خودروهای اقتصادی بازار ایران کدامند؟

2

اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران کدامند؟ در این مطلب قصد داریم نگاهی به خودروهای اقتصادی بازار ایران بیاندازیم. وقتی در مورد خودروی اقتصادی صحبت می‌کنیم باید به این نکته توجه کنیم که یک خودروی اقتصادی چه ویژگی‌های خاصی دارد.

در همه دنیا تعریف خودروی اقتصادی این است که در ابتدای امر، هزینه تولید کمی داشته باشد. در کنار هزینه تولید، مصرف سوخت کم، هزینه پایین تعمیرات و نگهداری، استهلاک پایین و قیمت مناسب قطعات از جمله شاخصه‌های یک خودروی اقتصادی است. این تعریف یک ماشین اقتصادی است.

خودروهای اقتصادی عموما مجهز به گیربکس دنده‌ای هستند و آپشن‌های رفاهی متنوعی در این خودروها دیده نمی‌شود. این موارد برای کم کردن هزینه تولید خودرو و در نتیجه، ارزان تمام شدن قیمت خودرو خواهد بود.

در مطلب پیش‌رو به معرفی تعدادی از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران اعم از خودروهای تولید داخل و چند نمونه‌ی خارجی خواهیم پرداخت، که در عین ارزان بودن، تعدادی از ویژگی‌های یک خودروی اقتصادی را دارند.

در سال‌های اخیر خودروهای تولیدی داخل، با دو گیربکس دنده‌ای و اتوماتیک عرضه شده‌اند. با اینکه اتوماتیک بودن خودرو یک ویژگی مثبت برای آن محسوب می‌شود، اما به دلیل ضعف عملکرد گیربکس‌های اتوماتیک ساخت داخل، و بالاتر رفتن قیمت آن‌ها، عموما خرید آن‌ها به عنوان خودروی اقتصادی، توصیه نمی‌شود.

متاسفانه با توجه به شرایط پرالتهاب بازار خودروی ایران، تعریف ارزان بودن نیز کمی تغییر کرده و برای خرید خودرویی که ارزش هزینه کردن داشته باشد، باید مبلغ نسبتا زیادی را در نظر گرفت. با این حال، در ادامه شما می‌توانید تعدادی از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: فهرست ارزان ترین خودروهای چینی بازار ایران

پراید ۱۱۱

پراید

پراید که دیگر نیازی به معرفی ندارد. پراید اتومبیلی است که در کنار یدک کشیدن عنوان پرفروشترین خودروی تاریخ ایران، همچنان یکی از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران است. با اینکه مدت زیادی است که تولید پراید متوقف شده، اما این خودرو همچنان طرفداران زیادی دارد (به خصوص با افزایش قیمت خودرو در چند سال گذشته) و شاید بتوان گفت هنوز هم مدل‌های صفر و کم‌کارکرد این خودرو به خوبی در بازار خرید و فروش می‌شوند.

استهلاک پایین، مصرف سوخت بهینه و همچنین قیمت مقرون به‌صرفه (نسبت به قیمت دیگر خودروهای داخل بازار) را می‌توان از دلایل محبوبیت پراید دانست. هر چند که بالا رفتن قیمت خودرو و کاهش توان خرید مردم هم در این محبوبیت بی‌تاثیر نیست.

لازم به ذکر است که پراید در نمونه‌ها موجودش از پیشرانه‌ای چهار سیلندر خطی بهره می‌گیرد و در اواخر تولید هم با استانداردهای یورو ۴ همگام شده بود. در حال حاضر شما می‌توانید مدل‌های ۱۱۱، ۱۳۱، ۱۳۲ و ۱۴۱ را در بازار خریداری کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای کسب اطلاعات بیشتر، مطلب مقایسه انواع پراید و بررسی فرق مدل‌های آن را مطالعه کنید.

تیبا - خودروهای اقتصادی بازار ایران

تیبا

تیبا خودرویی است که سایپا به عنوان جانشین پراید معرفی کرد و یکی از خودروهای اقتصادی روز بازار ایران است. این خودرو در دو تیپ سدان و هاچ‌بک به بازار معرفی شد. قیمت مناسب تیبا و مشخصات فنی و اقتصادی بودن این خودرو، باعث شد که مورد استقبال نسبتا خوبی از طرف کسانی شود که به دنبال یک خودروی ارزان‌قیمت بودند.

به دلیل انتقاداتی که در بخش ایمنی پراید به سایپا وارد شد، در تولید این محصول جدید، سایپا دو ایربگ برای راننده و سرنشین جلو در نظر گرفت! اما تقریبا هیچ یک از امکانات رفاهی استاندارد را در تیبا نمی‌توان یافت.

تیبا با پیشرانه ۱.۵ لیتری خود قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر را تولید می‌کند. مصرف سوخت ۶.۹ لیتر برای این سدان کوچک، عدد قابل توجهی است. با وجود قیمت مناسب، مصرف سوخت کم، پایین بودن هزینه نگهداری و استهلاک پایین، تیبا را باید در زمره خودروهای اقتصادی قرار داد. البته نقاط ضعفی مانند کمبود امکانات رفاهی، عایق بندی ضعیف، فضای کم کابین و بازار نه چندان خوب خرید و فروش نیز در مورد تیبا باید مورد توجه قرار بگیرد.

شما می‌توانید آگهی‌های خرید و فروش تیبا و آگهی های خرید و فروش تیبا هاچ‌بک را در سایت دیوار مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: با ۱۰۰ میلیون چه ماشینی بخریم؟

کوییک خودروی اقتصادی

کوییک

کوییک هاچ‌بکی است که سایپا برای رقابت با پژو ۲۰۶ تولید کرد و البته با اینکه هرگز نتوانست با این خودروی دوست داشتنی رقابت کند، اما در بازار خودروهای اقتصادی ایران، یک وزنه خوب محسوب می‌شود. البته سایپا بیشتر دوست دارد که کوییک را در کلاس خودروهای کراس کوچک قرار دهد.

سایپا کوییک یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب بخار و گشتاور ۱۲۸ نیوتن متر دارد که با شتاب ۱۳ ثانیه خیلی هم خودروی تند و تیزی نیست. از طرفی مصرف سوخت ۷ لیتر در ۱۰۰ کیلومتر در میان خودروهای داخلی، مصرف خوبی است.

سنسور عقب، مانیتور لمسی، دوربین عقب، نویگیشن، استارت دکمه‌ای، فرمان اسپرت مجهز به دکمه‌های کنترلی، سیستم صوتی با ۴ اسپیکر، چراغ‌های مه شکن عقب و جلو و آینه جانبی با تنظیم برقی از جمله امکانات خوب این خودروی هاچ بک اسپرت اقتصادی است که نسبت به قیمت و امکاناتش ارزش خرید دارد. اما سیستم تعلیق ضعیف و ایمنی نه چندان خوب این خودرو نگاه‌ها را از آن کمی دور کرده است.

اگر به دنبال خرید یک خودروی اقتصادی هستید، سایپا کوییک می‌تواند انتخاب مناسبی برای شما باشد. شما می‌توانید برای اطلاع از آخرین قیمت خرید و فروش کوییک به سایت دیوار مراجعه کنید.

تندر ۹۰

تندر ۹۰

تندر ۹۰، یکی از خودروهایی است که به عنوان اقتصادی‌ترین ماشین ایرانی شناخته می‌شود. این خودرو که نسخه اولیه آن با نان رنو لوگان به بازار خودروی ایران وارد شده بود، حالا هم در ایران خودرو و هم در پارس خودرو تولید می‌شود. هر دو نسخه تندر ۹۰، به لحاظ فنی تفاوت خاصی ندارند، اما مدل تولیدی شرکت پارس خودرو، جذابیت ظاهری بیشتری دارد.

اگر بخواهیم صادقانه تندر ۹۰ را نقد کنیم، به طراحی ظاهری و کابین این خودرو هیچ نمره خوبی تعلق نخواهد گرفت. خودرویی که بی شباهت به یک جعبه نیست. اما پیشرانه ۱.۶ لیتری این خودرو، قدرتی معادل ۱۰۵اسب بخار دارد. تندر ۹۰، با میانگین مصرف سوخت ۷.۹ لیتر در صد کیلومتر، خیلی کم بنزین می‌سوزاند. به علاوه، هزینه سرویس‌های دوره‌ای و قیمت قطعات این خودرو هم پایین است.

تندر ۹۰ امکانات رفاهی خاصی ندارد. در نسخه پلاس این خودرو که اخیرا تولید شده، تعداد کمی از امکانات را به صورت سفارشی می‌توان دریافت کرد که خب البته دیگر خودرو ارزان تمام نمی‌شود. علاوه بر ظاهر نه چندان دلچسب و کمبود امکانات رفاهی، تندر ۹۰ فرمان‌پذیری خوبی هم ندارد. 

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش تندر ۹۰ و قیمت خرید و فروش تندر ۹۰ پلاس به سایت دیوار مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای اتوماتیک بازار ایران

ساینا

ساینا

یکی دیگر از اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران ساینا است. ساینا را باید یک پیشرفت در میان تولیدات سایپا دانست. خودرویی که نسبت به سایر تولیدات سایپا، هم ظاهر بهتری دارد و هم از امکانات خوبی بهره می‌برد و هم خودروی اقتصادی است.

ساینا سدان کوچکی مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۸۷ اسب بخار است که قدرتش خیلی چشمگیر نیست. اما شاید برای خودرویی با ابعاد ساینا و وزن ۱۰۵۰ کیلوگرمی آن خیلی هم بد به نظر نرسد. با ساینا خیلی گذارتان به پمپ بنزین نخواهد افتاد. مصرف میانگین ۷ لیتر بنزین برای یک سدان داخلی! عدد چندان بدی نیست.

ساینا با تیپ‌های مختلف و در دو تیپ دنده‌ای و اتومات تولید شده است. در کامل‌ترین مدل این خودرو، امکاناتی نظیر دوربین پارک، فرمان هیدرولیک، نویگیشن، مانیتور ۷ اینچی لمسی، کروز کنترل، کامپیوتر سفری، استارت دکمه‌ای، ورود بدون کلید و سیستم تهویه نیمه اتوماتیک عرضه شده است. البته که بسیاری از این امکانات در مدل‌های ساده این خودرو وجود ندارند، اما اگر به دنبال خرید یک خودروی با قیمت زیر ۲۰۰ میلیون تومان باشید، با کمی بالا و پایین کردن، خرید مدل لوکس ساینا به عنوان یکی از انواع اقتصادی‌ترین ماشین در ایران، منطقی‌تر به نظر می‌رسد. البته که کیفیت پایین ساخت و بازار خرید و فروش ضعیف را نیز نباید از نظر دور کرد.

خودروهای اقتصادی خارجی بازار ایران

در بررسی خودروهای اقتصادی به جز نمونه‌های ایرانی که نسبت به امکانات و طراحی و کیفیت ساختشان ارزش خرید دارند، چند مدل خودروی چینی هم می‌توان نام برد. متاسفانه به دلیل بالا بودن قیمت خودروهای کره‌ای و ژاپنی، هیچ یک از این خودروها در لیست اقتصادی‌های ارزان قیمت قرار نمی‌گیرند.

برلیانس H330

برلیانس H330

برلیانس یکی از خودروهای چینی اقتصادی است که سایپا در ایران در دو تیپ سدان و هاچ بک مونتاژ و تولید می‌کند. برلیانس H330، یک سدان متوسط با طراحی قابل قبول است.

این خودرو مجهز به یک پیشرانه ۱.۵ لیتری با قدرت ۱۰۳ اسب بخار و گشتاور ۱۳۸ نیوتن متر است. برلیانس با میانگین مصرف سوخت ۶.۷ لیتر، خودرویی اقتصادی محسوب می‌شود.

برلیانس H330 از امکاناتی نظیر سنسور عقب، مانیتور ۷ اینچی لمسی، نویگیشن، سیستم صوتی با ۶ اسپیکر، ۲ کیسه هوا، ورود بدون کلید و استارت دکمه‌ای، سیستم تهویه اتوماتیک، آینه جانبی با تنظیم برقی و سانروف  بهره می‌برد. خودروهای چینی گارانتی خوبی دارند. برلیانس از لحاظ قیمتی با بسیاری سدان‌های داخلی هم قیمت است، اما نسبت به آنها هم طراحی بهتری دارد و هم آپشن‌های بیشتر. به همین دلیل می‌توان این خودرو را در ردیف اقتصادی‌هایی که ارزش خرید دارند قرار داد.

البته به هنگام خرید باید توجه داشت که نسخه دنده‌ای این خودرو امکانات کمتری دارد. از طرفی شتاب ۱۴ ثانیه‌ای برلیانس هم شاید برای بسیاری کمی ناامید کننده به نظر برسد.

برای اطلاع از قیمت خرید و فروش برلیانس H330 می‌توانید به سایت دیوار مراجعه کنید.

بیشتر بخوانید: ارزان‌ترین خودروهای سانروفدار موجود در بازار ایران

ام وی ام ایکس ۲۲

ام‌وی‌ام X22

آخرین خودروی فهرست اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران یک خودروی چینی دیگر است. علاقه مردم ما به خودروهای شاسی بلند، باعث واردات نمونه‌های مختلفی از این کلاس خودرو با برندهای مختلف شده است. اما در این روزگار گرانی خودرو، عملا دست طبقه متوسط از خرید شاسی بلندهای کمپانی‌های مطرح دنیا مانند هیوندای، تویوتا و کیا کوتاه است. واردات خودروهای چینی تا حدودی توانست این نیاز مردم را نیز پاسخ دهد. حالا با پرداخت هزینه‌ای بسیار کمتر می‌شد لذت سواری با شاسی بلندها را نیز تجربه کرد. اما بالا رفتن قیمت خودرو بر روی خودروهای چینی نیز تاثیر گذاشت.

حالا شاسی بلندهای با کیفیت چینی قیمت‌هایی عجیب و غریب دارند اما در این میان یکی دو مدل شاسی بلند می‌توان پیدا کرد که با قیمت‌های کمتر، ارزش خرید دارند. یکی از آنها ام‌وی‌ام X22 است. این خودرو طراحی ظاهری خوبی دارد. پیشرانه ۱.۵ لیتری ایکس ۲۲، توان تولید قدرت ۱۰۵ اسب بخار و گشتاور ۱۳۵ نیوتن متر را دارد.

نکته مثبت این خودرو که آن را در زمره خودروهای اقتصادی قرار می‎‌دهد، میانگین مصرف سوخت ۵.۹ لیتری آن است که حقیقتا مصرفی عالی است. وجود امکانات رفاهی خوبی مانند کروز کنترل، سنسورهای مختلف، مانیتور ۸ اینچی لمسی، سیستم تهویه اتوماتیک، ۲ کیسه هوا، سانروف و بسیاری امکانات ریز و درشت دیگر، به علاوه قیمت نسبتا خوب ام وی ام X22، این خودرو را به عنوان یک شاسی بلند اقتصادی برای علاقمندان به این کلاس خودرو معرفی می‌کند. البته که به هنگام خرید باید به سیستم فنربندی خشک و فضای محدود کابین هم به عنوان نقاط ضعف این شاسی بلند چینی توجه کرد. 

شما می‌توانید با مراجعه به سایت دیوار آخرین آگهی‌های خرید و فروش ام‌وی‌ام X22 را مشاهده کنید.

بیشتر بخوانید: راهنمای خرید خودروی کمتر از ۲۰۰ میلیون تومان

این بود فهرست اقتصادی‌ترین خودروهای بازار ایران …

همانطور که در ابتدای این مطلب توضیح دادیم تعریف خودروی اقتصادی این است که علاوه بر ارزان بودن هزینه تولید، هزینه نگهداری آن نیز پایین باشد. به همین علت، ممکن است برخی خودروهایی که به عنوان ارزان‌ترین خودروهای بازار ایران شناخته می‌شوند، در این فهرست وجود نداشته باشند چرا که هزینه تعمیر و نگهداری‌شان بالاست یا قطعات‌شان به‌راحتی در بازار یافت نمی‌شود.

در هر صورت، امیدواریم که فهرست بالا توانسته باشد اطلاعات مفیدی در اختیارتان قرار دهد. نظر شما درباره خودروهای بالا چیست؟ آیا به نظر شما خودروهای دیگری نیز در بازار وجود دارند که ما در این فهرست نیاورده باشیم؟ نظرات و پیشنهادات خودتان را با ما مطرح کنید تا با کمک شما بتوانیم فهرست خودروهای اقتصادی بازار ایران را تکمیل کنیم.

2 نظرات
  1. behnam karimi می‌گوید

    در یک جمع‌بندی منصفانه و با نگاهی به خرید و فروش و قیمت سمند سورن در دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، با آنکه این خودرو از بازار دست دوم چندان پررونقی برخوردار نیست و از این حیث خانواده دنا، پژو و تندر ۹۰ انتخاب‌های معقول‌تری به نظر می‌رسند اما با توجه به دلایل فوق و نظر کاربرانی که سواری با این خودرو را تجربه کرده‌اند ممکن است، تجربه رانندگی، فشردن پدال گاز و درک قدرت و چالاکی آن باعث شود چشم بر گزینه‌های دیگر بسته و تاختن با این اسب ایرانی را ترجیح دهید.البته که در این قیاس از هر حیث دنا پلاس توربو در رده بالاتری قرار می‌گیرد، اما تفاوت فاحش قیمتی آن با سورن توربو و شباهت‌های بسیاری که میان آنها وجود دارد می‌تواند توجه خریداران را به سوی سورن معطوف کند.

  2. behnam karimi می‌گوید

    دلایلی برای خرید سمند سورن توربو

    با وجود حضور چندین ساله خودروهای چینی در ایران، هنوز هم بسیاری از مردم خرید خودروهای وطنی صفر و کارکرده را ترجیح می‌دهند. سمند سورن توربو که می‌توان آن را در کلاس سدان‌هان خانوادگی قرار داد، برای رقابت در بازار خرید، خودروهایی نظیر دنا، دنا پلاس توربو، پژو پارس LX و ELX، تندر ۹۰ و پژو SLX 405 را در مقابل دارد. دلایلی که در ادامه ذکر می‌شود از نقاط قوت سورن توربوست که شاید بتواند برای متقاعد کردن و جلب نظر مشتریان این کلاس از خودرو کافی باشد.

    یک قلب تپنده و پرتوانی که در زیر کاپوت سورن توربو قرار دارد. این پیشرانه پرقدرت که پیش‌تر راجع به آن گفته شد، همان سیستم موتور به کار رفته در دناپلاس توربوست که باعث می‌شود از نظر قدرت و شتاب به جز دنا پلاس سایر رقبا یک پله پایین‌تر از آن قرار بگیرند.

    دو) طراحی به‌روز شده و فضای بسیار مناسب کابین. این مزیت فضای بزرگ و جادار کابین، از سورن توربو یک خودرو خانوادگی کاملاً مناسب ساخته که خصوصاً برای سفرهای طولانی بسیار مطلوب است. البته خانواده پژو، دنا و سمند از آنجا که بر پایه یک پلتفرم ساخته شده‌اند، در این مورد تقریباً مشابه یکدیگرند.

