مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس و رنو تندر ۹۰

رقابتی تنگاتنگ در بازاری شلوغ

0

خودروهای چینی مانند برلیانس به‌دلیل تحریم‌های جهانی، عدم تنوع در تولیدات داخلی و قیمت مناسب اغلب این خودروها مورداستقبال گسترده ایرانیان قرار گرفتند و تعدادشان هر روز بیشتر می‌شود. همچنین این خودروی چینی رقبایی در بین هم‌وطنان خود مانند جک J4 داشت. اکنون باید بررسی کرد که برخی از رقبای برلیانس H230 باتکیه‌بر چه ویژگی‌هایی با این خودروی چینی در رقابت بودند و هستند. در این مقاله، به مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس و رنو تندر ۹۰ می‌پردازیم.

مقدمه‌ای بر مقایسه برلیانس H230

برلیانس H230 به‌محض ورود به ایران، با بازار رقابت تنگاتنگی مواجه شد. سدان‌های اقتصادی و خانوادگی زیادی در رده قیمت این خودرو وجود داشتند که سالیان طولانی حضورشان را در بازار ایران تثبیت کرده بودند. مشتری ایرانی هم به‌خوبی آنها را می‌شناخت و این خودرو باید با این اعتمادی که طی سالیان دراز کسب شده بود، رقابت می‌کرد. همچنین بدنامی محصولات چینی در ایران، کار را در این مسابقه شلوغ، سخت‌تر می‌کرد. سمند، پژو پارس، تندر ۹۰، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۷ صندوق‌دار ازجمله این رقبا بودند که در ادامه آن‌ها را با برلیانس مقایسه می‌کنیم.

مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس


درکل پژو پارس یک تولید ایرانی شده و ترکیبی از پژو ۴۰۵ و پژو ۴۰۶ است که طی تمام ۱۸ سال تولید، تاکنون هیچ تغییر محسوسی در ظاهر نداشته است و همچنان در همان شکل و شمایل قبلی تولید می‌شود. این مهم حکایت از طراحی قدیمی آن دارد؛ درحالی‌که رقیب تازه نفسش از شرق آسیا هرچند طراحی بی‌عیب و نقصی ندارد، اما از خصلت تازگی و امروزی‌بودن بهره می‌برد.

مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس
برلیانس H230 از نمای روبه‌‌رو

بنابراین بدون مقایسه جز‌به‌جز اجزا در طراحی بدنه و با همین مقایسهٔ سال طراحی، می‌توان نتیجه گرفت که پژو پارس بازنده رقابت در این بخش است. با‌این‌حال، در داخل کابین اوضاع کمی متفاوت است و ایران خودرو برای نباختن در این زمینه، دست به تغییرات عمده‌ای در سری آخر پژو پارس زده است؛ طراحی داشبورد، صفحه کیلومتر‌شمار، غربیلک فرمان، انتقال دکمه‌های کنترل سیستم صوتی و گوشی همراه به روی غربیلک ازجمله این تغییرات بود؛ اما در بقیه قسمت‌ها همه‌چیز به همان سبک و سیاق قدیمی باقی مانده است.

در مقابل، برلیانس H230 هم در داخل کابین حرف‌هایی برای گفتن دارد و هم از این امکانات رفاهی یادشده برخوردار است. با وجود این، کیفیت متریال به‌کاررفته درون کابین بسیار بد است و در این قسمت، یک امتیاز منفی در مقایسه برلیانس H230 به نامش ثبت می‌شود. برلیانس H230 به‌لحاظ ابعاد کوچک‌تر از پژو پارس است، البته این مسئله باعث نمی‌شود تا جای سرنشینان کمتر شود.

در بخش موتور، پژو پارس موتورهای متعددی را در قلب خود جای داده است، اما آخرین تولیدات ایران‌خودرو از این اتومبیل دارای یک موتور ۱٫۶لیتری است که ۱۰۵ اسب‌ بخار قدرت تولید می‌کند. این موتور پژو پارس با دو جعبه‌دنده اتوماتیک و دستی همراه می‌شود. برلیانس  H230 با یک موتور ۱٫۵لیتری به بیشینه قدرت ۱۰۳ اسب ‌بخار می‌رسد و مانند پژو پارس با دو جعبه‌دنده دستی و اتوماتیک ارائه شده است.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه پژو پارس با خودروهای هم‌رده را مطالعه کنید.

مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس
نمای داخلی برلیانس H230

در مقایسه عملکرد جعبه‌دنده‌ها باید گفت که جعبه‌دنده اتوماتیک پژو پارس در مقایسه برلیانس‌ H230 قوی‌تر است، ولی اوضاع جعبه‌دنده‌های دستی ۵ سرعتهٔ دو خودرو تقریباً در یک سطح قرار دارد. مصرف سوخت این خودروی چینی ۶٫۳ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر است که نشان می‌دهد این خودرو بسیار اقتصادی‌تر از رقیب ایرانی خود با مصرف ۸٫۵ لیتر در ۱۰۰کیلومتر است. مصرف کم بنزین در ایران یک امر مهم محسوب می‌شود.

در بحث ایمنی هم در مقایسه برلیانس H230 با پژو پارس باید گفت که برلیانس H230 دارای وضعیت بهتری است.

مقایسه برلیانس H230 با رنو تندر ۹۰


رنو تندر ۹۰ یک محصول اقتصادی در میان تولیدات کمپانی رنو است، به‌طوری‌که در تمام اجزای آن می‌توان اقتصادی بودنش را دید. طراحی ظاهری آن بسیار ساده و به‌دور از هرگونه هیجان است. امروزه ظاهر خودرو کمی قدیمی و کسل‌کننده شده است. درواقع تندر ۹۰ مانند دیگر محصولات داخلی معضل به‌روزنشدن و تکراری‌بودن را دارد. بنابراین، از این منظر برلیانس H230 تازه بیرون‌‌آمده از تنور ۲۰۱۲، گوی سبقت را از محصول قدیمی و تغییرنیافته ایران‌خودرو می‌رباید.

در بخش طراحی داخل کابین، تندر ۹۰ همان طراحی ساده و اقتصادی خود را دنبال می‌کند. هرچند همه‌چیز در عین سادگی به‌خوبی و باتناسب طراحی شده است، اما شما در داخل این خودرو خبری از هیجان نمی‌بینید؛ درحالی‌که برلیانس H230 در طراحی داخلی، اسپرت و جوان‌پسند ظاهر شده است.

در بخش موتور، این دو رقیب تفاوت چندانی با هم ندارند. موتور ۱٫۶لیتری ۱۶ سوپاپ ۴ سیلندر رنو تندر ۹۰ نیز ۱۰۵ اسب‌ بخار تولید و حداکثر سرعت ۱۷۰ کیلومتر را تولید می‌کند. حتی در بخش مصرف سوخت نیز هر دو اقتصادی‌بودن را به‌رخ خریدار می‌کشند و بین ۶٫۵ تا ۶٫۸ لیتر در هر ۱۰۰ کیلومتر، سوخت مصرف می‌کنند.

پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر مطلب مقایسه تندر ۹۰ با خودروهای هم رده را مطالعه کنید.

مقایسه برلیانس H230 با رنو تندر ۹۰
نمای پشتی برلیانس H230

شاید در بخش جعبه‌دنده اختلاف سطح دو خودرو بیشتر نمایان شود؛ زیرا عملکرد جعبه‌دنده رنو تندر ۹۰ چه در مدل‌های اتوماتیک و چه در مدل‌های دستی به نرمی و هماهنگی با موتور معروف است، اما در برلیانس H230 بخش ضعیف خودرو به شمار می‌رود؛ به‌خصوص در مدل‌های اتوماتیک که جعبه‌دنده کُندی خاص جعبه‌دنده‌های اتوماتیک چینی را به‌خوبی نمایش می‌دهد و از سویی AMT بودن جعبه‌دنده برلیانس سری H200 ضعف فنی را نسبت به جعبه‌دنده AT رنو تندر ۹۰ نشان می‌دهد.

درباره فرمان هم باید گفت هر چند فرمان هیدرولیکی تندر ۹۰ به نرمی معروف است، اما نمی‌تواند به پای فرمان برقی برلیانس H230 برسد. همچنین، سیستم تعلیق دو خودرو در سطح خوبی است، اما برلیانس در این زمینه بهتر ظاهر شده است. شاید بتوان گفت تندر ۹۰ در بخش شتاب وضعیت بهتری در مقایسه برلیانس H230 دارد.

سخن آخر

امیدواریم این مطلب که دربارهٔ بررسی و مقایسه برلیانس H230 است، برای شما مفید بوده باشد. همچنین می‌توانید در سایت دیوار آگهی‌های خرید و فروش برلیانس H230 را مشاهده کنید.

نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ نظرات و تجربیات خودتان را از طریق ثبت دیدگاه با ما و سایر خوانندگان بلاگ دیوار در میان بگذارید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.