تاریخچه شرکت ب‌ام‌و؛ از ساخت هواپیما تا خودروهای لوکس

سلاطین ایالت باواریا

0

ب‌ام‌و (بی‌ام‌دبلیو یا بی‌ام‌وی) برند آلمانی شناخته شده در سطح جهانی است که همواره نقشی تعیین کننده در صنعت خودروسازی جهان دارد. بنابراین بدون شک تاریخچه شرکت ب‌‌ام‌و می‌تواند برای علاقمندان به این صنعت جذاب و خواندنی باشد.

ب‌ام‌و را بسیاری یکی از دو خودروساز بزرگ جهان می‌دانند اما حقیقت این است که این کمپانی به عنوان دوازدهمین خودروساز جهان شناخته می‌شود، اما در عین حال همگان آن را یکی از اصلی‌ترین سازندگان خودروهای لوکس و لاکچری می‌شناسند. به این معنی که عموما در بین بیش از ۲ میلیون تولیدات سالیانه این کمپانی به ندرت می‌توان یک محصول اقتصادی به معنای واقعی پیدا کرد.

اکنون می‌خواهیم درباره خودروسازی که امروزه در ۸ کشور جهان سایت تولید دارد و صاحب شرکت‌های بزرگی مانند رولزرویس کارز و مینی است بیشتر بدانیم. در ادامه با ما همراه باشید تا نگاهی به تاریخچه شرکت ب‌‌ام‌و داشته باشیم.

تاریخچه شرکت ب‌‌ام‌و؛ تاسیس و سرنوشت موسسان

عنوان برند بی‌ام‌دبلیو کوتاه شده عبارت بایریشن موتور ورکه (Bayerische Motoren Werke) است؛ به معنای صنایع موتوری باواریا (بایرن). این شرکت از ادغام سه شرکت کوچکتر حاصل شد و در این مسیر فراز و نشیب‌های فراوانی را تجربه کرده است.

این سه شرکت عبارت بودند از رپ موتورن ‌وِرکه (Rapp Motoren Werke) و بایرشه فلو گزوگ ورکه (Bayerische Flugzeug werke) و فرزاگ فِبریک آیزناخ (Fahrzeug Fabric Eisenach). 

بیشتر بخوانید: تاریخچه کمپانی مرسدس بنز

تاریخچه لوگو ب‌ام‌و
سیر تکامل لوگوی شرکت ب‌ام‌و

رپ موتورن ورکه (Rapp Motoren Werke)

کارل فردریش رپ (راپ) که از سال ۱۹۱۲ در دو شرکت خودروسازی زوست و دایملر مشغول به کار بود، به دلیل علاقه به صنعت هوایی و مهندسی هواپیما، از سال ۱۹۱۳در کارگاه کوچک شخصی‌اش مشغول به ساخت قطعات هواپیما شد. در این میان آشنایی او با فرانسیس جوزف پاپ که سیاستمداری معروف در زمان خود بود باعث شد تا بتواند کسب و کارش را گسترش داده و شرکت تولید قطعاتش را با نام رپ موتورن ورکه تاسیس کند.

اما مشکلات مالی به‌وجود آمده در شرکت، منجر به جدایی زود هنگام او از مجموعه در سال ۱۹۱۷ شد. در ادامه فرانسیس جوزف پاپ شرکت رپ موتورن ورکه را به بابریش موتورن ورکه (BMV) تغییر داد. این کارخانه که به منبع اصلی تولید موتورهای هواپیما برای ارتش تبدیل شد با اضافه شدن مکس فریتز طراح اصلی شرکت دایملر، توانست موتور معروف llla را طراحی و به تولید انبوه برساند. 

بایرشه فلوگزوگ ورکه (Bayerische Flugzeug werke)

موسس این شرکت (BFW) گوستاف اوتو نام دارد که در سال ۱۹۰۹ آن را تاسیس کرد. در واقع اوتو نیز یک مهندس و طراح هواپیما بود، که در این سال شرکتی به نام  گوستاف اوتو فلوگ مشینن فبریک (Gustav Otto Flug Machinenfabrik) را به منظور تولید و ساخت قطعات و موتور هواپیما تاسیس کرد.

