپانی بایک را با جعبه‌دنده ۶ سرعته اتوماتیک به بازار عرضه کند. این سیستم انتقال قدرت، توان پیشرانه را به چرخ‌های جلو و عقب این خودروی مونتاژی می‌رساند.

هنوز به‌صورت قطعی نمی‌توان گفت که دیار خودرو کدام پیشرانه را بر روی BJ40 های تولیدی خود نصب می‌کند، اما شاهد هستیم که کمپانی بایک در بازار کشورهای عربی، BJ40 پلاس را با پیشرانه ۲٫۳ لیتری توربوشارژر عرضه‌ کرده است. بنابراین می‌توان حدس زد که این شاسی‌بلند ۲ تُنی با پیشرانه ۲۵۰ اسب بخار و ۳۵۰ نیوتن‌متر به بازار ایران بیاید.

از منظر ابعاد، BJ40 برابر با ۴۶۴۵ میلی‌متر در طول، ۱۹۲۵ میلی‌متر در عرض و ۱۸۷۱ میلی‌متر در ارتفاع توسعه یافته است. فاصله بین محورهای آن برابر با ۲۷۴۵ میلی‌متر است. به اعداد فوق باید ۲۰۸۰ تا ۲۱۱۵ کیلوگرم را برای وزن خالص و همچنین ۲۲۰ میلی‌متر را برای فاصله کف تا سطح زمین خودرو اضافه کنیم. یکی از ویژگی‌های جذاب BJ40 که از روی الگوی آمریکایی خود کپی‌برداری شده است، قابلیت بازکردن قسمت‌های مختلف سقف آن و تبدیل این شاسی‌بلند چینی به خودرویی آفرودی بدون سقف است.

بیشتر بخوانید: مالیات خودروهای لوکس چه قدر است؟

بایک BJ40 با دیار خودرو به بازار می‌آید
نمای داخلی بایک BJ40

از نمای بیرونی، جلوپنجره و ترکیب چراغ‌های این خودرو همان‌طور که عنوان‌شد، بی‌شباهت به جیپ نیست. این شباهت در نمای پشت خودرو و ترکیب چراغ‌های عقب، محل قرارگیری لاستیک، نحوه بازشدن در، دستگیره و استفاده از خطوط کمتر شکسته و منحنی و بیشتر خطوط صاف در طراحی خودرو بر این مدعی تأکید می‌کنند. نوع پنجره عقب، قاب شیشه‌ در‌های خودرو و آینه‌های بزرگ به‌ همین صورت دیده می‌شوند.

کامل‌ترین نمونه این شاسی‌بلند چینی می‌تواند با امکاناتی نظیر جلو آمپر دیجیتال، نمایشگر لمسی، دوربین دنده عقب، استارت دکمه‌ای، سنسور نور و باران، تهویه اتوماتیک دوگانه، ترمز پارک برقی، اتوهلد، سامانه کنترل حرکت در سراشیبی، تنظیم حالت رانندگی، سامانه مدیریت تعادل، سامانه کنترل پایداری الکتریکی، کروز کنترل، قفل دیفرانسیل اتوماتیک محور عقب، تنظیم وضعیت و ضریب انتقال قدرت به چرخ‌های جلو و عقب (تک دیفرانسیل عقب، ۲ دیفرانسیل سبک، ۲ دیفرانسیل سنگین)، فناوری LED چراغ‌ها، کیسه هوای سرنشینان جلو، تریم داخلی چرم، دوربین ثبت وقایع، صندلی‌های جلوی برقی با گرمکن، نورپردازی کابین، شخصی‌سازی گرافیک جلو آمپر و … به فروش می‌رسد. مشتریان می‌توانند ترکیب رنگ کابین بایک BJ40 پلاس را بر اساس سلیقه خود از میان ۴ طرح مختلف انتخاب کنند.

با نگاهی به رقبای این خودرو، می‌توان پیش‌بینی کرد که بازار خوبی دارد؛ درصورتی‌که مشتری ایرانی ذائقه خودرو چینی را زیر زبانش مزه کرده و به آن علاقه‌مند شده باشد؛ در غیر این صورت با هیچ معیار و میزانی، مشتری ایرانی را نمی‌توان پیش‌بینی کرد.

***

شما می‌توانید آخرین اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

1 نظر
  1. بازنده می‌گوید

    یه میلیارد تومن ضرر میکنن که!!!تو کشورهای عرب ۲۵۰ میلیونه حدودا?

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.