بررسی ب‌ام‌و M1؛ یک سوپر استار تمام عیار

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0

در اواخر دهه هفتاد ب‌ام‌و برای ساخت یک سوپر اسپرت نیاز به شریکی باتجربه داشت که بتواند با اتکای به دانش و مهارت آن، محصولی تازه بسازد و این آغاز ماجرای ساخت ب‌ام‌و M1 بود.

شرکت ب‌ام‌و – ام (BMW M GmbH) زیر‌شاخه یکی از بزرگ‌ترین خودروسازی‌های جهان یعنی بی‌ام‌و است که منحصرا به طراحی و ارتقای محصولات بی‌ام‌و به خودروهای اسپرت مشغول است. حرف M در اصل از موتور اسپرت (Motorsport) می‌آید و مجموعه‌ای از تولیدات این شرکت را در‌ بر‌می‌گیرد.

در آغاز، این شاخه برای سامان دادن به خودروهای مسابقه‌ای ب‌ام‌و به وجود آمد. اولین محصول آن نیز، ارتقاء دادن و بهینه‌سازی ب‌ام‌و ۳.۰ CS برای مسابقات بود. ب‌ام‌و ۳.۰ در ایران به «ب‌ام‌و ۳۰۰۰» و «ب‌ام‌و شکاری» معروف شد و به راستی که از زیباترین مدل‌های ساخته شده توسط ب‌ام‌و تا امروز است. البته انتخاب نام شکاری برای این مدل ب‌ام‌و در ایران برای من معلوم نیست.

دوستداران خودرو در ایران و البته تمامی دنیا به این مدل اقبال فراوانی نشان دادند. مدل ۳۰۰۰ و پس از آن مدل ۲۰۰۲ مورد توجه ویژه علاقه‌مندان جدی اتومبیلرانی در ایران قرار گرفتند. حتی امروز هم می‌توان نمونه‌هایی از ۲۰۰۲ را در مسابقاتی که در ایران برگزار می‌شود، دید؛ خودروهایی که با سلیقه و دقت زیادی نگهداری شده‌اند و هنوز به‌خوبی مسابقه می‌دهند.

بیشتر بخوانید: بررسی فراری ۲۵۰ جی‌تی برلینتا؛ شاهکار آقای انزو فراری

نمای پشتی ب‌ام‌و M1
نمای پشتی ب‌ام‌و M1

اما جدی‌ترین پروژه‌ با خودروی ب‌ام‌و M1 با شماره بدنه E26 آغاز شد. در اواخر دهه هفتاد ب‌ام‌و برای ساخت یک سوپر اسپرت نیاز به شریکی باتجربه داشت که بتواند با اتکای به دانش و مهارت آن، سوپر‌استار ب‌ام‌و را بسازد. پس لامبورگینی وارد توافقی با ب‌ام‌و – ام برای ساخت خودرویی بر‌اساس طرح تصویبی (Homologate) شد. این‌گونه طرح‌ها برای به‌کارگیری فناوری جدیدی که تاکنون سابقه نداشته یا ساخت خودرویی برای بازارهای خاص در مراجع تصمیم‌گیرنده صنعت خودرو به تصویب می‌رسند.

این همکاری در تمام طول مدت طراحی تا رسیدن به خط تولید ادامه داشت، ولی لامبورگینی درست پیش از راه افتادن خط تولید به دلایل مشکلات مالی از شراکت خارج شد و ب‌ام‌و کل پروژه را با هفت نمونه ساخته شده یک‌جا خرید و مهندسین ایتالیایی‌ای که از لامبورگینی جدا شده بودند، در نزدیکی همان کارخانه طرح را تا تکمیل شدن آن ادامه دادند.

بدنه ب‌ام‌و M1 را جیورجتو جوجیارو (Giorgetto Giugiaro) طراح معروف ایتالیایی که طرح بسیاری از موفق‌ترین خودروهای جهان از او است، طراحی کرد. به هر صورت و بدون حضور لامبورگینی کار تولید این خودروی زیبا و بی نظیر از ۱۹۷۸ پا گرفت و تا سال ۱۹۸۱ کمتر از ۵۰۰ دستگاه از آن ساخته شد و از این حیث این خودرو، ماشینی کمیاب محسوب می‌شود.

بیشتر بخوانید: بررسی فورد GT40 مدل ۱۹۶۵؛ فورد علیه فراری

تصویری از داخل ب‌ام‌و M1
تصویری از داخل ب‌ام‌و M1

ب‌ام‌و M1 اولین خودروی موتور وسطی است که ب‌ام‌و تولید کرد و پس از آن ب‌ام‌و دیگر خودروی موتور وسط تولید نکرد تا سال ۲۰۱۴ که مدل i8 را به بازار فرستاد و از این نظر M1، پدر i8 محسوب می‌شود.

ب‌ام‌و ام ۱ در دو نسخه خیابانی و توربو‌شارژر عرضه شد؛ هر‌ دو با موتور سه و نیم لیتری شش سیلندر و سیستم انژکتوری مکانیکی ساخت کمپانی کوگل فیشر، اولی با خروجی ۲۷۳ اسب بخار و دومی با توان ۸۵۰ اسب بخار. از ۴۵۳ خودروی M1 تعداد بیست دستگاه برای رِیس و با نام BMW M1 Procar ساخته شد و در دو سال متوالی یعنی سال‌های ۱۹۷۹ و ۱۹۸۰ توانست جوایز قهرمانی مسابقات جهانی را از آن خود کند. پس از آن، تیم‌های دیگری از این خودرو در مسابقه‌های ملی استفاده کردند و غالبا بر سکوی اول تا سوم ایستادند.

اکنون در سراسر جهان، تعداد اندکی از این خودروها در دست مجموعه‌داران باقی مانده که تقریبا هیچ‌کدام حاضر به فروش آن نیستند. قیمت‌هایی که بر نمونه‌های انگشت‌شمار فروشی آن‌ها می‌گذارند ارقام نجومی بیش از نیم میلیون دلار است. این رقم بر پایه سلامت و اصالت خودرو تا بیش از یک میلیون دلار هم افزایش پیدا می‌کند.

ب‌ام‌و از دهه بیست میلادی تاکنون که در عرصه تولید خودرو و موتور‌سیکلت فعال بوده، همواره خوشنام و قابل اطمینان باقی مانده است. بیشتر تولیدات این خودروساز زیبا و راحت و مطمئن هستند و نمی‌توان آن‌ها را در جمع بهترین‌ها به حساب نیاورد. ب‌ام‌و M1 یک سوپر استار تمام عیار از ب‌ام‌و محسوب می‌شود.

***

شما می‌توانید از آخرین قیمت خرید و فروش خودروهای ب‌ام‌و در بخش آگهی‌های خودرو در سایت دیوار مشاهده کنید. همچنین، اگر به خودروهای کلاسیک علاقه‌مند هستید، پیشنهاد می‌کنیم به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی هم نگاهی بیاندازید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.