این شرکت به دلیل ناتوانی در ارائه خدمات مورد نیاز ارتش و مواجهه با مشکلات متعدد، در سال ۱۹۱۶ به مدیریت دولت درآمد و نام آن به بایرشه فلوگزوگ ورکه تغییر کرد. 

فرزاگ فِبریک آیزناخ (Fahrzeugfabrik Eisenach)

این شرکت که به اختصار (AWE) نامیده می‌شد، قدمت بیشتری از دو کمپانی قبلی دارد و در سال ۱۸۹۶ توسط هانریک ارهات بنیانگذاری شد. فعالیت آن ابتدا در زمین تولید دوچرخه و سلاح بود، اما بعدتر به صنعت خودروسازی وارد شد و اتومبیلی با نام واتربورگ را تولید کرد.

دفتر مرکزی کمپانی ب‌ام‌و
دفتر مرکزی کمپانی ب‌ام‌و

شرکت هانریک ارهات در طول جنگ جهانی به تولید تجهیزات جنگی و کامیون ادامه داد. در این زمان البته بیشتر به نام شرکت دیسکی معروف بود. 

مروری بر تاریخچه ب‌ام‌و از زمان تاسیس تا پایان دهه ۳۰ میلادی

در تاریخچه شرکت ب‌ام‌و آمده است که امضای پیمان ورسای دو شرکت BMV و BFW را از ساخت قطعات هواپیما بازداشت. BMV به ساخت ماشین‌آلات و تجهیزات کشاورزی روی آورد و BFW در بلاتکلیفی به سر می‌برد.

در سال ۱۹۲۲ شخصی به نام کمیلیو کستیلیونی این دو شرکت را خریداری و در هم ادغام کرد. شرکت جدید که BMW نامیده شد به تولید موتور برای اتوبوس و کامیون و ماشین آلات کشاورزی مشغول شد. در سال ۱۹۳۲ اولین موتورسیکلت شرکت با نام R32 وارد بازار شد.

در سال ۱۹۲۸، با پیوستن خودروسازی AWE به این شرکت، اولین اتومبیل ب‌ام‌و که در AWE به نام دیسکی ۱۵/۳PS تولید می‌شد با عنوان ب‌ام‌و ۱۵/۳ وارد بازار شد. ب‌ام‌و این محصول را تا ۱۹۳۲ به ۲۰/۳ ارتقا داد و آن را به عنوان اولین محصول کاملا اختصاصی این شرکت و با موتور ۴ سیلندر ساخته شده بر اساس موتور آستین ۷ تولید کرد.

ب‌ام‌و ۳۰۳
ب‌ام‌و ۳۰۳

نقطه عطف تولیدات ب‌ام‌و، مدل ۳۰۳ با موتور شش سیلندر خطی‌اش بود که در ۱۹۳۳ به بازار آمد. جالب اینکه ۳۰۳ اولین محصول ب‌ام‌و بود که با جلوپنجره‌قلوه‌ای شکل آشنای این برند تولید شد. بر همین اساس مدل‌های بعدی ۳.۹، ۳۱۵ و ۳۱۹ نیز با همین جلوپنجره تولید شدند.

اولین سدان تولیدی این کمپانی با نام ۳۲۶ نیز که در ۱۹۳۶ عرضه شد با همین جلوپنجره مشترک تولید شد. سدان ۳۲۸، که مدل ارتقا یافته ۳۲۶ بود، با ۸۰ اسب بخار قدرت اولین پیروز مسابقات جهانی از بی‌ام‌دبلیو بود که در مسابقات ۲۴ ساعته‌ی لمانز سال ۱۹۳۹، به مقام اول در کلاس خود رسید.

