امکان زیاندهی دوباره خودروسازان در اسفند

0

شورای رقابت معتقد است باید از بروز رفتار هیجانی در بازار جلوگیری کرد و بر اساس همین منطق، اجازه افزایش قیمت محصولات تولیدی خودروسازان را تعلیق کرده است.

تولید در صنعت خودرو در حالی در ۹ ماهه امسال روند افزایشی به خود گرفته که بررسی روند خودروسازان نسبت به سال گذشته از جهش تولید حکایت دارد و در این میان تردیدها از ادامه این روند افزایشی به دلیل زیاندهی خودروسازان بالا گرفته است. در حال حاضر، خودروسازان مدعی هستند قیمت فروش برخی از محصولات آنها پایین‌تر از قیمت تمام شده تولیدی بوده است.

در حالی بر اساس برنامه‌ریزی انجام شده از سوی وزارت صمت جهش تولید ۵۰ درصدی تا ۶ ماه آینده پیش‌بینی شده که بررسی آمار منتشره از سوی دفتر صنایع خودرو و نیرو محرکه وزارت صنعت، معدن و تجارت حاکی از تولید ۶۲۱ هزار و ۷۸۳ دستگاه انواع خودرو در کشور، از ابتدای امسال تا پایان آبان ‌ماه و رشد ۲۷.۳ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است.

تا پایان آبان‌ ماه امسال تولید خودروی سواری با رشد ۲۶.۸ درصدی در هم‌ سنجی با سال گذشته به ۵۶۶ هزار و ۷۴۴ دستگاه رسید.  در همین حال، آمارهای به دست آمده نشان می‌دهد از ابتدای امسال تا پایان آذر ماه ۶۲۵ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید شده که حاکی از رشد ۱۸.۸ درصدی آن در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته است. بررسی آمارها نشان می‌دهد، در مدت مشابه سال قبل ۵۲۶ هزار و ۳۰۰ دستگاه خودروی سواری تولید شده بود.

بیشتر بخوانید: با پژو پارس بهینه (پژو پارس پلاس) آشنا شوید

امکان زیاندهی دوباره خودروسازان در اسفند

این آمارها در حالی است که بررسی‌ها نشان می‌دهد که تولید خودرو در دی ماه با افت مواجه شده به طوری که براساس آمار منتشر شده از سوی خودروسازان در دی ماه در مجموع ۹۲ هزار و ۸۶ دستگاه خودرو تولید شده که افت ۴.۷ درصدی تولید نسبت به سال گذشته را نشان می دهد چرا که در مدت مشابه سال گذشته ۹۶ هزار و ۶۴۴ دستگاه خودرو به تولید رسیده بود.

زیاندهی خودروسازان از سه منشا اصلی اتفاق افتاده است؛ از سوءمدیریت خود خودروساز در مدیریت منابع مالی و مدیریت بنگاه، قیمت ‌گذاری دستوری و سیاست‌های کلان وزارت صمت. تولید ناقص سبب می‌شود زنجیره تامین از کار بیافتد و هزینه‌های سنگینی به خودروساز تحمیل کند.

امیرحسن کاکایی، عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران با بیان این که نه تنها خودروسازان در جهت رشد تولید تلاش می‌کنند، بلکه این رشد منجر به تعجب همگان شده که چگونه با وجود زیاندهی نسبت به تداوم تولید با سرعت زیاد، تنوع و تولید اقدام می‌کنند، می‌گوید: «در شرایطی که تحریم‌های داخلی به این صنعت فشار وارد آورده و با مشکلاتی برای قیمت گذاری مواجه است و در عین حال تحریم‌های داخلی نیز به آن فشار می‌آورد و همزمان با زیان ۴۰ تا ۵۰ درصدی مواجه است، در حال افزایش تولید است».

بیشتر بخوانید: شورای رقابت بعد از عید در مورد قیمت جدید خودروها تصمیم می‌گیرد

وی می‌افزاید: «حرکت فعلی دو خودروساز در این مدت به شدت قابل قبول بوده و این در شرایطی است که سهام خودروسازان نیز به شدت افزایش یافته که این موضوع نیز جای تعجب دارد زیرا وقتی شرکتی در حال زیاندهی است این رشد قیمت سهام عجیب است».

قیمت‌گذاری فصلی محصولات تولیدی شرکت‌های خودروساز این امیدواری را برای مدیران ارشد این شرکت‌ها به وجود آورده بود که تداوم این روند با توجه به کاهش نرخ تورم و کنار رفتن ابرهای تیره از افق آینده اقتصادی کشور، شرایط را برای شرکت‌های خودروساز به گونه‌ای رقم بزند که آنها بتوانند از چاه زیان‌ خارج شوند.

این کارشناس صنعت خودرو با تاکید بر این که نتیجه سیاست گذاری‌های اشتباه منجر به زیاندهی فعلی خودروسازان شده است، اظهار می‌کند: «برنامه جهش تولید وزارت صمت، عرضه خودرو در بورس و مصوبه شورای رقابت نیز منتفی شده که این موضوع به زیاندهی بیشتر خودروسازان دامن زده است».

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت ایران می‌افزاید: «با ادامه این شرایط خودروسازان اسفندماه وارد زیاندهی جدی خواهند شد این در حالی است که در مدت مشابه سال گذشته خودروسازان زیان ده شناخته شدند، اما امسال غیر ممکن خواهند بود تا از این وضعیت خارج شوند».

کاکایی با اشاره به تسهیلات جدید پرداختی به خودروسازان می‌گوید: «معنی این اقدام افزایش هزینه‌های مالی خودروسازان و تداوم وضعیت بد فعلی خواهد بود که نشان از تصمیم‌های عجیب و اشتباه سیاست گذاران است».

به گفته وی، روند جهش تولید خودرو و تحقق آن جای ابهام دارد چرا که به زودی شاهد زیاندهی رسمی خودروسازان خواهیم بود.

در حوزه قیمت‌‌گذاری دستوری، قیمت تمام شده کالا و قیمت فروش بالانس منفی دارند، بنابراین خودروساز عملا با بازی پانزی و عدم باز پرداخت تسهیلات، فرآیند تولید را زنده نگاه می‌دارد، اما سیاست‌های غلط و تلاش برای پروژه‌های نمایشی مانند جهاد خودکفایی هم مزید بر علت شده است.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار بخوانید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.