مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر ۷۱۸ و لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ

پرقدرت‌های اسپرت و گران‌قیمت

0

یکی از بهترین نمونه‌های خودروهای سبزی که راهی بازارهای ایرانی شده، همین ب‌ام‌و i8 است. خودرویی هیبریدی محصول ۲۰۱۳ که در هر صد کیلومتر، ۲.۵ لیتر بنزین می‌سوزاند و این، یعنی سلامی دوباره به محیط زیست.

این خودروی چشم‌نواز و دوست‌داشتنی، یک موتور بنزینی دارد با توان ۲۲۸ اسب‌بخار و یک موتور الکتریکی با توان ۱۳۰ اسب‌بخار. در نهایت این‌که همکاری این دو پیشرانه، توانسته است شتاب این خودرو را به ۴.۴ ثانیه برساند. حداکثر سرعتی هم معادل ۲۵۰ کیلومتر بر ساعت به آن هدیه داده و البته مهم‌تر از همه اینکه آلایندگی آن را هم به به ۶۹ میلی‌گرم دی‌اکسید کربن در هر کیلومتر رسانده است که در نوع خودش خیلی مثال‌زدنی است.

طراحی خودرو نیز کاملاً تهاجمی و به‌روز از آب درآمده که می‌تواند برای کاربران زیادی جذابیت داشته باشد؛ یک سواری لوکس و هیبریدی با قدرت رانندگی اسپرت که می‌تواند جاده‌ها را ببلعد. قدرت تولیدی توربوشارژ سه سیلندر بنزینی این مدل، ۲۲۸ اسب‌بخار قدرت و ۳۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید کرده و با یک گیربکس شش سرعته اتومات، نیرو را به چرخ‌های عقب منتقل می‌کند.

موتور الکتریکی ب‌ام‌و i8 هم با ۱۳۰ اسب‌بخار قدرت و ۲۵۰ نیوتن‌متر گشتاور هم، قدرت تولیدی خودش را به چرخ‌های جلو منتقل می‌کند. حالا هر کدام از این قوای محرکه هم می‌تواند به تنهایی کار کرده و هم با هم ادغام شده و در حالت هیبریدی، ۳۵۸ اسب‌بخار قدرت تقدیم کند. چنین است که در کمتر از پنج ثانیه این خودرو به حداکثر سرعت خودش می‌رسد.

نکته جالب این‌که ب‌ام‌و i8 هیچ گاه به صورت رسمی وارد کشور نشد، چرا که هیچ شرکت داخلی زیر بار مسئولیت ساختار پیچیده هیبریدی این خودروی به‌روز نمی‌رفت. خودروهایی از این دست هم که در بازارهای ایران موجودند، به صورت شخصی وارده شده‌اند.

این خودرو فقط در نسل اولش در ایران حضور یافته است. خودروهای لوکس از این دست، در بازار ایران هم وجود دارند که می‌توانند به عنوان رقیب این مدل معرفی شوند. خودروهایی چون آلفارومئو ۴C، لوتوس الیزه و پورشه باکستر که در سال‌های تولید نزدیک به این خودرو، رقیب آن شده‌اند.

در ادامه این مطلب به مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر ۷۱۸ و لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ می‌پردازیم تا ببینیم ب‌ام‌و i8 چه توان و قدرتی در قیاس با رقبا دارد.

مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر اس ۷۱۸

یکی از خودروهای رودستری که می‌تواند رقیبی برای بی‌ام‌و i8 باشد، نسل چهارم پورشه‌های باکستر است که امروز به ۷۱۸ مشهور شده است. پورشه باکستر از سال ۲۰۱۷ بود که راهی بازارهای ایران شد. این خودرو دو مدل دارد، مدل ساده و مدل اس که تیپ گران‌قیمت‌تر آن محسوب می‌شود. مدل ساده آن پیشرانه دو لیتری و مدل اس، پیشرانه ۲.۵ لیتری دارد. این تیپ، از سریع‌ترین رودسترهای کشور لقب گرفته است و با امکاناتی چون تعلیق دو حالته هوشمند، لانچ کنتل، چهار حالت رانندگی و سیستم صوتی عالی، برای خودش حسابی اسم در کرده است.

اما بپردازیم به مقایسه اجمالی این دو سوپرلوکس رودستری بازارهای ایران؛ خودروهایی که هر کسی دوست دارد یک بار هم که شده، تجربه رانندگی با آن‌ها را داشته باشد. با مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر ۷۱۸ از نظر طراحی باید گفت که هر دو خودرو نمره‌ای بالا و کاملا شبیه هم می‌گیرند. البته پورشه زبان طراحی خاص خودش را داشته و این مورد درباره ب‌ام‌و i8 هم صدق می‌کند. با این تفاوت که طراحی ب‌ام‌و کمی متناسب‌تر است و آن خاص بودن پورشه را ندارد و شبیه‌تر به خودروهای کلاسیک است. پس شاید بشود مقداری، وضعیت طراحی ب‌ام‌و i8 را بهتر دانست.