بیشتر بخوانید: بالاخره مخترع خودرو چه کسی بود؟

آغاز دهه ۴۰ میلادی و شروع جنگ جهانی دوم 

شرکت ب‌ام‌و که تا پیش از جنگ جهانی دوم خودروهایی در کلاس‌های مختلف کانورتیبل، سدان و کوپه تولید کرده بود، با آغاز جنگ در سال ۱۹۳۹ مجددا به تولید موتور هواپیما مشغول شد. اما پس از جنگ، نیروهای متفقین شرکت را از ادامه ساخت موتور هواپیما و حتی موتور سیکلت و اتومبیل بازداشتند.

موتور سیکلت ب‌ام‌و در جنگ جهانی دوم
موتور سیکلت تولیدی ب‌ام‌و در جنگ جهانی دوم

با مرور تاریخچه شرکت ب‌ام‌و متوجه می‌شویم در این زمان بود که کمپانی ب‌ام‌و خودروساز به تولید تجهیزات آشپزخانه پرداخت. در سال ۱۹۴۷ با کاهش محدودیت‌های متفقین، شرکت توانست برنامه ساخت موتورسیکلت جدیدش را آغاز کند. R24 محصول این تلاش مجدد بود. ادامه کاهش محدودیت‌ها ساخت سدان بزرگ ۵۰۱ و سری جدید محصولات بی‌ام‌دبلیو در کلاس‌های سدان، کوپه و کانورتیبل را در پی داشت.

اولین محصول اقتصادی در تاریخچه ب‌ام‌و نیز که به منظور تامین نیازهای مردم آسیب دیده در جنگ عرضه شد، در همین دهه با نام ایستا به بازار آمد. در همین دوران سدان لوکس ۵۰۲، رودستر ۵۰۷ و کوپه ۵۰۳ نیز برای رقابت با ۳۰۰SL و ۱۹۰SL مرسدس بنز ساخته شد. ب‌ام‌و ۶۰۰ نیز بر پایه ایستا برای مقابله با فولکس واگن بیتل ساخته شد. اما رقابت ب‌ام‌و با بنز و فولکس چندان موفقیت‌آمیز نبود و ساخت این محصولات برای سوددهی شرکت و تغییر شرایط بحرانی پسا جنگ کافی به نظر نمی‌آمد.

ب‌ام‌و ۵۰۷ رودستر - تاریخچه شرکت ب‌ام‌و
ب‌ام‌و ۵۰۷ رودستر

لذا به دنبال نجات شرکت از نابودی، پروژه جدیدی با نام کلاس جدید (Neue Klasse) کلید خورد. حاصل این پروژه سدان سایز متوسط اسپرتی بود که در سال ۱۹۶۲ با عنوان ب‌ام‌و ۱۵۰۰ به بازار آمد. این پروژه که آغازگر تقسیم‌بندی محصولات ب‌ام‌و از سری ۲ تا سری ۷ بود، شرکت را به عنوان سازنده سدان‌های لوکس و اسپرت در جهان مشهور کرد. 

موفقیت‌های پی‌درپی ب‌ام‌و در دهه ۷۰ و ۸۰ و ۹۰ میلادی

کمپانی خودروسازی ب‌ام‌و پس از کسب موفقیت با سدان اسپرت ۱۵۰۰، کوپه دو در کانورتیبل ۱۶۰۰ و کامپکت لوکس ۲۰۰۰ را وارد بازار کرد. سری ۲ بی‌ام‌دبلیو بر اساس همین کامپکت‌های لوکس تولید شد که خاص‌ترین آن‌ها را می‌توان مدل ۲۰۰۲ دانست.

در دهه ۷۰ میلادی، سری اسپرت و لوکس ۳ متولد و با مدل CSL3.0 به اوج خود رسید. همکاری با ZF و بوش نیز از همین دهه آغاز شد که موفقیت هر روز ب‌ام‌و را در تولید موتور اسپرت‌ها به دنبال داشت. سری ۵ در دهه ۷۰ شاهد اولین سدان لوکس پرفروش خود M1 بود. این محصول که با همکاری لامبورگینی تولید شد، اولین خودروی موتور میانی ب‌ام‌و نیز محسوب می‌شد.

