بررسی بوگاتی تایپ ۵۷ SC؛ از اینجا تا ابدیت

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

0
بوگاتی تایپ 57 SC

در این مطلب به سراغ بوگاتی تایپ ۵۷ SC؛ شاهکاری که شاید هیچ‌وقت مانندش در دنیای اتومبیل‌سازی طراحی و ساخته نشد.

لذت بردن از خودرو محدود به سواری گرفتن و پشت فرمان نشستن نیست. بسیاری از خودروها اساسا در تعداد محدود و با هزینه‌ای سنگین تولید می‌شوند تا نشان‌دهنده میزان قدرت طراحی و مهندسی سازنده باشند. بعضی از این خودروها اگر به تولید انبوه هم برسند، باز هم برای سوار شدن هر روزه و عادی به کار نمی‌آیند و باید به عنوان یک اثر هنری و یادگاری از مهندسی زمانه‌ای خاص، آن‌ها را نگهداری کرد. این خودروها معمولا سهم بزرگی در پیشرفت صنعت خودروسازی دارند، به‌طوری که بسیاری از وسایل و امکاناتی که در این ماشین‌ها به کار گرفته می‌شوند پس از سالیانی در خودروهای عمومی‌تر هم نصب شده و کاربردی همه‌گیر پیدا می‌کنند.

حال با توجه به همه این مقدمات، خودروهای تاریخ‌سازی را که انتخاب کرده‌ام تحت عنوان، ۵۰ خودروی برتر تاریخ، اندک‌اندک با شما مرور می‌کنم. بر سر تاریخ‌ساز بودن این خودروها جمع کثیری از کارشناسان و علاقه‌مندان جدی ماشین در جهان توافق دارند. در این مطلب، به سراغ خودروی بوگاتی تایپ ۵۷ SC رفته‌ام تا أن را با شما مرور کنم.

بوگاتی تایپ 57 SC
نمای جلوی بوگاتی تایپ ۵۷ SC

بوگاتی تایپ ۵۷ اسسی -آتلانتیک- مدل ۱۹۳۶

بوگاتی آتلانتیک یا همان بوگاتی تایپ ۵۷ SC، از آن نوع ماشین‌هایی است که هرگز قابل کپی شدن نیست. به عقیده من هیچ کمپانی‌ای، حتی خود بوگاتی هم (به علت تغییرات متعدد در مالکیت و سیاست‌گذاری شرکت) دیگر قادر به تولید چنین اتومبیل زیبایی نیست. تمام بدنه اصلی بوگاتی آتلانتیک از یک ورقه آهن و با دست ساخته شده تا خطوط منحنی بدنه را به زیباترین شکل ممکن به نمایش بگذارد. طراح این اتومبیل و نسخه دیگری از آن با نام Atalante ژان بوگاتی، فرزند اِتوره بوگاتی، بنیان‌گذار کمپانی اتومبیل‌سازی بوگاتی است.

بوگاتی تایپ 57 SC - نمای پشتی
نمای پشتی بوگاتی تایپ ۵۷ SC

مدل ۵۷ از سال ۱۹۳۴ تا ۱۹۴۰ تولید و در طول این مدت ۷۱۰ دستگاه از این مدل ساخته شد. بوگاتی تایپ ۵۷ مدل‌های مختلفی داشته که اس‌سی آتلانتیک یکی از آن‌ها بوده است. مدل ۵۷ با موتور ۳/۲۵۷ سی‌سی با قدرت ۱۳۵ اسب بخار که از مدل تایپ ۴۹ بوگاتی به ارث برده در زمان خودش یکی از پر‌قدرت‌ترین ماشین‌های اسپرت غیرمسابقه‌ای و حداکثر سرعتش ۱۵۳ کیلومتر در ساعت در زمان خود اعجاب‌آور بوده است.

در بوگاتی تایپ ۵۷ ترمزهای کابلی با سیستم هیدرولیکی جایگزین شده و سیستم ایمنی این مدل قابل اعتمادتر از مدل‌های قبلی است. از این حیث این مدل را باید یکی از پیشگامان استفاده از سیستم هیدرولیکی ترمز دانست. این ماشین در حال حاضر جزو گران‌ترین خودروهای کلکسیونی جهان است (در اینجا می‌توانید نگاهی به گرانترین خودروهای جهان بیاندازید). در سال ۲۰۰۹ یک دستگاه از این خودروی بازسازی شده در یک حراجی در پاریس به مبلغ سه میلیون و چهارصد هزار یورو به فروش رفت. مدل مورد بحث ما، مدل ۵۷ SC آتلانتیک، اگر امروز یافت شود در هر وضعیتی که باشد بین ده تا سی میلیون یورو ارزش دارد.

