روش فروش خودرو به‌جای قرعه‌کشی باید منطقی شود

0

طرح ساماندهی نحوه فروش خودرو، مصوب کمیته خودرو بوده و در جلسه کار گروه تنظیم بازار هم ارائه شده است که در این طرح، در خصوص فروش فوق‌العاده با موعد تحویل حداکثر سه ماه بحث قرعه‌ کشی اعلام شده است.

معاون اول رییس‌جمهوری برای جلوگیری از رانت‌های ناشی از قرعه‌کشی خودرو تاکید کرد و گفت: «روش‌ فروش خودرو در چارچوب منطقی و با رعایت حقوق تولیدکننده و مصرفکننده انجام شود، نه به صورت قرعه‌کشی!»

یکی از اشکالاتی که همواره در زمینه فروش فوری خودرو مطرح بود این بود که امکان ثبت‌نام در سایت‌های خودروسازان به دلیل زیاد بودن مراجعین و تکمیل سریع ظرفیت وجود نداشت که این موضوع در طرح ساماندهی با اعطای زمان مناسب (یک هفته) برای ثبت‌نام متقاضیان مرتفع شده و فرصت برابر برای حائزین شرایط ثبت‌ نام وجود دارد.

اسحاق جهانگیری در نشست رفع موانع جهش تولید با موضوع بسته سیاستی جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو، گفت: «یکی از مصادیق جهش تولید که در سخنان رهبر معظم انقلاب به طور خاص به آن اشاره شد، موضوع جهش تولید در صنعت خودرو بود، صنعتی که نقش پیشران در راه‌اندازی صدها بنگاه اقتصادی و صنعتی را در کشور دارد».

بیشتر بخوانید: واردات خودروی آمریکایی ممنوع است

معاون اول رییس‌جمهور با اشاره به اشتغال صدها هزار نفر در حوزه‌های طراحی، قطعه‌سازی و خدمات پس از فروش، اظهار داشت: «بر اساس گزارشات حدود ۹۰۰ هزار نفر در صنعت خودرو و رشته‌های وابسته اشتغال دارند و باید تلاش کنیم تا با جهش تولید در این بخش، موجب امیدواری و ایجاد آینده‌ای روشن برای صدها واحد تولیدی شویم که سهم مهمی در اشتغال و تولید کشور دارند».

جهانگیری با اشاره به برخی اشکالات در قیمت و کیفیت خودروهای تولیدی و موضوعاتی مانند زیان ‌دهی دو خودروساز بزرگ کشور، گفت: «در کنار این مسائل، حرکت صنعت خودرو کشور رو به رشد است و اگر با دیده انصاف نگریسته شود، تولیدکنندگان خودرو توانسته‌اند بخش زیادی از نیاز داخلی کشور را در شرایط دشوار تحریم برآورده کنند».

در حال حاضر، یکی از خودروسازها مدعی است که در شش ماهه اول سال، ۱۰ هزار میلیارد تومان از محل خودروهای تولیدی ضرر داشته، اگر بخشی از آن هم واقعیت داشته باشد، خودروساز انگیزه‌ای برای تولید ندارد. بنابراین تداوم وضعیت فعلی موجب افزایش تولید خودرو نمی‌شود و به واسطه تقاضای کاذبی که وجود دارد تشنج بازار هم بیشتر خواهد شد.

وی با تجلیل از قطعه‌ سازان کشور که تعدادی از آنها توانسته‌اند تولیداتی متنوع و منطبق با استانداردهای روز دنیا تولید کنند، گفت: «باید برنامه‌ ریزی ما در جهتی باشد که شرکت‌های قطعه ساز که عموماً در سال‌های اخیر و با مدیریت افراد تحصیلکرده شکل گرفته بیش از پیش تقویت و به شبکه‌های جهانی متصل شوند که به‌ طور روشن یکی از زمینه‌های مهم صادراتی کشور است».

بیشتر بخوانید:‌ برنامه ریگان خودرو برای مشتریان کوپا مشخص شد

معاون اول رییس‌جمهوری، همچنین بر برنامه ‌ریزی برای مسدود کردن رانت‌های ناشی از فروش خودرو به صورت قرعه کشی، اظهار امیدواری کرد با تدوین راهکارهای مناسب مطالبات تولید کننده و مصرف کننده خودرو برآورده شود که خودرو با قیمت مناسب در اختیار مصرف کننده واقعی قرار گیرد و تولید کننده دچار زیان هنگفت نشود و دست رانت جویان کوتاه شود. وی معتقد است که باید روش فروش خودرو منطقی و مطالب با رعایت حقوق مشتریان باشد.

براساس این گزارش در این جلسه که علاوه بر نمایندگان قوای مقننه و قضاییه، وزرای صنعت، معدن و تجارت و اقتصاد و دارایی، رییس کل بانک مرکزی، مدیران عامل شرکت‌های ایران خودرو و سایپا نیز حضور داشتند، صالحی نیا رییس هیات عامل سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران گزارشی از فروش سالانه میزان تولید خودرو در سال ۱۳۹۹، تعداد شاغلان مستقیم و غیر‌ مستقیم این صنعت و چالش‌ها و راهکارهای مطرح برای جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو ارایه کرد.

پایین بودن کیفیت برخی از خودروهای تولیدی در کشور یکی از مهمترین دلایل نارضایتی مصرف‌‌کنندگان ایرانی از خودروسازان داخلی است. در این میان برخی تحریم‌های خارجی نیز مزید بر علت شده تا به دلیل استفاده خودروسازان از برخی قطعات غیر اصلی از جمله چینی، برخی شکایت‌ها از کیفیت خودروهای داخلی بیشتر شنیده شود.

همچنین پس از بحث و تبادل نظر پیرامون موضوعاتی نظیر قیمت‌ گذاری دستوری، رشد نهاده‌های تولید، کمبود نقدینگی و کاهش وابستگی و افزایش صادرات مقرر شد با تشکیل کار گروهی تا پایان بهمن ماه سال جاری بسته کامل راهکارهای جهش تولید در زنجیره صنعت خودرو ارائه شود که در آن علاوه بر تامین نظر خودروسازان، شورای رقابت و نهادهای موثر، منافع مصرف‌کنندگان نیز در نظر گرفته شود.

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.