بازار خودرو به کمیسیون اصل ۹۰ کشیده شد

0

بررسی وضعیت صنعت و بازار خودرو نشان می‌دهد ۳ شاخص نرخ ارز، تورم انتظاری و عرضه بیشترین وزن را در ایجاد آشفتگی بازار خودرو دارند. هرچند هر ۳ بخش یادشده از متغیرهای کلان اقتصادی تأثیر می‌پذیرند، بااین‌حال همچون زنجیره‌ای بازار و صنعت خودرو را متأثر خود کرده‌اند.

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با بیان اینکه رسیدگی به وضعیت بازار خودرو و بورس در اولویت این کمیسیون قرار دارد، گفت: «به‌طور حتم با تشدید نظارت‌ها می‌توان از بسیاری کم‌کاری‌ها و تخلفات جلوگیری کرد.» وی از ورود کمیسیون اصل ۹۰ مجلس به موضوع گرانی خودرو خبر داد و افزود: «نشست‌های مکرری را با کارشناسان این حوزه و کمیسیون داشتیم و بررسی‌هایی در این زمینه صورت گرفته است.»

نماینده مردم نائین، خور و بیابانک در مجلس یازدهم ادامه داد: «ساز و کارهایی که در حوزه خودرو پیش‌بینی خواهیم کرد زمان‌بر است و شاید در این برهه زمانی به ثمر نرسند، اما به‌تدریج تأثیرات خود را بر بازار خودرو بر جای خواهد گذاشت.»

ریزش پی‌درپی ارزش بورس طی هفته‌های پیش، زنگ هشداری برای سرمایه‌گذاران این بازار بود که زمان سوددهی به پایان رسیده است و ادامه ماندگاری در این بازار با زیان همراه خواهد بود. به‌این‌ترتیب بخشی از نقدینگی‌ که البته حجم آن مشخص نیست، از بورس خارج و وارد بازار‌های دیگر مانند ارز، طلا و خودرو شده است و بر قیمت آنها تأثیر گذاشته است.

بیشتر بخوانید: زمان عرضه خودرو در بورس کالا مشخص شد

بازار خودرو به کمیسیون اصل ۹۰ کشیده شد

عضو هیئت‌رئیسه کمیسیون اصل ۹۰ مجلس با یادآوری ورود کمیسیون متبوع خود به عملکرد گمرک گفت: «طی هفته‌های گذشته وزیر امور اقتصاد و دارایی را به کمیسیون دعوت کردیم و درمورد مسائلی مانند جلوگیری از رسوب کالا و تخلفات و قاچاق کالا بحث و گفت و گو شد. امیدواریم در رابطه با بحث بورس و گمرک بتوان به خروجی‌های مثبتی دست یابیم و گام مؤثری برای رفع مشکلات مردم برداریم.»

بیشتر بخوانید: خودروهای فاقد ثبت سفارش، از گمرک ترخیص نمی‌شوند

آزاد یادآور شد: «حتماً با تشدید نظارت‌ها می‌توان از بسیاری از کم‌کاری‌ها و تخلفات جلوگیری کرد و کمیسیون اصل ۹۰ مجلس یازدهم این مهم را در دستور کار قرار داده است.» نکته مهمی که نباید از یاد برد، این موضوع است که ورود صنعت خودرو به بورس حتماً با جذب سرمایه برای تولید هم‌زمان نمی‌شود. اگر این‌گونه بود، در چند ماه گذشته که سرمایه کلانی وارد بورس شد باید شاهد رشد تولید می‌بودیم.

***

شما می‌توانید اخبار روز خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.