تعیین تکلیف طرح ساماندهی بازار خودرو

0

بازار نابسامان خودرو اگرچه اخیراً تحت‌تأثیر کاهش قیمت ارز همراه با کاهش نسبی هیجانات کاذب و فروکش‌کردن قیمت‌های عجیب خودروها مواجه شده است، اما چالش‌های ساختاری برای تعیین تکلیف طرح ساماندهی بازار خودرو همچنان پابرجاست و کوچک‌ترین محرکی می‌تواند بار دیگر بر هیجانات و قیمت‌های کاذب این بازار دامن بزند.

در این آشفته‌بازار نه تولیدکننده راضی است، نه مصرف کننده. نه قیمت‌ها معقول است نه کیفیت آنچنان که باید نظر مشتریان را جلب می‌کند. تنها گروهی که در این بازار خوشحال و راضی هستند، دلالانی هستند که از ضعف سیاست‌گذاری دولت به بهترین نحو استفاده می‌کنند و سودهای عجیبی را از محل اختلاف قیمت کارخانه و بازار به جیب می‌زنند.

در مقابل، زنجیره تولید خودروسازی از تولیدکنندگان و تأمین‌کنندگان مواد اولیه گرفته تا قطعه‌سازان و در نهایت خودروسازان با مشکلات عدیده‌ای مواجه‌اند.

به‌نقل از ایلنا، علی جدی درمورد آخرین وضعیت طرح ساماندهی بازار خودرو اظهار داشت: «به این علت که حدود یک ماه است در مجلس بودجه بررسی می‌شود، هیچ کمیسیونی جلسه برگزار نکرد تا به طرح‌ها رسیدگی شود.»

همچنین وی درمورد تأخیر به‌وجودآمده تصریح کرد: «پیش‌بینی‌ها این بود که شاید بودجه‌ای تصویب نشود و به سه‌دوازدهم برسد و جلسات کمیسیون‌ها نیز برگزار شود، اما از آنجا که بودجه تصویب شد، عملاٌ بررسی بودجه در پی آن شروع شد. از همین روی کمیسیون صنایع اسفند ماه تقریباً هیچ جلسه‌ای برگزار نکرد.

بیشتر بخوانید: مدیریت هزینه پیشنهاد جدید شورای رقابت برای کنترل قیمت‌ها

تعیین تکلیف طرح ساماندهی بازار خودرو
خط تولید خودرو

جدی همچنین افزود: «دو طرح باید بررسی شود؛ یکی طرح خود کمیسیون است که رو به اتمام است و یکی هم طرح برگشتی شورای نگهبان که مربوط به مجلس دهم است. احتمالا این طرح سریع بررسی شود، اما طرح ساماندهی بازار خودرو دست کم ۳ جلسه طول می‌کشد.»

نایب رییس کمیسیون صنایع مجلس بیان کرد: «کلیات عرضه خودرو در بورس در کمیسیون تصویب شده است، اما به‌خاطر جزئیات باز هم باید بررسی شود. ولی من فکر می‌کنم باوجود مخالفان، عرضه در بورس تصویب شود. بنابراین احتمال اینکه طرح در سال ۱۴۰۰ اجرایی شود، وجود دارد. وزارتخانه‌ هم به این طرح بسته به شرایط بی‌میل نیست.»

بیشتر بخوانید: تعیین قیمت خودروهای کم‌تیراژ توسط خودروسازان

جی در پاسخ به سؤالی درمورد چراغ سبز تعدادی از نمایندگان مجلس به حذف ثبت محضری برخی خودروها گفت: «من اطلاع چندانی از جزئیات این موضوع ندارم، اما از من سؤال کردند و گفتم موافق هستیم که بوروکراسی خرید و فروش خودرو کمتر شود و هزینه‌های زیادی نیز به مردم تحمیل نشود. خودرو مانند ملک نیست و چون خرید و فروش زیادی دارد، نباید مردم را خیلی در مسیر بوروکراسی قرار داد. درعین‌حال باید اطمینان لازم هم حاصل شود تا مسئله‌ای ایجاد نشود.»

نماینده مردم شیروان در مجلس اضافه کرد: «قبلاً در ردیف بودجه، درآمدی برای این موضوع پیش ‌بینی می‌شد. بیشتر مباحث از این محل مطرح شده است و معمولاً کمیسیون اقتصادی در این مورد تصمیم می‌گیرد. تصویب آن هم مربوط به کمیسیون اقتصادی و کمیسیون قضایی است.»

***

شما می‌توانید اخبار خودرو را در بلاگ دیوار مطالعه کنید.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.