قیمت‌ها در بازار خودرو افزایشی شد

0

بازار خودرو طی هفته‌های گذشته به دلیل انتظار کاهش قیمت بدون خریدار مانده و به اصطلاح به خواب خرگوشی فرو رفته است، اما یکی از عوامل مهم در مقاومت قیمتی خودرو برای کاهش قیمت‌ها مجوز افزایش قیمت فصلی خودروسازان است در عمل ترمز کاهش قیمت را می‌کشند. زمانی که خودروسازان قیمت کارخانه‌ای جدید فصل زمستان را تعیین می‌کند، بازار به این تغییر قیمت واکنش نشان می‌دهد و به دنبال آن فروشندگان قیمت‌های خود را بالا می‌برند.

مشاهدات بازار امروز خودرو نشان می‌دهد، مصوبه اخیر شورای رقابت با برهم زدن آرامش بازار موجب افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی قیمت انواع خودروها شد.

براساس تصمیم شورای رقابت قرار است از اول بهمن ماه متناسب با افزایش تولید؛ قیمت ۱۸ خودرو تغییر پیدا کند و همین موضوع عاملی شده تا بازار به این تصمیم واکنش نشان داده و شاهد افزایش قیمت‌ها باشد. با تصمیم‌های اتخاذ شده قرار نیست آزادسازی قیمت انجام شود، بلکه خودروها تقسیم‌ بندی شده و قیمت بخشی از خودروهای پر تیراژ به نحوی که برای عموم مردم به صرفه هستند، براساس فرمول قبلی محاسبه می‌شود.

یکی از فروشندگان خودرو اظهار کرد: «افزایش قیمت خودرو در بازار تاحد زیادی متاثر از نوسانانت نرخ دلار است، در حال حاضر که تا حدودی نرخ دلار ثابت مانده، افزایش قیمت خودرو بی معنی است، البته اعلام خبر شورای رقابت مبنی بر تغییر قیمت تعدادی از خودروها امروز التهابی را در بازار به وجود اورده است اما به نظر ما چون مشتری در بازار وجود ندارد این افزایش قیمت‌ها طی روزهای آینده روند نزولی را پیدا خواهد کرد».

وی با انتقاد از اینکه نمی‌دانیم شورای رقابت براساس کدام استدلال این تصمیم را اعلام کرده است گفت: «بازار خودرو در طول هفته‌های اخیر شاهد ثبات قیمت بود اما این خبر باعث شد تا آرامش از بازار گرفته شده و هر کس بنا بر برداشت خود برای خرید و یا فروش خودرو تصمیم بگیرد».

در خصوص فرمول جدید قیمت‌ گذاری، مطابق توافق انجام شده مقرر شد خودروسازان ظرفیت تولید را تا ۵۰ درصد افزایش دهند و این مساله می‌تواند به کاهش هزینه‌های تولید بیانجامد.

بر اساس قیمت‌های اعلامی امروز، قیمت انواع محصولات داخلی و مونتاژی افزایش ۵ تا ۱۰ میلیون تومانی را تجربه کرده است، به نحوی که پژو پارس از ۱۹۲ میلیون تومان به ۲۰۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ دو از ۱۸۷ میلیون تومان به ۱۹۳ میلیون تومان، پژو ۲۰۶ تیپ پنج از ۲۴۰ میلیون تومان به ۲۵۰ میلیون تومان، سمند از ۱۷۳ میلیون به ۱۷۸ میلیون و پراید از ۹۹ میلیون تومان به ۱۰۳ میلیون تومان رسیده است. این افزایش قیمت برای خودروهای مونتاژی مانند مزدا ۳، سراتو، پژو ۲۰۰۸ و هایما اس ۷ حدود ۳۰ میلیون تومان بوده است.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.