بیشتر بخوانید: بررسی هوندا NS-X؛ مثل یک سامورایی

 بوگاتی تایپ 57 SC نمای داخلی
نمای داخلی بوگاتی تایپ ۵۷ SC

خلاصه‌ای از تاریخچه بوگاتی

تاریخچه بوگاتی اندکی آشفته است. شرکت اتومبیل‌سازی اِتوره بوگاتی شرکتی فرانسوی و سازنده اتومبیل‌های پرسرعت مسابقه‌ای بود. این کارخانه در سال ۱۹۰۹ در شهر مولشایم Molsheim که از سال ۱۸۷۱ تا ۱۹۱۹ جزو امپراتوری آلمان بود، توسط اتوره بوگاتیِ اصالتا ایتالیایی تاسیس شد. به خاطر نام ایتالیایی این خودرو بسیاری از مردم جهان بوگاتی را خودرویی ایتالیایی می‌دانند اما واقعیت آن است که در تولد و حیات این کارخانه ایتالیایی‌ها و فرانسوی‌ها و آلمانی‌ها هر سه نقش داشته و دارند.

اتوره بوگاتی
اتوره بوگاتی بنیان‌گذار کمپانی بوگاتی

اتوره بوگاتی از یک خانواده هنرمند آمده بود و خودش هنرمند و صنعتگری متبحر و خلاق بود. در دهه سی میلادی، اتوره بوگاتی درگیر ساخت یک هواپیمای مسابقه‌ای شد و امیدوار بود که آلمان‌ها را در مسابقات هوایی «دویچه د لا مرته» شکست دهد. این هواپیما که در کارخانه بوگاتی طراحی و ساخته شد بوگاتی ۱۰۰P نام گرفت ولی هرگز به پرواز در‌نیامد.

بیشتر بخوانید: بررسی فورد GT40 مدل ۱۹۶۵

اتومبیل‌های بوگاتی به خاطر طراحی بسیار زیبا و البته به لحاظ بردهای متعدد در مسابقات اتومبیلرانی به شهرتی جهانی دست یافتند و در رده بهترین‌ها جای خود را باز کردند. در سال ۱۹۳۹ ژان بوگاتی فرزند اِتوره و طراح نابغه از دنیا رفت. هشت سال بعد از آن با مرگ اتوره بوگاتی (در سال ۱۹۴۷) گویی این کارخانه و این برند به پایان خود رسیدند.

تا زمان مرگ اتوره کارخانه بوگاتی حدود ۸۰۰۰ اتومبیل تولید کرده بود. تا سال ۱۹۵۰ کارخانه با مشکلات فراوان مالی مواجه بود و بالاخره در دهه پنجاه میلادی آخرین مدل خودروی خود را تولید و عرضه کرد. در دهه شصت میلادی کارخانه با هدف تولید قطعات هواپیما خریداری شد و تا دهه نود به همین کار ادامه داد. در دهه نود یک سرمایه‌دار ایتالیایی تصمیم گرفت زندگی دوباره‌ای به این نام و نشان بدهد و خاص‌ترین اتومبیل‌های اسپرت جهان را تولید کند. درنتیجه، دوباره یک ایتالیایی سبب ادامه زندگی این نشان چند ملیتی شد. پس از فراز و نشیب‌هایی بالاخره مالکیت این خودروساز به شرکت فولکس واگن آلمان رسید، اگر‌چه هنوز در خاک فرانسه تولید می‌شود.

***

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی را در بخش آگهی‌های خودروی سایت دیوار مشاهده کنید.

نیما طبیبی
نیما طبیبی یکی از فعالان حوزه خودرو در ایران است که نامش با ساخت مجموعه «گاراژ ۸۸۸» در محافل علاقه‌مندان خودرو پیچید. طبیبی سابقه حضور در مسابقات GT و Challenge را دارد و بیش از ۱۰ سال است که به بازسازی خودرو می‌پردازد. عضویت هیات مدیره Ferrari Owners Club، تاسیس McLaren Owners Club و عضویت در تیم مسابقات Dragon Racing تنها بخش کوچکی از کارنامه نیما طبیبی است.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید