بررسی بوگاتی ویرون؛ خودروی لاکچری دوست‌داشتنی

خودروهای برتر تاریخ به روایت نیما طبیبی

26

بوگاتی ویرون از آن دست خودروهایی است که حرف و حدیث فراوان دارد. این اتومبیل با موتور میانی است که کمپانی فولکس‌واگن آلمان آن را در شهر مولشهایم فرانسه و در کارخانجات بوگاتی اتومبیلز تولید می‌کند. از این حیث منحصر به فرد است، چون معمولاً تصور می‌شود بوگاتی خودرویی ایتالیایی است.

نام بوگاتی ویرون از نام راننده معروف مسابقات اتومبیلرانی گراند پری، «پیر ویرون»، گرفته شده است. کسی که عضو گروه مهندسی بوگاتی و راننده آزمایش اتومبیل‌های بوگاتی نیز بود.

بوگاتی شاید برای همه شبیه یک سفینه فضایی به نظر بیاید، اما حتی برای کسانی که ماشین‌بازهای حرفه‌ای هم هستند یک ماشین معمولی نیست و نمی‌تواند باشد. مشخصات فنی آن، دور از روال عادی اتومبیل‌سازی است و به‌راستی خصوصیات جذاب و یگانه‌ای دارد و در عین حال نقدهایی هم به آن وارد است.

نسخه اصلی بوگاتی با حداکثر ۴۰۳ کیلومتر در ساعت به بازار معرفی شد و به نام برترین اتومبیل یک دهه از سال ۲۰۰۰ تا ۲۰۰۹ جایزه گرفت و برنامه «تخت گاز» تلویزیون بی‌بی‌سی جایزه بهترین اتومبیل سال ۲۰۰۵ را به این ماشین داد.

در سال ۱۹۹۸ کمپانی آلمانی فولکس‌واگن موفق شد همهٔ حقوق مربوط به برند بوگاتی را بخرد (در مطلب تاریخچه شرکت بوگاتی به طور مفصل درباره این موضوع صحبت کردیم). این حقوق شامل استفاده از نشان تجاری، نام بوگاتی و استفاده از نام تجاری بوگاتی اتومبیلز می‌شد.

بین سال‌های ۱۹۹۸ و ۱۹۹۹ بوگاتی تحت مدیریت فولکس چندین خودرو با طراحی جدید و با موتور ۱۸ سیلندر ساخت. اولین آن‌ها ماشین کوپه‌ای بود با نام EB118  که در نمایشگاه تخصصی خودروی پاریس رونمایی شد. ماشین بعدی مدل EB218 بود که یک ماشین ۴ در سدان تمام‌عیار به حساب می‌آمد و به جز موتور پرقدرتش، هیچ چیز قابل توجه دیگری نداشت.

اتومبیل بعدی مدل ۱۸/۳ Chiron بود؛ اتومبیلی اسپرت و کوپه با موتوری میانه که در سال ۱۹۹۹ در نمایشگاه خودروی فرانکفورت رونمایی شد. اما در اکتبر ۱۹۹۹ در نمایشگاه خودروی توکیو در ژاپن، بوگاتی از اتومبیلی دیگر پرده‌برداری کرد که نام آن را مدل  EB 18/4 – Veyron گذاشته بود. این ماشین یک ابر‌خودروی با موتور میانه بود که تحت راهبری هارتموت وارکوس و در کارخانه بوگاتی طراحی و مهندسی شده بود. در سال ۲۰۰۰ این ماشین با تغییرات و رفع نقایص در نمایشگاه‌های اتومبیل دیترویت، پاریس و ژنو و با نام EB 16/4 Veyron رونمایی شد. موتور جدید ۱۶ سیلندری با چهار بانک چهار سیلندری  (W-16) جای موتور ۱۸ سیلندری با سه بانک شش سیلندری را گرفت و ویرون امروزی به دنیا آمد.

فولکس واگن در سال ۲۰۰۱ تصمیم به تولید انبوه این ابر‌خودروی رویایی گرفت. اولین نمونه‌های قابل استفاده در خیابان هم اواخر سال ۲۰۰۳ از خط تولید بیرون آمد. از این تاریخ تا آماده شدن نسخه قابل فروش، ایرادات، عیوب و نقایص فراوانی وجود داشت که باید برطرف می‌شد، به همین دلیل تولید واقعی این ماشین تا سال ۲۰۰۵ طول کشید (پیشنهاد می‌کنیم مطلب تاریخچه شرکت فولکس واگن را هم بخوانید).