بیشتر بخوانید: نگاهی به زندگینامه انزو فراری

ب‌ام‌و M1 - تاریخچه ب‌ام‌و
تصویری از ب‌ام‌و M1 معروف

پیشرفت دیگر این کمپانی در دهه ۷۰، تولد سری ۷ و گسترش طراحی M در دیگر سری‌های تولیدی بود. این طراحی جدید در سال ۱۹۸۰، تولید ب‌ام‌و ۵۳۵ را بر اساس پلتفرم E12 سری ۵ و ب‌ام‌و ۵ را بر اساس پلتفرم E28 در پی داشت.

دهه ۸۰ همچنین روزهای تولید اولین موتور دیزل ب‌ام‌و با نام M21، اولین خودروی چهارچرخ محرک ب‌ام‌و با نام E30 325iX و اولین استیشن واگن ب‌ام‌و نیز بود. اولین موتور وی ۱۲ این کمپانی هم در ب‌ام‌و سری ۷ در سال ۱۹۸۶ سوار شد.

ب‌ام‌و در ادامه موفقیت‌های روز افزونش در دهه ۹۰ میلادی، موتور V12 مشهور خود را در اختیار مک‌لارن قرار داد تا به ارتقای کیفی سوپرکارهای این خودروساز کمک کرده باشد. خط تولید خود را در آمریکا افتتاح نمود و کمپانی روور ایتالیا را خریداری کرد که به واسطه آن همچنان مالکیت رولز-رویس و مینی را در اختیار دارد.

ارائه مدل مفهومی اولین کراس‌اور ب‌ام‌وی با عنوان X5 نیز در اواخر این دهه محقق شد که برگ موفقی دیگر در تاریخچه ب‌ام‌و است.  

تاریخچه شرکت ب‌ام‌و و مسابقات اتومبیل‌رانی

در بین برند‌های معتبر اتومبیل سازی، فراری و مرسدس بنز، حدود ۹۰ سال پیش به سطح اول رقابت‌های اتومبیل‌رانی راه یافتند. در این میان، اما ب‌ام‌و بیشتر در مسابقات موتورسواری و صنعت موتورسیکلت‌های اسپورت فعال بود.

اولین حضور موفق ب‌ام‌و در مسابقات سرعت را می‌توان به سال‌های ۱۹۳۰ و قهرمانی‌های متعدد مدل ۳۲۸ DAMC مربوط دانست. موفقیتی که با چالش‌های پیش آمده برای کمپانی طی جنگ جهانی دوم تداوم نیافت و نتوانست افتخاری دیگر برای تاریخچه ب‌ام باشد.

با این حال، با شروع فعالیت دپارتمان M با نام ب‌ام‌و موتور اسپورت داستان تغییر کرد. ب‌ام‌و که تا پیش از فعالیت این دپارتمان به صورت مستقیم در مسابقات اتومبیل رانی شرکت می‌کرد، در این زمان دریافت که برای توسعه محصولات خود در این زمینه و کسب موفقیت‌های بیشتر در این شاخه، نیاز به مدیریتی تخصصی و مستقل در دنیای خودروهای اسپرت دارد. به نظر دلیل اصلی درک این نیاز، گسترش هر روزه مسابقات در این دهه و توسعه آن‌ها در رشته‌های مختلف بود و اینکه ب‌ام‌و نمی‌توانست در این مسابقات مانند رالی گروه یک موفقیت کسب کند.

در حالی که این کمپانی کم‌کم به سازنده خودروهای لوکس و اسپرت شهرت می‌یافت و تجربه سازنده‌های مشابه مانند فراری و مازراتی در ایتالیا نشان می‌داد، افزایش آمار فروش در این کلاس، نیازمند کسب موفقیت در مسابقاتی نظیر فرمول یک است.