از نظر وضعیت رانندگی و هندلینگ و تعلیق و … هم، دو خودرو را باید یکسان تصور کرد. کیفیت ساخت دو خودرو هم شباهت زیادی با هم دارند؛ چرا که هر دو محصولی از صنعت بی‌بدیل اتومبیلرانی آلمان تلقی می‌شود،‌ با این تفاوت که وضعیت پورشه را باید کمی بهتر بدانیم. وضعیت طراحی و امکانات داخل کابین دو خودرو هم شباهت‌های زیادی به هم دارد. اما از حیث ارزش خرید، اگر پورشه بخرید، وضعیت بهتری خواهید داشت. جالب اینکه نقطه منفی مشترک دو خودرو هم، هزینه نگهداری بسیار بالا و همچنین ناسازگاری‌شان با بنزین‌های داخلی است.

با مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر اس ۷۱۸ متوجه می‌شویم که هر دو خودرو دینفرانسیل عقب هستند و گیربکس اتومات دارند که البته در پورشه تعداد دنده‌ها یکی بیشتر است. با این تفاوت که ب‌ام‌و i8 می‌تواند بخشی از قدرت پیشرانه الکتریکی خودش را به جلو هم منتقل کند. حجم پیشرانه پورشه اس ۷۱۸ باکستر، یک لیتر بیشتر است، هرچند که قدرت تولید شده هر دو را باید یکسان فرض کنیم. البته این امر، به واسطه هیبریدی بودن ب‌ام‌و i8 هم هست که بخشی از قدرت خودش را از پیشرانه الکتریکی‌اش می‌گیرد. مصرف سوخت پورشه هم که بیشتر است و البته در نهایت می‌تواند ۳۵ کیلومتر حداکثر سرعت بیشتری هم در ساعت داشته باشد.

در مقایسه ب‌ام‌و i8 با پورشه باکستر اس ۷۱۸ باید گفت که ابعاد i8 هم بیشتر است که به واسطه تفاوت کلاس دو خودرو است؛ کوپه در برابر رودستر. کروز کنترل، اتو پارک، ترمز اضطراری، رادار تابلوخوان و … آپشن‌هایی هستند که در ب‌ام‌و وجود دارد و در پورشه نیست. البته پورشه هم مواردی چون گرم‌کن فرمان و سامانه ضد واژگونی دارد که در ب‌ام‌و نیست.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه پورشه باکستر ۷۱۸ با آئودی TT و آلفارومئو ۴C را مطالعه کنید.

مقایسه ب‌ام‌و i8 با لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ

مقایسه بعدی بین یک کوپه و یک رودستر انگلیسی است؛ بیشتر افراد البته معتقدند که لوتوس الیزه، به خاطر نوع طراحی و زیبایی و البته گران‌قیمت بودنش بیشتر به درد کلسیون می‌خورد. لوتوس الیزه در واقع بیشتر شبیه یک ماشین مسابقه‌ای است که هر کسی نمی‌تواند پشت رل آن بنشیند.

اما در آن‌سوی دیگر، یک ب‌ام‌و i8 وجود دارد که برای خودش غولی محسوب می‌شود. در نگاه اجمالی، وضعیت هندلینگ و تعلیق و رانندگی مدل ب‌ام‌و بهتر است و بیشتر می‌تواند نظر شما را جلب کند. این برتری در طراحی ظاهری هم خودش را به رخ می‌کشد. خودروهای ب‌ام‌و اساساً از خوش‌طرح‌ترین خودورهای جهان هستند و در این رابطه سنگ تمام می‌گذارند. دلیل برتری طراحی ب‌ام‌و i8 هم آن است که هماهنگی بیشتری دارد و بالا آمدن چراغ‌های لوتوس الیزه و … را ندارد.

با مقایسه ب‌ام‌و i8 با لوتوس الیزه ۲۲۰ کاپ باید بگوییم که دیگر برتری انکارناپذیر ب‌ام‌و، در طراحی داخل کابین و امکاناتی است که داخل کابینش در اختیارتان می‌گذارد. لوتوس الیزه عملاً در این زمینه و در برابر نمونه ب‌ام‌و حرفی برای گرفتن ندارد. کیفیت ساخت و همچنین ارزش خرید نمونه مورد بررسی در ب‌ام‌و هم که بهتر است. اساسا نباید فراموش کنید که لوتوس الیزه برای مصارف شهری، گزینه مناسبی محسوب نمی‌شود و به آپشن‌های کم معروف است.

از نظر قدرت تولید شده، دست برتر کاملا با ب‌ام‌و است، حتی با وجود این‌که پیشرانه لوتوس ۳۰۰ سی‌سی بیشتر است. اما با این حال، لوتوس الیزه در شتاب‌گیری، هم‌پای ب‌ام‌و i8 ظاهر شده است. فاصله قدرت تولید شده این‌ها ۱۳۳ اسب‌بخار به نفع ب‌ام‌و است. حجم و اندازه نمونه مورد بررسی ب‌ام‌و هم که حتما بهتر است.

سخن پایانی

امیدواریم که مقایسه بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی از ب‌ام‌و i8 و ارزش خرید آن در برابر رقبایش در اختیارتان قرار دهد. شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار از آخرین قیمت خرید و فروش ب‌ام‌و i8 مطلع شوید.

نظر شما درباره مقایسه بالا چیست؟ به نظر شما کدام یک از این خودروها توان و قدرت بیشتری دارد؟ ارزش خرید آن‌ها را چگونه می‌بینید؟ نظرات و تجربیات خودتان را به صورت کامنت با ما در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.