از ایرادات این خودروی استثنایی هزینه‌های سرسام‌آور نگهداری آن است: هر سال ۷۰ هزار دلار بابت سرویس سالانه، حتی اگر راه نرفته باشد؛ ۱۴۰ هزار دلار بابت سرویس اصلی دوسالانه یا ۱۰ هزار کیلومتر راه رفتن. در هر سرویس اصلی هم چهار حلقه رینگ و لاستیک هم تعویض می‌شود (در این خودرو رینگ‌ها و لاستیک‌ها به هم چسبیده‌اند) آن هم به قیمت ۱۰۰ هزار دلار! هزینه هر بار سرویس این خودرو معادل قیمت یک سواری خوب است. این در حالی است که بوگاتی ویرون قطعاً خودرویی نیست که بتوان آن را به‌راحتی در شهر راند.

بوگاتی ویرون یک موتور هشت لیتری با چهار عدد توربو شارژر و ۱۶ سیلندر دارد. هر سیلندر دارای چهار والو است که مجموعاً ۶۴ والو روی موتور قرار دارد. خروجی قدرت آن ۱۰۰۱ اسب بخار است و رکود پرسرعت‌ترین اتومبیل قابل رانندگی در خیابان را دارد. این اعداد و ارقام را موسسه استاندارد  TUV آلمان تایید کرده است. حداکثر سرعت ثبت شده آن ۴۰۸ کیلومتر در ساعت است که برای این ماشین ثبت رکورد گینس را به همراه داشت.

در سال ۲۰۱۳ یک شرکت امریکایی به نام Hennessey ادعا کرد این رکورد متعلق به اتومبیل تولیدی آن‌ها به نام Venom GT است که سرعت ۴۲۷ کیلومتر در ساعت را با موتور ۱۲۴۴ اسب بخاری خودش ثبت کرده است. این جریان بعدها در یک درگیری طولانی نهایتاً به سود بوگاتی تمام شد و نام بوگاتی در کتاب رکوردهای گینس ماندنی شد.

***

شما می‌توانید در دیوار نگاهی به آگهی‌های خرید و فروش انواع خودروهای کلاسیک و قدیمی بیاندازید.

26 نظرات
  1. بهزاد می‌گوید

    اوج هنر در خودروسازیه واقعا

  2. داوودی می‌گوید

    زیبایی بی‌حدو حصر این خودرو آدم رو از خود بی خود میکنه

  3. میثم می‌گوید

    شتاب خودرو فوق العاده هست. صفر تا صد ۲/۵ ثانیه. صفر تا ۳۰۰ هفت ثانیه….

  4. صادق می‌گوید

    وقتی این خودرو تو ایران نیست که غصه خوردن نداره ما فقط یه ماشین قوی داریم به نام پراید که بوگاتی هیچوقت بهش نمی‌رسه با قیمت صد میلیون که باعث افتخار همه هست این خودروی قوی ?

    1. برلین می‌گوید

      بامزه

    2. ..... می‌گوید

      منطقی ترین حرف?

    3. یاسر می‌گوید

      احسنت تمام خودروسازان دنیا ا از زمان ساخت پراید در فکر عمیقی فرو رفته که بعضی از آنها متأسفانه از دنیا رفتند که خداوندا این دیگه چیه چه طوری درست شده حتی بعضی از خودروسازان بزرگ دنیا بلد نیستند پراید چه جوری روشن میشه چه کسی این اعجوبه رو درست کرده بعضیا به دامن خداوند متعال پناه برده و گفتند شر ساخت این ابر ماشین رو از سر ما ودنیا دور کن. واقعا خودروسازان ایرانی خجالت خوب چیزیه چیزی به اسم پراید که فقط در ایران تلفضش رو بلدن که با قوطی‌های حلب روغن جامد و زباله درست میشه چرا باید ۲۰۰ میلیون تومان قیمتش باشه خدا به داد مردم بیچاره ایران برسد

      1. M.taha.s می‌گوید

        پراید تازه رو ضد و بیست تا پرواز می‌کنه

    4. فاطمه. م می‌گوید

      من اگ یدانه ازایناداشتم میفروختم باهاش پراااااااااایدمیخریدم این چیه?