با گسترش فعالیت گروه ب‌ام‌و M، ثبت تاریخچه موفقیت‌های زنجیروار و متعدد ب‌ام‌و در مسابقات کلاس GT، فرمول E، فرمول یک، مسابقات استقامت جهانی (WEC)، ایمسا و DTM کلید خورد. به این ترتیب، انگیزه پیروزی در مسابقات فرمول ۱ باعث شد تا ب‌ام‌و موتور اسپرت، مدل‌های معروف M را یکی پس از دیگری معرفی و روانه پیست‌ها کند. حاصل این تلاش مدل‌های مشهور M3 ،M5 ،M535i و M 635 Csi بود.

ب‌ام‌و موتور اسپرت یا دپارتمان M در ادامه رقابت با تولید‌کنندگان دیگر اسپرت کارها در جهان، خودروی دو سرنشینه Z1 را در سال ۱۹۸۹ رونمایی کرد. از جمله دیگر محصولات این رقابت مدل‌های ۳۲۸ و ۵۰۷ و ۳۲۵i با موتور ۲.۵ لیتری ۱۷۰ اسب بخاری بود که در تاریخچه شرکت ب‌ام‌و به ثبت رسیده است.

بیشتر بخوانید: زندگینامه مایکل شوماخر

ب‌ام‌و V12 LMR
ب‌ام‌و V12 LMR؛ برنده جایزه مسابقات لمانز در سال ۱۹۹۸

از بهترین تجربیات گروه M می‌توان به BMW V12 LMR اشاره کرد که توانست در سال ۱۹۹۸ در یکی از طاقت فرساترین مسابقات جهان، یعنی مسابقات ۲۴ ساعته لمانز، کاپ قهرمانی را برای ب‌ام‌و به دست آورد. این خودرو با وزن ۹۰۰ کیلوگرم و موتور ۱۲ سیلندر در سال های بعد هم موفقیت‌های زیادی کسب کرد.

به طور کلی، با مرور تاریخچه شرکت ب‌ام‌و شاید بتوان گفت بهترین دوران برای ب‌ام‌و در عرصه مسابقات جهانی اوایل قرن ۲۰۰۰ باشد که توانست با کمک تیم فرمول یک ویلیامز موفقیت‌های خوبی را کسب کند.

ناگفته نماند موتورهای ساخت ب‌ام‌و تا امروز با اختلافی فاحش دارندهٔ بیشترین عنوان موتور سال شده‌اند. همچنین، در ژانویه ۲۰۱۲ ب‌ام‌و توسط فوربز به عنوان خوشنام‌ترین برند خودرویی دنیا معرفی شد. 

قواعد نام‌گذاری خودروهای ب‌ام‌و 

رعایت یک قاعده و قانون خاص در نام‌گذاری محصولات ب‌ام‌و کاملا محسوس است. این قاعده و قانون که در نام تمامی محصولات تاریخی و قدیمی ب‌ام‌و نیز مشاهده می‌شود، معمولا به شکل یک عدد سه رقمی و یک یا دو حرف انگلیسی در ادامه آن لحاظ می‌گردد.

در این اعداد، رقم اول سری یا کلاس اتاق را بیان می‌کند، رقم دوم و سوم نیز حجم تقریبی موتور را نشان می‌دهند. شرح پیام حروف به کار رفته در کنار این اعداد نیز به این ترتیب است:

  • i: بنزینی بودن موتور
  • D: دیزلی بودن موتور 
  • L: بیشتر بودن فاصله بین دو محور 
  • X: چهارچرخ متحرک بودن خودرو
  • C: قابلیت تبدیل به حالت کابریو (کانورتیبل یا کروک)

محصولات دپارتان M نیز در این قاعده با حرف m در ابتدای نام‌شان متمایز می‌شوند. البته می‌توان در این میان به استثناء‌هایی مانند محصولات برقی و هیبریدی i8 و i3 نیز اشاره کرد. 