    طراحی داخلی سورن الهام گرفته از پژو ۴۰۷ فرانسوی و دارای طراحی بسیار کاربردی است که استفاده از امکانات را برای راننده راحت می‌کند. همچنین بهره‌گیری از متریال با کیفیت، مدرن و اسپرت نظیر فیبر کربن باعث شده اندکی فضای این خودرو اسپرت‌تر به نظر برسد.

    سه) ایمنی مطلوب. گرچه ایمنی خودروهای ایرانی توسط هیچ مؤسسه‌ای مورد بررسی قرار نمی‌گیرد، اما شرکت ایران‌خودرو ادعا دارد این خودرو توانسته تاییدیه ایمنی را از موسسه IDIADA اسپانیا دریافت کند!

    چهار) امکانات رفاهی و آپشن‌های مناسب نسبت به قیمت پرداختی. سیستم تهویه اتوماتیک و کانال تهویه برای سرنشینان عقب، سیستم صوتی جدید MP3 با طراحی یکپارچه با رمز ضد سرقت، بلوتوث موبایل و خروجی SUB Woofer، کلیدهای کنترلی روی غربیلک فرمان، تنظیم برقی پشتی صندلی‌های جلو، تنظیم ارتفاع صندلی راننده، امکان دسترسی به صندوق از داخل اتاق، تنظیم آینه‌های جانبی برقی و مجهز به گرمکن، شیشه بالابر برقی درهای جلو و عقب مجهز به پاور ویندو، ستون فرمان تلسکوپی، سیستم ضدسرقت (ایموبیلایزر)، کیسه هوای راننده و سرنشین جلو از جمله امکانات این خودروست که با توجه به قیمت آن در سطح بالا و قابل قبولی قرار دارد.

    در یک جمع‌بندی منصفانه و با نگاهی به خرید و فروش و قیمت سمند سورن در دیوار و دیگر سایت‌های خرید و فروش خودرو، با آنکه این خودرو از بازار دست دوم چندان پررونقی برخوردار نیست و از این حیث خانواده دنا، پژو و تندر ۹۰ انتخاب‌های معقول‌تری به نظر می‌رسند اما با توجه به دلایل فوق و نظر کاربرانی که سواری با این خودرو را تجربه کرده‌اند ممکن است، تجربه رانندگی، فشردن پدال گاز و درک قدرت و چالاکی آن باعث شود چشم بر گزینه‌های دیگر بسته و تاختن با این اسب ایرانی را ترجیح دهید.البته که در این قیاس از هر حیث دنا پلاس توربو در رده بالاتری قرار می‌گیرد، اما تفاوت فاحش قیمتی آن با سورن توربو و شباهت‌های بسیاری که میان آنها وجود دارد می‌تواند توجه خریداران را به سوی سورن معطوف کند.

    قیمت سمند سورن توربو در این روزهای بازار

    سورن توربو در بازار این روزها با توجه به امکانات و سیستم پرقدرتی که به آن مجهز است، قیمتی بسیار رقابتی دارد. قیمت این روزهای این خودرو (بهار ۱۳۹۹) بسته به مدل و کارکرد آن در حدود ۹۰ تا ۱۴۰ میلیون تومان است که برای بررسی دقیق‌تر این موضوع می‌توان به سایت divar.ir و دیگر سایت‌های مرتبط با خودرو مراجعه کرد. درست است که این خودرو مانند تمام تولیدات داخلی معایبی نیز دارد که کمتر بودن قطعات یدکی و تعمیرکار ماهر و مسلط به موتور EF7 توربو شارژ، استهلاک و هزینه‌هایتعمیر و نگهداری بالا از جمله آنهاست، اما با نگاهی به قیمت‌های دنا پلاس توربو و سایر محصولات داخلی نظیر تندر ۹۰ و پارس ELX، قیمت این خودرو یکی از فاکتورهای مهم برای خرید آن خواهد بود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.