  5. آرمین می‌گوید

    بر خلاف اینکه سرعت بالایی دارد و یک ماشین خاص هست اما متخصصان در امور خودرو میگویند حتی رانندگان مبتدی هم میتوانند به راحتی با این خودرو رانندگی کنند.

  6. امیرحسین می‌گوید

    اگر پول داشتم ترجیح می‌دادم به جای این اتومبیل یک جت شخصی بخرم.

  7. رضا می‌گوید

    خودروهای ایران خودرو و سایپا با بوگاتی رقابت می کنند، شایدم بهتر باشند

  8. اکبر نعمتی می‌گوید

    ب پراید ما نمی‌رسه…

  9. محمد مهدیپور می‌گوید

    ما پرایدهم نمیتونیم بخریم
    چرا اینا دارن احساس ما بازی میکنن؟

  10. علی اسماعیلی می‌گوید

    پرایدیه واسه خودش?

  11. یاسر می‌گوید

    خودروساز ایرانی وقتی نمیتونه با کشورهای کوچک منطقه رقابت کنه همون بهتر که جمع وجور کنه این همه آهن پاره که بلای جان جوانان بیچاره ایران شده

  12. سعید می‌گوید

    بوگاتی خودروی خوبی است ولی تنها ایرادی که دارد هزینه سرسام آور تعمیراتش است و همین باعث میشه آدم از خرید بوگاتی منصرف بشه من که اگر پول زیاد داشته باشم هیچ وقت بوگاتی نمی خرم آدم رو بی چاره می کنه

  13. ناشناس می‌گوید

    یعنی این از پراید بهتره؟!؟!

  14. رضا می‌گوید

    خلایق را هر چه لایق بدبختی همه از خودمونه وقتی به حلبی صید میلیون میدیم و با هزار درخواست خواهش می‌خریم تازه آگر بدتر از این هم ( پراید) تولید بشه و صد برابر قیمت هم بگن باز هم میخریم پس جای انتقاد نمی‌مونه نه خودروساز بلکه همین آفتابه ساز یه چیزی بنام خودرو تولید کنند باز هم میخریم ملتی که فرهنگ و از تکنولوژی چیزی نمی دانند از این بهتر نمیشه

  15. ایلیا می‌گوید

    سه بوگاتی موگاتی سی امو نیار امو ماشینی دیریم که تو بوگاتیو معرزه بی ارزش???????

  16. عباس قمچیلی می‌گوید

    با سلام
    هموطن گرامی که پراید را با این خودروها مقایسه می‌کنی

    خودت را هم با اهالی آلمان و فرانسه و ایتالیا مقایسه کن !! ببین محصول اندیشه و تفکر شما چیه !!
    شما میتونی یک رادیاتور پراید را بسازید ؟
    کولر و ای سی یو و قطعات حساس بماند !!!
    سنسور کسیژن و انژکتور پیشکش
    یک آینه پراید را میتونی بسازی ؟
    لاستیک و شیشه و ….نمی‌خواد

    ورق بدنه شو چی ؟ میتونی ؟

  17. فاطمه. م می‌گوید

    من اگ یدانه ازایناداشتم میفروختم باهاش پراااااااااایدمیخریدم ????

  18. M.taha.s می‌گوید

    ناموسا یا مگه پراید خودمون چششه تا رو ۱۲۰ تا پرواز می‌کنه ???

  19. m می‌گوید

    این ماشین همیشه در تقابل با خودرو های کونیگ زگ شکست خورده برگشته
    اما خودرویی تو دنیا هست که رو دستش نیومده با ۱۴۰ میلیون میتونی پراید بگیری که فوقالعاده سرعت بالایی داره و بدنه محکمی داره?

  20. رضا فرخنده می‌گوید

    نظر من اینه که یه ماشین که از کیفیت خوب بر خوردار باشه برا ادم کافیه بقیش بار اضافی برا انسان عاقل

    1. مجتبی خجسته می‌گوید

      پول نداری فلسفه بافی نکن لطفا خخخخخ

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.