بیشتر بخوانید: راهنمای جامع کلاس بندی خودرو

انواع سری خودروی ب‌ام‌و 

با مرور تاریخچه شرکت ب‌ام‌و در می‌یابیم که معمولا هر گروه محصولات ب‌ام‌و را با عنوان سری متمایز می‌کنند. مانند ب‌ام‌و سری ۳ یا سری ۵. این عنوان که بیان‌گر سایز اتاق خودرو است به این صورت تفکیک می‌شود: 

ب‌ام‌و سری ۱ - تاریخچه ب‌ام‌و
ب‌ام‌و سری ۱ مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۱

این سری، کوچک‌ترین خودرو‌هایی تولیدی ب‌ام‌و را تشکیل می‌دهد که در سه کلاس هاچ بک، کوپه و کانورتیبل عرضه می‌شوند. اولین نسل از این سری در سال ۲۰۰۴ با کد تولیدی E۸۲/۸۸ معرفی شد و نسل دوم آن‌ها میز در سال ۲۰۱۱ با کد تولیدی F۲۰ رونمایی گشت. محصولات این سری  با ۱۱ موتور مختلف بنزینی، دیزلی و هیبریدی عرضه می‌شوند.

شما می‌توانید برای مشاهده آخرین آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۱ هاچ‌بک به سایت دیوار مراجعه کنید.

ب‌ام‌و سری ۲ گرن‌کوپه مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۲ گرن‌کوپه مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۲

با بررسی تاریخچه ب‌ام‌و باید گفت که این سری از محصولات ب‌ام‌و شامل مدل‌های اسپرت کوچک این کمپانی هستند. به ادعای ب‌ام‌و برخی خصوصیات خاص، آن‌ها را از سری ۱ جدایی می‌کند. در حال حاضر، تنها سه نسخه کوپه کابریو (با کد اف۲۲)، اکتیو تورر (با کد اف۴۵) و گرند تور (با کد اف۴۶) در این سری قرار گرفته‌اند.

شما می‌توانید برای مشاهده آخرین آگهی‌های خرید و فروش ب‌ام‌و سری ۲ کوپه به سایت دیوار مراجعه کنید.

ب‌ام‌و سری ۳ مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۳ مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۳

این گروه که از قدیمی‌ترین، معروف‌ترین و محبوب‌ترین گروه‌های ب‌ام‌و محسوب می‌شود، تاکنون در شش نسل روانه بازار شده است. تمام این محصولات در کلاس سدان‌های کوچک قرار می‌گیرند و همواره از بهترین‌های موجود در بازار بوده‌اند.

در حال حاضر، نسل ششم این اتومبیل با کد تولیدی F۳۰ عرضه می‌شود. این نسل با ۸ موتور مختلف بنزینی و دیزلی تولید می‌شود. پیشتر در بین تولیدات سری ۳ شاهد مدل‌های کوپه و کانورتیبل نیز بودیم که با کد E90 تولید می‌شدند. 

شما می‌توانید برای مشاهده آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۳ سدان به سایت دیوار مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: نگاهی به کلکسیون ماشین لیونل مسی

ب‌ام‌و سری ۴ مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۴ مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۴

این محصول که در سال ۲۰۱۲ در لیست تولیدات ب‌ام‌و قرار گرفت، یک کوپه کامپکت است و به عنوان جایگزین کوپه سری ۳ شناخته می‌شود. دلیل تفکیک آن از سری ۳، تمیز دادن محصولات اسپرت این کمپانی توسط مدیران آن است. 

شما می‌توانید برای مشاهده آخرین آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۴ گرن کوپه به سایت دیوار مراجعه کنید.

ب‌ام‌و سری ۵ سدان مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۵ سدان مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۵

این سری، سدان‌های سایز متوسط ب‌ام‌و را تشکیل می‌دهد و در کنار سری ۳ از قدمت بالایی در لیست محصولا ب‌ام‌و برخوردار است. نسل ششم این گروه که با کد تولیدی F۱۰ در سال ۲۰۱۰ معرفی شد با ۷ نوع مختلف موتور بنزینی و دیزلی در دسترس است. نکته مهم اینکه هفتمین نسل از سری ۵ که در سال ۲۰۱۷ معرفی شد با کد G30 شناخته می‌شود.

این نسل را در کلاس سدان و استیشن مشاهده می‌کنیم. همچنین سریع‌ترین سدان بنزینی حال حاضر جهان متعلق به سری ۵ گروه M ب‌ام‌و است که با کد F90 شناخته می‌شود. 

شما می‌توانید جدیدترین آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۵ سدان را در سایت دیوار مشاهده کنید.

ب‌ام‌و سری ۶ جی‌تی مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۶ جی‌تی مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۶

سری ۶، شامل محصولات اسپرت و بزرگ ب‌ام‌و محسوب می‌شود که در سال ۱۹۷۶ به صورت کوپه‌های دو در روانه بازار شدند. در سال ۲۰۰۳ این گروه که تولید آن‌ها در ۱۹۹۸ متوقف شده بود بر اساس سری ۵ بازطراحی شدند.

نسل سوم آن‌ها با کد F12/F۱۳ در سه مدل کوپه، کانورتیبل و گران کوپه از ۲۰۱۳ روانه بازار شده‌اند. این نسل با سه موتور بنزینی و دو موتور دیزلی تولید می‌شود. 

شما می‌توانید آخرین آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۶ کوپه را در سایت دیوار مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: تاریخچه شرکت ایران خودرو از آغاز تا امروز

ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۲۰۲۱
ب‌ام‌و سری ۷ مدل ۲۰۲۱

ب‌ام‌و سری ۷

لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین سدان‌های ب‌ام‌و را در سری ۷ شاهد هستیم. این سری نیز از گروه‌های قدیمی ب‌ام‌و است که تولید آن‌ها از ۱۹۷۷ آغاز شده و تاکنون پنج نسل از آن‌ها روانه بازار گشته است.

این سری در حال حاضر با سه نوع موتور بنزینی و دو موتور دیزلی تولید می‌شود. ب‌ام‌و فول سایز سری ۷ که لوکس‌ترین و بزرگ‌ترین تولید ب‌ام‌و محسوب می‌شود، این روزها برای ساخت با موتور هیدروژنی در دست بررسی و تحقیقات قرار گرفته است. 

برای مشاهده جدیدترین آگهی‌های خرید و فروش بی‌ام‌و سری ۷ به سایت دیوار مراجعه کنید.

بی‌ام‌و سری ۸

این سری از محصولات ب‌ام‌و تولیدات GT این کمپانی را دربر می‌گیرند. آخرین محصول از این سری ب‌ام‌‌و سری ۸ گرن کوپه است که در ۲۰۱۹ رونمایی شده است. 

دورنمای کمپانی ب‌ام‌و در آینده 

تاریخچه شرکت ب‌ام‌و فراز و نشیب‌های زیادی داشت. ب‌ام‌و در سال‌های اخیر و در ادامه مسیر کسب موفقیت‌های جدید، از سال ۲۰۱۰ اقدام به سرمایه‌گذاری قابل توجهی بر روی خودروهای برقی، هیبرید، سرویس اشتراک خودرو و فناوری خودران کرده است.

طرح مفهومی Connect Drive که در ژنو ۲۰۱۱ معرفی شد و بر تمرکز ب‌ام‌و به ارتباط هوشمند بین راننده، خودرو و محیط پیرامون آن‌ها معطوف شده بود، به نوعی بیان‌گر اهداف بلند مدت این سرمایه‌گذاری است. شرکت ب‌ام‌و این طرح را بخشی از مجموعه‌ای دانست که قصد دارد آن را در اکوسیستم جهان ارتباطات جای دهد.

حاصل این سرمایه‌گذاری اخیر را می‌توان سری i این کمپانی و محصولات i8 و i3 از این سری دانست. طرح مفهومی Vision Next 100 نیز که نشان می دهد در صد سال آینده، ماشین‌های تولیدی ب‌ام‌و چه شکل و شمایلی خواهند داشت، از دیگر نتایج این تحقیقات است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.